![]() |
Loopia förvarnar inte när domännamn är på väg att gå ut
Loopia varnar visst inte när man missat att betala en faktura för förnyelse av domännamn. De skickar EN vanlig påminnelse och inget mer. Har inte Loopia arbetat i flera år på att bli bäst på domännamn i Sverige? De verkar ju misslyckas på alla plan.
Nu sitter jag här med 18 utgångna domännamn, en site som är otillgänglig och är inne på andra dagen i vänten på att de ska PÅBÖRJA den svindyra (inte Loopias fel) återaktiveringen. |
Jag brukar få först en varning om att snart går det ut och att det kommer att komma en faktura, sedan kommer själva fakturan, och sedan kommer en påminnelse på fakturan.
Hur stor är återaktiveringsavgiften? :S Jonas |
Du nämner ju själv varningarna? En faktura och en påminnelse borde räcka. Missar man bägge så har man ju faktiskt sig själv att skylla.
|
Visst är det härligt när personer försöker skylla andra för sina egna misstag?
Loopia skickar TRE påminnelser. Två av dessa går elektroniskt till din email adress(er) som du säkert inte har kvar då inte orkat uppdatera Loopia. Den tredje går ut i pappersform till din adress. Om du är mån av dina domäner kanske det vore en idé att se över hur dessa hanteras? Har själv varit i samma tills man funderade på hur mycket tid man lägger på att "rädda" saker som man inte borde behöva rädda .. |
Tycker själv att Loopia har större problem, när de fakturerar domäner till folk som inte äger dem, dubbelfakturerar etc. Men just här vet jag inte om det direkt är deras fel.
|
Precis som W2Best fick jag ett meddelande om att jag kommer få en faktura 60 dagar innan registreringen skulle löpa ut, sedan fakturan och till sist EN påminnelse.
tartareandesire: Missar man betala en vanlig faktura riskerar man att få en ovän samt en liten påminnelseavgift att betala. Missar man betala för ett domännamn blir det ofta betydligt obehagligare så det är väl motiverat att påminna kunderna jävligt noga. Det kostar ju ingenting! Normalt får man varning oftare och oftare ju närmare deadline man kommer hos andra leverantörer. Alla företag missar att betala fakturor då och då av olika anledningar. Att sätta hela verksamheten på spel är vansinne. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Vad gäller den höga återaktiveringsavgiften så krävs det väl manuellt arbete, därav priset? Håller dock med dig helt om att man inte ska riskera att sätta hela verksamheten på spel för att man missar att betala fakturan. En god idé är att betala för ett flertal år framåt och sätta upp rutiner för kontroll av domänerna. Även om Loopia haft en extra påminnelse i anslutning till förfallodatum så är det väl sannolikt att man missar även denna om man missat föregående två eller tre. Man kan även tycka att det borde gå att återfå en domän under en längre tidsperiod om man kan visa att den använts aktivt i verksamhet. |
Prova domainz.se - enkelt och du får påminnelser. Hjälper inte nu men kan vara värt det för nästa gång.
|
Citat:
|
Lär vara inne i tid med mina .com domäner alltså! 1000 kr är inte nådigt som "påminnelseavgift" :)
|
Som johan1234 sa så kan även jag rekommendera domainz.se. Prövade själv att göra en liknande tjänst men p.g.a. tidsbrist och ett bättre alternativ la jag ner det projektet.
Testade en annan notify-tjänst också men den var helt värdelös, slutade med att jag tappade en riktigt fin domän. Med domainz får jag påminnelser å grejor + att jag är en sucker för ajax ;) Prova! Japp, de låter som reklam men jag talar gärna gott om tjänster jag gillar :) |
Det går ju alltid att sätta in pengar på ditt Loopia pre-paid-konto så att du klarar dig några år.
|
Hos Binero får man varning via SMS.
Jag tänkte också nämna prepaid hos Loopia, men kw_wasabi hann före. Tänk dock på att det inte räcker att ha pengar på kontot. Man måste även välja att fakturor ska betalas automatiskt. Om man väljer att bara domänfakturor ska betalas automatiskt så kommer fakturor som innehåller både domäner och annat inte att betalas. Jag tror att med automatisk prepaid-betalning så betalas fakturorna så fort de har skapats, medan Loopia som vanligt väntar med att förlänga domänerna till den dagen de går ut. :( Domäner bör förlängas så fort de har blivit betalda så man inte behöver tänka på det igen förrän nästa år. Angående prepaid så skulle jag gärna se att fler införde liknande system. Det skulle även vara bra om man kunde välja att manuellt förlänga domäner innan man har fått fakturan, och då gärna ha möjlighet att förlänga flera år. Då kan man själv förlänga i förtid om man t.ex. kommer att vara bortrest när domänerna förfaller. Hos Binero (och kanske andra?) kan man göra så med .se-domäner, men tyvärr inte med andra TLD. Det är möjligt att man kan göra det genom att kontakta kundtjänst, men jag menar att man själv via kontrollpanelen ska kunna skapa faktura för förlängning i ett eller flera år. (Helst en faktura för valfritt antal domäner, där olika domäner eventuellt kan förlängas olika lång tid.) Jag hoppas att några registrarer läser det här och tar åt sig... *hint* |
.COM, .NET och .ORG kan man när som helst lägga på fritt antal år upp till 10. .SE däremot kan man enbart förnya tidigast 12 månader innan utgångsdatumet, men även där går det att förnya upp till 10 år (sålänge registraren stödjer det såklart). Så lägg på ett par år om domänen är viktig, dessutom gillar Google det!
Men jag förstår inte riktigt diskussionen. Grundproblemet här är väll vem som ska ta störst ansvar för att förnyelsen sker, registraren eller registranten. Om kostnaden för en förnyelse är 100:- och registraren därmed tjänar 20 spänn på förnyelsen så tycker jag inte det är så konstigt att man som registrar vill se att pengarna kommer in innan man gör förnyelsen av domänen? Det finns registrarer som förnyar domänerna redan innan pengarna kommer in och därmed kräver in fakturan om den inte betalas. Men dessa brukar vara dyrare än de 100:-. Kika t.ex. på registreren markmonitor om ni vill "tok säkra" domänerna. Men var då beredd att slanta för det också. Dessutom så vänder ni lite på begreppen, de 1000:- ni pratar om är inte alls en påminnelseavgift, det är en kostnad för att ta ut en domän ur redemtion. Det har vi tidigare diskuterat i en annan tråd, http://www.wn.se/t1039911.html, så jag tycker vi kan fortsätta där om inte svaren i den leder till upplysning. |
eng3l, du läser nog alla inläggen lite väl bokstavligt, jag tror alla är medvetna om att det inte är en påminnelseavgift :)
|
Citat:
Men det händer aldrig. Har man som i mitt fall ca 200 domäner där är det inte helt enkelt att ha 100% koll på alla (som man kanske inte har aktiva). Men man har lärt sig en läxa. Lita aldrig på Loopia. Nu måste man ha sten koll på kalender, datum osv och kolla om man fått någon faktura från Loopia eller inte. har man inte fått någon faktura får man påminna dem och se till att få domänen förnyad. |
Citat:
Jag har bytt från loopia för länge sen, hade väl en 140 domäner där för en kund och en 170 för en annan kund. Nu sover jag gott om natten då mina domäner förnyas automatiskt och man får en faktura precis som alla andra vanliga företag. Inte ens ett företag som omsätter 280 miljoner kan få en domän för 50 kr reggas hos loopia om man inte förskottsbetalar, vilken "service". |
Citat:
|
Idag fick jag en faktura på posten på 2 domäner hos Loopia. Det har jag aldrig fått tidigare, kan det bero på att jag uppgraderat till webbhotell hos dem?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson