WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Min första webbshop (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044700)

Dustin 2010-11-07 21:21

Min första webbshop

Skulle vilja ha kreativa tips och idéer på vad som är bra, vad som kan göras bättre, vad som e kass osv på mitt första försök att skapa en webbshop. :)

shop punkt mixinterior punkt se

Iggy 2010-11-07 21:45

Det såg lite trist ut med de gråa ytorna runt hemsidan - du kanske ska överväga att lägga små skuggade kanter på sidorna?

Och varför köra med frames? Kan inte se någon fördel med det över huvud taget.

Typografin var inte så mycket att hurra för - testa att öka line-height till 150%, det brukar göra susen. ;)

Länkarna var lite otydliga - de är ett perfekt sätt att sätta färgklickar på svart-vit-gråa sidor. Rött kanske? Och en liknande färg på mönstret högst upp ifall du känner för det. Nu brainstormar jag lite bara, så ta inte åt dig allt nu.

Annars så ser sidan bra ut - gillar kontrasten mellan de svarta och vita ytorna.

hubbert 2010-11-07 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Iggy (Inlägg 20376922)
Och varför köra med frames? Kan inte se någon fördel med det över huvud taget.

Bara en nackdel med frames. Google avråder numera i princip att använda frames http://www.google.com/support/webmas...v&answer=34445
Fast nu har förstås det där att undvika frames varit känt rätt så länge, men kanske värt att notera vad Google säger om det också.

Iggy 2010-11-07 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20376924)
Bara en nackdel med frames.

Låter som att du har något positivt att säga om frames? :)

hubbert 2010-11-07 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Iggy (Inlägg 20376928)
Låter som att du har något positivt att säga om frames? :)

De är säkert bra på något sätt annars skulle väl folk inte använda dem numera om man kan välja. Nackdelen är väl egentligen bara att de inte fungerar i sökmotorerna speciellt bra.
Men om man inte bryr sig om sökmotorer så kan de kanske vara bra annars.

Dustin 2010-11-08 07:40

Jag skall erkänna att jag har dålig koll på detta med frames osv, jag hittade detta joomla templatet och grävde inte så mycket i det, men det kan ju helt klart vara värt att jobba mer kring, antingen bygga om det eller hitta något annat...
tack för tipsen so far!

Sweely 2010-11-08 13:55

Jag råder dig till att sätta en någorlunda fin titel på din hemsida. Just nu är "shop.mixinterior.se" allt du har som titel, vilket antagligen inte leder till några klick från sökmotorer.

Ett tips: titta efter Joomla!-tillägg som har med SEO att göra ;)

Dustin 2010-11-08 15:47

bra tips, tittlarna skall ses över, funderar även på att leta upp ett nytt tema om jag inte pallar skriva om det jag använder nu... :)

EDIT:
Har gått igenom template med en mer kompetent kompis, det visar sig att när jag skapat en subdomän hos ONE.COM så öppnar dom sidan i en frame, därav ser det ut som att sidan visas i en frame. Givetvis kommer även Google uppfatta det såhär, men det hela löser sig när jag flytta site direkt till rooten på webbhotellet... :) Gött att ni gjorde mig uppmärksam på detta hur som helst!

Sweely 2010-11-08 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av Dustin (Inlägg 20377110)
bra tips, tittlarna skall ses över, funderar även på att leta upp ett nytt tema om jag inte pallar skriva om det jag använder nu... :)

EDIT:
Har gått igenom template med en mer kompetent kompis, det visar sig att när jag skapat en subdomän hos ONE.COM så öppnar dom sidan i en frame, därav ser det ut som att sidan visas i en frame. Givetvis kommer även Google uppfatta det såhär, men det hela löser sig när jag flytta site direkt till rooten på webbhotellet... :) Gött att ni gjorde mig uppmärksam på detta hur som helst!

Att lägga till en titel kräver en rad kod, tror inte ett helt nytt tema är nödvändigt... :)

Dustin 2010-11-08 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20377121)
Att lägga till en titel kräver en rad kod, tror inte ett helt nytt tema är nödvändigt... :)

Nej då, nytt tema var jag inne på bara för att jag fick för mig att nuvarande tema var uppbyggt i frames... :)

Det som behöver göras för att kunna sätta igång med optimeringen är att flytta sidan till rooten på webbhotellet, då får jag ordning på titlar och blir av med framesen!

Dennis Holm 2010-11-08 17:44

det är ingen större fara. google kommer skita i framen och kommer länka direkt till joomla sidan som ligger på www.domän.se/joomla/

p.s se till att ALLTID uppdatera joomla.
Det är ett välspritt script som havet stora problem med säkerhet förr.
Vet inte hur nyare versioner tar sig, de har nog pluggat de flesta hålen.
Men var snabb med att uppdatera ;).

Gillade för övrigt designens känsla.

Dustin 2010-11-08 17:55

Done, uppdaterat och klart... tack för ett självklart tips! man blir blind ibland och det känns som att det finns miljoner saker att tänka på!

älskar detta forum! Vad skulle en rookie göra utan er? :)

daniel.s 2010-11-08 18:41

Tycker du borde kolla upp aningen mer nischade cms som har större bredd på ehandeldelen, tex Magento och Prestashop.

William 2010-11-08 19:43

Designen var väldigt snygg, jag hoppas att du lyckas med detta.

Dustin 2010-11-08 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20377133)
Tycker du borde kolla upp aningen mer nischade cms som har större bredd på ehandeldelen, tex Magento och Prestashop.

Har kollat lite på dessa, men dom känns så ruskigt avancerade, känns inte som att jag kommer klara av att få rätt på alla inställningar själv utan jag tänkte köra detta, får jag fart på det så kan jag hellre tänka mig att investera i en "riktig" lösning. Men tack för tipset, det är nog egentligen rätt väg att gå, men jag är lite feg... ;-)

pontus 2010-11-13 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Dustin (Inlägg 20377155)
Har kollat lite på dessa, men dom känns så ruskigt avancerade, känns inte som att jag kommer klara av att få rätt på alla inställningar själv utan jag tänkte köra detta, får jag fart på det så kan jag hellre tänka mig att investera i en "riktig" lösning. Men tack för tipset, det är nog egentligen rätt väg att gå, men jag är lite feg... ;-)

Personligen tycker jag att det är ett klokt beslut. Om nuvarande plattform passar för dina behov är det ingen större vits att byta. Kollade själv på magento åt en kund och tog beslutet att det skulle vara enklare att koda ett e-handelssystem från grunden än att få magento exakt som kunden ville ha det, magento är som sagt ruskigt avancerat. :)

RLM_JP 2010-11-16 11:27

Vet inte om du fortfarande jagar kritik, men jag ville nämna att mitt första intryck kanske är ett litet varningstecken. När jag landade på sidan fick jag ett intryck av att ha hamnat på en parkerad domän, eftersom stilen på den övre delen väldigt mycket påminner om dylika sidor (interiordesign punkt com, interiordesigns punkt com t.ex.). Det tog naturligtvis inte mer än en sekund eller två att ta in hela sidan och se att så inte är fallet, men det där ögonblickliga intrycket kan vara nog så intressant att rätta till.

Jag tror att det inte krävs mycket för att ta bort den känslan helt, lägg t.ex. till ett par produkter redan på förstasidan, och en ordentlig logotype längs upp, kanske med en underrubrik av typen "inredning sedan 1982" (man ska skryta när man kan) så att man direkt ser att det är en riktig, levande butik man hamnat hos.

Dustin 2010-11-16 11:36

Självklart vill jag alltid ha kritik, positiv som negativ! En hemsida blir väl aldrig färdig... :)

ska titta på det, att du får ett sådant intryck är inte alls bra, lyfta fram loggan lite tydligare är en bra ide.
Lite produkter har jag på startsidan, dock lite längre ner...
Kunden vill förmedla mer än bara webbshop, det är viktigt för dom att förmedla känsla att dom är en fysisk butik också, framförallt att dom är en fysisk butik.

Fredrik-s 2010-11-16 12:50

Forbidden
You don't have permission to access /joomla/ on this server.

När jag försöker surfa in.

Dustin 2010-11-16 13:01

jo, pratade precis med fantastiska one.com, dom hade gjort en uppdatering i någon server visst, skall vara uppe inom kort... :)

man får vad man betalar för...

EDIT:
uppe igen...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson