![]() |
CityNetwork avbryter domänkampanj
CityNetwork, som tidigare har inspirerats för mycket av en konkurrent, har nu avbrutit sin domänkampanj.
På bloggen går att läsa "...vräker iväg .SE domäner till det otroliga priset 99 öre per styck. Erbjudandet gäller från fredag 1/10 kl 08:00 till fredag 8/10 kl. 08:00.". Domänerbjudandet avbröts alltså sent igår kväll - den fjärde oktober, efter halva perioden - och ersattes istället med ett nytt erbjudande där domännamn nu säljs för 19 kr styck. Erbjudandet sägs gälla fram till och med fredagen den 29 oktober klockan 15:00. Hur det går att hålla det datumet återstår att se. --- http://www.citynetwork.se/ http://blog.citynetwork.se/domaner/e...en-domanmanad/ http://twitpic.com/2o2h6g |
Citat:
City network är för mig otroligt jobbiga att handskas med. Ingen bra support och de verkar allmänt konstigt. Men men, finns de som absolut inte håller med mig. Men det är vad jag tycker iaf. Tror att de kommer att hålla det, oavsett om deras plånbok tillåter eller ej. Det är nog pinsamt av dem ändå att de inte kunde hålla ut till på fredag och i stället kör nästintill samma kampanj fast i flera veckor till. |
Pinsamt att backa på en kampanj man datumsatt, inte helt ok. Skönt sätt att göra det på också, rakt av ta bort kampanjen från hemsidan 3 dagar innan slutet, snyggt.
Ska man vara sån, så står det ju faktiskt fortfarande på deras hemsida att kampanjen gäller. "Erbjudandet gäller från fredag 1/10 kl 08:00 till fredag 8/10 kl. 08:00", finns att läsa på http://blog.citynetwork.se/domaner/e...en-domanmanad/. Det står ju faktiskt inga andra reservationer än max 50 per kund, och endast vid nyregistrering. |
@iostream - Tanken var hela tiden att nå miljonen. För er som var aktiva under helgen såg vårt engagemang hela vägen upp till helgen slut. Tyvärr märkte vi inte att vi inte fått med den detaljen i blogginlägget. Så när vi under söndagen skulle göra ändringen var det bara en händelse att vi själva märkte det. Vi gjorde då vad vi ansåg var rätt i en svår situation - dvs twittra och blogga samt förlänga och köra erbjudandet till måndag morgon (skulle stängts i och med miljonen - men längst till fredagen). Vi hoppades då att så många som möjligt såg twitter och blogg under söndagmorgon för att ha hela dagen och natten på sig att regga mer. Förargligt och hade vi kunnat lägga några hundratusen till i subventionering hade vi nog tagit det beslutet att köra vidare.
@Muqito - Skulle jättegärna få ett privat meddelande från dig som beskriver hur vi har varit jobbiga så vi kan förbättra. Vi satsar nämligen enormt på supporten både i öppetider, professionalism och öppenhet. Som tex med vår nya supportrapport. Ditt inlägg förvånar mig då vi har fått sådan enorm positiv feedback just om supporten. Det händer förstås att vi gör missar i supporten (som i kampanjen). http://blog.citynetwork.se/support/s...ort-september/ @gfors Jo det är minst sagt förargligt och något som vi under söndagen debatterade vilt för vi inser förstås att det inte är bra. Vi har också haft en diskussion om hur processen måste se ur framöver för att inte missa en liten rad på reglerna för varje kampanj som må hända är liten men kan både ställa till det och göra folk besvikna som i detta fall. Det sagt är vi förstås mycket ödmjuka i fallet och skall se till att processen med rätt information alltid går ut. Vi ber de som hade väntat med registreringar om överseenede och alla kan förvänta sig massor med intensiva kampanjer framöver också - då med rätt process som gör det rätt från början. Tack. |
Lågt att de avbryter sin domänkampanj "bara så där". Men men.
|
@Muqito Jag tycker CityNetworks support är toppen! Öppet 7 dagar i veckan och oftast snabba svar. Det händer att jag får snabbt svar även när jag skriver långt efter kontorstid men då har jag kanske bara haft tur.
|
Tack för underhållande lunchläsning.
Mycket oseriös verksamhet. Hoppas innerligt att ni skärper er, för hela webb-branschens skull. @johan1234: Om man betalt för domännamn ni ej lyckats registrera, och ej heller fått något meddelande om förutom "Betalning mottagen", vad gör ni då? Är det möjligt att registrera andra domännamn eller räknas det helt enkelt som en ofrivillig donation? |
iostream - Som jag skrev så skall vi utan tvekan se över processen för marknadskampanjerna. Det får inte missas i framtiden. Tydlighet, i sträven att bli bättre, är a och o för oss och detta var en klar miss.
Du kan välja vad du vill göra. Pengen går in i din "plånbok" vilket gör att du kan köpa något annat eller om du vill kan vi fixa tillbaka pengen till dig. Skriv gärna till [email protected] så fixar det oavsett hur du vill göra. Som kullervo säger har vi öppet 7 dagar i veckan och under veckodagar mellan 08:00 till 22:00 i telefonerna. Lycka till! |
Jag skulle också vilja berömma CityNetwork för deras support, och framförallt om deras öppenhet. De för en sjukt bra dialog med sina kunder och är snabba på att erkänna om något blivit fel, vilket många andra bolag är dåliga på. Jag skulle även vilja säga att CityNetwork gör mycket för att driva branschen framåt, och sätter en bra standard för hur saker borde vara. Rejäla öppettider och en bra snabb supportorganisation.
|
Citat:
Ledsen att säga det, men ert beteende och att sedan benämna det som en "detalj" och se det hela som "förargligt" påverkar min syn på er - den har tidigare varit mycket positiv. |
Citat:
Låter för mig endast som en undanflykt att skriva att ni missat att skriva detta. Tror ni förlorar mer på det i längden än att låta folk fortsätta registrera domännamn för 99 öre. |
Citat:
|
Citat:
Om dem råkar missa skriva med att erbjudandet skulle ta slut tidigare. Vad missar dem att skriva med nästa gång gällande andra saker? Sen mig personligen tycker jag inte 99 öre eller 19 kr spelar någon roll, men det är en annan sak. |
Citat:
|
Citat:
Om man tänkt genomföra en kampanj, som CityNetwork gjort. Så tror jag inte bara man skjuter från höften gällande hur mycket kampanjen kommer kosta dem. Om man som ditt exempel verkar tyda på, har gjort detta så ser jag det som ännu mer oseriöst. För ligger dem så nära till att gå i konkurs att dem måste avbryta en 99 öres kampanj, så har vi hittat ett till argument som gör det tveksamt att köpa tjänster från dem. Återigen, trovärdighet handlar det om, inget annat. |
Citat:
|
Jag är ny kund hos City Network och har inget att klaga på än så länge. Supporten är bra, liksom öppentiderna. Det känns dock som de nyligen tagit nya tag och har ett program för att förbättra en rad saker som tidigare inte varit i topp. Det verkar vara mycket på gång inte bara tjänstemässigt, men också hur de skall och bör bemöta kunderna.
Deras CityCloud tjänst fungerar utmärkt men ser fram emot färdig backup-tjänst som idag är under Beta och därmed svårhanterlig. Den där "domännamns-kampanjen" må ha sköts lite halvdant men inget som bekymrar mig iaf. Bra att Johan går ut och förklarade hur det låg till. |
Citat:
Jag önskar CityNetwork lycka till framöver och hoppas inte dem gör samma misstag i framtiden. |
Dom kanske fick mycket uppmärksamhet efter den 1.000000:e domänen som drev upp antal besökare och kanske ännu mer antal ny registrerade domäner som kostade dom mer än det smakade.
Rent allmänt så är alla sådana här förlust kampanjer rätt oseriösa, och har man inte budget för ens klara av ett misstag i kampanjen och väljer avsluta den av en sådan orsak bör man nog fundera lite. Även om det är marknadsföring så måste man ju ha gjort en budget och beräknat att man kommer klara av det och även få tillbaka det man lagt ut i slutändan. Alla fall om det rör sig om större summor. |
Håller med Fredrik-s, trovärdigheten tar rejält stryk.
Hade det inte varit en så smal målgrupp som kände till kampanjen hade det haglat anmälnigar till konsumentverket. Säg exempelvis att Stadium skulle göra samma sak, fy fan vilket liv det skulle bli. Inte direkt varumärkesbyggande att ha den här diskussionen i bagaget. Hade man inte råd, skulle man inte kört det från början. Har man missat skriva villkor, får man stå sitt kast. |
Tur att jag hann regga 19 domäner för 99 öre/st. Hade dock planer på att regga återstående 31 domäner som var tillåtet. Får se nu när kampanjen avbrutits, det var inga "måste ha"-domäner, i så fall kan jag gärna betala fullpris :)
Håller med de andra här som anser att om man kör en kampanj så ska man hålla sig till det. Har inte CN räknat på hur mycket de måste (eller i värsta fall kan vara tvungna att) gå emellan med när de subventionerar priset ner till 99 öre? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
http://blog.citynetwork.se/wp-conten...nkampanj21.jpg |
Citat:
|
Citat:
Kampanjens längd måste väl ändå ha betydelse? Det måste ju vara dyrare köra kampanjen i ett helt år än bara en vecka. |
Citat:
|
De borde haft en gräns som bineros 10 000 gratisdomäner då
|
Citat:
|
Hej,
Förutsatt att de ordinarie priserna håller samma nivå som nu (99 spänn) så kommer man på en tioårspriod betala 892 spänn för dessa domäner (om man köpte dem för 99 öre), jämfört med 990 kronor med ordinarie pris. Således gör man en vinst på knappt 10 kronor per domän och år om förutsättningarna är sådana. Knappast ett ekonomiskt glädjerus (i längden). Men onekligen verkar det ha fått fart på domänhandeln den senaste tiden! |
Vi är med alla i kritiken och instämmer fullt - vi gjorde en stor miss. Ciffan - när jag sa detalj menade jag inte att det inte var en stor miss - utan detaljen var att vi missade att få med den lilla raden text som är helt avgörande här "gäller tills den miljonte domänen registrerats eller så långt som till fredagen". En detalj i text men extremt stort i påverkandet av kampanjen och kunder som kommer i kläm. Något som är extremt förargligt och som vi självklart måste se till att det aldrig händer igen.
Vi är helt öppna med att vi gjorde missen och fick inte med den texten. Helt öppna med att det handlar om ekonomi också för vi subventionerar domäner hårt. Något som jag nämnde tidigare - hade vi haft ett antal hundratusen till att lägga - hade beslutet varit enkelt. Vi hade fått "äta" smällen så att säga. Vi fortsätter dock med subventioneringen (om än mindre) och är fortfarande "billigast" och tyngst subventionerade med nuvarande priset 19 kronor ink moms (om du har tagit dina 10 domäner från Binero dvs). Viktigare dock - vi subentionerar också dagligen (utanför alla kampanjer) vilket ser till att hålla alla andra nere också. 89 kr inklusive moms första året är vårt normalpris. Hjälper inte just nu men i det längre perspektivet tror jag det är mycket viktigt för oss alla. Skulle samtidigt vilja säga tack till er som ser detta från ett större perspektiv här i tråden. Vi gjorde en stor miss - vi är extremt ledsna för alla som har kommit i kläm på grund av detta. Som helhet är vi här för att driva både City Network framåt men även hela branschen. Subventionerade domäner tror vi gynnar er - användarna och sätter lite press på bra dagliga priser. Skulle vi riskera att inte kunna vara den dagliga prispressaren - tror jag personligen vi alla förlorar. Ett jättesvårt beslut men vart ett tvunget beslut tyvärr. Vi kan bara hoppas ni har överseende och att vi nu går igenom våra processer igen och ser till att detta aldrig händer igen - är någon form av "ok" att vi kan gå vidare. Från oss alla på City |
Citat:
|
iostream - yes tack - skulle lagt till loopia också (inte bara binero). Billigast utan begränsning alltså.
Nu får jag akta mina klumpiga fingar mer här. :-) |
Även jag är en av de som tänkte ta del av CityNetworks 99 öres kampanj men inte hann.
Är däremot inte det minsta upprörd över att den tog slut i förväg och tycker att CityNetwork har förklarat tillräckligt utförligt var och varför det gick fel. Om er affärsmodell nu fallerar på att ni måste betala 500kr inkl. moms istället för 49.50 inkl. moms för 50 stycken domännamn så bör ni kanske se över den istället. Jag grämer mig mer över att jag inte började registrerade domäner tidigare då flera namn som jag kikat på registrerades under de första kampanjdagarna. Tyvärr kan jag inte hitta någon lämplig syndabock för det, någon frivillig? Binero, Loopia, CityNetwork? |
Är det bara jag som tycker det är riktigt dålig business att sälja domäner med
förlust i förhoppningen att folk också skaffar webbhotell? Varför inte försöka tjäna pengar istället? |
Citat:
Många vill ha domän.. sen fastnar de i att beställa hosting också och sen är de där.. är många brancher som funkar liknande och gör liknande saker. tycker själv att det är bara ett halvfult sätt att stuva runt saker så det ser ut som att allt är najs.. Men det är upp till var och en hur de vill göra sin marknadsföring och detta är ett ganska välspritt knep i sverige iallafall. |
Citat:
Sedan blir ju givetvis investeringen inte lika optimal när viktig information saknas i reklamen och det i sin tur gör att vissa av de presumtiva kunderna blir besvikna. |
Jag har mycket väl hört talas av både subvensioner och lockvaror.
Men de passar bättre i högmarginalbranscher - inte i webhosting- branschen.. |
Jag tycker att citynetworks gjorde ett litet misstag och dom är öppna med det så för min del är jag nöjd.
Dom har förresten en grym support! |
Jag har själv eldat på City Network ganska hårt via Twitter, tyvärr lite fört hårt när jag tänker mig om.
Det finns dock en solklar anledning, City Network är enligt mig toppklass och ett självklart val för mig. Dom var redan ett bra webbhotell men förbättrar sig ständigt på flera punkter, som *Kvalitet på supporten, *Öppettider, *Ny kontrollpanel som gör att domänhanteringen blir fullständig (snart). *Dom är också otroligt lyhörda på kundens förslag & tankar, jag har själv varit med och påverkat utformning på vissa saker. Dessa saker gör at jag inte väntade mig inte att kampanjen skulle avslutas mitt i löptiden, och blev ärligt talat förvånad när det hände, men jag förstår också att den enorma tillströmningen av lycksökande domänpundare kanske vart större än väntat och kanske blev för mycket, vilket gjorde att dom tyvärr var tvungen att avbryta. Vad jag har läst runt omkring så var det ingen som förutsåg att det skulle gå så fort att nå miljonen. Jag har läst väldigt kvalificerade gissningar som pekade på idag. 07.10.2010. jag är _väldigt_ säker på att City Network är ledsen över det som har skett, att dom har gjort vissa kunder besvikna, och att dom skulle ha fortsatt kampanjen om det fanns utrymme för det. Sen kan man naturligtvis diskutera om det är rätt eller fel med subventionering av priser, men det är till slut ändå Citynetworks beslut att ta om dom tror det är något som på sikt kan ge betalt. Här är det ju bara att vara glad som slutkund. Det är mig veterligen också obegränsat hur många 19kr domäner du får registrera i denna period! Kudos också för öppen hantering, och att ni erkänner fel. Vänligen, Fredrik Näs |
Citat:
Även om kampanjen fick ett halvdant avslut så har det iaf varit bra och ärliga svar, det är mer än vad många hade gett i samma situation. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson