![]() |
Skatteverket synar populära bloggare
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ska...gare-1.1075475
Kan förstå vad skatteverket menar men ska det verkligen vara så att om en bloggare skriver om något som de har fått så skall bloggaren skatta för det? Tycker nog att det är lite fel. Vad tycker ni? Rätt eller fel? |
När det kommer till rena intäkter genom annonsering så förstår jag mycket väl att Skatteverket är intresserade men detta handlar ju i princip om recensionsexemplar och sådana ska man väl ändå inte skatta för? Ska frilansande journalister skatta för böcker och skivor som recenseras? I så fall är en del anställda på Skatteverket helt vilsna...
Rent spontant känns det som att Skatteverket har fått krav på sig att nå vissa mål och att det hela nu drivs in absurdum. Är det på helt eget bevåg detta sker så bör nog vissa personer byta jobb. Vare sig det är politiker eller Skatteverkets ledning som ligger bakom så bör de nog ta ett kliv in i verkligheten och ägna sig åt något vettigare och mer produktivt. |
Nu vet jag ju inte om det är så som bloggarna säger i artiklen. Men skriver man om en produkt i utbyte mot produkten så borde väl det beräknas som byte av tjänst, och därmed vara skattepliktigt?
I övrigt tycker jag bara det är löjligt att skatteverket lägger resurser på sådant. Måste ju finnas andra områden där man kan kamma hem större summor. |
Intäkter ska absolut beskattas. Men gåvor och provex? Är det första steget och när det sen finns en dom så slår de till mot tidningar som skriver om böcker och musik?
|
Citat:
|
Kan man inte typ säga att man har fått produkten som gåva och därmed slippa skatt för att vi inte längre har gåvoskatt i Sverige?
|
|
Skulle nog inte vilja klassa det som gåvor i de flesta fallen. Med tanke på hur många bloggare som mailar och tigger grejer så har jag inget emot att skatteverket kollar på det hela. Bettleri är vad det handlar om.
|
Så när kända bloggare sitter och poserar på bilder med presentkort dom fått från gratisbio på 2500 kronor så ska det inte skattas?
|
Citat:
|
Det handlar ju inte om att skatta för en bok, utan för ren ersättning för att de exponerar produkten. Nästintill att jämföra med betalda annonser, vilket vinstskattas.
Det är också en stor skillnad mellan om de gör det som privatpersoner eller som företagare. Tidningarna och de frilansande journalisterna som nämndes tidigare, gör ju inte detta som privatpersoner. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html Intressant är följande citat från Wikipedia om vad en gåva är: "Enligt den franske sociologen Marcel Mauss karaktäriseras gåvan av reciprocitetsprincipen (gåvans normer): Plikten att ge. Plikten att ta emot. Plikten att återgälda. Följs inte reciprocitetsprincip kan detta (enligt Mauss) ses som en krigsförklaring." Något man även ser på var och varannan blogg är tävlingar/lotterier. Är det dessa gåvor som tävlas ut? Det skulle även vara intressant huruvida lagar för tävlingar, lotterier och relaterade skattregler följs vid tävlingar på bloggar. |
Citat:
Om en tidning ska recensera en skiva och köper den i affären kostar det tidningen cirka 120-140 spänn. Det innebär att de får lägre vinst med motsvarande summa. Eftersom tidningen (troligen) drivs av ett företag skattar de på sin vinst, som blir 120-140 spänn högre om de får ett recensionsex. I slutändan blir det kanske inte så, eftersom bolaget kanske inte gör vinst, skatteplanering etc, men det är givet att systemet fungerar såhär. Bloggare som enligt egna uppgifter tjänar 10.000-tals kronor per månad och säljer publicering, ska givetvis göra detta i bolagsform. Det handlar inte längre om en fritidssysselsättning som är skattebefriad. |
Citat:
Dessutom är det snarare recensenten som behåller cd:n än bolaget så jämförelsen haltar ändå. |
Citat:
Jag har inget emot att Skatteverket kollar upp hur utbrett skattefusket är inom en viss sektor. De vet ju inte. Om det visar sig att det är småsummor så kanske de lägger ner och koncentrerar sig på annat efter att ha skickat ut varningar till ett par stycken, men om det faktiskt handlar om stora pengar kan de inte upptäcka det utan att först undersöka saken. |
Citat:
|
Citat:
|
Hade jag drivit en blogg med 100 000 besökare om dagen och företag skickar saker jag ej beställt och jag blir tvungen att skatta för det. Ja, då hade jag lackat kan jag säga :)
|
Citat:
Exakt samma sak gäller för bloggare som tar emot prylar. Skatteverkets raid bygger alltså på antagandet att varorna har nyttjats privat av bloggarna. Det är förmodligen ett korrekt antagande. Och eftersom bevisbördan i skattemål är omvänd (dvs du ska bevisa att du ej använt varan privat), så blir det inte svårt för Skatteverket att håva in pengarna... |
Citat:
Hur kan man någonsin bevisa att man INTE använt varan privat? Att bevisa att man använt varan i avsett syfte är en grej men det omvända känns i praktiken omöjligt? Rent personligen tycker jag förmånsbeskattningen bör revideras väsentligt. Har det någon som helst betydelse vem som äger produkten förresten? Ett annat stort problem dyker också upp. Om man inte ens har bett om en produkt, vad gör man då? Ska man tvingas betala för att återbörda denna eller skatta för densamma? |
Citat:
Många av svaren finns i den här artikeln som länkats tidigare: http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...tt_1977541.e24 |
Citat:
|
Om man nu inte vill ta emot en gåva som hängts på ens dörr så är det väl rimligt att man helt enkelt går till papperskorgen med den och inte skriver om den på sin blogg så är ju problemet ur världen...
|
Ja, men om du istället tar saken som hänger på din dörr och fotograferar dig tillsammans med den samtidigt som du skriver "TACK SÅ JÄTTEMYCKET, *FÖRETAGSNAMN*!!" så kan det vara lite svårt att komma undan med att skatta.
|
Läste detta:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...tt_1977541.e24 Tycker det säger mot sig själva. Det står "Det är till exempel helt okej för kändisar att bli bjudna på filmpremiärer" och sen "Det centrala är om mottagaren förväntas utföra något arbete". Kändisarna kommer ju till filmpremiärer för att skapa stjänglans och de utför väl ett arbete då. Annars så kan väl de bjuda Greta och Hans från Kalix? "Det centrala är om mottagaren förväntas utföra något arbete." Så om alla företagare i vänsterblocket skickar små provex till Carl Bildt och alla förväntar att Carl Bildt ska skriva om dessa provex i sin blogg så ska Carl Bildt beskattas för det? Om bloggaren istället köper varan från företaget och sedan får fakturera företaget för självkostnaden så är allt ok? Bloggaren och företagen får mer administrativt arbete men staten får inte in varken mer eller mindre pengar varken från bloggaren eller företagen. Vet inte om jag missar något men jag tycker man inte kan beskatta någon för provex. Men i så fall borde det väl vara företaget som ger bort något som ska ta upp detta och betala skatt för det eller ? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men även om bloggaren bett om varuprovertna så är det INTE skattepliktigt, just därför att det är varuprover. Att bloggarna sen tjänar pengar på annonser för att de recenserar produkterna är ju en helt annan sak, de inkomsterna är givetvis skattepliktiga enligt regelverket. |
Om en bloggare får ett gratis provexemplar som recenseras, skulle skatteverket då se olika på om det är en reklamfri blogg, eller om det finns reklamintäkter som bloggaren skattar för?
Om man ser det så här istället... Om en bloggare som driver bloggen i bolagsform (hemifrån, och givetvis skattar för reklamintäkter) köper in en produkt för att skriva en recension, får han/hon då dra kostnaden och momsen på firman? Eller måste produkten betalas privat (alternativt förmånsbeskattas)? Det kan ju hända att bloggaren tycker att det är kul att läsa boken eller vad det nu är. :| Det kan ju till och med hända att läsningen sker under tider när Svensson inte är på kontoret.... Och för att dra det vidare lite ytterligare... Om en person tycker om sitt jobb, ska han/hon då förmånsbeskattas för förmånen att få jobba? Det nöjet är väl värt kanske 50 kr/tim (om man jämför med vad biobesök och datorspel kostar). En företagare kanske till och med jobbar 12-14 timmar om dagen, och tycker att det är kul; det blir ett förmånsvärde på 600-700 kr/dag. (Jag hoppas att ingen missar ironin, men det kanske ligger för nära verkligheten...) |
Grundfrågan är väl dock om det är en gåva när man får ett presentkort på 2500:- som tack för att man skrivit positivt om en produkt. Eller om det är ersättning (=lön).
Skulle det räknas som ersättning blir ju även avsändaren skyldig att betala sociala avgifter. Det har funnits flera diskussioner här på WN om folk som vill ersätta personer på tex forum eller reward-sajter, och alla gånger har svaret blivit att det räknas som lön. Men nu är det helt plötsligt en helt annan sak, för att det handlar om bloggare? |
Citat:
|
Citat:
Jo, det skall självklart beskattas, men just i det fallet är jag tämligen säker på att Gratisbio ser till att betala in de sociala avgifterna för alla bloggare som är privatpersoner som får betalt i presentkort för tusentals kronor. Allt annat vore ju brottsligt. Eller hur? |
Citat:
Citat:
Sen tycker jag att det är ok att skattmyndigheten granskar detta så det blir klara regler för vad som gäller. |
Jag är ärligt talet inte säker på vad grundfrågan är! Men det vore ju bra om det granskades och att det faktiskt kom riktlinjer för hur det ska hanteras.
En del är väl just de här presentkorten och varorna som kan anses vara ersättning för utfört arbete. Här spelar det ju stor roll om personen som mottar det gör det som privatperson eller genom ett bolag. Både för avsändaren och mottagaren. En annan del kan nog vara varor som de får för att testa. Så länge recenserandet sker på uppdrag av (ditt) bolag och inte används privat är det inga konstigheter, enligt min uppfattning. Men om du får produkter som du använder privat och skriver om, är jag inte så säker på hur det borde vara. Klart är att om man använder dem privat (jag antar att Kissie använder sina bindor privat) så hamnar man i en gråzon. |
Ingen som har koll på vad som gäller rörande ägaren till och värdet av produkten? Ifall det är olagligt att sälja produkten så måste väl ändå värdet av densamma räknas till 0 kr?
|
Citat:
|
Citat:
När det gäller en tjänstebil så är det betydligt enklare att beräkna en ungefärlig summa. I de flesta fall med bloggare så kommer summorna ofta att bli små och dessutom mycket svårdefinierade. Jag tror inte det är särskilt många svenska bloggare som får dyra resor eller bilar i "gåvor" :) Dessutom bör bloggare inte tvingas kasta det som skickas till dem, vad tjänar vi på det? Mer sopor på tippen? Det är hög tid att våra myndigheter och andra offentliga instanser inte agerar som isolerade öar utan tänker utanför sin lilla värld ibland. Politikerna måste också se till att detta utrymme verkligen finns. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson