![]() |
Webbyrån vägrar slutföra min webbsida- lite råd uppskattas
Vänder mig till er eftersom jag inte har en aning vad jag kan göra, jag anlitade en webbyrå där jag och utvecklaren har diskuterat via e-post fram och tillbaka vad jag vill ha och hur jag vill att webbsidan kommer att se ut.
I hans e-post skriver han att webbsidan kommer ta 14 till 30 dagar att utveckla beroende på buggar osv, det lät bra och han började med webbsidan. Nu har det gått två månader och sidans viktigaste "tjänst" fungerar inte och jag sitter med en ej fungerande sida och har inte en aning om vad jag ska göra. Jag har betalat allt till webbyrån men upptäckte inte felet förens nu, han skjuter upp det konstant och nu ignorerar utvecklaren mig. Svarar inte på telefonen osv. Jag har lagt alla mina pengar på denna webbsida trots att det inte är väldens summa, men det är fortfarande alla pengar jag ägde. Och nu har jag inte ens råd att anlita en annan webbyrå för att slutföra jobbet. Vi/jag har inte skrivit på något avtal, men finns många e-post där en specifikation beskrivs klart och tydligt. Och att han godkänner dom och ger mig ett pris samt deadline. Vilka åtgärder kan jag åta mot honom, jag vill ju inte egntligen göra detta. Jag vill ju bara få min webbsida färdig. Men jag tänkte hur jag kan "pressa" honom så att han vet att han måste slutföra sitt arbete? Vilka åtgärder kan jag åta som sagt? |
Som ordspråket säger, man får det man betalar för. Väljer du en liten enmanna byrå för att priset är bäst så blir det lätt så. Dem har fått betalt för jobbet och orkar helt enkelt inte lägga mer tid på det.
Det du kan göra är att antingen ringa varje dag tills han tröttnar och hjälper dig. Annars skulle du kunna gå direkt till tingsrätten med en stämning, det kostar inte många kr om du inte anlitar advokat. Du kan föra din talan själv. Ta med all mail konversation och lägg upp det. Vinner du får du pengar för att åtgärda felet eller så blir han tvungen att avsluta jobbet. Alternativ 2 kommer dock ta tid ifrån dig. Ligg hellre på honom tills han hjälper dig. Och i framtiden, se till att ha ett avtal som du kan luta dig mot. |
Nu känner jag inte din kodare (eller dig) men för att komma framåt känns det som att du ska ta ett ordentligt samtal med utvecklaren, eller med dennes överordnade om han inte är bekväm med sådant här. Försök reda ut vad det är som tar tid, om han har mycket annat att göra, om det är något som "känns fel" för utvecklaren etc. Det skadar inte att ha en bild av den andres situation.
På dig låter det som att du verkligen helst vill få allt klart, hellre än att avbryta affären. I så fall är det dags att ställa hårda krav på både utvecklaren personligen och på byrån att få jobbet klart. Gör det klart för dem att du fortfarande vill att de gör jobbet åt dig och att du inte börjat leta ny leverantör ännu, men att du vill få en tydlig plan på hur ni ska få allt klart. Du ska inte ge med dig; du ska verkligen ha det du betalat för eller pengarna tillbaka. Ni har ett avtal om vad som ska göras (dokumenterat i er konversation). Försök formulera detta till en tydlig kravspec i punktform och pricka av det som är klart. Be om en tidsplan för vart och ett av de krav som är kvar. Funkar det ändå inte efter detta kanske du måste backa ur hela affären och kräva pengarna tillbaka. |
Sidans viktigaste tjänst fungerar inte och du har inte upptäckt det förrän 2 månader senare? Får man fråga vad det är?
|
Är det du som är kunden till denna tråden?
http://www.wn.se/t1040917.html Känns ungefär som samma sak fast från två olika vinklar. |
Citat:
|
Citat:
|
Det är aldrig bra att betala allt i förskott. Själv brukar jag begära 35% i förskott och resterande vid givna acceptanspunkter under projektets gång eller så används tjänster som Rent-A-Coder eller liknande och då finns det inbyggt en viss kontroll av hur flödet av betalningen sker vilket är till fördel både för köpare och säljare (t.ex. programmerare).
Se det som ett tips inför framtiden. |
Har man betalt leverantörens faktura vid fastprisuppdrag eller vid löpande räkning så kan man normalt inte klaga i efterhand. Om du inte har avtal om att det är en längre garantitid.
När du betalt har du i princip godkänt leveransen. Om du "upptäcker fel i efterhand" så innebär det snarare att du har en brist i din acceptanstestrutin. I det här läget är det nog bäst att betala för komplettering/uppdatering/buggfixning på löpande räkning. Att du som beställare inte har mer pengar är ju inte leverantörens problem, (givetvis undantaget om annat finns specificerat i avtalet). |
Citat:
Jag är ingen programmerare och kan inte testa allt in och ut, är det för mycket begärt att få en fungerande applikation som man betalat för? |
Tyvärr är det så att efter att accept har skett så är det mycket svårt att komma med krav på åtgärder. Det krävs oftast att man har ett avtal där det står att fel som upptäcks inom x antal månader efter accept skall åtgärdas utan kostnad.
|
Citat:
Om inte sidans viktigaste tjänst fungerar så borde du nog enkelt ha kunnat kontrollera detta tidigare även om du inte är programmerare. Det är givetvis alltid bra att testa det som levererats. |
Citat:
Du har alltid möjlighet att efter att leverantören gjort sin leverans utföra et tacceptanstest, vilket f.ö. är mycket viktig att kunden gör. När kunden är nöjd så kan kunden endera skriva under ett avtal om att man accepterat leveransen eller betala fakturan, båda betyder att kunden accepterat leveransen som fullgod. Har kunden då inte gjort en fullgod acceptanstest så han "rökt". Detta belyser ÄNNU en gång hur viktigt det är med att ta det lugnt i beställningsprocessen och verkligen göra skriftliga avtal och att man tänker igenom vad avtalets innehåll är. |
Citat:
|
Citat:
Och när du skriver " är det för mycket begärt att få en fungerande applikation som man betalat för?" vad EXAKT är det du har betalat för? Om när du köper en tv så har du ju garanti (avtal) vilket du just nu verkar stå utan. Så tyvärr är det nog bara gilla läget och komma ihåg det nästa gång. |
Men handlar det inte om att du har gjort en förskottsbetalning, UNDER TIDEN produkten utvecklas. Då kan man ju inte säga att det är en accepterad fullgjort leverans.
|
Citat:
|
Citat:
Jag vill så klart inte gå in för mycket på vad det är för applikation, men de flesta som skriver här tar det för givet att det är lätt att göra ett test osv. Men glöm inte att ni är utvecklare eller jobbar med detta, vi som inte kan så mycket om detta är väldigt lättlurade. Men samtidigt så har man lärt sig att inte lita på vad folk säger, jag tog det för givet att jag skulle få det jag har betalat för dvs det som ingick i kravspecifikationen. Jag driver en firma inom något helt annat än IT utveckling, men en sak vet jag. Skulle inte jag leverera något fungerande, samtidigt verkligen ansträngt mig för att mina kunder ska vara nöjda och förhoppningsvis återkomma...så skulle inte jag ha mat på bordet idag. |
Vitsen är nog att kunden/beställaren måste ha tillräcklig kompetens för att kunna testa att applikationen verkligen uppfyller de krav som kunden själv ställer, annars ska man inte ta det ansvaret själv utan anlita en konsult som tar just beställarrollen eller anställa någon som kan detta. Men det är alltid kunden som måste ta ansvar för sitt beslut och måste därmed även ha förmågan att bedöma om den de anlitar passar för det kunden vill. Kunden måste även ta ansvar för att vara tydlig med sina krav på alla nivåer, både funktionella krav (vad kunden vill få ut av systemet rent verksamhetsmässigt), ekonomi och juridiken. Kunskapen om tekniken står däremot levrantören för.
Det är som när du bygger ett hus, om du inte vet hur du vill ha ditt hus så ska du inte ge dig in på att köpa ett. Det är samma sak med datasystem. Visst, det finns leverantörer av IT-system som kan mycket mer än kunden och har brancherfarenhet så de vet vad kunden behöver trots att kunden ger fel information, men de kostar därefter. De ger sig aldrig in i uppdrag på småbelopp utan vill ha rejält betalt, vilket de oxo får. Jag misstänker att det ligger långt utanför denna budget. När du beställer ett hur och har gjort egna ritningar (som normalt en yrkesskicklig arkitekt tar fram) så blir kanske inte ritningarna gjorda med så hög kvalitet att de går att använda för att kontrollera i efterhand. Leverantören bygger huset efter de ritningar han fått, men kunden har alltid rätt i sin beställning så även om leverantören tycker det är konstigt så är det ju vad kunden skriftligt har specat.... När kunden senare även accepterar huset som det blev byggt genom att betala alla fakturor så är affären avslutad. Man kan inte lasta leverantören för att kunden slarvat med leveranskontrollen. Det finns ju flera vedertagna "processer" eller "rutiner" när det gäller beställningar av IT-system till fastpris och det är just offertförfrågan, offert, avtal, produktion, leverans, acceptanstest, fakturering, betalning.... Det finnas andra varianter särskilt för längre avtal då man har en mer utdragen produkltion, leverans och betalningsplan. Men fastpris måste man alltid ha avtal på papper annars är det praxis att allt arbete sker på löpande räkning till leverantörens ordinarie priser. Jag har som sagt ingen vetskap om exakt hur denna affär upprättats men man måste när man beställer ett system veta vad man gör annars blir man annorlikt missnöjd även om leverantören gjort allt rätt. Det är ett typiskt problem just när man beställer skräddarsydda lösningar oavsett om det gäller byggbranchen, databranchen, oljebranchen eller vilken annan branch man än ger sig in på. Ger du dig in på att bygga en restaurang så måste du veta vad du ger dig in på, annars är risken stor att misslyckas eller att det kommer kosta massor med pengar som man inte räknat med. Därmed har jag nu INTE sagt att det är helt och hållet kundens fel, ofta uppstår missnöje när kommunikationen inte fungerar eller parterna kastar sig in i projekt utan att tänka sig för. Men eftersom det finns spelregler på företagsmarknaden så är det de vi får följa. Reglerna är inte perfekta men de är ändå resultatet av 1000-tals års affärer mellan företag, myndigheter och privatpersoner i hela världen. Den som lär sig regler och praxis har större chans att lyckas än den som chansar att det ska funka ändå.... (Det här blev ett jobbigt inlägg) |
Citat:
Du blir färdig med projektet och jag testar det på din server och precis som sagt så får jag 2 i resultatet, jag betalar och du flyttar det till min server. Jag provar samma applikation och får fram 100345678 dvs ett helt galet resultat, ska jag då betala för att han har gjort fel? Målet är tydligt, kan du få fram en 2:a via en applikation så får du 1 sek. Jag betalade men du levererade inte det vi bestämde om. Det är verkligen så enkelt, inget om eller men. Jag betalade för att få en 2:a, du levererade inte det, jag har gjort mitt och betalat men det har inte du. Simpel business.... |
Citat:
Se även denna länk här på WN som exempel sett från "andra sidan" (dvs leverantören) http://www.wn.se/t1040917.html |
Men Conny, nu jämför du väl äpplen och päron?
YesBoss har förmodligen beställt av en ganska ny/oerfaren programmerare, och det är snarare en friggebod än ett nytt hus låter det som. Det du skriver stämmer och är helt korrekt, men är inte riktigt tillämpningsbart överallt. I stora projekt och med stora kunder krävs mer kontroll än i ett litet projekt. Ringer du mjölkbonden och kollar om deras mjölk som de sålt Arla är bra innan du handlar på Ica också? |
Citat:
Vet man som beställare inte vad man vill ha så funkar det inte med fastpris, då måste det blir löpande räkning. Självfallet så har även utvecklarens erfarenhet betydelse för projektets framgång. Men ju mer oerfaren beställaren är desto större vikt att leverantören har större erfarenhet. Har beställaren mycket erfarenhet så har denne lättare att bedöma leverantörens förmågor och då blir egentligen kraven på leverantören mindre för att nå framgång med projektet. Detta eftersom beställaren då kan anpassa sina krav så de stämmer bättre med leveranskapaciteten. Det här gäller när det är ett förhandlat "upphandlingsförfarande" (dvs beställaren har redan från början bestämt vem som ska vara levarnör men förhandlar om uppdragets utformning), när man inte bestämt vilken leverantör beställaren vill anlita så blir det genast mer komplicerat för då måste man gå ut till fler leverantörer och begära offert sen ska beställaren göra en utvärdering av offerterna. Samma principer oavsett storlek på projektet. Principerna är desamma men förfrågningar, offerter och avtal blir givetvis mindre till omfattningen när uppdragen är mindre. Jag vet som sagt inte de exakta förutsättningarna och det omöjliggörs av att parterna inte har skriftliga avtal, då kan utomstående inte göra riktiga bedömningar i efetrhand, det blir bara generella råd för framtiden så parterna inte gör om sina respektive misstag. Men framförallt att parterna får hjälp med att identifiera vilka misstag parterna gjort. Som jag tidigare skrev så krävs det två parter som inte kiommunicerar sina verkliga avsikter för att det ska bli problem med kommunikationen. Om man är osäker och inte vet så är det bättre att vara öppen med det än att "förutsätta" en massa saker när man gör upp ett avtal. Att beställaren vet vad de vill, och leverantören inte tar på sig saker de inte klarar av och att parterna gör skriftliga avtal och att kunden/beställaren gör ett acceptanstest innan de godkänenr leveransen och betalar är viktigt för att det ska bli ett framgångsrikt projekt, de principerna gäller helt oavsett vilken storlek projektet har. |
Jag hamnade i en omvänd situation;
beställaren var missnöjd utan att kunna säga vad som skulle ändras på och gjorde sig sedan ånåbar på telefon och mail så vi kom inte vidare. Det saknades flödesscheman och texter till nästan samtliga sidor. Då det skulle vara ett snabbt och kvickt projekt och det kändes som att vi var på samma nivå på det initiala mötet gjorde att vi inte hade något annat avtal mer än det muntliga. Jag gjorde det klart för kunden från start att de måste leverera texter m m så det var inte att jag hade varit otydlig med kundens skyldigheter i projektet. Projektet är klart så när som att det saknas texter på vissa sidor och jag fakturerade 80% av projektet (och levererat det i en katalog på webbhotellet) med möjlighet att kunna betala resterande 20% när kunden kände sig redo att färdigställa och publicera. Kunden betalade fakturan, men jag har fortfarande inte hört ngt. |
Citat:
|
Om du har tydlig kravspecifikation i en mailkonversation och ni skriftligen är överens om vad som gäller så är det inget snack. Du har rätt att få de specificerade funktionerna och de ska fungera. Det håller i tingsrätten också.
Ett vanligt fel dock, är att kunden specificerar en funktion som sen levereras, men inte fungerar enligt vad kunden hade sett framför sig. Då är inte leverantörens tvungen att göra om funktionen. Så om du fått fungerande funktioner men "inte som du tänkt dig" och det inte är specificerat, då har du inget att komma med tyvärr. Det är en av de viktigaste delarna som skiljer en bra och en dålig byrå. Kommunikation. |
Det här anledningen till att man inte ska anlita företag till att bygga ens hemsida på distans. Ja, jag vet att meningen är provocerande och sticker en del i ögonen. Men det är min åsikt. Sen har jag varit i en liknade situation som TS och därför står jag upp för honom. Jag vet hur det känns. Man sparar pengar och lägger både tid och energi åt att få något man drömt om länge men det blir bara skit av allting och sedan kommer det en massa rättshaverister som ska tala om för en vad som är rätt eller fel.
Jag anlitade ett företag till den sidan som jag drev mitt företag på den sög på ren och skär svenska. Aldrig sätt något liknande arbete till hemsida. Såg mer ut som en fågelskrämma än vad jag önskade mig. Jag dissar utveckling av webbsidor på distans om man inte träffas IRL och pratar igenom allting, gör en skiss på en whiteboard tillsammans. Jag betalade 10 000:- för designen, programmering och e-handel men skräpet blev aldrig klart. Om jag någon gång i framtiden ska bygga en hemsida så går jag i första hand till min kompis som själv driver företag för då får jag exakt det jag betalar för och jag får också sitta med honom under hela processen och själv styra och ställa allting med respons från hans sida. Jag betalar hellre några tusen extra för att få sitta med utvecklarna och själv följa processen. Citat:
|
Citat:
|
Jag är en erfaren utvecklare och konsult som jobbar väldigt mycket på distans. Det funkar bra, men absolut inte lika bra eller bättre än när jag sitter ute hos kund. Visst kan telefon, epost och annan kommunikationsutrustning ersätta mycket men inte allt. Så för mig har State en poäng där. Hade jag varit i hans kläder hade jag också lagt lite mer pengar för "närproducerat" :)
Däremot så är det mer provocerande att folk fortfarande verkar tro på det här forumet att man kan få en egenutvecklad ehandelslösning för typ 10k. Oavsett om man jobbar för en slavlön och är ninja på web så är det nära mission impossible. |
Citat:
Därför är mitt råd till TS att försöka vända sig till en utvecklare inom närområdet, där han bor. Min kompis och jag håller på att skapa en design till mitt företag som ska upp igen och det går jättebra. Är så fruktansvärt nöjd. Jag tycker att fler företag ska erbjuda denna tjänst, att man som kund får sitta med under processen men betala några tusen extra till exempel. Man träffar sin utvecklare och skissar upp allting tillsammans på en whiteboard, går igenom allting. När detta är klart sätter man sig vid datorn och börjar arbeta. Då får man det man vill ha eftersom kommunikationen fungerar så mycket bättre öga mot öga när man kan visa och ge olika exempel på fem minuter istället för att sätta sig ner och skriva kanske ett mail på 30-50 rader om hur man vill ha det, länka till sidor som exempel, bifoga bilder och allting. Träffar man istället sin utvecklare så sparar man enormt mycket tid på detta. Om jag ska ha en komplett e-handel sida säger vi nu. Så får jag betala, vi säger 30.000:- (ett exempel) och vill jag sitta med får jag betala 3.000-5.000:- extra (exempel) och skulle denna möjlighet finnas skulle jag inte tveka en sekund. Skulle köra direkt. Boka tåg och åka ner på en gång där företaget befinner sig. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så om man som kund blir blåst och det felar så beror det på bristande erfarenhet och okunskap hos beställaren? Alltså: X lämnar in bilen till Y för att installera en stereo. Y installerar stereon men den fungerar inte som den ska. Det märker X efter 2 månader när han skulle spela upp mp3 filer. Men det är alltså X fel för att hans okunskap i beställningen; för att han antog att stereon skulle fungera. Förstår man sig på webbutveckling så behöver man oftast inte gå till en annan för att utveckla en webbplats. Tänk på det! Webbyråer som alla andra företag ska leverera det de har fått betalt för. Punkt slut. Sedan behövs självklart ett avtal, men det betyder inte att de gör rätt i att strunta i kunden. |
Citat:
Det spelar ingen roll. Kan ni inte leverera för 10k så behöver ni inte göra det. Levererar ni för en summa så ska det fungera. Priset spelar inte roll på det sättet. Säljer en butik en mikro för 10 kr så ska den fungera. De kan inte ta ifrån sig ansvaret bara för att den kostade 10 kr. |
Citat:
Scenario A: X har godkänt resultatet utan att testa det tillräckligt. Dåligt skrivet avtal. Scenario B: Produkten är av sådan art att fel kan upptäckas efter 2 månader. Självklart har X skrivit in detta i kontraktet och sista delbetalningen har inte betalats eftersom beta-testtiden är på 3 månader. alt. X har inte testat slutprodukten tillräckligt mycket för att hitta felen men ändå gett ok till Y. |
Citat:
För 10 000 SEK kan du knappt få en komplett e-handelslösning installerad !!! För varje krav du ställer så kostar det pengar, ska du ha en komplet e-handelslösning med från en seriös leverantör så får du nog lägga på en siffra till i din prislapp. |
Citat:
Priset har en helt avgörande roll för vad man kan få för pengarna. Om man endast vill betala 10 000 SEK för en komplett e-handelslösning så borde man nog köpa något annat för pengarna eller spara dem, leevrantörerna kan inte trolla, folk som jobbar måste få skälig lön för sitt arbete.... Är man inte seriös som kund/beställare så bör man inte göra oseriösa beställningar, och sen ha mage att klaga. Slaveri är avskaffat i de flesta av världens länder.... |
Man kan visst få en komplett ehandelslösning med personligt anpassad design för dom pengarna. Det finns gott om företag som specialiserar sig på att installera Open Source-butiker, till exempel OS Commerce, och genererar personliga teman (eller anpassade teman).
På det viset får man en hygglig lösning för ganska lite pengar. På exemplet om bilstereon tycker jag beställaren får skylla sig själv. Har beställaren beställt en bilstereo, och fått en bilstereo som uppenbarligen fungerar, och är nöjd med detta, så kan man inte komma senare och säga att man medande en bilstereo med stöd för mp3. Har man däremot beställt en bilstereo med stöd för mp3 så ska det såklart fungera. Vet man inte att det heter mp3 kanske man har beställt "med stöd för senaste tekniken" eller "modern teknik" eller liknande. |
Även om Conny kanske går lite hårt fram så har han en viktig poäng. Man måste veta vad man betalar för, ungefär hur mycket det bör kosta och om man har kunskap att utvärdera det man köpt. Detta gäller oavsett vilken produkt vi talar om (såvida kostnaden inte är obetydlig). Betalar man betydligt mindre än vad produkten bör vara värd så är det troligt att man betalar för skräp eller stöldgods, alternativt att man har en utvecklare med stora ekonomiska problem inom en snar framtid vilket knappast gynnar någon. Handlar det om mycket pengar (inte en generell summa utan sett i beställarens ögon) så måste man också se till att ha giltiga och tydliga avtal. Allt detta sammantaget gör att risken att råka illa ut minskar dramatiskt. Seriösa beställare hittar normalt sett också seriösa företag. Så enkelt är det i verkligheten.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson