![]() |
Telenor och Aspiro lanserar WiMP
Telenor och Aspiro har gått samman för att lansera den nya musikstreamingtjänsten WiMP som väl är tänkt som en konkurrent till Spotify. Tjänsten betatestas just nu:
http://www.wimpmusic.se/ Känns ju inte särskilt klyftigt att man inte redan innan start har skaffat sig wimp.se. Den lär bli dyr om de vill ha den nu... |
Nu vet jag att det säkerligen inte är Telenors fel men det känns kul att man landar på en sida som känns Telia Telia Telia.
|
Vad värre är att de inte heller har wimp.com och bara kanske wimpmusic.com. De verkar inte heller tro på någon lansering i andra länder, eftersom de inte registerat under tex dk, no, co.uk eller nu.
|
namnbyte behövs ju helt klart.
|
Efter att ha testat klienten i ett par timmar i går och i dag är jag dessutom inte imponerad alls. Är väl en vanesak men framför allt känns den rörig och med ett långsamt UI. Ljudkvalitén var inte heller något att hurra för.
Det största pluset är pop-up vid låtbyte, något jag saknar till Spotify (eller finns det?). |
WiMP är stora i Norge dock. Beta-testar också klienten och det är framförallt dess UI som är fruktansvärt slött och förvirrande. Ljudkvaliten är bra. Klienten är förövrigt baserat på Adobe Air.
|
Att du höll med mig om allt förutom ljudkvalitén. Hm.
|
Citat:
|
Funderingarna går över hur framtiden kommer se ut. Kommer varje stort bolag sitta med sin egen musiktjänst? Tänker på en rubrik jag såg här om dagen som sa att sony (?) kan vara på väg att dra sig ur itunes (visserligen ingen streamad musik men funderingarna drar igång) för att starta en egen tjänst... Hur långt är steget från att dra sig ur spotify då? Försvinner en följer andra efter för att inte missa sin del av kakan och det slutar med ett virrvarr av begränsade tjänster som måste komplettera varandra. Eller?
Det är som sagt var bara funderingar. Men det känns som sånt som kan hända när alla vill ta för sig. |
Ratar spotify nu också efter att grooveshark kostar 30kr i mån om man vill ha i telefon osv.
|
Någon som vill göra en bättre tjänst än spotify så står jag för hårdvaran och trafiken.. hint hint..
:) |
Citat:
|
Citat:
|
Ingen kund kommer vilja använda 1 tjänst per musikbolag (som i Sonys fall). Återigen är det musikbolagen som är giriga och totalt missuppfattar marknadsplatsen. Spotify, WiMP, iTunes mfl är deras nya "butiker" och såvitt jag vet så har aldrig musikbolag ägt butikerna så varför skall de göra det nu?
|
Nej det lyckades jag hitta direkt faktiskt. Kan vara hörlurarna jag är ovan vid. :)
|
Citat:
Tjänar de på att driva sina egna butiker, online eller fysiskt, så är det väl inget konstigt med att de också vill göra det? Har man attraktiva produkter så köper folk oavsett var de säljs men givetvis finns det gränser. Företagen själva är de enda som kan och ska hantera den biten. |
Citat:
|
Diskussionen blir onödig eftersom det är få branscher som fungerar på samma sätt, eller ens är jämförbara.
|
Funnits i Norge ett tag, 30 dagar gratis. http://www.wimp.no
Frågan är varför de döpt tjänsten till mes, vad betyder wimp på norska? |
Citat:
|
Citat:
|
Men den här tjänsten är väl inte så aktuell i sverige oavsett?
Från sidan wimp.no: Citat:
|
Jag har svenskt nummer och använder tjänsten?
|
Citat:
|
Citat:
Det visar sig att man måste köpa de för nedladdning (som iTunes) för att kunna spela upp dem. |
Citat:
|
Ett grattis till NameNav är nog också på sin plats då de äger wimp.se :)
|
Citat:
|
Uppenbarligen så är det så att namnet inte är särskilt viktigt i sammanhanget. Aspiro erbjuder sin teknik white label, i Portugal finns exempelvis Music Box. Dessutom ska WiMP tydligen inte direkt konkurrera med Spotify utan fokuserar på skandinavisk musik framför allt annat. Tjänsten lanseras nu på allvar i Norge genom Canal Digital.
|
Citat:
|
Nu har de fått ut versioner till iPhone och android också. Har testat androidklienten en del och jag är inte imponerad. Väldigt jobbigt och ointuitivt gränssnitt och det känns betydligt segare än Spotify och Grooveshark. Men det är ju trotts allt bara veta än så länge så vi får se...
|
en fråga, hur är grooveshark appen till iphone enligt er som testat? Deras utbud piskar väl spotify med hästlänged gissar jag? några stora minus?
|
Idag lanserades WiMP så också för alla i Sverige.
|
Tycker det e grymt bra.. Och det fungerar dessutom avsevärt mycket bättre nu, än under betaperioden. Programmet är stabilare, hänger inte sig varannan gång man använder och fungerar framförallt mycket bättre med mitt BT-headset. Sen att man inte betalar för tjänsten är ju alltid ett + ;)
|
Verkar som att det automatiskt kommer dras cash från ens telefonabb. efter 30 dagar. Hittade ingen vettig info om hur betalningen går till på deras sida, så jag testar inte. Jag betalar för Spotify Premium, vilket duger mer än väl åt mig.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson