![]() |
Köp av 2 bärbara
Hej!
Driver AB, inga anställda förutom jag. Har redan köpt en stationär men sitter nu i köptankar på bärbara. Tänkte köpa 2 st (en till mig och en till programmerare, inhyrda ej anställda, som de kan utföra mina uppdrag på). Tänkte höra om jag kan dra av för båda, eller om skatteverket kanske fnyser åt detta? Tänkte främst då eftersom jag endast är en person som köper 2 laptops. AB't handlar med domäner/webbsidor och det är således min "kärnverksamhet" det gäller. Tackar! |
Lär inte vara några som helst problem så länge du kan motivera inköpet
(med dina underkonsulter). |
Det borde inte vara några problem, men fråga Skatteverket! På så sätt kan du dokumentera vilket råd de en gång givit dig om det mot förmodan skulle bli problem i framtiden. Skatterådgivningen är trevliga och bra att ha att göra med.
|
ok tackar för svaren!
|
Skatteverkets rådgivning är dock bara rådgivning. Oftast ger de inga kommentarer öht när det är tveksamma fall, just eftersom de inte ska missleda dig.
|
Jag ser inget som helst tveksamt med detta. Underkonsulten bör dock återlämna datorn efter slutfört uppdrag. Ni kanske bör skriva ett avtal om detta också. Det kan också vara bra att företaget inte tillåter att annat än av företaget godkända programvaror får installeras på datorn. Det bör innebära att du har ryggen fri för eventuella piratkopior som installeras av personal eller konsulter.
|
Alltså när du säger "dra av", menar du då att du tar dem i firmans ekonomi - vilket du helt klart bör. Annars kan du ju också dra av saker i den egen deklaration som du köpt för egna pengar, men som används inom firman.
|
Det är väl inga problem, köp in den som en reserv dator som du kan ha om din går sönder. Du är beroende av en dator i ditt arbete och måste ha minst en på hyllan så att du inte slösar onödig tid om din skulle gå sönder.
|
Citat:
|
Citat:
Det skulle ju vara en riktigt dålig investering att ha en dator som bara ligger där som reserv. Han ju dessutom redan en stationär. Jag tror inte att skatteverket köper att man har en tredje dator som reserv. Om datorn går sönder kan du ju beställa en ny och ha den inom 2 arbetsdagar om du beställer på internet eller direkt om du köper en ny i butik. |
Citat:
Datorer är förbrukningsvaror för mig, jag gör åt några stycken per år och han nästan alltid en extra på hyllan. Det är katastrof om man förlorar 2 dagars arbete för att man måste vänta in en ny dator även om man har en stationär som behöver användas till annat. |
Citat:
Att ha kvar din gamla dator som reserv, okej, men att köpa två helt nya dyra datorer om man är själv i företaget skulle i alla fall få mig att lyfta ögonbrynen. |
Så länge det går att motivera för skatteverket, så fungerar det mesta. Att ha en extra dator skule nog vara ok om du kak bevisa att den inte använts privat. Att ha 10 extra på lager om du inte säljer dem, det skulle nog inte gå så bra.
|
Varför skulle man inte få ha fler än en bärbar??
Själv har jag 2 stationära och 3 bärbara om man nu kan räkna IPad:an som en dator. Om jag anser att jag behöver flera datorer i mitt jobb så är det inga problem. |
Citat:
Men att ha 10 laptops i ett enmansbolag, det kommer skatteverket att ha synpunkter på om din förklaring är "de går sönder ofta, så jag behöver ha i reserv". Om du däremot utför mätning av nätverkskvalitet och sätter ut laptops på plats i närverket där du ska mäta, inget problem. Eller om du har stationära datorer placerade hos olika kunder och sitter på plats hos dem och jobbar. Eller om du har extremt sekretessbelagt material och har särskilda datorer för vissa kunder. Du kan också behöva äga flera datorer om du köper in dem och skriver frilansrecensioner som du säljer till datortidningar. Men då bör det nog stå någon om journalistisk verksamhet i din verksamhetsbeskrivning. Har du 2 stationära datorer och 3 laptops tror jag du behöver fundera på hur du ska förklara det för Skatteverket om det blir en revision i ditt bolag. Nu vet vi inte förutsättningarna, men om du dessutom har dessa i ett hemmakontor, utan att äga datorer privat, så blir det ännu svårare att förklara. |
Citat:
Det enklaste för att öht slippa problem är ju att underleverantören själv står för sin dator, inkl mjukvara, för annars behöver du kanske helt plötsligt köpa in en Adobe Creative Suite eller ett MS Officepaket. OT, men du kan också tex köpa en extra Macbook, med motiveringen att du måste ha en Mac för att kunna testa de webbsidor som du producerar. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson