![]() |
Rätt att kräva deposition?
Hej jag har en fråga som jag skulle vilja ha ett svar på....
Det är så att jag i dagarna betalade en inkassofaktura som jag fått från vårat elbolag. Denna betalades en dag för sent på grund av att vi hade haft lite problem med vår post (vilket även gjorde så att vi varken fick originalfakturan och påminnelsen) dagen efter jag betalade fakturan stängde de av vår el, jag ringde då upp och frågade dom varför dom stängt av elen och om dom inte fått in pengarna samt förklarade situationen. Dom hade fått in beloppet som dom fakturerat mig på 1120kr så allt grönt där men dom ville nu för att vi missat betala vår räkning 1 gång ha in en deposition på 8500 kr innan dom slår på elen... min fråga är då får dom göra så? vill helst inte låsa in 8500kr som jag räknat med att ha. Hotade med att jag då byter elbolag och därmed får tillbaka min deposition varpå dom sa att ett annat elbolag skulle inte ta i oss med tång för att en räkning gått till inkasso, vilket jag inte tror stämmer... |
Inkasso finns inte registrerat så andra kan se det, så mitt tips är att omedelbart byta elbolag.
Min erfarenhet är att de flesat elbolag är ganska justa. Men byt snabbt. |
Var det jag trodde jag får ta och byta... den depositionen känns helt orimlig... dock måste jag betala in den för jag behöver el idag, har tidsinbokningar och dom slår inte på elen igen förrän dom fått in pengarna och då sa dom att elen går på inom 1 timme efter jag mejlat dom ett kvitto på betalningen. Hoppas dom inte segar med att återbetala pengarna.
Känner mig lite utpressad! |
Vilket elbolag är detta?
|
Publicera gärna namnet på elbolaget så man kan undvika det.
|
Sens moral: betala dina elräkningar i tid.
Oklart vilket av bolagen som stängt av strömmen: Nätbolaget eller Elhandelsbolaget? Det verkar som om det är Elhandelsbolaget, eftersom du skulle kunna byta. Nätbolaget kan du inte byta bort. Regler för frånkoppling av privatpersoner finner du i EL 2009 K, som är en överenskommelse mellan Konsumentverket och Svensk Energi om hur man ska hantera sådan frågor. För näringsidkare gäller EL 2009 N som har liknande regler. Allmänt kan sägas att elföretagen har rätt att bryta leveransen om ni inte betalar i rimlig tid, samt att de har rätt att kräva deposition i vissa fall, till exmpel om de brutit leveransen på grund av bristande betalning. Du får tillbaka depositionen om ni sköter er i ett år. |
låter som en lokal leverantör.
Vilket fall som.. 8500kr låter mycket, eller hur mycket ström använder ni? Och det låter som en kraftfull åtgärd för ett "first offence". att de säger i telefon att en ny leverantör inte rör dig med tång och ska klippa din tung... Nä det tycker jag bara är idiotiskt. Man ska inte skrämma kunder till att stanna kvar. Som vår kära internetsweden sagt som fastnat i mitt huvud. FUD |
För väldigt länge sedan så hade jag ett uppdrag att åka runt och stänga av/koppla på ström för de som inte hade betalt och sedan betalat. Elbolaget tog ut en påkopplingsavgift om strömmen hade blivit avstängd och det var endast de med obetalda skulder och/eller dålig betalningshistorik som ibland fick lov att hosta upp med deposition baserad på förväntad förbrukning. Den här typen av hantering skiljer sig dock från bolag till bolag och med tanke på dagens kreditupplysningsnoja så kan jag mycket väl tänka mig att det har blivit mycket vanligare med deposition då många har blivit väldigt försiktiga. För att inte säga rent paranoida.
|
Ska du byta elhandlare så får du vänta till första januari, man kan bara byta vid månadsskiften och du måste varar ute minst 14 dagar i förväg, de flesta kräver ännu längre tid.
Blir många lådor stearinljus då. Eller en sån här på balkongen: http://www.kagabtools.se/produkter/v...or-ig-2000/307 Om du får din nuvarande leverantör att dumpa dig så förs du automatiskt över till en Anvisad Leverantör som nätbolaget tillhandahåller, oftast ett nätbolaget närstående elhandelsbolag. Då får du elen från dem istället men räkna inte med att du slipper deposition, de får garanterat veta att elen varit avstängd pga bistande betalning och då har de rätt att kräva deposition. Tillägg: Marginalen hos elhandlarna är så pressad idag (det är elproducenterna som tjänar alla pengar) att det inte finns utrymme för dåliga betalare. Förr i världen och hos lokala bolag fanns det mer av ett socialt ansvarstagande, det är borta nu i och med avregleringen. |
Först det tråkiga, fakturor som kommer med regelbundenhet har man som köpare själv ansvar för att betala, även om den "skulle komma bort".
Men, får de verkligen lov att stänga av strömmen utan att de delgivit dig det? |
För det första så skulle jag aldrig gå med på att betla varken påminnelseavgift eller inkassoavgift om posten ställt till det.
Jag har jobbas som säljare med götaenergi och Östkraft.. Det vi fick lära oss var att alla har rätt till el enligt lag oavsett om man har mångmiljonskullder hos kronofogden. |
Göteborgs energi var det som stängde av elen.
En av dom anställda var mitt i en klippning när elen gick vilket känns sådär dom har mina kontaktuppgifter ett samtal hade varit bra innan. Vet att ansvaret ligger på mig och att jag har gjort fel här men kom igen om en faktura inte kommer fram som den ska hur bra koll har ni på det ni som driver mer än 3 företag? Tiden går så snabbt att jag är förvånad varje gång det är en ny månad :P Det som jag har mest problem med är inte att dom kopplade bort min el för jag förstår dom, får man inte betalt för en tjänst som man tillhandahåller så ska man ju inte tillhandahålla den. Mitt problem var den enligt mig orimligt höga depositionen på 8500kr, min senaste räkning låg på 910kr. samt att dom försöker skrämma upp en att inte byta bolag... Tack för alla svar! =) |
Citat:
Har du missat en gång så fattar jag inte varför de ska vara så kinkiga, eller gäller det flera gånger? Känns ju lite knepigt om man (som alla någon gång kan göra) inte får fakturor eller liknande eller av andra orsaker missar att betala i tid och direkt får stämpeln som dålig betalare. Som företagare kan ju likviditeten vara upp och ner, och i det läget gäller det att ringa de som man har fodran på en och berätta läget, det uppskattas om kommer troligtvis inte påverkar affärsrelationerna då det bygger på förtroende. |
Citat:
Posten är enormt dålig i bjärke bygden (området runt sollebrunn.. föredetta bjärke kommun). Och om det du säger är hela sanningen att du inte fått räkningen så fick jag samma problem. Jag fick inte räkningen eller påminnelsen. Och då stängdes strömmen av. Den sattes på 1 vecka efter då jag betalt räkningen och de såg att pengarna hade kommit fram. jag flyttar senare från trakten. När jag flyttade tillbaka till trakten så fick jag på grund av den runt 10 år gamla historiken kravet att betala deposition. Dock behövde jag bara sätta in 1000kr, och mina elräkningar var då på ca 750-950kr. så dina 8500kr är lite extremhögt. och som du säger att försöka skrämma att inte byta leverantör är fult. |
Citat:
|
Citat:
"En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket." |
Citat:
|
Det börjar ju klarna lite i tråden. Du gav först intrycket om att det var elen till ditt hushåll som stängts av. Nu är det alltså en frisersalong du driver som är utan el?
Du har inte fått fakturan, men du fick ett inkassokrav? Du reagerade inte alls på inkassokravet utan tänkte betala. Hur sent betalade du inkassokravet? Det känns inte som du berättar hela sanningen, om du ursäktar. |
Citat:
Inkassobrevet skickade dom hem till mig det var därför jag fick det, visst reagerade jag på det och tänkte, ja vart har dom kommit bort men sen betalade jag den för jag ville inte att dom skulle stänga av min el. Inkassokravet betalades 1 dag efter oss tillhanda datumet=) Just för att jag planerade ringa dem men tiden sprang iväg så då betalade jag bara istället. Jag säger det igen, jag har inga problem med själva inkassokravet det betalade jag, jag hade ju ändå gjort fel som inte haft bättre koll. Ingen fråga om vem som har gjort rätt eller fel för jag vet att jag gjort fel. Det som var frågan i det hela var den enorma depositionen... |
Just DinEl som elhandelsbolaget till Göteborg Energi heter har extra hårda krav i sin företagsvillkor, de kan kräva förskott/deposition närsomhelst under avtalsperioden utan att ange grund.
De får max ta sex månaders förbrukning i deposition, så har de tagit för mycket anser du så kan du be dem att de räknar om det. Pröva sedan att byta bolag, har du inga betalningsanmärkningar så kan det gå igenom, tror inte att de skvallrar för skvallrandes skull. |
Citat:
|
Men kommer Göteborg Energi att slå på elen till en tidigare kund som
inte betalat bara för att han byter till ett annat elbolag? Göteborg Energi har ju monopol på nätet i stan. |
Han har väl betalt? Nu vill han slippa ligga ut med depositionen.
|
Citat:
Dom svarade med att dom har fått in pengarna men att dom ändå valde att stänga av elen och att dom nu vill ha en deposition jag betalade då även depositionen samma dag och mejlade över ett kvitto på betalning nästkommande dag var min el på igen... Förresten nu när jag tänker på det så har dom inte skickat ut något papper till mig alls om någon deposition utan han sa det på telefon och jag bara betalade borde jag inte få något sorts verifikat på vart dom pengarna har gått min revisor kommer ju att undra annars... Det kassa förutom den enorma depositionen var att dom valde att stänga av min el utan att ens skicka ut något papper om att dom kräver en deposition... får ringa och se till så att jag får en bekräftelse på att dom tagit 8500kr i deposition. Tack alla som svarat det verkar som att det inte bara är jag som tycker att det är orimligt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson