WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min första arbetsintervju (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10420)

Mario 2005-10-19 17:24

Jag behöver alla tips jag kan få, jag har min första arbetsintervju imorgon. PC-tekniker handlar jobbet om, vart förutom att det är i södertälje vet jag inte, är bemanningsföretag som sedan hyr ut mig(om jag får jobbet) till ett företag i södertälje så att plugga på det företaget är väl lite svårt, jag kan plugga på bemanningsföretaget dock.

Dom har ju redan min CV, ska jag ta med det ändå? Hon sa inget om att ta med betyg från tidigare jobb eller gymnasiet, räknar dom med att jag ska veta det? Klädsel? Det är ju inget "kostymjobb", självklart ska man klä sig bra och fräscht, kostymbyxor och skjorta eller bara vanliga kläder som man kommer använda i jobbet?

Ös på med tips! Tack.

Mvh,
Mario

hubbert 2005-10-19 17:37

Ta med CV även om de har det så kanske de vill fråga om något där. Vore ju rätt så pinsamt om du behöver titta i deras version för att se vad de menar.

Jag skulle ta kostymbyxa och skjorta eftersom du inte vet vilket företag det gäller och vilken klädkod som de har.
Om du mot förmodan är rökare, rök absolut inte före du går in.

Lycka till :rolleyes:

Nicklas 2005-10-19 17:41

Jag gick på min senaste intervju med jeans och skjorta, men jag tror att det beror lite på vem som sitter på andra sidan bordet.
Har nu jobbat som nätverkstekniker på det nya stället i 2 månader.

lycka till

HenrikAI 2005-10-19 17:49

Ta med CV och betyg för säkerhets skull. Bättre att ha med det ifall de skulle fråga..

Tycker inte du behöver klä upp dig alltför mycket, har du jeans och t-shirt i vanliga fall så kom i jeans och t-shirt (eller skjorta). Se till att vara ren och fräsch bara, det är det viktigaste.

Lycka till.

Björn 2005-10-19 18:31

Kör skjortan.. ingen tvekan om det.. det spelar ingen roll om du har det normalt, eller om de har det normalt.. det visar på god stil och engagemang att vara proper.

Ta med alla papepr av samma orsak som ovan. Det verkar strukturerat även om de har det redan.

Andra tips.. Se dem i ögonen.. (om man har svårt med det)..var säker på dig själv. Frågar de om du vill ha kaffe (99%säkert) så svara ja. Det är bra för att kunna slappna av själv, och är en social grej).

Tänk ut tre bra saker med dig själv och tre dåliga, det är en standardfråga. Orsaken att man frågar är för att man vill veta om du har insikt i dina dåliga sidor. Självmedvetenhet. Om man inte vet det så kan man inte förbättra sig själv osv.

Orkar du, så tänk ut nåt som får dem att minnas dig. Våga nåt.. Bilder på tidigare arbeten osv.. ingen aning vad det skulle kunna vara i detta sammanhang.. men det är en bra grej generellt.

Viktigast är att vara lagom taggad. Inte så upphetsad att du inte gör bra ifrån dig, men så pass på g att du inte är off liksom (hoppas du förstår vad jag menar)... det är en mental grej.. viktigt att komma in i rätt stämning, något som kan ta ett par intervjuver att komma underfund med...

Mario 2005-10-19 19:31

Tack för tipsen! Kostymbyxor med ljus skjorta, utan slips, låter bra?

jake 2005-10-19 19:40

ja, skjorta och byxor brukar funka. Inte bra att vara för överklädd heller.
Ta med betyg och intyg som du har. Frågar de inte efter det kan de ju bara ligga kvar i väskan. Är värre om de frågar efter något som ligger hemma.

Kan ju bygga på den här tråden med en följdfråga.
Om man har ett företag vid sidan av ev. anställning. Är det fördel eller nackdel att lyfta fram det?
Det kan ju tillföra kompetens, visa på driftighet etc, men samtidigt kan ju rekryteraren tro att man inte
kommer satsa helhjärtat på jobbet, utan att tid och resurser går till den egna firman.

Hur har ni gjort som har anställning vid sidan av egen verksamhet?

Marcus 2005-10-19 20:06

Citat:

Originally posted by jake@Oct 19 2005, 19:40
Om man har ett företag vid sidan av ev. anställning. Är det fördel eller nackdel att lyfta fram det?
Det kan ju tillföra kompetens, visa på driftighet etc, men samtidigt kan ju rekryteraren tro att man inte
kommer satsa helhjärtat på jobbet, utan att tid och resurser går till den egna firman.

Hur har ni gjort som har anställning vid sidan av egen verksamhet?

Jag var noggrann med att framhålla att jag driver eget främst för att det inte skulle problem vid ett senare tillfälle. Är man inte beredd att lägga ner sin egna verksamhet och det inte skulle gå att kombinera arbetena så vill man ju gärna höra det i ett tidigt skede. Så länge det inte är direkt konkurrerande verksamheter så känns det dessutom bara som något positivt så länge det inte inkräktar på jobbet.

Mario 2005-10-19 20:09

Jag har tänkt på något liknande, om dom frågar vart man tror att man är om 5år, att svara att man tror sig ha öppnat eget om 5år måste ju vara negativt eller? Det betyder att man inte räknar med att jobba där i mer än 5år om det(?)

Marcus 2005-10-19 20:12

Citat:

Originally posted by Mario@Oct 19 2005, 20:09
Jag har tänkt på något liknande, om dom frågar vart man tror att man är om 5år, att svara att man tror sig ha öppnat eget om 5år måste ju vara negativt eller? Det betyder att man inte räknar med att jobba där i mer än 5år om det(?)
Du behöver ju inte vara så specifik. Kan väl säga att du har funderingar på att starta upp något parallellt eller något i den stilen. Vanligtvis rekommenderas man ju heller inte att stanna längre än 3 år på sitt första jobb om man vill tänka på karriär/löne-utveckling.

Wojt 2005-10-19 20:26

Se till som sagt att komma på tre "bra" ;) saker om dig själv, och tre dåliga saker.. det kommer upp på VARJE intervju.

gronback 2005-10-19 20:35

Jag har haft ett par hundra intervjuer med diverse folk för just ett sådant jobb som du söker, och det viktigaste som jag brukar kolla på är faktiskt vad personen i fråga har för kompetens. Är du sjukt duktig på något som är högst relevant för just det jobbet du söker så lyft fram och fokusera på det.
Har haft alldeles för mycket folk som sitter en halv intervju och snackar om hur mycket dom gillar att kolla på film på fritiden, men det är ju knappast något som gör att jag kommer anställa personen ifråga. Nej, gör så att du kollar efter vad dom skriver i annonsen att dom letar efter och (om du nu är duktig på detta) framhäv just dom attributen dom söker. Försök dock att göra det smidigt.. Använd synonymer osv, annars blir det dumt istället.

Och sist men inte minst - LYCKA TILL! :)

gronback 2005-10-19 20:37

Citat:

Originally posted by Mario@Oct 19 2005, 20:09
Här måste jag nog säga nej. Även om du är 99% säker på att du kommer ha öppnat eget så ska du inte säga det.
Försök utan att låta för konstig säga att du hoppas att du arbetar inom den firman där du söker jobb.
Det är faktiskt det som dom flesta vill höra ;)

eg0master 2005-10-19 20:48

Citat:

Originally posted by Mario@Oct 19 2005, 19:31
Tack för tipsen! Kostymbyxor med ljus skjorta, utan slips, låter bra?
Slips utan kavaj är det värsta jag vet. Skippa slipsen.

Dessutom är det ju en bemanningsföretag som skall hyra ut dig om jag förstod rätt. Således ingen anställningsintervju utan vad jag kallar konsultintervju. Eftersom du inte skall anställas utan hyras in brukar det vara med fokus på kompetens än mjuka frågor som vart du är om 3 år etc.

BigDuke 2005-10-19 21:29

Lycka till!

Kristofer 2005-10-19 21:44

Jag vet inte men kavajbyxor utan kavaj låter lite skumt.. ett par chinos hade kanske passat bättre men personligen hade jag tagit på mig ett par hela jeans som inte är överdrivet slitna (som alla jeans tenderar att vara idag) och en skjorta med översta knappen oknäppt. :P Helt personligt val..

Min chef på Nordea sa åt mig när jag frågade om det fanns någon bestämt klädkod på kontoret att det viktigaste är att vara "hel och ren". Undvik att ha t-shirt kanske, undvik även kläder med text på, typ "När spöade du din brosa senast?" eller annat direkt korkat. Viktigt är ändå att Du är bekväm med det du har på dig och kan koppla bort det under samtalet så du inte bara sitter och funderar på om du borde haft slipsnål eller inte liksom..

3 bra och 3 dåliga saker om dig själv är ett måste, speciellt de 3 dåliga. Jag är inte helt säker på vad 3 bra svar på frågan om 3 dåliga egenskaper är men du bör ha tänkt igenom detta innan.

Glöm inte att ta i hand när du kommer och när du går, och lycka till! :)

Mario 2005-10-20 17:50

Det gick utmärkt och jag kommer få svar idag, jag tror jag får det. Återkommer när jag vet. :)

FredrikMH 2005-10-20 21:27

Är man inte enligt lag tvungen att informera sin arbetsgivare om man håller på med andra verksamheter sidanom?

hubbert 2005-10-20 21:35

Citat:

Är man inte enligt lag tvungen att informera sin arbetsgivare om man håller på med andra verksamheter sidanom?
Nja det tvivlar jag mycket starkt på. Men det kan skrivas in begränsningar i anställningskontrakt om sidoverksamheter.
Sedan är det en sak om verksamheten vid sidan om kan anses konkurrera med anställningen, vilket kan utgöra skäl för uppsägning.

creoweb 2005-10-21 08:23

Får man fråga hur intervjun gick då?

Roos 2005-10-22 01:27

Jag berättade på en intervju en gång i tiden för Anderson Consulting (numera Accenture) att jag ville starta eget och mina detaljerade planer för hur det skulle gå till. Det resulterade inte i något jobberbjudande kan jag avslöja...

Eazt 2005-10-22 09:36

Allt viktigt (som jag kan komma på nu) verkar redan vara sagt i tråden, så jag skiter i tipsen.

Men framför allt; lycka till!

Jan Eriksson 2005-10-22 09:43

Citat:

Originally posted by jake@Oct 19 2005, 19:40
Kan ju bygga på den här tråden med en följdfråga.

Du har en skyldighet att tala om att du har en bisyssla.

Här kan ni läsa om ett exempel:

http://www.ledarna.se/portal/guide.nsf/0/7...07?OpenDocument

Storen 2005-10-22 09:49

Hoppla, då kanske man skulle ta ett snack med Mr VD på måndag..

Björn 2005-10-22 13:07

Tror iofs inte det är riktigt samma sak om man inte är verksam inom samma område som tjänsten.

DeSoto 2005-10-22 13:45

Citat:

Originally posted by Björn@Oct 22 2005, 13:07
Tror iofs inte det är riktigt samma sak om man inte är verksam inom samma område som tjänsten.
Precis. Det måste anses som konkurrerande verksamhet, annars har inte Mr VD något med det att göra... :-) Finns ju fall då det t.o.m. är positivt att ha eget företag bredvid.

Jan Eriksson 2005-10-22 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av DeSoto
Citat:

Ursprungligen postat av Björn

Precis. Det måste anses som konkurrerande verksamhet, annars har inte Mr VD något med det att göra... :-) Finns ju fall då det t.o.m. är positivt att ha eget företag bredvid.

Där har ni fel. Din verksamhet kan även på ett eller annat sätt vara skadlig för din arbetsgivare eller så kräver din bisyssla så mycket uppmärksamhet att detta påverkar ditt arbete negativt.

Dom flesta arbetsgivarna tillåter arbetstagare att ha bisysslor så länge det inte påverkar företaget eller dina arbetsinsatser. Det bästa är att få en skriftligt godkännande. Tänk er ett scenario där er arbetsgivare behöver varsla någon tex pga dåliga tider. Normalt så kan du få ett avgångsvederlag samt A-kassa (kan i vissa fall vara svårt om du har eget företag) men pga du har en bisyssla så kan kanske arbetsgivaren sparka dig på dagen.

Varför köra osäkert? Läs ditt anställningsavtal, kolla med ditt fack eller helt enkelt fråga din arbetsgivare.

guran 2005-10-23 12:58

Mario! Du kan väl skriva ett inlägg med vilka frågor de ställde till dig.

Sedan så skulle jag vilja säga angående att välja kläder. Bär man kostym så är man i princip aldrig fel klädd. Står man i valet och kvalet, välj kostym.

FredrikMH 2005-10-23 17:47

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Oct 22 2005, 15:06
Där har ni fel. Din verksamhet kan även på ett eller annat sätt vara skadlig för din arbetsgivare eller så kräver din bisyssla så mycket uppmärksamhet att detta påverkar ditt arbete negativt.
Precis. Det finns en anledning varför vi har 40-timmars arbetsvecka. Det sliter att jobba extra och arbetsgivaren gör en risk att anställa någon på heltid om personen har en bisyssla som tar upp ytterligare ett par timmar varje dag.

Hur man bakar in detta i en arbetsintervju utan att få det att låta negativt överlåter jag till någon annan forummedlem ;)

Robert 2005-10-23 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson

Precis. Det finns en anledning varför vi har 40-timmars arbetsvecka. Det sliter att jobba extra och arbetsgivaren gör en risk att anställa någon på heltid om personen har en bisyssla som tar upp ytterligare ett par timmar varje dag.

Hur man bakar in detta i en arbetsintervju utan att få det att låta negativt överlåter jag till någon annan forummedlem ;)

Bisysslor såsom flickvänner, hobbies, internetspel med mera kan också ta tid och kraft ifrån det ordinarie jobbet. Vad jag vill säga är att _allt_ kan i princip ta tid och fokus från jobbet; även jobbet kan ta tid och fokus ifrån fritiden.

FredrikMH 2005-10-23 22:40

Citat:

Originally posted by Robert@Oct 23 2005, 18:01
Bisysslor såsom flickvänner, hobbies, internetspel med mera kan också ta tid och kraft ifrån det ordinarie jobbet. Vad jag vill säga är att _allt_ kan i princip ta tid och fokus från jobbet; även jobbet kan ta tid och fokus ifrån fritiden.
jovisst är det så men har du flera jobb så minskar din "fritid". Den tid som du egentligen använder för att lägga på flickvänn(er), hobbies, internetspel med mera :)

Mario 2005-10-30 23:50

Missade lite att ge update, ledsen.

Jag gick på intervjun i kostymbyxor, fint skärp, skjorta och finskor, det gick utmärkt! Personen som intervjuade mig ställde faktiskt inga "vanliga" frågor, eller, den enda vanliga frågan jag fick var, var tror du att du är om 5år.

Jag fick sen svar att jag skulle in och träffa deras konsultchef, jag kom dit och 2 andra som också blivit antagna var där, vi träffades och pratade lite om projektet vi skulle jobba på, bestämde sedan tid nästa dag då vi skulle in och se arbetsplatsen, Astra Zeneca i Södertälje.

Nästa dag kommer vi dit och träffar ett annat företag som är med i rekryteringen, berättar lite om oss själva och dom berättar mer specifikt om jobbet, går vidare och träffar folket som jobbar där, allt går bra och vi åker hem, detta var i förra veckan, onsdag om jag inte missminner mig, dom skulle återkomma om när vi skulle börja jobba, så jag förväntar mig svar i veckan, förmodligen imorgon.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson