![]() |
Kund som inte betalar
Jag driver en webbshop där jag nu fått min första kund som inte betalar fakturan, trots flera påminnelser.
Det handlar inte om något jättebelopp men vill ändå inte låta det rinna ut i sanden. Någon som har något förslag på vad jag kan göra? Ringde Intrum Justitia med det kostade för mycket pengar för att det skulle vara värt det, de ville ha 2600kr för att jag skulle kunna använda mig av dem plus några procent av fakturan. Någon som känner till något mindre företag som köper in fakturor eller liknande som jag själv inte måste betala så mycket för?:) |
Lindorff är ju en leverantör av inkasso tjänster som är erkänd i Norden. Iaf mitt företag har ett avtal med dem där inga årsavgifter eller liknande fasta avgifter debiteras. Utan det handlar i stället om en högre procent per faktura. Vilket passar oss som handen i handsken, då vi har få fakturor som går till inkasso (<15 st / år).
Sebbe |
Lindorff är ett av de bolag som missköter sig kraftigt. Du får förmodligen rätt irriterade kunder om du anlitar dem.
Du kan själv skicka ett inkassorkav och debitera 160 kr (momsfritt) i inkassoavgift. Ge tio dagars frist. Har kunden inte invänt mot kravet inom tio dagar från inkassodatum kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. |
har du någon form av koll innan du skickar varor med faktura?
Inte för att just din shop's innehåll är något som bluffare gärna vill ha men det händer ju att man får folk som skiter i att betala vare sig det är 1kr eller 100kr. Bäst är ju att inte skicka på faktura utan att du har ditt på det torra innan. |
Tack för så snabba svar!
Har läst lite om att man kan driva in det själv och har funderat på det. Men frågan är om det är tillräckligt skräckinjagande? Självklart gör jag kreditkontroll på alla som väljer faktura som betalningsalternativ genom creditsafe. Så de som handlar mot faktura finns inte med hos kronofogden iaf (ännu). Har inte hört talas om Lindorff innan (vilket kanske är positivt), på vilket sätt har de misskött sig? |
Jag tror inte på inkasso alls, bästa är att skicka direkt till KFM om kunden inte betalar efter flera påminnelser.
|
Citat:
Inkasso kan inget göra.... |
Citat:
Det man i själva verket gör är väl att man säljer kundfordran och får betalt av inkassobolaget direkt och kan glömma ärendet. |
Vad inkasso bolag har är kunskap och rutin. Vi har använt alla möjliga inkasso företag med åren, mest dem stora då jag trodde att det skulle generera mer pengar. Det är tvärt om, större inkassobolag lägger ingen energi i enskilda ärenden.
Vi använder sedan ett år tillbaka ett mindre bolag Betalningskontroll AB och det fungerar bra. Ring Kalle och hälsa från David! |
Ring kunden! Berätta lite om varför det är viktigt att betala i tid hos dig. Många företagare bryr sig ju inte nämnvärt när man betalar sent... och många företagare betalar sent själva! Väldigt sent!
|
Har man ett fåtal så instämmer jag i att det är lika bra att skicka dem till KFM direkt. Man kan väl dock anta att kunden inte återkommer :P
|
Jag tycker att det hör till god ton att skicka ett inkassokrav. Det kostar inte mycket och innebär att du får in 160 kr extra. Det ser också bättre ut vid ansökan om du faktiskt skickat både påminnelse och inkassokrav innan du ansökt om betalningsföreläggande.
|
Citat:
|
Tack för alla svar!
Jag håller med om att det är schysstare att skicka inkasso innan kronofogden, så är iaf jag rättvis. Det lutar åt att knåpa ihop ett inkasso brev själv. Har även funderat på att ringa som ni föreslår, när jag sökte på henne på eniro visade det sig att hon hade 10 mobilabonnemang skrivna på sig, så det är väl bara att börja beta av? :). Det görs kreditupplysning automatiskt, så hon har inget hos kronofogden iaf. Jag tror jag läste någonstans att varje ärende kostade runt 600 hos kronofogden. Är detta något som kunden betalar? Behöver jag lägga ut några extra kostnader? |
ansöker du till kronofogden så kostar det DIG.
sedan så är detta något som läggs på deras kostnad så OM de betalar så får du tillbaka denna summan. |
Citat:
|
Citat:
Inkasso är ett skämt. Det betyder att du inte menar allvar. Skicka till KFM direkt så ser kunden att du menar allvar. Ring dock alltid till kunden först och försök lösa det innan. |
Citat:
Om det dessutom rör sig om en privatperson är det mycket möjligt att pengar tagit slut men att det kommer nya vid nästa lön. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson