WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ekonomiskt webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045209)

Slacker 2010-12-04 15:22

Ekonomiskt webbhotell
 
Har haft en PHP-Nuke sajt på One.com i drygt 7 år och oftast fungerar det bra, men sista tre veckorna har varit i segaste laget.
1800 besökare per dag varav 50 inloggade medlemmar.
16 GB trafik per månad
Första sidan är cachead för gäster för att minska belastningen.

Sajten är en ideell utan reklamfinansiering, därför en del av medlemmarna har problem med köpberoende. Sajtens livskraft är beroende av en låg årskostnad och hos One.com kostar domän och hotell 300 kr per år.

Binero kostar 5 gånger mer än One.com, men är Binero 5 gånger bättre? Kanske Binero är overkill för vår sajt.

Har funderat på om kanske Surftown och Egensajt kanske är något bättre än One.com, vilket kanske mer motsvarar vårt behov och det mest prisvärda bytet. Vi behöver bara ett något bättre webbhotell än One.com.

Egensajt kostar 19 kr/månad och Surftown kostar 36 kr/månad.

Tacksam för erfarenheter av dessa samt om det finns något annat prisvärt alternativ.

Draqir 2010-12-04 15:53

Binero är sveriges bästa webbhotell, även om de tappat lite i kvalitet när det gäller prestandan. När jag testade surftown 2009 så hade de fortfarande safe_mode så det projektet övergavs ganska snabbt.

tartareandesire 2010-12-04 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av Draqir (Inlägg 20381384)
Binero är sveriges bästa webbhotell, även om de tappat lite i kvalitet när det gäller prestandan. När jag testade surftown 2009 så hade de fortfarande safe_mode så det projektet övergavs ganska snabbt.

Jag tycker inte Binero är bäst just nu men de har helt klart varit det. Surftown kör fortfarande safe_mode även om de arbetar för att kunna köra som de flesta andra :)

Många har talat gott om Manufrog vilket väl är det allra billigaste alternativet?

Slacker 2010-12-04 18:39

Ja, Manufrog verkar billigast med 300 kr/år för en server i UK
Egensajt första året 526 kr, sedan 228 kr/år. Efter 5 år är Egensajt billigast.
Surftown tar 435 kr/år.

crazzy 2010-12-04 18:40

Surftown har faktiskt servrar utan safe_mode på. När jag stötte på det problemet hos de så kontaktade jag bara supporten så flyttade de mig till en server med PHP 5 och safe_mode avslaget. http://hashcookie.net/phpinfo.php

Gonte 2010-12-06 05:45

Skulle spontant föreslå Manufrog, låter som det lär uppfylla era behov sett till både pris och kvalité =)

Ciffan 2010-12-06 07:30

Om du har domänen hos One så kan du tjäna ett par kronor på att flytta den till billigare registrar. (tönk på att de flesta visar pris inkl moms - one visar exkl.)

Stödjer även förslaget Manufrog, kör ett projekt på deras UK-server och den fungerar bra, snabb och bra upptider. Sedan får man inte glömma "Support Erik". Bara han är värt att ligga där

toffe123 2010-12-08 15:32

Billigt webbhotell
 
Kolla upp thecloudhost.se. Det är billigt åtminstone. Har dock inte testat tillräckligt mycket/länge för att kunna uttala mig om prestanda osv.

Danielos 2010-12-10 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av Slacker (Inlägg 20381407)
Ja, Manufrog verkar billigast med 300 kr/år för en server i UK
Egensajt första året 526 kr, sedan 228 kr/år. Efter 5 år är Egensajt billigast.
Surftown tar 435 kr/år.

Startavgift på 298kr var felangivet, ska vara 198kr för alla konton så det blir 426kr första året.

Crille 2010-12-10 10:36

Kan rekomendera ovbox.se eller rättare sagt Dennis Holm här på wn.
Nada problem och super trevlig support.

Dennis Holm 2010-12-10 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av Crille (Inlägg 20382372)
Kan rekomendera ovbox.se eller rättare sagt Dennis Holm här på wn.
Nada problem och super trevlig support.

Den nya designen på siten är inte helt färdig :).
Men enklast att nå mig är msn, pm på wn eller telefon :).

och sorry för egenreklamen om det är så.
:)

tartareandesire 2010-12-10 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy (Inlägg 20381408)
Surftown har faktiskt servrar utan safe_mode på. När jag stötte på det problemet hos de så kontaktade jag bara supporten så flyttade de mig till en server med PHP 5 och safe_mode avslaget. http://hashcookie.net/phpinfo.php

Kan uppdatera tråden med att även Surftown nu kör med safe_mode avslaget.

pulzion 2011-02-06 01:01

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20381571)
Om du har domänen hos One så kan du tjäna ett par kronor på att flytta den till billigare registrar. (tönk på att de flesta visar pris inkl moms - one visar exkl.)

Stödjer även förslaget Manufrog, kör ett projekt på deras UK-server och den fungerar bra, snabb och bra upptider. Sedan får man inte glömma "Support Erik". Bara han är värt att ligga där

Kan inte mer än hålla med. Manufrog är billigt och stabilt. Kör massa enklare siter hos Manufrog, och den enda downtimen jag haft har vart på någon minut. Supporten är grym och svarar alltid snabbt och är hjälpsamma.

(Kommentar till ovanstående talare: Jag är inte den enda som får svar från Erik hela tiden när man skickar en support fråga alltså.. (: .)

summer 2011-02-06 04:15

Citat:

Ursprungligen postat av pulzion (Inlägg 20391552)
Kan inte mer än hålla med. Manufrog är billigt och stabilt. Kör massa enklare siter hos Manufrog, och den enda downtimen jag haft har vart på någon minut. Supporten är grym och svarar alltid snabbt och är hjälpsamma.

(Kommentar till ovanstående talare: Jag är inte den enda som får svar från Erik hela tiden när man skickar en support fråga alltså.. (: .)

Jag vill verkligen hålla med om det, Erik svarar dygnet runt oavsett om det är en vardag/helg eller julafton:) Tänk om all webbhotell support kunde vara som Erik på manufrog samt även erbjuda den hjälpen som manufrog gör:rolleyes:

euronudes 2011-02-06 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20382375)
Den nya designen på siten är inte helt färdig :).
Men enklast att nå mig är msn, pm på wn eller telefon :).

och sorry för egenreklamen om det är så.
:)

Nej, det där var verkligen inte vackert. Såg ut som nåt en 14-åring har tillverkat. Särskrivningar och usel design. Sen inte ett ord om var servrarna (eller servern kanske man ska säga) står.

Lycka till
ps: Nej, livechattar är inte unikt. Hälsa "Nabil" det ..*lol*

Sweely 2011-02-06 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av euronudes (Inlägg 20391566)
Nej, det där var verkligen inte vackert. Såg ut som nåt en 14-åring har tillverkat. Särskrivningar och usel design. Sen inte ett ord om var servrarna (eller servern kanske man ska säga) står.

Lycka till
ps: Nej, livechattar är inte unikt. Hälsa "Nabil" det ..*lol*

Tja! Jag har dessvärre inte stött på många svenska webbhotell som använder sig av en livechatt - därav den kommentaren. Använt mig av HostGator i snart två år. Vill man ha hjälp så glider man bara in på deras livechatt och det fungerar alltid lika fint :)

Mitt namn stavas för övrigt utan citationstecken kring.

oderland 2011-02-06 12:07

Rent spontant så kan jag hålla med om många små webbhotell med en mindre kundstock kan tillhandahålla mycket hög supportnivå.
Man bör dock säkerställa att det är fler än 1 person som har hand om allt. Support, säkerhet, övervakning, backupperson i fall av sjukdom, semester, olycksfall mm.
Det är minst lika viktigt som servermiljön och prestanda i val av webbhotell för en större webbplats eller företag.
Alla webbhotell startar dock med små resurser och det är inget fel i sig man bör dock ha en plan för framtiden och aldrig vara "nöjd och belåten".

.... och livesupport är inget ovanligt alls det vet du Nabil ;-) Det har vi haft (24/7) sedan oktober 2009.

tartareandesire 2011-02-06 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20391567)
Tja! Jag har dessvärre inte stött på många svenska webbhotell som använder sig av en livechatt - därav den kommentaren. Använt mig av HostGator i snart två år. Vill man ha hjälp så glider man bara in på deras livechatt och det fungerar alltid lika fint :)

Mitt namn stavas för övrigt utan citationstecken kring.

Hehe. Det finns ett betydande gäng ändå. EgenSajt har det, ServerConnect / IT-staden har det, Oderland har det... Sedan bör ju telefon normalt sett vara mer effektivt än livechatt. E-post är också i princip samma sak som livechatt om supporten är rättvis och fungerar som den ska. Risken är ju annars att livechatten tar tid och resurser från övrig support.

Sweely 2011-02-06 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av oderland (Inlägg 20391580)
Rent spontant så kan jag hålla med om många små webbhotell med en mindre kundstock kan tillhandahålla mycket hög supportnivå.
Man bör dock säkerställa att det är fler än 1 person som har hand om allt. Support, säkerhet, övervakning, backupperson i fall av sjukdom, semester, olycksfall mm.
Det är minst lika viktigt som servermiljön och prestanda i val av webbhotell för en större webbplats eller företag.
Alla webbhotell startar dock med små resurser och det är inget fel i sig man bör dock ha en plan för framtiden och aldrig vara "nöjd och belåten".

.... och livesupport är inget ovanligt alls det vet du Nabil ;-) Det har vi haft (24/7) sedan oktober 2009.

Just det! Så var det. Men eftersom jag inte är kund hos er (än) så är det klart jag glömt av det :)

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20391581)
Hehe. Det finns ett betydande gäng ändå. EgenSajt har det, ServerConnect / IT-staden har det, Oderland har det... Sedan bör ju telefon normalt sett vara mer effektivt än livechatt. E-post är också i princip samma sak som livechatt om supporten är rättvis och fungerar som den ska. Risken är ju annars att livechatten tar tid och resurser från övrig support.

Jag tänkte mer på "de stora aktörerna" som syns allra mest, typ Binero/Surftown/Loopia. Ingen livechatt där.

Telefon är helt klart effektivare än en livechatt, men det är inte alla som föredrar att prata telefon med en främling :D

Johan_W 2011-02-06 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20391581)
Hehe. Det finns ett betydande gäng ändå. EgenSajt har det, ServerConnect / IT-staden har det, Oderland har det... Sedan bör ju telefon normalt sett vara mer effektivt än livechatt. E-post är också i princip samma sak som livechatt om supporten är rättvis och fungerar som den ska. Risken är ju annars att livechatten tar tid och resurser från övrig support.

På vilket vis kan telefonsupport anses vara effektivt? Kortsiktigt sett så kanske det är rätt, men långsiktigt sett så skulle det nog vara en katastrof för alla webbhotell om alla kunder använde telefon i första hand.

Ett väldigt vanligt problem är ju att en kund ringer och frågar om en sak, för att 2 månader senare ringa och fråga om samma sak igen för att dom inte minns vilket svar dom fick förra gången. Använder man sig av mail så slipper man det för då har man en historik att kolla på. Det är en av många anledningar till varför man bör använda telefon som en absolut sista utväg.

oderland 2011-02-06 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20391590)
Just det! Så var det. Men eftersom jag inte är kund hos er (än) så är det klart jag glömt av det :)



Jag tänkte mer på "de stora aktörerna" som syns allra mest, typ Binero/Surftown/Loopia. Ingen livechatt där.

Telefon är helt klart effektivare än en livechatt, men det är inte alla som föredrar att prata telefon med en främling :D

Lite off topic så det lär försvinna nog:
Jämfört med ONE så är dessa 3 ganska små isf.
Enligt ONE själva har de 700.000 kunder i 149 länder och har livechat;-)

Vi har ca 8000 webbhotellkonton så det är inte så mycket alls men inriktningen har varit mindre och mellanstora företag.
Självklart kan den siffran ökas drastiskt genom att ge bort gratiskonton varje år, men det uppfattas mycket negativt av nuvarande kunder.

tartareandesire 2011-02-06 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20391592)
På vilket vis kan telefonsupport anses vara effektivt? Kortsiktigt sett så kanske det är rätt, men långsiktigt sett så skulle det nog vara en katastrof för alla webbhotell om alla kunder använde telefon i första hand.

Syftade på kunden nu, det är det snabbaste sättet att få något åtgärdat om det är brådskande. Tyvärr är det ju ganska svårt för webbhotellet att styra vilka ärenden som kunden ringer i.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20391592)
Ett väldigt vanligt problem är ju att en kund ringer och frågar om en sak, för att 2 månader senare ringa och fråga om samma sak igen för att dom inte minns vilket svar dom fick förra gången. Använder man sig av mail så slipper man det för då har man en historik att kolla på. Det är en av många anledningar till varför man bör använda telefon som en absolut sista utväg.

Har svårt att se att dessa personer skulle kolla två månader gammal mail. Det bör väl inte vara särskilt vanligt ändå? Antingen beror det på ett återkommande problem som webbhotellet måste åtgärda eller så beror det på att kunden inte vet hur man ska göra något och då bör man se till att göra något åt sina guider / FAQ. De flesta webbhotell är väldigt dåliga på det området och det skulle spara mycket tid för supporten om man hade en tydlig, enkel, bra strukturerad och uppdaterad FAQ.

Johan_W 2011-02-06 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20391597)
Syftade på kunden nu, det är det snabbaste sättet att få något åtgärdat om det är brådskande. Tyvärr är det ju ganska svårt för webbhotellet att styra vilka ärenden som kunden ringer i.



Har svårt att se att dessa personer skulle kolla två månader gammal mail. Det bör väl inte vara särskilt vanligt ändå? Antingen beror det på ett återkommande problem som webbhotellet måste åtgärda eller så beror det på att kunden inte vet hur man ska göra något och då bör man se till att göra något åt sina guider / FAQ. De flesta webbhotell är väldigt dåliga på det området och det skulle spara mycket tid för supporten om man hade en tydlig, enkel, bra strukturerad och uppdaterad FAQ.

Ja i grund och botten så är det väl alla vi webbhotell tillsammans som är "skyldiga" till att kunder väljer att använda telefon istället för mail. Vi försöker alltid ha svarstider på ca 5 min under våra öppettider på mailen, skulle alla försöka hålla dom svarstiderna så kanske myten om att telefonsupport är snabbare självdö.

tartareandesire 2011-02-06 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20391598)
Ja i grund och botten så är det väl alla vi webbhotell tillsammans som är "skyldiga" till att kunder väljer att använda telefon istället för mail. Vi försöker alltid ha svarstider på ca 5 min under våra öppettider på mailen, skulle alla försöka hålla dom svarstiderna så kanske myten om att telefonsupport är snabbare självdö.

Brukar lättare bli en rad följdfrågor och annat trams via e-post också. Ibland kan det krävas 5-10 mail istället för ett telefonsamtal. Finns dessutom ett betydande antal kunder som faktiskt tycker det är trevligare med telefon än mail så det är väl mer av att erbjuda en extra service.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson