WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är jag lurad eller talar Tele 2 sanning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044015)

Dakota 2010-09-26 21:24

Är jag lurad eller talar Tele 2 sanning?
 
Hej,
Jag har haft väldigt mycket problem med mitt bredband ifrån Tele2. Kort och gott så betalar jag för 8 megabit, och då är det för mig en självklarhet att det skall fungera som det ska.

Det började för kanske 3 månader sedan, när Internet plötsligt började att gå segt. Ringde upp Tele2 och berättade om felet, och den första supportern jag pratade med kunde inte hjälpa mig alls, han svabblade runt om ingenting. Han underströk dock att min dsl kabel är alldeles för lång, och att den inte får vara mer än 5 meter.

Efter att jag snackat med honom, så var jag så illa tvungen att ställa mig i deras telefonkö igen och försöka få hjälp utav en annan supporter. Denna gång så fick man lite bättre support fast saken är den att felet långt ifrån fixades.

Den andra, kvinnliga supportern bad mig att göra ett TPtest hos bredbandskollen.se, det gjorde jag också och hon höll med om att hastigheten inte var den utlovade samt så sa hon att hon såg att det fanns massor med "höga värden". I alla fall, jag fick lämna lite uppgifter och hon sa att jag skulle få ett sms från teknikcentralen i mitt område om och när felet var fixat. Hon konstaterade också att min dsl kabel är för lång och att den inte får vara mer än 5 meter..

Det gick någon vecka och jag fick plötsligt ett sms med texten: "Ett nytt modem har skickats till dig och finns att hämta ut på OKQ8". Varken mer eller mindre.. Dessutom så fanns det ingen möjlighet att svara på detta sms.

Nåväl. Jag hämtade ut det nya modemet och visst, jag har ett nytt modem. Saken är bara att det inte fungerar! Jag stoppar i dsl kabeln och allt men det fungerar inte, jag når inte Internet.

Nu sitter jag här med mitt gamla modem, och hastigheten är så otroligt mycket lägre än vad jag betalar för. Det nya modemet som dem skickat fungerar inte, och de har tutat i mig att jag måste köpa en 5 meter kort dsl kabel samt en nätverkskabel för att det skall fungera.

Nu undrar jag: Har de rätt? Kan längden på dsl kabeln vara anledningen att jag inte får den hastigheten jag betalar för? En hastighet som gör att till och med Google verkar vara världens mest krävande sida. Det har fungerat felfritt ett helt år innan denna incident inträffade..

kw_wasabi 2010-09-26 21:42

Det låter konstigt om det beror på kabeln. Är det fiber kan man ju lätt få 100 Mbit genom den om den är 5 meter lång så att du inte skulle komma upp i 8 Mbit på en säg tre ggr så lång kabel vore ju konstigt.

Det låter som ett "skyffla över ansvaret på kunden"-svar. Har du ingen kabel som är kortare som du kan köra TPTest med och säga att "det gjorde ingen skillnad när jag körde en 1 meter lång kabel"?

Om det är deras modem och så är det deras skyldighet att se till att det funkar, annars borde du ha rätt till uppsägning eller prisavdrag. Men en månnadsavgift gratis är lite tröst för strul med internetuppkopplingen.

se7en 2010-09-26 21:43

Det med kabel stämmer, ju kortare ju bättre (inte vanligt). Det framgår inte hur långt du har felsökt själv, ett tips: prova en annan dator och kör TP test. Har du alltid kört med samma kabel så kan hastigheten omöjligt har förändrats över en natt.

Titta även på ditt WLAN, så inte du kör öppet WLAN.

oskarh 2010-09-26 22:10

Vad är "dsl kabel"? Kabeln mellan väggen och modemet? Alltså en vanlig TP-kabel? Om den är längre än 5m, testa en kortare även om det kan verka långsökt att det är problemet.

Givetvis kan en kabel vara skadad, så man kan alltid testa att byta/ta bort onödiga kablar och testa. Lite felsökning får man göra själv innan man ringer supporten. Tror inte många på det här forumet är helt otekniskt begåvade ;-)

Gustav 2010-09-26 22:37

Det kan mycket väl vara kabeln. Prova att byta ut den mot en ny och kortare. Om det inte fungerar, så prova med en annan dator.

I min förra lägenhet så hade jag 10 mbit med öppen dörr till datorrummet och 0,5 mbit med stängd dörr. Jag hade inte trådlöst, utan det gick helt enkelt förbannat segt då kabeln kom i kläm med stängd dörr. Men öppnade jag dörren så gick det snabbt igen.

aDonis 2010-09-26 22:46

Ja de har rätt, kabel kan inte vara för lång när du använder DSL.

Dennis Holm 2010-09-27 04:27

jag har förr haft en 20 meter telefonkabel, från vägg till modem.
Sedan från modem till dator hade jag ytterligare 15-20 meter kabel till nätverkskortet.

Funkade felfritt att få lite över 20mbit på 24mbits adsl..

Men det folk säger är samtidigt sant att kabeln kan va problemet om du har otur.
Dock är det inte så vanligt som supporten ofta vill få det till.
Men gör som sagt är.. pröva med olika kablar/datorer i olika kombinationer.

En sak som händer med telia ADSL är att när du byter modem/router/dator/nätverkskort så tar det upp emot 15 minuter innan man faktiskt kommer ut på internet igen.
Kan ibland till och med kräva modem omstart efter 15 minuter osv osv..
Vet inte om detta är liknande med Tele2.

Dessutom. varför tele2? Just ADSL så är Telia det bästa på alla ställen jag bott.
Resterande får aldrig samma hastigheter eller kvalitet..
Om man bryr sig om de där 50-100kr i månaden det kostar mer så kanske man ska fundera på ordet livskvalitet :P.

Lycka till.

Jan Eriksson 2010-09-27 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20370953)
Han underströk dock att min dsl kabel är alldeles för lång, och att den inte får vara mer än 5 meter.

Är det mellan filtret och själva ADSL-modemet som det inte får vara mer än 5 meter eller är det felskrivet och du menar 5 km mellan station och till ADSL modemet?

Kör du trådlöst när du kör bredbandskollen? Koppla så fall in datorn direkt till modemet/routern och testa.

Har du testat men någon annan dator så du säkert vet att du inte har problem med din dator?

Om du har ett modem där du kan ställa DSL mode så pröva med ADSL2 (och inte ADSL2+).

Sen kan du vara tuff när du pratat med supporten. Säger supporten att det är fel hos dig så säger du att du ska ordna en IT-konsult som kommer och kollar din utrustning men om konsulten hittar fel hos Tele2s utrustning så utgår du från att Tele2 står för den kostanden... Brukar få de flesta leverantörerna att hoppa till och kolla en gång till... ;)

KristianE 2010-09-27 09:30

ADSL är ju kopparmodem på steroider så man ska verkligen vara försiktig och bara
använda bra grejer. Det kan vara din splitter/filtret som fått sig en liten kyss i somras
när det åskade som värst, eller så.

* Kontrollera splittern, låna en annan av en kompis.

* Kontrollera kabeln (ju kortare telefonkabel - RJ-11 - desto bättre). Nätverkskabel
(RJ-45) kan du köra i teorin 100 meter utan förstärkning. Testa också en kort nät-
verkskabel för att ha allt på det torra.

* Låna ett modem av en kompis. Räkna med att modemet behöver vara avstängt
i minst 1h innan Tele2 kommer dela ut en ny IP-adress till det nya modemet.

* Starta datorn i Felsäkert läge med nätverk (om du kör Windows) och testa Bred-
bandskollen här. I Felsäkert läge är alla program såsom Antivirus och liknande av-
stängda.

abergman 2010-09-27 10:27

En DSL-kabel, är det kabeln mellan väggen och modemet, den ska vara så kort som möjligt, det är ännu viktigare ju längre från stationen man bor.

För en TP-kabel ska kunna vara upp till 100m innan man behöver en repeater.

Dakota 2010-09-27 14:47

Verkligen kul att så många vill hjälpa till! Tack!

Med DSL-kabel så menar jag den vita, tunna kabeln mellan ADSL-split (som sitter i telefonjacket) samt modemet.

Min dator står i mitt sovrum och modemet står bredvid datorn. Det är cirka 7-8 meter mellan modemet och telefonjacket, men min nuvarande DSL-kabel är så oerhört mycket längre. En lång bit utav kabeln ligger bara på golvet i en hög. Anledningen till att jag tog en sådan lång kabel är att killen på Expert sa att det inte spelade någon roll hur lång DSL-kabeln är. Nu i efterhand så funderar jag nästan på om man inte menade Nätverkskabeln, för den verkar kunna vara rätt så lång.

Det jag behöver är alltså för det första en kortare DSL-label, men jag behöver även en nätverkskabel som är längre än den jag har nu eftersom att jag måste flytta modemet till byrån som står vid telefonjacket pga. den kortare DSL-kabeln.

Gällande felsökning så har jag prövat att återställa modemet, prövat på en annan dator, bytt dsl-kabel, bytt nätverkskabel samt även modem - Ingenting har genererat någon skillnad.

Observera att jag inte kör trådlöst utan en nätverkskabel går mellan min dator samt modemet.

Tack på förhand

design.se 2010-09-27 15:13

När jag har problem med comhem skyller de alltid på min dator och alla möjliga kort som ligger i den. Men likt förbaskat börjar det att funka felfritt igen efter en timme när man har ringt dom, UTAN att jag har rört datorn. Så man kan inte riktigt lita på dom när de börjar ifrågasätta ens sladdlängd.

oskarh 2010-09-27 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20371026)
När jag har problem med comhem skyller de alltid på min dator och alla möjliga kort som ligger i den. Men likt förbaskat börjar det att funka felfritt igen efter en timme när man har ringt dom, UTAN att jag har rört datorn. Så man kan inte riktigt lita på dom när de börjar ifrågasätta ens sladdlängd.

Jag tycker tvärtom, att comhem inte alls ställer några dumma frågor utan kör test direkt, dom upptäcker nåt knas och fixar till det. Å andra sidan brukar jag börja samtalet med att berätta exakt hur det ligger till, hur jag felsökt osv.

ddaarruuddee 2010-10-03 03:28

Till TS: Vet du hur långt det är mellan ditt hus och telestationen som skickar ut signalen?

När jag bodde hemma hos föräldrarna så märkte jag hur hastigheten blev sämre och sämre med tiden, antagligen för att ADSL-nätet blev mer belastat för varje dag som gick.

BjörnJ 2010-10-08 06:14

Är du säker på att modemet är kopplat till första telejacket?

Har du flyttat någon telefon till ett annat jack, eller kopplat in en ny telefon någonstans? (Eller annan utrustning som t.ex. telefonsvarare eller nummerpresentatör.)

Jontz 2010-10-10 04:58

Kabelns längd är en faktor men ska väl inte göra så stor skillnad om den nu inte är 65 m lång..

Dakota 2010-10-10 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Jontz (Inlägg 20372801)
Kabelns längd är en faktor men ska väl inte göra så stor skillnad om den nu inte är 65 m lång..

Den är verkligen inte så lång, 15 meter högst. Även jag själv tycker att det är ett väldigt konstigt påstående även om det säkert ligger lite sanning i det.

Jag har funderat lite, och då det fortfarande går lika segt så tänker jag ringa upp dem imorgon.

BjörnJ: Ursäkta sent svar - DSL-split(en) sitter garanterat i det första telejacket.

Det som jag verkligen undrar över är, hur det kan gå så löjligt segt när jag trots allt får 5 megabit i genomsnitt hos Bredbandskollen.se. Visserligen ska det vara snäppet bättre då jag betalar för mer, men 5 megabit borde väl ändå räcka till att besöka t.ex Facebook? Jag har haft betydligt segare hastighet förut, och det gick dubbelt så snabbt som detta kan jag säga.

myapp 2010-10-11 00:12

Häng inte upp dig på kabellängden. Klart den ska vara så kort som möjligt och av bra kvalité. Ju bättre kopparkablar mellan ditt modem och kabelstationen ju högre hastigheter.

Vad fick du för resultat på bredbandskollen? Bor du på landet så får du räkna med att inte komma upp i 8 mbit. Det har nog mer att göra att avstånden där brukar vara längre än i tätbefolkade bostadsområden.

Det kommer heller inte att hjälpa att byta leverantör då tjänsten leveras av teliasoneras nätbolag och tele2, bredbandsbolaget och glocalnet köper in sig på den. Det du ska göra är att be om att få din räkningsänkt till den nivån de kan få upphastigheten på. Är du inte nöjd med hastigheten dra om hela telefonjacket. Hur du gör det vet jag inte och det är säkert apdyrt.

Dakota 2010-10-11 07:57

Citat:

Ursprungligen postat av myapp (Inlägg 20372926)
Häng inte upp dig på kabellängden. Klart den ska vara så kort som möjligt och av bra kvalité. Ju bättre kopparkablar mellan ditt modem och kabelstationen ju högre hastigheter.

Vad fick du för resultat på bredbandskollen? Bor du på landet så får du räkna med att inte komma upp i 8 mbit. Det har nog mer att göra att avstånden där brukar vara längre än i tätbefolkade bostadsområden.

Det kommer heller inte att hjälpa att byta leverantör då tjänsten leveras av teliasoneras nätbolag och tele2, bredbandsbolaget och glocalnet köper in sig på den. Det du ska göra är att be om att få din räkningsänkt till den nivån de kan få upphastigheten på. Är du inte nöjd med hastigheten dra om hela telefonjacket. Hur du gör det vet jag inte och det är säkert apdyrt.

Tack för ditt svar,
Vi bor inte ute på landet, men inte heller inne i centrum. Vi bor i ett villaområde där det känns som att hastigheten borde kunna komma upp till max, speciellt då jag vet andra som har hög hastighet som bor här.

emilv 2010-10-11 10:22

Vad får du för svarstid på Bredbandskollen? Bandbredden är inte allt som spelar roll.

Annat som kan vara relevant är ändringar du själv gjort nyligen. Har du installerat någon ny brandvägg (hårdvara eller mjukvara på datorn) eller liknande?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson