WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Orimligt höga kostnader för redovisning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041029)

W2Best 2010-03-18 02:53

Orimligt höga kostnader för redovisning?

Jag har enskild firma och bokföringen hos en av de "stora byråerna".
Vad är egentligen en rimlig kostnad för en redovisningsbyrå att ta ut för att bokföra 3 månaders verifikat.
Det rör sig om cirka 50 fakturor in och ut och kanske 50 kontantkvitton varav ett antal är från en resa, så med en annan valuta.
Allt sorterat efter bankkontots utdrag.
Fakturan för detta var på 4500 kr.

Chefen på byrån påstår dessutom att de konstant skriver ner mina fakturor, vilket låter enbart som bluff och båg i mina öron.

Ni som har enskild firma, hur mycket ligger er redovisning på per år?

Jag känner att fakturorna för redovisningen äter lite väl mycket av mina intäkter, samtidigt som byrån levererar en del kunder till min verksamhet.

Tacksam för all input!

Andesh 2010-03-18 07:12

Bor i en ganska liten stad på västra sidan av Sverige, hade ett liknande antal verifikat. Min redovisningskonsult tog ~1200kr för bokföring, bokslut och deklaration.

Daniel29 2010-03-18 10:09

Vad är deras timtaxa?
Får du kunder från dem så ska du akta dig för att byta. Det borde ge mycket mer än vad de kostar.

Ara 2010-03-18 10:57

Låter väldigt rimligt tycker jag.

Perben 2010-03-18 11:12

Jag tycker också det låter som en rimlig summa.

Conny Westh 2010-03-18 13:34

Bokföring för 3 månader för ett enmansföretag låter billigt....

Som jämförelse så betalade mitt bolag 64 000 SEK per halvår för mitt AB men endast en person anställd (mig själv) enskild firma är lika enkelt som AB i bokföringen. Det beror på antalet verifikationer och hur komplicerade grejer du låter dem göra.

1500 per månad låter som helt rimligt....

ztream 2010-03-18 14:05

handlar denna tråden om Connys bokföringskostnad så håller jag med om att det är orimligt ;)

W2Best 2010-03-18 14:57

Tackar så mycket för svaren! Jag lutar åt att börja köra Fortnox webbaserade, och sedan får redovisningsbyrån stämma av så att det ser okej ut. Inte egentligen för att spara pengar utan för att ha mer koll och lära mig lite mer om bokföring. Skötte den själv första året, men lämnade sen bort den. Har man för lite tid, så är det ju bara att lämna in verifikaten så får de läsa in dem i fortnox.

Anders Larsson 2010-03-19 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20346936)
handlar denna tråden om Connys bokföringskostnad så håller jag med om att det är orimligt ;)

+1. (alltså: plus en)

se7en 2010-03-19 15:03

Hyffsat rimlig kostnad, du kan alltid begära offerter från andra byråer.. Håll dig till det du är bra på,dvs att driva , utveckla och få in kulorna. Låt de sköta bokföringen så blir det bra. Om du inte har för mycket fritid då.

Vi kör fortnox och det riktigt bra, just att följa vad dom bokför och ibland hittar man galna saker..

jonny 2010-03-19 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20346946)
Tackar så mycket för svaren! Jag lutar åt att börja köra Fortnox webbaserade, och sedan får redovisningsbyrån stämma av så att det ser okej ut. Inte egentligen för att spara pengar utan för att ha mer koll och lära mig lite mer om bokföring. Skötte den själv första året, men lämnade sen bort den. Har man för lite tid, så är det ju bara att lämna in verifikaten så får de läsa in dem i fortnox.

Rent ekonomiskt så blir det här säkert dyrare eftersom de ska kontrollera och fundera på om det du gjort är rätt. Framförallt om du gjort något som de inte hade gjort så får de fundera på om det eventuellt är ok att redovisa som du gjort... Drar nog iväg en hel del om du har otur.

Conny har en tendens att anlita troll till det mesta ;)

Conny Westh 2010-03-20 02:51

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20347164)
Conny har en tendens att anlita troll till det mesta ;)

Tack vare trollen så har jag lärt mig massor om bokföring och företagande, men det har varit dyrt, uj, uj..... ;)

Mystica 2010-03-24 23:51

50 verifikat och 4500kr?
menas detta då att om man har ca 200verifikat så skall man betala ca 18k ?

Låter som en odrägligt hög summa i mina öron vare sig det e bokföring från en resa eller inte det borde gå att fixa innom nån dag eller så :P

Conny Westh 2010-03-25 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Mystica (Inlägg 20347968)
50 verifikat och 4500kr?
menas detta då att om man har ca 200verifikat så skall man betala ca 18k ?

Låter som en odrägligt hög summa i mina öron vare sig det e bokföring från en resa eller inte det borde gå att fixa innom nån dag eller så :P

Nä, så enkelt är det inte.

Om du 1 verifikat får du troligen betala ca 3000-3500 SEK i alla fall, sen minskar styckekostnaden succesivt. Detta beror på att man har höga uppstartskostnader och bokslutet och avstämning i sig kostar mycket.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson