WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Telenor och Aspiro lanserar WiMP (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046534)

tartareandesire 2011-02-15 10:50

Telenor och Aspiro lanserar WiMP

Telenor och Aspiro har gått samman för att lansera den nya musikstreamingtjänsten WiMP som väl är tänkt som en konkurrent till Spotify. Tjänsten betatestas just nu:

http://www.wimpmusic.se/

Känns ju inte särskilt klyftigt att man inte redan innan start har skaffat sig wimp.se. Den lär bli dyr om de vill ha den nu...

kalasboll 2011-02-15 10:56

Nu vet jag att det säkerligen inte är Telenors fel men det känns kul att man landar på en sida som känns Telia Telia Telia.

Anders Larsson 2011-02-15 11:09

Vad värre är att de inte heller har wimp.com och bara kanske wimpmusic.com. De verkar inte heller tro på någon lansering i andra länder, eftersom de inte registerat under tex dk, no, co.uk eller nu.

Dennis Holm 2011-02-15 11:14

namnbyte behövs ju helt klart.

kalasboll 2011-02-15 11:16

Efter att ha testat klienten i ett par timmar i går och i dag är jag dessutom inte imponerad alls. Är väl en vanesak men framför allt känns den rörig och med ett långsamt UI. Ljudkvalitén var inte heller något att hurra för.

Det största pluset är pop-up vid låtbyte, något jag saknar till Spotify (eller finns det?).

Weaver 2011-02-15 11:19

WiMP är stora i Norge dock. Beta-testar också klienten och det är framförallt dess UI som är fruktansvärt slött och förvirrande. Ljudkvaliten är bra. Klienten är förövrigt baserat på Adobe Air.

kalasboll 2011-02-15 11:29

Att du höll med mig om allt förutom ljudkvalitén. Hm.

tartareandesire 2011-02-15 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20393018)
Vad värre är att de inte heller har wimp.com och bara kanske wimpmusic.com. De verkar inte heller tro på någon lansering i andra länder, eftersom de inte registerat under tex dk, no, co.uk eller nu.

Mjo, känns ju inte helt genomtänkt, mer som ett pröva på-projekt som eventuellt ska säljas.

razor 2011-02-15 11:36

Funderingarna går över hur framtiden kommer se ut. Kommer varje stort bolag sitta med sin egen musiktjänst? Tänker på en rubrik jag såg här om dagen som sa att sony (?) kan vara på väg att dra sig ur itunes (visserligen ingen streamad musik men funderingarna drar igång) för att starta en egen tjänst... Hur långt är steget från att dra sig ur spotify då? Försvinner en följer andra efter för att inte missa sin del av kakan och det slutar med ett virrvarr av begränsade tjänster som måste komplettera varandra. Eller?

Det är som sagt var bara funderingar. Men det känns som sånt som kan hända när alla vill ta för sig.

BarateaU 2011-02-15 11:39

Ratar spotify nu också efter att grooveshark kostar 30kr i mån om man vill ha i telefon osv.

Dennis Holm 2011-02-15 11:39

Någon som vill göra en bättre tjänst än spotify så står jag för hårdvaran och trafiken.. hint hint..
:)

tartareandesire 2011-02-15 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20393028)
Funderingarna går över hur framtiden kommer se ut. Kommer varje stort bolag sitta med sin egen musiktjänst? Tänker på en rubrik jag såg här om dagen som sa att sony (?) kan vara på väg att dra sig ur itunes (visserligen ingen streamad musik men funderingarna drar igång) för att starta en egen tjänst... Hur långt är steget från att dra sig ur spotify då? Försvinner en följer andra efter för att inte missa sin del av kakan och det slutar med ett virrvarr av begränsade tjänster som måste komplettera varandra. Eller?

Det är som sagt var bara funderingar. Men det känns som sånt som kan hända när alla vill ta för sig.

Det försvinner musik från Spotify också då och då, det är en väldig ung och osäker bransch än så länge. Svårt att sia om framtiden. Jag gillar själv inte att lyssna på musik i mobilen, Spotify Premium är helt klart nr 1 för mig än så länge men en del stora band och många äldre skivor saknas så CD används en hel del fortfarande.

Weaver 2011-02-15 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20393024)
Att du höll med mig om allt förutom ljudkvalitén. Hm.

Du kanske missat att man kan ändra ljudkvaliten i inställningarna från Low -> High. Eller så är det jag som är gammal och halvdöv ;)

Weaver 2011-02-15 11:54

Ingen kund kommer vilja använda 1 tjänst per musikbolag (som i Sonys fall). Återigen är det musikbolagen som är giriga och totalt missuppfattar marknadsplatsen. Spotify, WiMP, iTunes mfl är deras nya "butiker" och såvitt jag vet så har aldrig musikbolag ägt butikerna så varför skall de göra det nu?

kalasboll 2011-02-15 11:55

Nej det lyckades jag hitta direkt faktiskt. Kan vara hörlurarna jag är ovan vid. :)

tartareandesire 2011-02-15 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av Weaver (Inlägg 20393039)
Ingen kund kommer vilja använda 1 tjänst per musikbolag (som i Sonys fall). Återigen är det musikbolagen som är giriga och totalt missuppfattar marknadsplatsen. Spotify, WiMP, iTunes mfl är deras nya "butiker" och såvitt jag vet så har aldrig musikbolag ägt butikerna så varför skall de göra det nu?

Det är ganska humoristiskt att alla företag som sysslar med musik, film och annat som hör den illegala nedladdningen till är onda och giriga :) Vi andra "goda företagare" får tjäna pengar och bestämma över hur vi vill hantera våra produkter och tjänster men inte de? Hela "diskussionen" är ett enda stort skämt. Men strunt samma, vi lämnar det därhän.

Tjänar de på att driva sina egna butiker, online eller fysiskt, så är det väl inget konstigt med att de också vill göra det? Har man attraktiva produkter så köper folk oavsett var de säljs men givetvis finns det gränser. Företagen själva är de enda som kan och ska hantera den biten.

kalasboll 2011-02-15 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393046)
Hela "diskussionen" är ett enda stort skämt.

Fast nu har ju inte konsumenterna ställt några direkt krav på vår bransch heller och där faller jämförelsen.

Anders Larsson 2011-02-15 22:55

Diskussionen blir onödig eftersom det är få branscher som fungerar på samma sätt, eller ens är jämförbara.

Omega Man 2011-02-16 09:34

Funnits i Norge ett tag, 30 dagar gratis. http://www.wimp.no

Frågan är varför de döpt tjänsten till mes, vad betyder wimp på norska?

kalasboll 2011-02-16 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av Omega Man (Inlägg 20393201)
vad betyder wimp på norska?

Yynkedom. Alltså typ "uselhet" eller "bedrövlighet".

aDonis 2011-02-16 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20393202)
Yynkedom. Alltså typ "uselhet" eller "bedrövlighet".

Haha great name for a greater service

FredrikNas 2011-02-16 11:02

Men den här tjänsten är väl inte så aktuell i sverige oavsett?

Från sidan wimp.no:
Citat:

Hvorfor må jeg ha et gyldig norsk mobilnummer for å kunne bruke WiMP?

Et gyldig norsk mobilnummer kreves for bruk av WiMP for å sikre en viss grad av autentisering av brukerne av tjenesten, samtidig som vi da har en enkel kanal for kommunikasjon med alle våre brukere. Alle Telenor-kunder vil da også enkelt kunne bruke mobilen for å betale både for abonnement og enkeltkjøp.
Sist jag kollade så var det snack om 96kbit bitrate på musiken, vilket är långt ifrån vad man får med premium spotify (detta kan dock ha förändrat sig, då det är ett bra tag sen jag kollade reelt på WiMP) Dock så har dom metallica, vilket jag saknar

kalasboll 2011-02-16 11:26

Jag har svenskt nummer och använder tjänsten?

FredrikNas 2011-02-16 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20393223)
Jag har svenskt nummer och använder tjänsten?

Okej, det är saxat från wimp.no, men dom kanske inte har uppdaterat.

Weaver 2011-02-16 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20393213)
Dock så har dom metallica, vilket jag saknar

Jag blev så glad när jag hittade metallica där men INGEN av deras låtar går att spela upp. När man försöker så kommer det upp nån information som säger att de inte är tillgängliga.
Det visar sig att man måste köpa de för nedladdning (som iTunes) för att kunna spela upp dem.

FredrikNas 2011-02-16 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Weaver (Inlägg 20393240)
Jag blev så glad när jag hittade metallica där men INGEN av deras låtar går att spela upp. När man försöker så kommer det upp nån information som säger att de inte är tillgängliga.
Det visar sig att man måste köpa de för nedladdning (som iTunes) för att kunna spela upp dem.

Utan att veta exakt du får för meddelande, så läste jag att vissa artiser & bolag har pålagt WIMP att inte göra låten tillgänglig för direktavspelning i WiMP, men att du måste ladda ner den förs, och spela av den lokalt i wimp.

eng3l 2011-02-16 13:21

Ett grattis till NameNav är nog också på sin plats då de äger wimp.se :)

kalasboll 2011-02-16 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20393244)
Utan att veta exakt du får för meddelande, så läste jag att vissa artiser & bolag har pålagt WIMP att inte göra låten tillgänglig för direktavspelning i WiMP, men att du måste ladda ner den förs, och spela av den lokalt i wimp.

Say what now? Lät hur korkat som helst.

tartareandesire 2011-02-18 13:58

Uppenbarligen så är det så att namnet inte är särskilt viktigt i sammanhanget. Aspiro erbjuder sin teknik white label, i Portugal finns exempelvis Music Box. Dessutom ska WiMP tydligen inte direkt konkurrera med Spotify utan fokuserar på skandinavisk musik framför allt annat. Tjänsten lanseras nu på allvar i Norge genom Canal Digital.

FredrikNas 2011-02-19 08:41

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20393254)
Say what now? Lät hur korkat som helst.

Ja, helt enig, men det står i FAQ:n på Wimp.no

pelmered 2011-02-19 08:52

Nu har de fått ut versioner till iPhone och android också. Har testat androidklienten en del och jag är inte imponerad. Väldigt jobbigt och ointuitivt gränssnitt och det känns betydligt segare än Spotify och Grooveshark. Men det är ju trotts allt bara veta än så länge så vi får se...

Advocacy 2011-02-28 13:06

en fråga, hur är grooveshark appen till iphone enligt er som testat? Deras utbud piskar väl spotify med hästlänged gissar jag? några stora minus?

tartareandesire 2011-03-04 23:48

Idag lanserades WiMP så också för alla i Sverige.

sebastianw 2011-03-05 03:54

Tycker det e grymt bra.. Och det fungerar dessutom avsevärt mycket bättre nu, än under betaperioden. Programmet är stabilare, hänger inte sig varannan gång man använder och fungerar framförallt mycket bättre med mitt BT-headset. Sen att man inte betalar för tjänsten är ju alltid ett + ;)

Alex 2011-03-05 04:44

Verkar som att det automatiskt kommer dras cash från ens telefonabb. efter 30 dagar. Hittade ingen vettig info om hur betalningen går till på deras sida, så jag testar inte. Jag betalar för Spotify Premium, vilket duger mer än väl åt mig.

tartareandesire 2011-03-05 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20396257)
Verkar som att det automatiskt kommer dras cash från ens telefonabb. efter 30 dagar. Hittade ingen vettig info om hur betalningen går till på deras sida, så jag testar inte. Jag betalar för Spotify Premium, vilket duger mer än väl åt mig.

Håller med, ser ingen anledning att betala för bägge. Det som saknas på Spotify (vilket tyvärr är ganska mycket) köper jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson