WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kund som inte betalar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044391)

becca 2010-10-20 19:11

Kund som inte betalar
 
Jag driver en webbshop där jag nu fått min första kund som inte betalar fakturan, trots flera påminnelser.

Det handlar inte om något jättebelopp men vill ändå inte låta det rinna ut i sanden.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Ringde Intrum Justitia med det kostade för mycket pengar för att det skulle vara värt det, de ville ha 2600kr för att jag skulle kunna använda mig av dem plus några procent av fakturan. Någon som känner till något mindre företag som köper in fakturor eller liknande som jag själv inte måste betala så mycket för?:)

Sebbe 2010-10-20 20:04

Lindorff är ju en leverantör av inkasso tjänster som är erkänd i Norden. Iaf mitt företag har ett avtal med dem där inga årsavgifter eller liknande fasta avgifter debiteras. Utan det handlar i stället om en högre procent per faktura. Vilket passar oss som handen i handsken, då vi har få fakturor som går till inkasso (<15 st / år).

Sebbe

jonny 2010-10-20 20:30

Lindorff är ett av de bolag som missköter sig kraftigt. Du får förmodligen rätt irriterade kunder om du anlitar dem.

Du kan själv skicka ett inkassorkav och debitera 160 kr (momsfritt) i inkassoavgift. Ge tio dagars frist. Har kunden inte invänt mot kravet inom tio dagar från inkassodatum kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Dennis Holm 2010-10-20 21:56

har du någon form av koll innan du skickar varor med faktura?
Inte för att just din shop's innehåll är något som bluffare gärna vill ha men det händer ju att man får folk som skiter i att betala vare sig det är 1kr eller 100kr.

Bäst är ju att inte skicka på faktura utan att du har ditt på det torra innan.

becca 2010-10-20 22:51

Tack för så snabba svar!

Har läst lite om att man kan driva in det själv och har funderat på det. Men frågan är om det är tillräckligt skräckinjagande?

Självklart gör jag kreditkontroll på alla som väljer faktura som betalningsalternativ genom creditsafe. Så de som handlar mot faktura finns inte med hos kronofogden iaf (ännu).

Har inte hört talas om Lindorff innan (vilket kanske är positivt), på vilket sätt har de misskött sig?

patrikweb 2010-10-20 23:04

Jag tror inte på inkasso alls, bästa är att skicka direkt till KFM om kunden inte betalar efter flera påminnelser.

bya 2010-10-20 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20374488)
Jag tror inte på inkasso alls, bästa är att skicka direkt till KFM om kunden inte betalar efter flera påminnelser.

håller med föregående talare. Strunta i inkasso. Tar bara tid! Skicka till KFM direkt istället!
Inkasso kan inget göra....

kw_wasabi 2010-10-21 02:08

Citat:

Ursprungligen postat av becca (Inlägg 20374485)
Har läst lite om att man kan driva in det själv och har funderat på det. Men frågan är om det är tillräckligt skräckinjagande?

Rätta mig gärna om jag har fel, men inkassobolag har väl inte större befogenheter än andra företag? Men det kan nog vara så att ett krav från ett inkassobolag uppfattas som mer allvarligt eller skräckinjagande.

Det man i själva verket gör är väl att man säljer kundfordran och får betalt av inkassobolaget direkt och kan glömma ärendet.

Davve 2010-10-21 02:23

Vad inkasso bolag har är kunskap och rutin. Vi har använt alla möjliga inkasso företag med åren, mest dem stora då jag trodde att det skulle generera mer pengar. Det är tvärt om, större inkassobolag lägger ingen energi i enskilda ärenden.

Vi använder sedan ett år tillbaka ett mindre bolag Betalningskontroll AB och det fungerar bra. Ring Kalle och hälsa från David!

Wackerberg 2010-10-21 03:32

Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!

Anders Larsson 2010-10-21 10:12

Har man ett fåtal så instämmer jag i att det är lika bra att skicka dem till KFM direkt. Man kan väl dock anta att kunden inte återkommer :P

jonny 2010-10-21 10:30

Jag tycker att det hör till god ton att skicka ett inkassokrav. Det kostar inte mycket och innebär att du får in 160 kr extra. Det ser också bättre ut vid ansökan om du faktiskt skickat både påminnelse och inkassokrav innan du ansökt om betalningsföreläggande.

studiox 2010-10-21 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av Wackerberg (Inlägg 20374513)
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!

Kan inte göra annat än att hålla med. Ett telefonsamtal är oftast 1000 ggr mer effektivt än att skicka krav och bråka. Det är ju inte säkert personen är rädd för kronofogden (Du kan ju göra en kreditupplysning själv och bedöma dina chanser)

becca 2010-10-21 18:40

Tack för alla svar!

Jag håller med om att det är schysstare att skicka inkasso innan kronofogden, så är iaf jag rättvis. Det lutar åt att knåpa ihop ett inkasso brev själv.

Har även funderat på att ringa som ni föreslår, när jag sökte på henne på eniro visade det sig att hon hade 10 mobilabonnemang skrivna på sig, så det är väl bara att börja beta av? :).

Det görs kreditupplysning automatiskt, så hon har inget hos kronofogden iaf.

Jag tror jag läste någonstans att varje ärende kostade runt 600 hos kronofogden. Är detta något som kunden betalar? Behöver jag lägga ut några extra kostnader?

Dennis Holm 2010-10-24 11:24

ansöker du till kronofogden så kostar det DIG.
sedan så är detta något som läggs på deras kostnad så OM de betalar så får du tillbaka denna summan.

tartareandesire 2010-10-24 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Wackerberg (Inlägg 20374513)
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!

Hos större företag och myndigheter så är sena betalningar snarare regel än undantag.

Lancelot 2010-10-24 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av becca (Inlägg 20374440)
Jag driver en webbshop där jag nu fått min första kund som inte betalar fakturan, trots flera påminnelser.

Det handlar inte om något jättebelopp men vill ändå inte låta det rinna ut i sanden.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Ringde Intrum Justitia med det kostade för mycket pengar för att det skulle vara värt det, de ville ha 2600kr för att jag skulle kunna använda mig av dem plus några procent av fakturan. Någon som känner till något mindre företag som köper in fakturor eller liknande som jag själv inte måste betala så mycket för?:)


Inkasso är ett skämt. Det betyder att du inte menar allvar. Skicka till KFM direkt så ser kunden att du menar allvar.

Ring dock alltid till kunden först och försök lösa det innan.

jonny 2010-10-24 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20374877)
Inkasso är ett skämt. Det betyder att du inte menar allvar. Skicka till KFM direkt så ser kunden att du menar allvar.

Ring dock alltid till kunden först och försök lösa det innan.

Vad är det för inställning? Inkasso är en förvarning om att du tänker inlämna ansökan om betalningsföreläggande.

Om det dessutom rör sig om en privatperson är det mycket möjligt att pengar tagit slut men att det kommer nya vid nästa lön.

patrikweb 2010-10-24 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20374912)
Vad är det för inställning? Inkasso är en förvarning om att du tänker inlämna ansökan om betalningsföreläggande.

Om det dessutom rör sig om en privatperson är det mycket möjligt att pengar tagit slut men att det kommer nya vid nästa lön.

Fast om man redan skickat flera påminnelser så tycker jag det betyder många förvarningar redan. Om kunden tycker om med att köra stilen att inte betala förens första inkasso kommer så är det mer än rätt att dom får direkt från KFM någon gång.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson