WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Migrera till Mac - Never ending story (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048548)

BOM 2011-06-06 16:02

Migrera till Mac - Never ending story

Vilka är största fördelarna som motiverar att migrera från windows till mac? (förutom att man då som av en händelse kan visa upp en lysande mac-logga för omgivningen)

Pga någon diffus känsla att mac kanske är bättre än windows, så skaffade jag mac (mbp) för ett tag sedan med tanken att så sakteliga gå över från win till mac. Men det har saktat ner till noll, använder numera macen bara på resande fot för enstaka sysslor på nätet.

Det är ganska många ytterligare program som behöver skaffas i mac-format (tex photoshop), det är väl det som stoppat upp processen. Att lägga in windows på macen, är det nån mening med det? Problem?

Linuus 2011-06-06 16:48

Jag tycker inte du ska lägga in Windows på macen. Då kan du lika gärna sälja den o köpa en billigare laptop med Windows, enligt mig. Tror dock att det ska gå utan problem.
Jag själv har XP i en VM men det var för att jag behövde det när jag skulle programmera en kamera i skolan...

Vad är det för program du saknar förutom PS (som ju finns i Mac-version)?
Lägg någon timme så hittar du nog bra utbytesprogram för dessa.

Vidare är ju självklart inte mac för alla. Du kanske funkar bättre med Win, sälj då datorn. Man ska inte tvinga sig själv att använda något som leder till att man blir oproduktiv.

Anders Larsson 2011-06-06 17:16

Jag har nyligen bytt, och det fungerar, men det är absolut ingen halleluja, nu ser jag ljuset upplevelse.

Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version, förutsatt att man har den senaste versionen. Annars är kostnaden samma som att uppdatera till den senaste versionen. Alltså inte så farligt.

Köp Parallells eller något liknande, så kan du köra Windows virtuellt i Macen, det fungerar otroligt bra. Märker dock att jag efter cirka 1 månad i princip enbart använder det för att köra Internet Explorer när jag testar sajter.

Johan_W 2011-06-06 17:35

Anledningen till att folk byter till mac är väl just den religions/sektliknande hype som är runt Apple.

Själv skulle jag nog hellre vara utan dator helt om mac var det enda alternativet..

Xamda 2011-06-06 18:16

De enda fördelar jag över huvud taget kan se med Mac är den intill visshet gränsande sannolikheten att man slipper virus/trojaner i Mac (verkar ju i princip immuniserat, någon med andra erfarenheter?) och den totala integrationen med telefoner (iPhone då) och andra Appleprylar.

Jag klarar mig bra utan integrationen, ser den nästan som ett hot i sig själv, men virus/trojan-biten får ju mig att fundera många gånger på att seriöst försöka.

Sitter med Mac och/eller iPad nästan dagligen, men tycker det är konstant stökigare, jobbigare och sämre än min PC/Android-platta/telefon.

nosnaj 2011-06-06 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20407657)
De enda fördelar jag över huvud taget kan se med Mac är den intill visshet gränsande sannolikheten att man slipper virus/trojaner i Mac (verkar ju i princip immuniserat, någon med andra erfarenheter?)

En av de senaste uppdateringarna till osx var väl dock antivirus/malware-skydd då många just drabbats av detta.

Jag har både Win7 och OSX och i mina ögon är de likvärdiga, båda fungerar bra :)

klein 2011-06-06 20:56

Är du en person eller flera som skall migrera från PC till Mac? Fördelen med Mac är att de är bra hårdvara och ett bra OS.

Bero på hur bunden du är till Windows världen, är det så att du har ett ekonomi program som bara finns för Windows, så kan man köra det i VBOX och det programmet du vill köra eller alt behålla en Windows dator och sedan kör fjärrterminal emot den.

Jag har Windows på min vit macbook , starta dock aldrig datorn med Windows utan det bara irritera monument vid omboot av datorn, att kommer in i Windows om glömmer att trycka alt.

Citat:

Ursprungligen postat av BOM (Inlägg 20407639)
Vilka är största fördelarna som motiverar att migrera från windows till mac? (förutom att man då som av en händelse kan visa upp en lysande mac-logga för omgivningen)

Pga någon diffus känsla att mac kanske är bättre än windows, så skaffade jag mac (mbp) för ett tag sedan med tanken att så sakteliga gå över från win till mac. Men det har saktat ner till noll, använder numera macen bara på resande fot för enstaka sysslor på nätet.

Det är ganska många ytterligare program som behöver skaffas i mac-format (tex photoshop), det är väl det som stoppat upp processen. Att lägga in windows på macen, är det nån mening med det? Problem?

klein 2011-06-06 21:05

Jag har hängt några år online och sett fanatiker komma och gå, på de den gamla goda BBS tiden, så fanns de många Amiga fanatiker. Men visst finns "folk" som gillar sitt märke. Precis som Amiga var före sin tid , så är ligger Apple också i framkant.

Men jag skulle nog vilja påstå att Apple lever upp sin till hype, det leverar bra hårdvara och bra mjukvara. Alla som någon gång har köpt någon billigt skräp typ Acer Laptop vet jag vad jag menar.

Såna här trådar kan aldrig ta slut.. Det är mycket känslan en produkt lever på, en Android telefon blir aldrig lika bra som iPhone, eftersom Android är för defragementerad.

Medan apple har kolla på min lilla skruva på iPhone...Det märks i helhets intrycket.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20407653)
Anledningen till att folk byter till mac är väl just den religions/sektliknande hype som är runt Apple.

Själv skulle jag nog hellre vara utan dator helt om mac var det enda alternativet..

BOM 2011-06-06 23:11

Linuus:
förutom ps, office och outlook (som väl också finns i macversion) så är det diverse andra grafiska verktyg samt webbserver (iis) och diverse webbverktyg (editorer, ftp osv).
Men det går att fixa, det är nog mer den förväntade tidsåtgången som dämpat intresset.

Anders Larsson:
tack för tipsen (tex att Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version)

klein:
ja det handlar nog mycket om hype och känslor. Det kanske är känslan som är största fördelen...

Den största fördel jag upplevt hittills med macen är att den är gediget byggd och har skönt tangentbord (bortsett från att det "fattas" några tangenter). Dvs macen är bra, liksom min win7-dator.

Lancelot 2011-06-07 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20407668)
Jag har hängt några år online och sett fanatiker komma och gå, på de den gamla goda BBS tiden, så fanns de många Amiga fanatiker. Men visst finns "folk" som gillar sitt märke. Precis som Amiga var före sin tid , så är ligger Apple också i framkant.

Men jag skulle nog vilja påstå att Apple lever upp sin till hype, det leverar bra hårdvara och bra mjukvara. Alla som någon gång har köpt någon billigt skräp typ Acer Laptop vet jag vad jag menar.

Såna här trådar kan aldrig ta slut.. Det är mycket känslan en produkt lever på, en Android telefon blir aldrig lika bra som iPhone, eftersom Android är för defragementerad.

Medan apple har kolla på min lilla skruva på iPhone...Det märks i helhets intrycket.

Jag tycker mac är i en helt egen klass, däremot är de även i en helt egen prisklass.

För mig har det blivit roligare att arbeta med datorn sedan jag bytte till mac.

Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling.

Nu är allting mycket roligare med mac:en.

För er som vill byta:

Kolla om mac eller win är bättre för just dina ändamål!

Anders Larsson 2011-06-07 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20407693)
Jag tycker mac är i en helt egen klass, däremot är de även i en helt egen prisklass.

Jag vet inte om jag håller med, det finns billiga Windows-datorer, men det finns även de som är i samma prisklass. Jag har haft ett gäng sådana, IBM och Dells schysstare företagsmodeller, och de håller klart matchande kvalitet.

Man kan ju inte riktigt jämföra en Acer för 3995:- på Elgiganten mot en MBP för 25.000:- i en flashig applebutik.

Lancelot 2011-06-08 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20407796)
Jag vet inte om jag håller med, det finns billiga Windows-datorer, men det finns även de som är i samma prisklass. Jag har haft ett gäng sådana, IBM och Dells schysstare företagsmodeller, och de håller klart matchande kvalitet.

Man kan ju inte riktigt jämföra en Acer för 3995:- på Elgiganten mot en MBP för 25.000:- i en flashig applebutik.

Det du säger stämmer, men i vilket fall som helst så är mac datorer dyrare.

De har inga modeller för 3995 som windows har. Mac är dyrare på alla sätt. Kolla bara hur dyr en mac monitor är.

http://store.apple.com/se/product/MC...Y&s=topSellers

http://www.shopping.hp.com/webapp/sh...=00-10545714-2

Det är en otrolig skillnad!

En dvi displaykabel kostar runt 250kr, på windows datorer behöver du t.ex inte köpa till det här. Om du vill ha hdmi får du även köpa till den kabeln.

Hittar du en pc med samma prestanda som en mac så brukar det bli dyrare med mac.

Själv har jag inte testad windows dyrare dator som dells företagsmodeller, men det ska jag nog testa i framtiden. :)

Sedan kan man även kolla på macs vinst per såld enhet och jämföra det med vinsten per såld windows enhet!

oskarh 2011-06-08 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20407653)

Och du har helt fel.

Under min tid på gymnasiet hade vi enbart Macar, men jag var verkligen inte ett fan och tog ofta med min egna HP-laptop, jag kände mig friare och jag kunde göra exakt det jag ville och jag visste hur jag skulle göra det, OS X var helt annorlunda. Under tre år klagade jag och lärarna började "håna" mig till slut.

När jag sedan slutade tog det 2 månader innan jag satt hemma med min Macbook Pro i knät... Av någon konstig anledning saknade jag skiten... Nu skulle jag inte kunna leva utan min Macbook Pro, och jag talar väldigt gott om den. Däremot är jag verkligen ingen fanatiker som hyllar Apple (snarare tvärtom, de är ett vidrigt företag) utan jag gillar bara hur hög kvalitet en MBP håller, jämfört med Asus, Sony, HP eller Acer.

För mig gick bytet relativt enkelt, har inte haft några problem alls att hitta ersättningsprogram eller mac-versioner. Jag har en stationär dator med windows, där jag kan gejma om jag så vill, men ärligt talat så står den mest bara och surrar utan att göra någon nytta.

Xamda 2011-06-08 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407851)
Och du har helt fel.

Däremot är jag verkligen ingen fanatiker som hyllar Apple (snarare tvärtom, de är ett vidrigt företag) utan jag gillar bara hur hög kvalitet en MBP håller, jämfört med Asus, Sony, HP eller Acer.

För mig gick bytet relativt enkelt, har inte haft några problem alls att hitta ersättningsprogram eller mac-versioner. Jag har en stationär dator med windows, där jag kan gejma om jag så vill, men ärligt talat så står den mest bara och surrar utan att göra någon nytta.

Jag har sällan sett så många trasiga telefoner som hos iPhoneanvändare (har förbrukats några stycken i familjen) och kvaliteten i övrigt hos Apples Mac-datorer är inte högre än datorer i samma prisklass av andra märken med motsvarande prestanda. Designen är ofta lite coolare (tycker jag), men det är ungefär vad som är bättre med Mac.

Förutom när jag behöver dem i jobbet så står just mina Appleprodukter och surrar... Så vi lever i olika världar. :P

Fördelen med Mac skulle ju kunna vara den minimala risken för virus och trojaner, men det kanske är en illusion...? Har någon här någonsin fått virus eller trojaner i sin Mac?

oskarh 2011-06-08 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20407855)
Jag har sällan sett så många trasiga telefoner som hos iPhoneanvändare (har förbrukats några stycken i familjen) och kvaliteten i övrigt hos Apples Mac-datorer är inte högre än datorer i samma prisklass av andra märken med motsvarande prestanda. Designen är ofta lite coolare (tycker jag), men det är ungefär vad som är bättre med Mac.

Förutom när jag behöver dem i jobbet så står just mina Appleprodukter och surrar... Så vi lever i olika världar. :P

Fördelen med Mac skulle ju kunna vara den minimala risken för virus och trojaner, men det kanske är en illusion...? Har någon här någonsin fått virus eller trojaner i sin Mac?

iPhones är bara skit. Helt oanvändbara klumpar ;) Android ska det vara!

Som jämförelse köpte min kompis en Sony Vaio för 18.000kr, medans jag betalade 12.000 för min Macbook Pro 13". Hans Sony vaio såg bra och fungerade bra i ungefär 2 månader. Visst hade den bra mycket vassare hårdvara, men så extremt mycket sämre byggkvalitet. Tog inte lång tid innan den plöjde på med högsta fläkthastighet, lite delar lossnade och det blev glapp i elkontakten (vilket borde vara näst intill omöjligt med en magsafe-laddare).

Jag har inte sån stor koll på laptopmarknaden, men Sony Vaio anses väl ändå hålla hög kvalitet?

"Råkade" komma in på en suspekt sida, och då laddades något sorts "antimalware-program" ned, dock i en .zip-fil som jag inte öppnade, men jag sparade den för jag täntke testköra och se vad som hände men det glömde jag bort. Det är väl typ det största hotet jag varit med om. Du måste alltså aktivt installera för att få något, alt. skriva in ditt root-lösenord för att godkänna.

Danski 2011-06-08 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407866)
Jag har inte sån stor koll på laptopmarknaden, men Sony Vaio anses väl ändå hålla hög kvalitet?

Tvärt om, Vaio är en designdator med väldigt dålig kvalitet och ovanligt hög felfrekvens. Blivit bannlyst på många större företag och till och med SonyEricsson försöker att inte använda just dessa Sony-datorer =)

Det finns som andra nämnt i tråden ofta en serie hos tillverkarna med högre kvalitet. Dessa säljs sällan i vanliga butiker eftersom hårdvaran på pappretinte motiverar det avsevärt högre priset för vanliga konsumenter. Elektronikkedjorna konkurrerar på pris och kan inte sälja i sina reklamblad om deras datorer med samma prestanda kostar det dubbla.

På vår lilla arbetsplats samsas allt; Mac, Windows och Linux-burkar. Jag sitter själv i alla tre miljöerna och kan bara konstatera att det är en vanesak. När jag började med mac så var det omväxlingen som förnöjde efter att alltid sitta i windows och linuxshell. Känsla som höll några månader men även en hög byggkvalitet på MBP ger ett bra intryck (älskar alu-skalet!). Men då jobbar jag normalt med min vaio som är sämsta skitet i byggnaden. Vi har även flera Dell och HP som ger precis lika bra kvalitetskänsla som MPB.

Sen kan man tillägga att "kvalitet" hos Mac fick en rejäl smäll nyligen, helt nya macbooks fryser när man belastar dem 100%. Känt problem, täcks inte av garantin och gör det omöjligt att jobba med större bild/video-filer eller göra stresstester på applikationer.

Summan av min erfarenhet: Mac och PC är ganska likvärdiga i kvalitet och prestanda i samma prisklasser. Det är en vanesak vad man trivs bäst med men skönt med ny miljö ibland. Kvalitet kostar.
Och en del Appleanvändare kan utan tvekan ställas i segmentet "sektliknande fanatiker". Dessa hade köpt en bajamaja otömd direkt från valfri festivalområde om den målats vit, fått rundade kanter, utrustats med iPhonedocka, döpts till iShit och Apple påstått att det var en revolutionerande nyhet.

Ciffan 2011-06-08 18:02

Det finns väl fanatiker i alla läger - själv har jag en linux dito i närheten.
Men jag håller med om att mycket handlar om vanan - även om systemen börjat närma sig en hel del. Senaste var väl Apples "full screen" - vad man nu ska med det till ;)

En sak där de skiljer sig är virus. Trojaner kommer, förhoppningsvis, alltid att kunna finnas till de olika systemen. Tänk på motsatsen - då skulle man inte kunna installera vilka program man vill. Men virus, om vi talar om självexekverande filer, har väl ännu inte synts till för Mac OS X, ett operativ som i grunden har 10 år på nacken. Det tycker jag är ett stort plus.

Sedan tycker jag att iMacarna är snygga (inte överförtjust i macbookarna) och för mig är det inte oväsentligt. Så tänker jag också när jag handlar annat, t ex när jag köpte skrivbord till kontoret valde jag det snyggaste utifrån den funktion jag ville ha. Det var mycket dyrare än två bockar och en spånplatta som säkert skulle fungerat lika bra.

Om jag testat Windows? Jodå, jag har haft jobb där det använts 95, 98, Me och Vista samt servat släktens windowsdatorer men aldrig fastnat själv. Men skulle det bara finnas Windows så skulle jag väl använt det. Man vänjer sig vid det mesta även om det kan vara kämpigt till en början, säger en som ibland lite nostalgiskt kan sakna systemen före Mac OS X

klein 2011-06-09 10:24

Billiga Windows maskiner är verkligen skräp. Skall man ha en bra "windows" dator så kostar det 9000 - 10 000:- . Sedan suger Windows som OS dessutom.

Citat:

Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling.

För er som vill byta:

Kolla om mac eller win är bättre för just dina ändamål!

BOM 2011-06-09 12:32

Citat:

Jag tycker mac är i en helt egen klass...

Men KONKRET, vilka är fördelarna med macen?
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass).
Eller var det bara bytet till annat gränssnitt som gjorde det roligare? Det kunde lika gärna varit linux eller vad som helst?

BOM 2011-06-09 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407851)
Under min tid på gymnasiet hade vi enbart Macar, men jag var verkligen inte ett fan och tog ofta med min egna HP-laptop, jag kände mig friare och jag kunde göra exakt det jag ville och jag visste hur jag skulle göra det, OS X var helt annorlunda. Under tre år klagade jag och lärarna började "håna" mig till slut.

När jag sedan slutade tog det 2 månader innan jag satt hemma med min Macbook Pro i knät... Av någon konstig anledning saknade jag skiten... Nu skulle jag inte kunna leva utan min Macbook Pro, och jag talar väldigt gott om den.

Men KONKRET, vilka är fördelarna med macen?
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass).
Eller var det bara tre års "hånande" på skolan som fick dig att byta? :)

BOM 2011-06-09 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20407924)
...Sedan suger Windows som OS dessutom.

Men KONKRET, vilka är fördelarna med mac os? VAD är bättre?

BOM 2011-06-09 12:42

Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
  • Inga/obefintliga virusproblem (Xamda).
  • Gediget chassi, skönt tangentbord (dock ingen unik fördel, finns hos windatorer också).
  • Snyggare (Ciffan)

OBS: gällande hårdvaran så bör man jämföra datorer i samma prisklass, och således inte jämföra med windowsdatorer under 10'

Viktor 2011-06-09 13:19

Okej hårdvara:

* Magsafe-kontakten
* Musplattan

Har inte sett något liknande på en win-pc i samma prisklass (eller högre prisklass för den delen).

qson 2011-06-09 13:35

Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows.
Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen.
Mina ovana pc(xp)-användande släktingar klickar på en ikon på skrivbordet och trycker på "delete" för att avinstallera (vilket i praktiken i Windows inte avinstallerar utan bara tar bort skrivbordsikonen). Det är logiskt att göra så, och det är så man gör i Mac OS.
Vidare så är det inte så många systemmappar som man kan rota i (jo om man vill) utan man ser de mappar man behöver. (mina pc(xp)-användande släktingar har fått för sig att spara saker i roten på C:\...)

När vi börjar prata nätverk skiner solen ännu ljusare!
Mac OS är en dröm att ansluta till trådlösa nätverk jämfört med XP/Vista/Win7. Jag har aldrig upplevt några problem med någon Mac på ett trådlöst nätverk, medan jag ständigt fipplar med windows-burkar som inte hittar nätverken eller inte får ip-adresser (av olika anledningar).
De få gånger det strular med macen är om det finns ÅÄÖ i nätverksnamnet. Oftast går det att ansluta ändå, men inte alltid.

Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg.

Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde :D

Och dessutom, det finns inga kända virus. Tror det kom en trojan för några veckor sedan, men det krävs att användaren skriver in sitt lösenord för att aktivera trojanen.

Jag är ingen Mac-fanatiker, men jag tycker det är ett otroligt lättanvänt system. Jag använder (nästan) alla plattformar. Just nu sitter jag vid en XP-maskin, mina servrar kör linux och min bärbara är en MacBook Alu.

oskarh 2011-06-09 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20407963)
Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg.

Detta stämmer inte helt, Windows som operativsystem blir inte segare bara för att det står igång. Jag stänger sällan av min windows-dator, endast om det krävs pga. någon installation eller om jag åker hemifrån längre stunder. Har inga som helst problem med att den blir segare.

Citat:

Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde :D

Jag tycker OS X är mindre stabilt än Windows. Min Windows-dator står som sagt och rullar på utan problem, enda gången jag haft problem var hårdvaruproblem, ett kasst ram-minne i samband med ett uselt trådlöst nätverkskort gav mig bsod efter bsod

Macen å andra sidan, finder kraschar titt som tätt och när jag tvingar en omstart stängs finder ner, men vägrar sedan starta med ett felmeddelande innehållandes massor med siffror. Efter en googling på dessa siffror har jag kommit fram till att jag inte kan göra annat än starta om datorn. För att inte tala om usb-diskar/minnen. Man ska fan ha mer tur om man inte får kernel panic om man råkar dra ut enheten utan att mata ut...

Citat:

Jag är ingen Mac-fanatiker, men jag tycker det är ett otroligt lättanvänt system. Jag använder (nästan) alla plattformar. Just nu sitter jag vid en XP-maskin, mina servrar kör linux och min bärbara är en MacBook Alu.

Samma här, jag har min Macbook Pro som jag använder dagligen till allt möjligt, sedan min stationära dator med Windows 7 som komplement och spelburk/filserver. Har under sängen en ubuntu-server för privat bruk.

Gustav 2011-06-09 14:18

En sak som slår mig är att många Mac-användare verkar jämföra sina nya maskiner med den PC som de hade 2001.

Operativsystem som kraschar och svårigheter att koppla upp sig till nätverk är ingenting som jag känner igen från Windows 7.

Ciffan 2011-06-09 14:58

...och en del windowsanvändare jämför sina nya datorer med någon mac de hade i skolan för 15 år sedan ;)

Anders Larsson 2011-06-09 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407971)
Har under sängen en ubuntu-server för privat bruk.

Nyckelorden: "Under sängen" och "privat bruk". Mycket pr0n om du behöver en hel server för det :D

Anders Larsson 2011-06-09 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20407973)
En sak som slår mig är att många Mac-användare verkar jämföra sina nya maskiner med den PC som de hade 2001.

Operativsystem som kraschar och svårigheter att koppla upp sig till nätverk är ingenting som jag känner igen från Windows 7.

Jag köpte en av de första laptopsen som kom ut med Win7. Bara det är ju i sig ett misstag. ;)

Det tog Dell ungefär 2 månader att förstå varför min dator kraschade när jag satt med den i soffan. Det var en mjukvarubugg i systemet för fall-sensorn.

Det tog Dell ytterligare 2 månader att fixa så att jag kunde köra video i fullskärm. Det var grafikkortsdrivrutinen.

Det tog Dell ytterligare 2 månader att byta den trasiga, högljudda fläkten. Detta är dock tvärt emot min tidigare erfarenhet av Dells serviceavtal!

Förutom detta fungerade datorn som en dröm med Win7. Fram tills för några veckor sedan, då den tvärkraschade. Program hängde sig ideligen, skärmen frös, allting gick långsamt.

Min nya Mac har iaf fungerat bra de första 2 månaderna :D

tartareandesire 2011-06-09 19:47

Citat:

Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows.
Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen.
Mina ovana pc(xp)-användande släktingar klickar på en ikon på skrivbordet och trycker på "delete" för att avinstallera (vilket i praktiken i Windows inte avinstallerar utan bara tar bort skrivbordsikonen). Det är logiskt att göra så, och det är så man gör i Mac OS.

Vad är i så fall det logiska valet för att ta bort en ikon från skrivbordet? :) Alla system kräver en viss vana, oavsett om det gäller Mac OS eller Windows, innan man är med på alla bitar.

Citat:

Det där är väl mest relevant för serverdrift? Finns all anledning att stänga av en dator då den inte används under en längre tid.

Citat:

Det där var tyvärr ganska vanligt i tidigare versioner. Min laptop med Windows 7 har dock inte kraschat en enda gång på ett drygt år nu.

Jag har använt både Mac och Windows och tycker att bägge fungerar alldeles utmärkt, det är mest en smaksak. Är dock betydligt mer van vid Windows och alla dess program så valet är enkelt här.

De främsta fördelarna med Mac är i min mening att allting är snyggare samt att man inte behöver bekymra sig om virus. Det senare kan ju i sig lika gärna vara en nackdel dock i och med att Mac-användare lär sig att strunta i den risken. En annan nackdel är priset vilket väl redan nämnts.

Har man behov av några specifika program, spel eller annat så bör man kanske också se över vilka varianter som finns för bägge systemen innan man bestämmer sig.

BOM 2011-06-09 20:03

Citat:

Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows. Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen....

Vidare så är det inte så många systemmappar som man kan rota i...

Att mac os är enklare för nybörjare är ett väldigt svepande påstående. Och nybörjarens dilemma är nog inte hur man avinstallerar programmen, utan hur man använder dem och utför andra dagliga och vanligt förekommande rutiner.

Däremot är systemmapparna väl skyddade, det kan vara en fördel.

BOM 2011-06-09 20:18

Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
  • Inga/obefintliga virusproblem
  • Gediget chassi, skönt tangentbord (dock ingen unik fördel, finns hos windatorer också).
  • Snyggare
  • Bra styrplatta
  • Magnetisk kontakt (Magsafe) för laddaren (fast det är väl mer en liten detalj än nån egentlig fördel?)
  • Systemmappar mer oåtkomliga för nybörjare

Gällande stabilitet och nätverk så finns det många användarrelaterade faktorer som spelar in, så där skulle behövas ett oberoende test i kontrollerad miljö. Min gissning är att det skulle bli ganska dött lopp...

oskarh 2011-06-09 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av BOM (Inlägg 20408027)
  • Magnetisk kontakt (Magsafe) för laddaren (fast det är väl mer en liten detalj än nån egentlig fördel?)

Tanken med Magsafe är att om någon råkar dra i sladden så ska den åka ut och inte dra med datorn, hur ofta det nu händer :rolleyes: Den senare versionen av magsafe-kontakten är mycket bättre, men det finns fortfarande en "död" sida som drar med sig datorn i golvet.

En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb.

nosnaj 2011-06-09 21:29

Så vad är nackdelarna med osx? ;)

oskarh 2011-06-09 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20408038)
Så vad är nackdelarna med osx? ;)

Finns en hel del. Dels dåligt stöd för spel. Finder (exlorers motsvarighet) har en del buggar, tex kraschar det för mig när jag är ansluten till en windowsburk med smb och anslutningen mellan dessa dör. Sedan vägrar finder starta, utan jag måste reboota hela datorn. Man MÅSTE mata ut usb/firewire-diskar, annars är risken överhängande stor att man får kernel panic. Jag gillar inte att man inte kan cmd-tabba mellan fönster, utan bara program. Så har du två rutor inom ett program måste det antingen ha inbyggt stöd för att växla mellan dessa med ett separat kommando, eller så får du helt enkelt använda exposé, vilket är rätt jobbigt då du i stort sett måste använda musen om du inte har all tid i världen på dig att navigera med tangentbordet.

Några saker jag kommer på såhär på rak arm, men finns som med alla andra operativsystem en hel radda nackdelar :P

tartareandesire 2011-06-09 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20408036)
Tanken med Magsafe är att om någon råkar dra i sladden så ska den åka ut och inte dra med datorn, hur ofta det nu händer :rolleyes: Den senare versionen av magsafe-kontakten är mycket bättre, men det finns fortfarande en "död" sida som drar med sig datorn i golvet.

Det där har faktiskt hänt mig en gång :) Var tvungen att dra sladden tvärs över en gång på biblioteket och alla ungdomar orkar ju inte lyfta på fötterna när de går. Sladden åkte dock ur för mig så det kanske funkar lika bra med en Windows-dator :)

Lindahl 2011-06-09 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20408036)
En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb.

Så funkar Windows 7 också. Min HP-dator är igång på två sekunder också, nätverket är uppe innan man hinner blinka. En vecka går utan problem. Jag har en HP Elitebook 2540p.

orreborre 2011-06-09 22:17

En MacBook Air håller sig ca 30 dagar i viloläge, helt fantastiskt.

nosnaj 2011-06-09 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20408046)
En MacBook Air håller sig ca 30 dagar i viloläge, helt fantastiskt.

Knappt man behöver en dator om man använder den så sällan :)
Jag har aldrig vägt in viloläge när jag köpt dator.

Angiven batteritid på Macbook Pro kan jag dock gå i god för att den är överdriven mot vad som står på deras webbsida. Fast kanske avser om man har lägsta ljusstyrkan och inte ett enda program uppe :)

MattiasW 2011-06-09 23:09

Jobbar både med OS X, Win 7, Ubuntu. Här är några av mina spontana för- och nackdelar med Mac/OS X.

Fördelar
Jag gillar Apples tangentbord :) Och designen överhuvudtaget.

Tycker det är skönt med Unix-baserat system, Windows 7 börjar visserligen snygga till sig lite (äntligen en bra mapp för användarna, no more "Documents and settings") men känns fortfarande lite obekvämt att jobba i kommandotolken.

Typsnittsboken i OS X är skön.

Textmate och Coda är trevliga program för OS X.

Externa saker har en tendens att bara fungera när jag stoppar in dem i Macen. I Windows känns det mer "hackhackhack.... ... har installerat drivrutin, om du har tur fungerar den".

Känner inget behov att installera antivirus på OS X.

Jag gillar gränssnittet. Tycker det är lättare att hitta helt enkelt.

Nackdelar:
Jag vill kunna kalibrera min skärm exakt, iMac. Inte ens med en Spyder blir det perfekt.

Jag vill bestämma själv hur jag skalar mina Finder-fönster och inte bara i ett hörn ni valt, Apple.

Jag vill inte kompilera om på OS X Server bara för ett den inte har gd2 för php (kanske har det blivit bättre sen sist jag provade, var ett par år sedan). På ett server os ska man väl ändå kunna installera phptillägg enklare än så.

Trött på alla ._ och .DS_Store och sånt som sparas på vårat nätverk och delade diskar.

Men det viktiga fungerar ju både på OS X och Windows 7 (och oftast Linux):
Dropbox
Komodo Edit
TrueCrypt
Filezilla
Adobe
Apache
Spotify
Subversion
OpenOffice / MS Office
Google Apps ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson