![]() |
Webbutik, bokföra köp
Normalt, säkert i detta fall också, så ska man spara alla kvitton etc. men hur fungerar det om man driver en webbutik och alla köp som genomförs? Ska man skriva ut ALLA orderbekräftelser och spara dessa?
Svårt att tro att CDON sparar alla. Så hur gör man? Bokför man bara utan att spara alla "bekräftelser" eller ska dessa ut på papper också, ja.. ni förstår. |
Varje transaktion måste väl sparas i 10 år men bokföringen görs dag-för-dag.
Alltså total dagsförsäljning blir en rad i bokföringen. Vad jag förstått? |
Det tycker jag låter rimligt. Dagförsäljningen blir en rad i bokföringen. Men detta med att spara i 10 år.. gäller såklart bokföringen, men menas det då att jag måste skriva ut "rapporter" på alla transaktioner som gjorts till mig via betaltjänsterna som jag använder på siten då?
|
|
Bokför dagens försäljning som en klump med tillhörande pappersverifikation i bokföringen.
Du bör dock även spara en orderbok. Alla köp ska kunna redovisas med obruten nummerföljd. Även om du inte skriver ut allt på papper så måste det finnas tillgängligt om/när Skatteverket vill titta på det. Beställningarna i ditt ordersystem bör duga utmärkt för det ändamålet. Om du sparar det digitalt och inte i pappersform, så var noga med att ta en säkerhetskopia. Skulle Skatteverket sedan kräva att du har allt i pappersform, så är det ju bara att skriva ut det den dagen då de ber om det. Det verkar dumt att göra arbetet i onödan. Skatteverkets uppgift är att kontrollera så att du har betalat rätt skatt. Så länge som du betalar rätt skatt och Skatteverket på ett enkelt sätt kan kontrollera att du har gjort det, så har du inte mycket att oroa dig över. |
Som vissa har nämt så tror jag det räcker med en dagsförsäljning.
T.ex. en frisör/restaurang eller dylikt skriver ju ut en dagskassa och det är den man bokar efter. Så en dagskassa/dagsförsäljning låter väl rimligt. Så istället för x ordrar/dag gånger antal dagar i månaden så blir det bara ett papper per dag som ska in i bokföringen. Men som Gustav nämnde så är det nog bra att ha ALLA ordrar i digital form och att du tar backup ganska ofta på det. Då Skatteverket en dag vill se alla ordrar om de ska göra ett ordentligt jobb. Hoppas detta hjälpte något. |
Återkommer till denna fråga igen nu.
Jag kommer använda mig utav Paysons betallösningar. PaysonDirekt och PaysonFaktura. Direkt = Direktbetalningar, kort och bank - vilket ger mig pengarna direkt och jag kan bokföra som vanligt. Men gällande deras faktura..när en kund handlat hos mig och valt just faktura så får jag inte pengarna direkt, utan enligt deras avtal så får jag det först efter ett antal dagar. Bokför man detta som vanligt ändå? Även om jag inte fått pengar än, eller hur fungerar det? Låter dock inte som det är helt OK. |
Citat:
Dagsförsäljning kan klumpas ihop endast vid kontantförsäljning (s.k. dagskassa) men man ska ändå bokföra försäljning per momskod och en del andra uppdelningar. Men för en webbutik ska varenda försäljning bokföras. Sen är det ju så att en orderbekräftelse inte är en affärstransaktion i sig utan den faktura eller kvitto som du skriver ut som en följd av ordern från kunden. CDON måste bokföra VARJE transaktion precis som alla andra. De sköter dock allt elektroniskt eftersom de har ett affärssystem som sköter detta åt dem. När man har många fakturor så kan man använda något som heter FakturaJournal, det klumpar ihpå många fakturor (kan vara upp till en hel månad) i samma verifikation, men varenda faktura ska särredovisas som egna transaktioner. VISMA/SPCS Administration 1000 har detta inbyggt så man bara behöver ange datumintervall inom månaden som man vill journalföra så skapar den en korrekt verifikation utifrån alla fakturatransaktioner och bokför hela fakturajournalen som en verifikation. |
Citat:
Dagskassa gäller endast vid kontantförsäljning. |
Citat:
Observera att det är skillnad på amerikansk factoring (Fakturaförsäljning) och vanlig factoring (fakturabelåning). Jag vet inte vilken typ payson avänder. |
ConnyWesth: Jag använder mig som sagt utav Visma Enskild Firma och där finns inte särskilt avancerade funktioner, vilket det låter som om jag behöver för det du förklarar här ovan.
Gällande pengarna som kommer in från både typerna av betalning, direkt och faktura. Så ligger dessa pengar kvar hos Payson tills jag själv väljer att göra en utbetalning till mitt konto. NÄR ska jag bokföra händelserna? Ska jag bokföra så snart jag har pengarna på Payson-kontot eller när jag själv fått pengarna till mitt konto? Min stora fråga är just faktura. Jag förstår att allt ska bokföras, det är inga konstigheter. Men vad jag fått lära mig så bokför man först när pengarna finns hos mig. Och vad det gäller denna fakturatjänst så får jag inga pengar förens ca 10 dagar efter att fakturan skapats. Ska jag ändå bokföra att jag pengarna även om de inte trillat in än? En liten djungel för mig detta. |
Citat:
Citat:
Har du en verksamhet som omsätter mindre än 3.000.000:- så kan man (om man gjort det tidigare) använda kontantmetoden. Den innebär att du bokför försäljningen först när du får betalt (dvs pengarna kommer in på Payson-kontot). Det blir lite färre verifikationer men samtidigt ger det en sämre överblick över hur företaget går så jag skulle nog rekommendera fakturametoden. Till sist kan det ju även vara bra att känna till att från årsskiftet räcker det att spara all bokföring i minst 7 år. Inte 10 år som tidigare. |
Okej, tack för alla svar. Har varit mycket till hjälp. Tack!
Undrar dock hur jag ska göra med följande... Payson tar ju betalat för varje transaktion. 3 kr + 3% av ordervärdet. Denna summa dras DIREKT när transaktionen gjorts och det blir inget direkt "kvitto" och ingen "månads-faktura" som jag hade hoppats på att det skulle vara. Istället dras dessa pengar direkt från varje transaktion/order och det finns som sagt inget kvitto för mig för att stärka att dessa pengar tagits av Payson. Bortsett från att jag har ett avtal som jag kan visa upp för typ Skatteverket eller liknande om det skulle bli en titt på mig. Så hur bokför jag detta? Bokför jag bara de pengarna jag fått direkt upp och ned, dvs. pengarna efter deras avdrag som gör direkt. Eller ska jag bokföra summan som jag sålde varorna för och sedan bokföra att jag betalar dessa pengar till Payson.. ? Gällande BEVIS.. så får alla ordrar med sig ett KVITTO i paketet när jag skickar iväg ordern. Detta KVITTO ska ju räcka även för mig att spara, för det är ju ändå ett bevis på att ett köp har skett. jag gissar att det räcker med att jag har filer som bevis med dessa kvitton och att jag inte behövs skriva ut allt? |
Du ska alltid bokföra BRUTTOBELOPP, dvs om du begär att föra över 10000 kr från payson och de drar en avgift på 3 kr + 3% så ska den avgiften bokas som en separat transaktion. Payson måste enligt lag redovisa vilken avgift de dragit, exempelvis bode du se det på ett kontoutdrag från dem.
Överföringen som du begär är en överflytt mellan två konton i balansräkningen (klass-1-konton) men avgiften är en kostnad och påverkar kontot för bankkostnader (ett klass-8-konto). Kontantmetoden gäller bara inom samma år, på bokslutsagen ska allt bokföras enligt fakturametoden i alla fall, så att kundfodringar, levertörsskulder, avskrivningar och andr abokslutstransaktioner bokförs. Det enklaste är att gå över till fakturametoden för att få bättre koll på hur bolagets ekoomiska ställning ser ut varje dag. Kontantmetoden finns till för att underlätta för de som hanterar mycket kontanter. Som Webbshopp hanterar du troligen inte kontanter utan endast transaktioner på ditt bankkonto och då blir det enklare att ha fakturametoden, men det är min personliga åsikt. Orderbekräftelse är ingen affärstransaktion, du måste utfärda en faktura/kontantfaktura eller kvitto för varje betalning (jag vet inte hur paysons kvitto ser ut men det kanske räcker som bokföringsunderlag). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson