![]() |
Upp som en sol, ner som en pannkaka
Hej,
För oss med (mer eller mindre) besökta webbplatser finns det väl en viss oro att sajten en dag skall tappa attraktionskraften. Det finns ju trots allt ett antal exempel på STORA sådana sajter som just steg upp som en sol och föll ner som en pannkaka: Lunarstorm.se Passagen.se Spray.se Altavista.com Lycos.com Geocities.com Ja, de flesta av dessa är ju nästan uråldriga exempel. Kommer ni på några färskare? Personligen tror jag att Yahoo! kommer tappa ännu mer de närmsta åren, men det är förstås bara en gissning. |
Personligen tror jag Facebook står lite i bakgrunden med en kölapp i hand. Tar nog lång tid för dem att falla, men antar att det måste vända någon gång.
|
myspace.com - fortfarande stor men tappar för var månad som går ytterligare miljontals besökare.
|
patjoh,
Bra exempel! Deras nya layout etc verkar inte hjälpa. Kan nog bli en gigantisk pannkaka tillslut. |
Citat:
|
Citat:
Hur konstigt det än låter så känns det väldigt mycket som en fluga. (Kommer antagligen vara en väldigt långvarig sådan, men väldigt svårt att se Facebook med samma dragningskraft idag om 5 år.) |
Jag tror också att Facebook håller på att tappa i popularitet, baserat på min egen bekantskapskrets mindre och mindre nyttjande av sidan.
|
Allt går i generationer på ungdomssidorna. Lunar, Playahed m fl fick sin generation och det gick inte att få samma personer att stanna på sidan och inte att få dit nya.
Facebook har även lite äldre brukare och då är det inte lika känsligt. Går ungdomen till någon annan sida så blir gamlingarna sittade med sitt FB på hemmet. |
Citat:
|
Torget.se är ett annat gammalt exempel. Eniro.se är väl på vippen att gå samma väg.
Facebook är en webbsida som kommer att dö, även om det förmodligen kommer att ta många år. Hela affärsidén var att skapa ett nätverk som var "inne", "kul" och "trendigt", snarare än en brukstjänst. Det säger sig självt att det inte kan var för evigt. På det viset så skiljer sig Facebook från sidor som Google och Familjeliv. Brukstjänster kan överleva för evigt så länge som de fortsätter att erbjuda det bästa alternativet inom sin nisch. Men som sagts tidigare i tråden så är Facebook ingen renodlad ungdomssida. Gamlingarna kommer att bli kvar, tills de trillar av pinnen. |
Gustav,
Precis, men just Torget.se blidde väl aldrig någon sol utan var väl mest pannakaka hela tiden?! ;-) |
Angående facebook så tycker jag det är lite svårt att sia om hur det kommer sluta. Facebook har lyckats med något som ingen annan gjort tidigare i samma skala. De har ser ut nu en mycket bredare medlemsbas än vad något annat online community någonsin haft. De har ju en enormt stor tillväxt bland de som är 30+ just nu så därför kommer nog inte att facebook att dö av en generationsväxling i samma utsträckning som de allra flesta communites genom tiderna gjort. Det gäller bara att de kan indoktrinera de kommande ungdomsgenereationerna genom att fortfarande verka inne och trendiga.
Men förr eller senare kommer det väl ändå börja gå utför som det gör med de flesta(alla) sidor av den här typen eftersom de bygger så mycket på att att vara just inne och att vara trendiga. Som vi alla vet så håller inte trender i sig för evigt för då vore de inte trender. Trenden i den här tråden, det är ju nästan bara communites som tas upp. Och det är eftersom de mer eller mindre alltid satsar på en viss generation/åldersgrupp i samhället. När sidan inte är lika inne längre väljer den kommande generationen någon annan community och den gamla dyker som en sten på bara några år. |
Resedagboken? Det känns som att "alla" som reste för 10 år sedan skrev om sina äventyr där, medan de flesta idag kommunicerar via den personliga bloggen eller Facebook.
Sedan har vi ju helgon som absolut inte var lika stort som Lunarstorm, men besöktes av väldigt många. När det kommer till QX/Qruiser ser det lite annorlunda ut. Jag är övertygad om att de förlorat besökare pga Facebook, men de riktar sig till en grupp som inte tar så stor plats i andra communities. Så det finns fortfarande en målgrupp. Och fortsätter vi med gaysajterna så finns Sylvester och Sylvia, som var rätt stora för sisådär 10-15 år sedan. Idag använder nog _ingen_ de nätverken. Nyare exempel... Jaiku? Bloggy? Blev inte så där jättestora, men båda två fick smaka på Twitters envälde (trots att Jaiku och Bloggy har många bra funktioner som Twitter inte har). Till sist tänker jag på prisjämförelsesajterna. Prisjakt har väl slagit Kelkoo för ett bra tag sedan. Men hur är det med Pricerunner? Det känns som att Prisjakt är det som folk väljer nu, man orkar inte hålla på att recensera samma produkt på X antal olika sajter. |
Och på tal om MySpace :)
http://www.idg.se/2.1085/1.382169/myspace-reas-ut |
Citat:
25% tapp i trafik sen januari (Eller något i den stilen) --- Annars tror jag inte facebook kommer tappa så mycket trafik, sidvisningar etc kommer säkert vara kvar. Men då tillströmningen av nya användare avtar kommer de totalt att tappa. Frågan är när. Kanske dags för varje kines att skaffa ett konto, vad händer då? :) |
En svensk utvecklingsajt som var aktiv för många år sen var pellesoft.se. Då var det fart på sidan. Sen skulle det börjas med betalande bonusmedlemar osv och då började förfallet...
|
Citat:
Jag slutade använda den när de bytte till nån "ny" fräsig design.. :) edit: kollade nu, tydligen samma de använder fortfarande. |
Jag kommer ihåg DoBeDo, som var riktigt stort ett tag när jag var mindre.
|
Citat:
Fb är inte heller så nischat vilket jag tror kommer bli problemet i framtiden. Alla stora siter har ju "dött" men o andra sidan har ingen blivit så stor som FB, än. |
Hej,
När FB en gång i framtiden börjar svikta i popularitet, har herr Zuckerberg redan tjänat 50-100 miljarder dollar och kan då inte bry sig mindre, hehe |
Dom enda som tjänar pengar på stora sidor är grundarna som är smarta nog att sälja ut delar av siten eller hela för fantasisummor:P
|
Citat:
Vad kommer härnäst då? Hur skall man bli den näste herr Zuckerberg? :-P |
Citat:
Frågan är om kinesiska sajter/sajtägare har en chans att bryta sig in på en engelskspråkig marknad. Det handlar om mer än bara översättning, kultur och traditioner. För min del så tycker jag Facebook gjorde fel när de slopade geografisk indelning. Folk vill oftast bara kommunicera på sitt eget språk med landsmän. |
Citat:
Forum däremot verkar fungera stabilt och fortsätter att vara attraktiva och kompletterar FB. Forum som endast är allmänt sociala försvinner och övergår alltmer till FB, men profilerade rena intresseforum växer. Själv hänger jag bra mycket mer på forum än på FB. Webbsidor däremot, är ju mer känsliga men är inte direkt jämförbara med "kommunikationssidor", utan kommer vara populära om intresset finns att läsa innehållet. Nya intressanta sidor kommer och gamla ointressanta sidor försvinner. |
När googles stora ändring av sökalgoritmen kommer så småning om även här i Sverige kommer nog det bli mycket ändringar för en hel del halvstora sidor med mycket söktrafik.
|
Citat:
Det tycker jag är en av Facebooks stora styrkor tillsammans med den stora genomslagskraften som gör att kan säga "Lägg till mig på facebook" till folk man träfar och som man vill behålla kontakten med och förvänta sig att personen faktiskt har ett konto. Det har man aldrig kunnat göra tidigare. Det krävs verkligen något extraordinärt för att ta detta ifrån facebook och på så sätt kunna konkurrera på riktigt. |
Citat:
Det är viktigt för mig och för dom att faktiskt ha kontakt, och det har vi haft i snart tjugo år på olika sätt. Men FB blev den perfekta lösningen för oss, så jag tror stenhårt på att fb kommer hålla länge. |
Bilddagboken är ett bra exempel på ett tidigare enormt populärt community som nu håller på att dö till följd av Facebooks framgångar. Enligt Alexa har BDB tappat 31 % av sina besökare bara under de tre senaste månaderna, och ännu mer under de senaste två åren.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson