![]() |
Småmål - vad gäller?
Har fått ett föreläggande från KF om en faktura jag ej betalt till Telenor som jag funderar på att bestrida (de har lyckats med att skicka påminnelsen till mina föräldrars sommarstuga) och eftersom det gäller en summa på totalt SEK 1100 så antar jag att det i slutändan handlar om ett småmål i tingsrätten om de väljer att gå vidare. Vad är det mesta det kan kosta för mig om jag förlorar där? Jag har läst att man kan bli skyldig att betala deras ansökningsavgift till tingsrätten samt 1 timmas advokatarvode för dem och att det blir i runda slängar 2000 kr utöver deras krav, någon härinne som har koll på exakt vad som gäller?
|
Har inte koll på detta men vi bestred en p-bot som gick till krfm. När det skulle vidare till tingsrätten så ringde en person från tingsrätten (om jag minns rätt) och vi gjorde en förlikning. Vi fick stå för p-boten + halva ansökningsavgiften. Om vi skulle gå vidare med det vet jag inte hur dyrt det skulle bli därför gav vi upp.
|
OK, hur mycket låg den avgiften på?
Tror ni ett företag som Telenor drar det här till tingsrätten? |
Här har du lite snabbt sammanställd information, dock ifrån 2009:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/900984.PDF Rättskällan är Rättegångsbalkens 18 Kap. 8 a §. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM |
Kom inte ihåg men ca 600-700:- som vi delade på.
Har Telenor på fötterna så ja, annars vet jag inte. |
Tack Omega Man! Precis den info jag letade efter:
Specialreglerna om småmål innebär för det första att ett mål av detta slag skall handläggas av en ensam domare. För det andra får en parts ersättning för rättegångskostnader inte avse annat än kostnad för: • Rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619), vilket för år 2009 innebär ca 1 380 kr inklusive mervärdesskatt • Ansökningsavgift • Resa och uppehälle för part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte krävs, resa och uppehälle för ombud (begränsad ersättning) • Vittnesbevisning • Översättning av handling Kan alltså bli några tusen... Vad har man för rätt att förvänta sig en påminnelse innan det går till Kronofogden? De kan ju naturligtvis hävda att det är mitt ansvar att betala den första fakturan, men finns det några regler/lagar angående påminnelser eller är det bara någon slags goodwill från företagens sida? |
Citat:
Vad står det i avtalet? Hade det inte redan hamnat hos kronfogden? De flesta skickar 1-2 påminnesler. Sedan inkasso eller kronofogden. De måste underrätta dig, denunciera, ifall de överlåter fordran. Är kravet riktat emot dig som konsument eller ditt företag som näringsidkare? Vilken faktureringsadress hade du uppgivit? Vad bestrider du och vad är grunden för ditt bestridande? |
OK, så här är läget:
Jag hade ett abonnemang som privatperson hos Telenor och hade E-faktura där jag lade upp automatisk betalning i min internetbank. Jag fick även ett SMS när fakturan kom in från Telenor. När jag sade upp abonnemanget så blev det en slutfaktura på kvarvarande bindningstid på 297 kr. Jag hade inga pengar på kontot på förfallodagen och då betalades inte fakturan. Detta var i 2010-10-06. I mitten på November har de skickat en E-faktura på 50 kr som är en påminnelseavgift och den betalades automatisk men jag fick inget SMS (förmodligen för att jag har Tele2 nu och då måste de betala några öre). Jag har inte reagerat på att jag inte fått några SMS från Telenor eftersom jag avslutat abonnemanget. Igår kom ett föreläggande från KF daterat 2010-11-22 (?) där Telenor är Sökande och Intrum Justitia ombud. Efter att ha ringt kundtjänst så har jag fått reda på att det under de senaste 3 åren har varit mina föräldrars sommarstuga som stått som fakturaadress. Anledningen till detta är att jag 2007 tackade ja till att testa Telenors trådlösa bredband och bad dem skicka modemet till stugan (då det var där det var aktuellt med trådlöst bredband). Dock så kommer det inget modem, utan det ligger och väntar på mig när jag kommer hem till Göteborg efter semestern. Telenors kundtjänst säger då att de bara kan skicka modem till min folkbokföringsadress men de har samtidigt ändrat min fakturaadress till mina föräldrars sommarstuga. Detta märker såklart inte jag eftersom jag har E-faktura och på den står det dessutom ingen adress utskriven. Det har alltså gått ut påminnelse till stugan och inte hem till mig, måste väl även ha gått ett inkassobrev till stugan, inte går det direkt till KF eller? Jag har förvisso gjort fel då jag inte sett till att betala den ordinarie fakturan men de har ju inte skickat en ny E-faktura (utan bara en E-faktura på 50 kr i påminnelse-avgift utan SMS-avisering) vilket man kanske borde förvänta sig om man har valt tjänsten E-faktura utan bara en pappersversion till mina föräldrars sommarstuga. Jag har aldrig bett om att få ändra fakturaadressen och har ingen anledning att misstänka att den ändrats då de inte lyckades skicka modemet till stugan. De har alltså sett till att alla påminnelser, inkassobrev etc. skickas till Norrland där det 11 månader om året inte ens finns en postlåda... |
Det är alltså räntor, dröjsmåls och inkassoavgifter som du bestrider. Kommer inte gå in djupare på sakomständigheterna. Skriv ett brev och förklara varför du anser dig inte ha fått del av kravet förrän visst datum och att de ej delgivit dig fakturorna såsom avtalat. Skriv att du är beredd att betala det ursprungliga beloppet + ränta och avgifter såsom avtalat för detta belopp ifrån den dag du fått ta del av kravet såsom avtalat inklusive ev. lagstiftad/avtalad betalningstid, men att telenor borde efterskänka detta eller i vart fall räntan och avgifterna pga. det merarbete som detta orsakat dig. Se till att detta brev kommer till fakturingbolaget samt telenors kundombudsman och jurist. Även om de tar det vidare till tingsrätten så har du då huvuddelen av argumentationen klar.
Sedan kan ett tips vara att betala in det belopp som du anser dig är skyldig att betala. Blir du sedan skyldig att betala detta så räknas det ingen ränta ifrån den dagen du betalade in det. Skulle tingsrätten finna att du är skyldig att betala ett lägre belopp så förelägger de telenor att betala tillbaka detta. Dock aldrig bra att betala in mer än just det man anser sig vara skyldig, kan för sig självt tolkas som en premsumtion för att man anser sig skyldig mer och bara försöker få ner en legitim fordran. Då du är konsument betraktas du per automatik som okunnig och får formell och materiell processledning av domstolen. Du kan även kasta grus på telenor genom att skriva till allmänna reklamationsnämnden. "Räntelag (1975:635) 1 § Denna lag är tillämplig på penningfordran inom förmögenhetsrättens område. Lagen gäller i den mån ej annat är avtalat eller utfäst eller särskilt föreskrivet. Avtalsvillkor som inskränker gäldenärens rätt till jämkning enligt 8 § är dock utan verkan mot denne. Lag (1987:327). 2 § Ränta på fordran utgår ej för tid innan fordringen är förfallen till betalning. På fordran som avser återgång av betalning då avtal hävts till följd av kontraktsbrott eller på liknande grund utgår dock ränta för tiden från den dag betalningen erlades till och med den dag återbetalning sker eller, om återbetalning ej sker i rätt tid, den dag från vilken ränta börjar utgå enligt 3 eller 4 §. Lag (1990:933). 3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen. På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske. 4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa. I fordringsförhållanden mellan näringsidkare i deras yrkesmässiga verksamhet skall ränta betalas enligt första stycket utan att det när kravet framställs behöver anges att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Detsamma gäller när en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har en fordran på en myndighet eller ett annat offentligt organ på betalning för varor eller tjänster. Avser fordringen skadestånd eller annan liknande ersättning som inte kan fastställas utan särskild utredning, skall ränta betalas på förfallet belopp från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har framställt krav på ersättning och lagt fram utredning som med hänsyn till omständigheterna skäligen kan begäras av honom. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan kravet och utredningen har kommit honom till handa. Oavsett vad som föreskrivs i första, andra och tredje styckena skall ränta betalas på förfallen fordran senast från dagen för delgivning av ansökan om betalningsföreläggande eller av stämning i mål om utgivande av betalning. Trots bestämmelserna i tredje och fjärde styckena skall ränta betalas på en fordran, som avser skadestånd med anledning av ett uppsåtligt brott och inte skall utges som livränta, från den dag då skadan uppkom. Lag (2002:352). 5 § I fall som avses i 2 § andra stycket beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av två procentenheter. Lag (2002:352). 6 § I fall som avses i 3 eller 4 § beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av åtta procentenheter. Om det vid bestämmande av skadestånd med anledning av personskada skall avräknas förmåner som en skadelidande har rätt till enligt 5 kap. 3 § 1 skadeståndslagen (1972:207), utgör dock tillägget till referensräntan endast två procentenheter för tiden till dess förmånerna har slutligt fastställts. Lag (2002:352). 7 § Löper fordran med ränta när den förfaller till betalning och försittes betalningstiden, utgår ränta i fortsättningen enligt samma räntefot som gällde vid förfallodagen. Räntan skall dock utgå lägst enligt den räntefot som anges i 6 §, såvitt gäller fordran som avses i 3 § första stycket genast och såvitt gäller fordran som avses i 3 § andra stycket eller 4 § från den dag som där föreskrives för varje särskilt fall. 8 § Har en gäldenär på grund av sjukdom, arbetslöshet eller annan liknande omständighet som han inte har kunnat råda över varit förhindrad att betala i rätt tid och skulle en skyldighet att utge full ränta med anledning av dröjsmålet med hänsyn härtill vara oskälig, får den ränta som annars skulle utgå jämkas. Lag (1987:327). 9 § Referensräntan enligt denna lag fastställs för varje kalenderhalvår genom särskilt beslut av Riksbanken. Referensräntan skall motsvara den ränta som Riksbanken tillämpade vid den huvudsakliga refinansieringstransaktion som genomfördes närmast före det kalenderhalvår under vilket räntan skall gälla, avrundad till närmast högre halva procentenhet. Lag (2002:352)." Det är dock vanligt med att man avtalar annorlunda. Viktigt att du läser avtalet, vad står det om avgifter och dröjsmålsränta. |
Om/när du förlorar i Tingsrätten får du automatiskt betalningsanmärkning också som ett brev på posten.
|
Citat:
Jag tror att chanserna blir svåra att vinna i ett rättsmål som detta då det ligger på kundens ansvar att betala fakturorna i tid, även om man inte ser skymten av de. För företagen skickar ut fakturorna som en tjänst, de har ingen skyldighet till det, eller har jag fel? Lycka till med detta iaf, jobbig sits som du hamnat i! |
Jo, det blir nog till att betala de där 1100, vill inte ha det här hängande över mig ett halvår och sen åka på ytterligare några tusen...
|
Du måste betala för ditt abonnemang i alla fall.
tipset här är att betala mot att det inte blir ett fastställt utslag => betalningsanmärkning => ingen kredit/hyresavtal på tre år. Dessa få hundralappar kan du gott betala för att slippa det stöket. |
Har du bara en betalningsanmärkning och har betalt den så syns inte den. Det är när du får din andra betalningsanmärkning som båda syns.
|
I kort - du är alltid skyldig att betala dina räkningar även om du inte mottar dem. Det är ditt personliga ansvar att veta att det ska betalas.
t.ex. "jag har ett abonnemang - alltså får jag en månadsfaktura, varför har jag inte mottagit en sån?" Sen kan man tycka och tänka vad man vill om det, det finns undantag men det är en grundregel. |
Lite osäker men en underrättelse måste ju ske på ett sätt som gör att du mottar den. Det är ju därför intrum m.fl skickar underrättelsemän (Eller vad det nu heter) som får dig att PERSONLIGEN ta mot en underrättelse.
Du kan ju hävda att du inte blivit korrekt underrättad eftersom underrättelsen inte skickats till din folkbokföringsadress, alltså den adressen du förväntas bo på. Om jag vore du skulle jag ta kontakt med inkasso-bolaget och telenor och argumentera i dom banorna och få dom stryka detta. Även Telenor och inkassobolaget har kostnader för detta, samt tid. Nu tjänar dom ju grymma pengar på detta men desto tidigare ett ärende kan lösas desto bättre för alla parter. Du kan väl inte gå till domstol eftersom du bestrider ju egentligen inte fodran? (Förutom avgifterna såklart) Du kan ju stämma telenor, men det verkar ju inte skäligt. Tror det är effektivare och föra en diskussion om det orimliga i situationen och påpeka att du har lite kontakter med pressens privatekonomiavdelningar. |
Till att börja med. Om du inte hunnit skicka in något till KFM så ska du inte göra det. Det ligger inte i ditt intresse att bli delgiven. Du ska inte skriva på något.
Har du redan skrivit på och skickat in delgivningskvittot eller på annat sätt blivit delgiven är det viktigt att du omgående bestrider till KFM - då avbryts processen. Telenor måste då stämma dig om de väljer att gå vidare. Har det hela gått till som du hävdar låter det osannolikt. Vad gäller betalningsanmärkning är min uppfattning den att om du bestridit till KFM och förlorat i tingsrätten så har du fortfarande viss tid på dig att reglera skulden innan den leder till en betalningsanmärkning. Det är så jag har förstått reglerna. Jag rekommenderar att du skickar ett brev till Telenor, inkassobolaget och KFM. Du beskriver omständigheterna och ber dem återkalla ärendet. Du bör poängtera att du bestrider det hela. Det jag tycker vore skäligt är att du betalar skuld och påminnelseavgift. Eventuellt också inkassoavgift och dröjsmålsränta. Jag föreslår att du skriver i ditt brev att åtminstone inkassobolaget bör ha en skyldighet att se till att inkassokrav etc skickas ut till rätt adress. Om du tycker det är värt pengarna att bli av med det kan du ju också betala runt tusenlappen för att få allt avslutat direkt. Det känns inte som motparten har gjort rätt - men kanske kan det vara värt pengarna (det är ändå småpengar det handlar om) att bli av med problemet? Någonstans har jag också läst att var och en skall stå sina egna kostnader i småmål, att det skulle vara praxis, men jag har ingen vettig källa på det och är väldigt osäker på om det faktiskt tillämpas. |
Nu har jag skickat in delgivningskvittot, annars skickar de en delgivningsman och den kostnaden kan man få stå för.
Vad händer om man bestrider, blir det någon slags dialog eller är nästa steg tingsrätten? Det tråkiga är att man i Telenors kundtjänst inte kan få prata med någon annan än de där finniga callcenterungarna som ger olika bud beroende på vem man pratar med, eller bara lägger på luren när de tycker att de inte kan hantera situationen med deras inövade standardsvar... |
Du är alltså delgiven. Då kan du antingen bestrida ärendet eller betala för att slippa betalningsanmärkning.
|
Helt otroligt vad många felaktiga påståenden som kan ges i en och samma tråd.
För det första. Om du bestrider en fordran och sedan förlorar i tingsrätten så får du INTE en betalningsanmärkning förutsatt att du betalar det av tingsrätten fastställda beloppet inom den tidsfrist som ges. För det andra blir du rimligen inte ersättningsskyldig för Telenors rättshjälp, enligt en dom från HD. http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...6%20beslut.pdf För det tredje så är det vanligt att kärande hörs via telefon och således inte behöver inställa sig och därmed uppbärs inga kostnader för detta. Om det är som du säger: Du har inte bett Telenor ändra din faktureringsadress. Så bör du skriftligen meddela kronofogden att du bestrider fordran. Kontakta sedan Telenor och berätta att du självklart betalar originalfakturans belopp men inget mer eftersom de på egen hand ändrat din faktureringsadress till en felaktig sådan. Då får Telenor välja, antingen accepterar de ditt erbjudande eller så tar de upp fallet i tingsrätten där du rimligen borde få rätt. Det värsta som kan hända är att du blir tvungen att betala hela beloppet till Telenor. Då har du däremot lärt dig hur ett civilrättsligt mål fungerar för "en billig summa". Seså, skicka nu ett bestridande till kronkalle. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Personligen tycker jag att juridik är väldigt kul och därav är väl min subjektiva inställning att det alltid är roligt att behandla just ämnet. Men visst, ens egen tid i pengar kan vara värd bra mycket mer än en parkeringsbot. |
En inte så dum webbsida att kolla in. Gratis rådgivning av duktiga jur stud
http://www.lawline.se |
Nu har jag betalat allt, kände att det inte var värt tiden/oron att gå vidare. Tack dock för alla svar, det känns som att man vet lite mer nu, kanske väljer man att gå vidare nästa gång?
|
Citat:
|
Inkassobolagen måste om jag inte kommer ihåg fel följa någon lag som säger att de måste söka kunden på¨folkbokföringsadressen.
Sedan så är det även upp till dig at se till att du är skriven på den adress där du bor. Mycket riktigt finns regler om att du ska veta vilka tjänster/abb du har. Om du t ex inte får en hyresräkning en månad så kan du bli vräkt eftersom du ska veta att du har ingått ett avtal med dom. Jag skulle ha betalt kapitalet direkt och sedan inkassoavgiften 160 kr antar jag + någon ränta. Givetvis skulle jag ha ringt pratat med inkasso också och fått dom att avsluta ärendet. |
Det är intressant inställning många i samhället (jag säger inte att alla har det, men många) har om att företag är helt oresonliga.
Det finns företag som är det ja, t.ex. ComHem, men min erfarenhet är att de flesta företag är förhållandevis intresserade av att ha en hyglig relation till sina kunder, speciellt om de verkar på en konkurrensutsatt marknad. Jag hade för inte så länge sedan en faktura från mit bensinbolag som jag inte hade fått, inte heller fått påminnelserna, däremot kom inkassokrav med ränta, två påminnelseavgifter och inkassoavgift. Jag ringde då bensinbolagets kundtjänst och förklarade att jag vet att jag är skyldig att hålla reda på vilka fakturor jag förväntas att få, men att eftersom jag får ganska många varje månad, inte har helt lätt att hålla reda på om jag fått alla, speciellt då jag ofta är ute och reser utanför landets gränser. Utan omsvep gick då bensinbolaget med på att dra tillbaka kravet från inkasso och stå för kostnaden själva, samt även dra av de två påminnelseavgifterna, så jag betalade bara ursprungsbeloppet + dröjsmålsräntan. |
Citat:
Man har mao inte mycket att förlora på att bestrida fakturan med den motivering som TS har angivit här. Om själva grundskulden betalas nu elle rär betald så brukar det gå att bestrida alla räntor och inkassoavgifter utan att det går vidare. det viktiga för Telenor är att få in grundkapitaelt. |
Citat:
Det är faktiskt den som fakturerar som har ansvaret att fakturan når mottagaren i tid, inte tvärtom. Har jag fel får du gärna visa lagreferens, men senast jag läste lagen var det tvärtom vad du skriver. Det är nog bara inkassobolagen som hävdar att fakturamottagaren har ansvaret att sköta fakturerarens jobb! Det står i räntelagen att ränta inte får beräknas förrän mottagaren fått fakturan. Jag har inte hittat något ställe i lagen där det står att mottagaren har en utredningsplikt och betalningsansvar för ej mottagen faktura. Det krävs ofta att man dessutom har ett individuellt OCR-nr som enbart står på fakturan för att betalningen ska kunna matchas, så det faller på sin orimlighet. |
Citat:
Och med de argimnt du fgramfört här i tråden finns det inte en chans att de skulle vunnit i tingsrätten. Nästa gång det händer så kan du betala grundbeloppet och bestrid resten. Det funkar smidigast i de flesta fall. |
Jag har läst på lite om småmål nu. Småmål heter nu mer FT-mål eller förenklat tvistemål och handläggs förenklat. Det tvistiga beloppet får inte överstiga ett halvt prisbasbelopp - det innebär drygt 20 000 kr i dagsläget.
I ett ft-mål kan motparten normalt inte få ersättning för mer än en timmes juridisk rådgivning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson