WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   BIND DNS server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048271)

Muqito 2011-05-18 18:14

BIND DNS server

Hej WNare!

Det är som så att jag har en deluppgift att redovisa hur man sätter upp en DNS server i t.ex. Windows (helst, kan inte ubuntu eller andra unix-baserade system.. eller vad man ska säga)

Men hittar ingen bra guide och när jag tankar ner programmet, installerar det finns det bara ett 20-tal olika filnamn huller om buller och man vet inte vilket man ska starta.

Verkar inte finnas något användargränsnitt och jag hittar som sagt ingen bra guide på hur man sätter upp det enkelt.

Hade tänkt att testa det såhär:

Skriva t.ex. Google.se i hostfilen, redirekta den till vår dns-server (gruppen som jag arbetar med) och sedan skicka vidare till dn.se's ip.

Så hade jag tänkt att vi skulle demonstrera det hela.

Men vilken fil ska jag redigera i?

Ah om någon har lust att hjälpa mig med det här vore jag evigt tacksam. Känns hopplöst och vi bad vår lärare om att få byta men det fick vi inte (trots att andra grupper fick) samtidigt som han bara skrattade åt oss när vi försökte fixa det hela.

emilv 2011-05-18 18:21

Första träffen när jag googlade på "bind dns windows": http://alex.charrett.com/bind-on-windows-mainmenu-3

KristianE 2011-05-18 19:00

Måste det tvunget vara BIND?

Jag förutsätter att ni använder Windows Server och då kan du ju lika gärna köra
Microsofts DNS-server.

Muqito 2011-05-18 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20405884)
Första träffen när jag googlade på "bind dns windows": http://alex.charrett.com/bind-on-windows-mainmenu-3

Absolut, men förstår inte riktigt, den verkar ju inte säga vart jag ska säga att den här domänen ska gå vart någonstans :/

Självklart har jag Googlat på det också.

Samt försökt kolla den här guiden:

http://www.bind9.net/manual/bind/9.3...html#id2547334

&

http://www.xmission.com/~tknarr/rh62config/bind.html

Muqito 2011-05-18 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20405887)

Microsofts DNS-server.

Det måste inte vara Bind, men det var det som min lärare kände till.

Är det lättare eller?

Så länge jag kan demonstrera hur man kan sätta upp en "simpel" (räcker en domän) så är det toppen.

Men ska kolla på det om du inte har något annat förslag.

Tack så oerhört mycket för tipset återigen.

EDIT: Ursäkta dubbelposten, trodde jag hade "ångrat" förra kommentaren och började på ytterligare en.

Inte alls meningen.

emilv 2011-05-18 19:08

Gör som i delen "An Authoritative-only Name Server" i BIND-manualen och lägg till en zon för google.se
I zonfilen lägger du sedan till A-poster som pekar till 217.114.85.134 och 217.114.89.134 (de poster dn.se pekar till). Gör detta både för huvudomänen (@) och för www-subdomänen.

Muqito 2011-05-18 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20405890)
Gör som i delen "An Authoritative-only Name Server" i BIND-manualen och lägg till en zon för google.se
I zonfilen lägger du sedan till A-poster som pekar till 217.114.85.134 och 217.114.89.134 (de poster dn.se pekar till). Gör detta både för huvudomänen (@) och för www-subdomänen.

Okej emil, försöker följa den där guiden till punkt och pricka:

Open a command prompt and run:
cd c:\named\bin
rndc-confgen -a
rndc-confgen > ..\etc\rndc.conf
Close the command prompt

efter att jag har skrivit rndc-confgen -a

så skriver den en rndc.key fil, men jag hamnar inte i rndc-confgen setupen så att jag kan skriva ..\etc\rndc.conf

den filen existerar inte ens. Har du något hint kanske?

Helix 2011-05-18 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20405887)

Microsofts DNS-server.

Alla Windows Server versioner har inte det inkluderat.

KristianE 2011-05-18 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20405897)
Alla Windows Server versioner har inte det inkluderat.

Vilken har det inte?

Helix 2011-05-18 23:21

När man kom ut med 2008 Web Edition inkluderade man inte detta. Man insåg missnöjet sedan och inkluderade den sedan i 2008 R2 Web Edition. Har båda och blev paff att det inte fanns på 2008 WE. Fick installera Bind på just den.

BarateaU 2011-05-19 00:16

Som flera har sagt så finns windows dns, rätt så simpelt att få igång.

Kretius 2011-05-21 00:13

Jag skulel också rekommendera windows DNS. Räcker med ett högerklick för att lägga in nya zoner där.

KristianE 2011-05-21 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20405910)
När man kom ut med 2008 Web Edition inkluderade man inte detta. Man insåg missnöjet sedan och inkluderade den sedan i 2008 R2 Web Edition. Har båda och blev paff att det inte fanns på 2008 WE. Fick installera Bind på just den.

OK. Server 2008 är i mina ögon det som borde heta Vista Server. Precis lika segt
och samma förbannade snurrande musring.

R2:an är lite bättre men blir såklart aldrig lika snabb och effektiv som 2003 R2.

Muqito 2011-05-22 17:52

Okej tack så oerhört mycket :)

Ska ta mig en titt på windows server, det får bli mitt sista försök till att sätta upp en. Annars får jag väl bara logga in på webhotellet, gå till dns-poster och beskriva vad de olika gör och att man hade lagt in motsvarande på sin server som man administrerar om man vill göra något!

lars 2011-05-25 18:14

Annars finns alltid SimpleDNS som är både bra och enkel att sätta upp. De har en gratis 14 dagars trial på sin hemsida, www.simpledns.com

Den är både enkel att sätta upp om kunskapen om DNS-servrar inte är på topp, och väldigt bra på alla möjliga sätt (bra verktyg för bulkuppdateringar, automatisk uppsättning av zoner i sekundära namnservrar, enkelt API för automatisering). Rekommenderas starkt.

Helix 2011-05-25 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av lars (Inlägg 20406552)
Annars finns alltid SimpleDNS som är både bra och enkel att sätta upp. De har en gratis 14 dagars trial på sin hemsida, www.simpledns.com

Den är både enkel att sätta upp om kunskapen om DNS-servrar inte är på topp, och väldigt bra på alla möjliga sätt (bra verktyg för bulkuppdateringar, automatisk uppsättning av zoner i sekundära namnservrar, enkelt API för automatisering). Rekommenderas starkt.

Ända problemet är att det är ganska dyrt, speciellt om man har en del domäner parkerade på en server. I alla fall vad jag tycker.

Muqito 2011-05-25 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20406554)
Ända problemet är att det är ganska dyrt, speciellt om man har en del domäner parkerade på en server. I alla fall vad jag tycker.

Fast nu behövde jag det bara för en presentation :) Så det hade räckt gott och väl (alltså trial så länge man kunde sätta upp för en adress).

Tack så mycket alla på WN för all hjälp ^^ Presentationen gick bra och nu ska jag bara skicka in en rapport på vad DNS är tills i morgon och sedan sätts betyget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson