![]() |
Infoo.se, nya priser för att anmäla hemsida
Det kostar numera 249:- plus moms att registrera ett företags, ekonomisk förenings eller annan kommersiell verksamhets hemsida i Infoo.se. Utöver detta tillkommer också en årlig abonnemangsavgift på 249:- per år.
Privatpersoner, föreningar och organisationer registrerar sig fortfarande gratis. Efter att ha sett kötiden för registrering stiga från 28 till 82 dagar på ett år så kommer detta kanske inte som en överraskning. Edit: Källa: http://infoo.se/register-swe.html Går inte att länka direkt till anmälningsformuläret. |
Det är inte mycket man får för de 249kr heller...
|
Citat:
|
Citat:
|
Finns alltid någon som går på det.
|
Citat:
Din länk blir en i mängden av kanske flera hundra utgående länkar. Även om din sida skulle bli placerad i en kategori med endast ett fåtal utlänkar så kommer det inte ha en märkvärd effekt på din SEO och någon trafik ska man knappast räkna med att få. |
Grund för påståendet?
Jag har massor med erfarenhet (25+ reggade sidor) av Infoo's inverkan på sidors placering i SERPen och det finns en tydlig positiv effekt. Håller med om att priserna kanske kunde vara lägre, åtminstone abonnemangsavgiften. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Har nu tagit bort länken för den siten från min rekommendation av registrering på gratissiter som jag ger mina kunder. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu har jag inte kollat om Infoo har nofollow eller inte, men om det finns nofollow så hjälper det väl ändå inte för SEO att lägga upp en länk där längre och att vanliga besökare skulle söka i den katalogen och hitta någon är inte troligt. |
Citat:
|
Citat:
|
Fick också nu ett mail om att det kostar pengar från 1 Juni, olika abonnemang, ett för 249 + moms per år, ett Guldabonnemang för 949 kr plus moms per år som ska ge en synligare länk.
Känns inte aktuellt, tidgare när det var Sunet katalogen så verkade det finnas något värde på katalogen tack vare att det var gratis men inte numera när dom flyttade och blev Infoo.se |
Maila ut dagen innan det börjar kosta? Konstigt agerande...
Väldigt konstig mening också, kan lätt uppfattas som att sajten inte längre syns på Internet =) Citat:
|
Vilken formulering...
Citat:
Blir Nej tack för mig. |
Ganska utstuderat sätt av dom att maila ut dagen innan för att få fler att snabbt gå med i skiten.
Hela mailet är verkligen utformat som om att man skulle förlora mycket på att inte ligga kvar där. Sidan som min länk ligger på har PageRank 0, nu är väl inte PageRank allt men borde vara en viss vägledning till hur mycket den länken är värd. |
Citat:
|
Om man inte gör ett aktivt val; tas man bort då? Eller påstår de att de börjar ta betalt från dag 1?
|
Citat:
Vad jag kan se så har första sidan på infoo.se PageRank 4 och dom andra under det och någon högre lär inte finnas på den siten ? Så vilka länkar skulle vara värda pengarna och som gratiskataloger inte skulle kunna erbjuda ? |
Citat:
Men tänkte att dom kanske då skickar ut en faktura. |
Citat:
|
Finns det ens någon som aktivt använder den katalogen ens ?
|
Citat:
Dom kanske rent av har tappat värde också för att dom börjar ta betalt för länkarna som jag skrev om tidigare ? |
Det skeppet sjunker snabbt nu ...
Är inte hela vitsen med Infoo.se att det ska vara en resurs för besökare och tack vara många års arbete har de byggt upp något som fått många besökare, inlänkar, hög PageRank och bra trust? Nu har Infoo istället blivit något ställe där man betalar för att få PageRank - det gillar inte Google. Numera har de gått ner till PageRank 4 men det var inte helt oväntat pga att de säljer PageRank helt öppet och att deras gamla domäner inte 301as till den nya. Kan inte fatta hur jäkla korkat de har hanterat det. Snacka om hur mycket timmar KTH har lagt på att bygga upp denna resursen som nu bara pissas bort. |
Tackar man nej så står det bla:
Citat:
Är det någon som använder Infoo? |
Citat:
|
De tidiga domänerna som har/hade trust i Google är katalogen.kthnoc.se (PageRank 6, droppad och reggad av någon annan) och katalogen.sunet.se (PageRank 6, utan 301)
Och jag skrev till Urban Lindstedt ett flertal gånger (april 09) om att implementera 301 men det blev visst aldrig av ... |
Citat:
|
Jag tryckte på NEJ TACK utan att tveka.
|
Citat:
|
Det är väl bättre att inte trycka på Nej och bara kasta mailet. Om du trycker på nej lär du åka ut snabbt som ögat. I annat fall lär det ta lite längre tid.
|
Kthnoc hade tidigare en särställning som katalog, eftersom den hanterades av en högskola och länkades därifrån.
Övergången till Infoo.se kanske har skötts dåligt, men det hade inte kunnat gå på något annat sätt. Länkar i rakt nedstigande led från universitet och högskolor är varje seoáres våta dröm. Men en länk från en kommersiell länkkatalog är inte mycket att hurra över. Jag skulle inte gå så långt som att säga att den är värdelös, men man ska inte lura sig själv och tro att värdet ens är i närheten av vad det var förr. Så länge som katalogen har kvar den här typen av inlänkningar: http://www.noc.kth.se/ så tror jag dock att det kan vara värt den futtiga registreringsavgiften. Men det är förmodligen bara en tidsfråga innan även dessa försvinner från kth´s domäner. |
"Infoo.se - Den officiella svenska webbkatalogen"
Vad innebär att det är den "officiella" katalogen? |
Citat:
Svenskt uppslagsord (http://lexin.nada.kth.se) officiell officiellt officiella adj. som är auktoriserad av myndighet; offentlig motsats inofficiell |
Citat:
|
Citat:
Btw, de hade PR7 för inte så länge sedan. |
Citat:
Jag funderar över vad det kan vara som gjort att Google straffat katalogen. Registreringsavgifter och årliga avgifter kör även t.ex. Yahoo med vilket verkar vara OK för Google då denna katalog har PR8. Det skulle kunna vara det att kötiden för gratissregistrering ökat med 300 procent på kort tid och verkar fortsätta öka i stadig takt, vilket i praktiken innebär att man inte kan få sin privata hemsida registrerad gratis eftersom kötiden verkar öka med 1 dag varje dag (eller 2 varannan dag), och då är det som att de säljer PageRank för pengar. Det kan också vara att de hotar att slänga ut de företag som inte betalar. Det vettiga vore att informera nya företag om att det kostar att vara med i katalogen, men låta de redan registrerade företagen vara med i katalogen gratis. Har också funderat över deras slogan "den officiella svenska webbkatalogen". Vad är det som gör den till den officiella svenska katalogen? Bara för att det är den största så är det väl inte den officiella katalogen? Falsk marknadsföring. |
Ja de gick från PR7 till PR4 och jag är 99% säker på att det är ett straff som beror på följande:
- Massa skitsajter släpps igenom vilket gör att sajten flaggas. - Googles riktlinjer gällande nofollow för annonser osv ignoreras - Ren länkspam, kolla nederst på sidan här: http://infoo.se/help-swe.html länkar endast skapade för Google och inte besökare, brott mot riktlinjer igen Jag tycker det är synd eftersom jag tror sajten har/hade potential. Typ någon web 2.0 där alla användare röstar upp och ner länkar och länklistor skapas för användning för besökare eller liknande. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson