WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Loopia förvarnar inte när domännamn är på väg att gå ut (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040334)

kullervo 2010-02-02 18:20

Loopia förvarnar inte när domännamn är på väg att gå ut
 
Loopia varnar visst inte när man missat att betala en faktura för förnyelse av domännamn. De skickar EN vanlig påminnelse och inget mer. Har inte Loopia arbetat i flera år på att bli bäst på domännamn i Sverige? De verkar ju misslyckas på alla plan.

Nu sitter jag här med 18 utgångna domännamn, en site som är otillgänglig och är inne på andra dagen i vänten på att de ska PÅBÖRJA den svindyra (inte Loopias fel) återaktiveringen.

W2Best 2010-02-02 18:45

Jag brukar få först en varning om att snart går det ut och att det kommer att komma en faktura, sedan kommer själva fakturan, och sedan kommer en påminnelse på fakturan.

Hur stor är återaktiveringsavgiften? :S

Jonas

tartareandesire 2010-02-02 19:13

Du nämner ju själv varningarna? En faktura och en påminnelse borde räcka. Missar man bägge så har man ju faktiskt sig själv att skylla.

studiox 2010-02-02 19:59

Visst är det härligt när personer försöker skylla andra för sina egna misstag?

Loopia skickar TRE påminnelser. Två av dessa går elektroniskt till din email adress(er) som du säkert inte har kvar då inte orkat uppdatera Loopia. Den tredje går ut i pappersform till din adress.

Om du är mån av dina domäner kanske det vore en idé att se över hur dessa hanteras? Har själv varit i samma tills man funderade på hur mycket tid man lägger på att "rädda" saker som man inte borde behöva rädda ..

Anders Larsson 2010-02-02 21:02

Tycker själv att Loopia har större problem, när de fakturerar domäner till folk som inte äger dem, dubbelfakturerar etc. Men just här vet jag inte om det direkt är deras fel.

kullervo 2010-02-02 21:19

Precis som W2Best fick jag ett meddelande om att jag kommer få en faktura 60 dagar innan registreringen skulle löpa ut, sedan fakturan och till sist EN påminnelse.

tartareandesire: Missar man betala en vanlig faktura riskerar man att få en ovän samt en liten påminnelseavgift att betala. Missar man betala för ett domännamn blir det ofta betydligt obehagligare så det är väl motiverat att påminna kunderna jävligt noga. Det kostar ju ingenting! Normalt får man varning oftare och oftare ju närmare deadline man kommer hos andra leverantörer.

Alla företag missar att betala fakturor då och då av olika anledningar. Att sätta hela verksamheten på spel är vansinne.

kullervo 2010-02-02 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20341380)
Hur stor är återaktiveringsavgiften? :S

eu, se, co.uk och nu har ingen extra återaktiveringsavgift utan det kostar bara den vanliga förlängningen. com, net och org kostar 1000:- + moms. Det motsvarar 21 st. årsavgifter. Motiverat?

tartareandesire 2010-02-02 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20341392)
Visst är det härligt när personer försöker skylla andra för sina egna misstag?

Loopia skickar TRE påminnelser. Två av dessa går elektroniskt till din email adress(er) som du säkert inte har kvar då inte orkat uppdatera Loopia. Den tredje går ut i pappersform till din adress.

Om du är mån av dina domäner kanske det vore en idé att se över hur dessa hanteras? Har själv varit i samma tills man funderade på hur mycket tid man lägger på att "rädda" saker som man inte borde behöva rädda ..

En tredje påminnelse med snigelpost? När dyker den upp? Det har aldrig hänt mig, vet förstås inte om jag låtit det gå så långt någon gång...

Citat:

Ursprungligen postat av kullervo (Inlägg 20341403)
Precis som W2Best fick jag ett meddelande om att jag kommer få en faktura 60 dagar innan registreringen skulle löpa ut, sedan fakturan och till sist EN påminnelse.

tartareandesire: Missar man betala en vanlig faktura riskerar man att få en ovän samt en liten påminnelseavgift att betala. Missar man betala för ett domännamn blir det ofta betydligt obehagligare så det är väl motiverat att påminna kunderna jävligt noga. Det kostar ju ingenting! Normalt får man varning oftare och oftare ju närmare deadline man kommer hos andra leverantörer.

Alla företag missar att betala fakturor då och då av olika anledningar. Att sätta hela verksamheten på spel är vansinne.

Nja, domänen är ju ingen produkt som vilken som helst utan mer att jämföra med ett abonnemang eller en prenumeration. Betalar du inte så avslutas till slut telefonabonnemanget och du kan få svårt att få ett nytt om det går för långt. Man får någon form av "straff" för att man inte skött sig i bägge fallen och så ska det väl också vara. Det underlättar för bägge parter i förlängningen då övervägande skötsamma kunder gör det lättare att hålla nere priserna.

Vad gäller den höga återaktiveringsavgiften så krävs det väl manuellt arbete, därav priset?

Håller dock med dig helt om att man inte ska riskera att sätta hela verksamheten på spel för att man missar att betala fakturan. En god idé är att betala för ett flertal år framåt och sätta upp rutiner för kontroll av domänerna. Även om Loopia haft en extra påminnelse i anslutning till förfallodatum så är det väl sannolikt att man missar även denna om man missat föregående två eller tre. Man kan även tycka att det borde gå att återfå en domän under en längre tidsperiod om man kan visa att den använts aktivt i verksamhet.

johan1234 2010-02-02 22:31

Prova domainz.se - enkelt och du får påminnelser. Hjälper inte nu men kan vara värt det för nästa gång.

studiox 2010-02-02 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20341412)
Prova domainz.se - enkelt och du får påminnelser. Hjälper inte nu men kan vara värt det för nästa gång.

Eller NameISP, dom förnyar dina domäner automatiskt om du vill det. Har du företag får du en faktura också efter att dom förnyat domänen så du behöver inte vara orolig att du missar något.

W2Best 2010-02-03 01:07

Lär vara inne i tid med mina .com domäner alltså! 1000 kr är inte nådigt som "påminnelseavgift" :)

digi 2010-02-03 01:18

Som johan1234 sa så kan även jag rekommendera domainz.se. Prövade själv att göra en liknande tjänst men p.g.a. tidsbrist och ett bättre alternativ la jag ner det projektet.

Testade en annan notify-tjänst också men den var helt värdelös, slutade med att jag tappade en riktigt fin domän. Med domainz får jag påminnelser å grejor + att jag är en sucker för ajax ;) Prova!

Japp, de låter som reklam men jag talar gärna gott om tjänster jag gillar :)

kw_wasabi 2010-02-03 02:31

Det går ju alltid att sätta in pengar på ditt Loopia pre-paid-konto så att du klarar dig några år.

BjörnJ 2010-02-03 03:33

Hos Binero får man varning via SMS.

Jag tänkte också nämna prepaid hos Loopia, men kw_wasabi hann före. Tänk dock på att det inte räcker att ha pengar på kontot. Man måste även välja att fakturor ska betalas automatiskt. Om man väljer att bara domänfakturor ska betalas automatiskt så kommer fakturor som innehåller både domäner och annat inte att betalas.

Jag tror att med automatisk prepaid-betalning så betalas fakturorna så fort de har skapats, medan Loopia som vanligt väntar med att förlänga domänerna till den dagen de går ut. :( Domäner bör förlängas så fort de har blivit betalda så man inte behöver tänka på det igen förrän nästa år.

Angående prepaid så skulle jag gärna se att fler införde liknande system.

Det skulle även vara bra om man kunde välja att manuellt förlänga domäner innan man har fått fakturan, och då gärna ha möjlighet att förlänga flera år. Då kan man själv förlänga i förtid om man t.ex. kommer att vara bortrest när domänerna förfaller. Hos Binero (och kanske andra?) kan man göra så med .se-domäner, men tyvärr inte med andra TLD. Det är möjligt att man kan göra det genom att kontakta kundtjänst, men jag menar att man själv via kontrollpanelen ska kunna skapa faktura för förlängning i ett eller flera år. (Helst en faktura för valfritt antal domäner, där olika domäner eventuellt kan förlängas olika lång tid.)

Jag hoppas att några registrarer läser det här och tar åt sig... *hint*

eng3l 2010-02-03 12:15

.COM, .NET och .ORG kan man när som helst lägga på fritt antal år upp till 10. .SE däremot kan man enbart förnya tidigast 12 månader innan utgångsdatumet, men även där går det att förnya upp till 10 år (sålänge registraren stödjer det såklart). Så lägg på ett par år om domänen är viktig, dessutom gillar Google det!

Men jag förstår inte riktigt diskussionen. Grundproblemet här är väll vem som ska ta störst ansvar för att förnyelsen sker, registraren eller registranten. Om kostnaden för en förnyelse är 100:- och registraren därmed tjänar 20 spänn på förnyelsen så tycker jag inte det är så konstigt att man som registrar vill se att pengarna kommer in innan man gör förnyelsen av domänen? Det finns registrarer som förnyar domänerna redan innan pengarna kommer in och därmed kräver in fakturan om den inte betalas. Men dessa brukar vara dyrare än de 100:-. Kika t.ex. på registreren markmonitor om ni vill "tok säkra" domänerna. Men var då beredd att slanta för det också.

Dessutom så vänder ni lite på begreppen, de 1000:- ni pratar om är inte alls en påminnelseavgift, det är en kostnad för att ta ut en domän ur redemtion. Det har vi tidigare diskuterat i en annan tråd, http://www.wn.se/t1039911.html, så jag tycker vi kan fortsätta där om inte svaren i den leder till upplysning.

tartareandesire 2010-02-03 14:10

eng3l, du läser nog alla inläggen lite väl bokstavligt, jag tror alla är medvetna om att det inte är en påminnelseavgift :)

Micke_N 2010-02-04 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20341392)
Visst är det härligt när personer försöker skylla andra för sina egna misstag?

Loopia skickar TRE påminnelser. Två av dessa går elektroniskt till din email adress(er) som du säkert inte har kvar då inte orkat uppdatera Loopia. Den tredje går ut i pappersform till din adress.

Om du är mån av dina domäner kanske det vore en idé att se över hur dessa hanteras? Har själv varit i samma tills man funderade på hur mycket tid man lägger på att "rädda" saker som man inte borde behöva rädda ..

Detta är inte sant. Sanning är att det i flera fall av mina domäner INTE skickat en enda faktura, påminnelse NADA. Loopia har själva erkänt fel och brister i sitt system. De bryter själva mot sina villkor där de skriver att de ser till att fakturera förnyelser osv.
Men det händer aldrig.

Har man som i mitt fall ca 200 domäner där är det inte helt enkelt att ha 100% koll på alla (som man kanske inte har aktiva). Men man har lärt sig en läxa. Lita aldrig på Loopia. Nu måste man ha sten koll på kalender, datum osv och kolla om man fått någon faktura från Loopia eller inte. har man inte fått någon faktura får man påminna dem och se till att få domänen förnyad.

studiox 2010-02-09 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N (Inlägg 20341625)
Detta är inte sant. Sanning är att det i flera fall av mina domäner INTE skickat en enda faktura, påminnelse NADA. Loopia har själva erkänt fel och brister i sitt system. De bryter själva mot sina villkor där de skriver att de ser till att fakturera förnyelser osv.
Men det händer aldrig.

Har man som i mitt fall ca 200 domäner där är det inte helt enkelt att ha 100% koll på alla (som man kanske inte har aktiva). Men man har lärt sig en läxa. Lita aldrig på Loopia. Nu måste man ha sten koll på kalender, datum osv och kolla om man fått någon faktura från Loopia eller inte. har man inte fått någon faktura får man påminna dem och se till att få domänen förnyad.

Det är en sak om dom begått ett fel. Det är ju som att säga att ICA aldrig säljer gammal mjölk då dom inte gör det, men misstag kan ju begås.

Jag har bytt från loopia för länge sen, hade väl en 140 domäner där för en kund och en 170 för en annan kund. Nu sover jag gott om natten då mina domäner förnyas automatiskt och man får en faktura precis som alla andra vanliga företag. Inte ens ett företag som omsätter 280 miljoner kan få en domän för 50 kr reggas hos loopia om man inte förskottsbetalar, vilken "service".

Micke_N 2010-02-10 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20342243)
Jag har bytt från loopia för länge sen, ........ Nu sover jag gott om natten då mina domäner förnyas automatiskt och man får en faktura precis som alla andra vanliga företag.

Vilka bytte du till?

Anders Larsson 2010-02-11 14:28

Idag fick jag en faktura på posten på 2 domäner hos Loopia. Det har jag aldrig fått tidigare, kan det bero på att jag uppgraderat till webbhotell hos dem?

studiox 2010-02-17 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N (Inlägg 20342328)
Vilka bytte du till?

Jag kör NameISP för mig själv och mina kunder på kanske 400 domäner. Fungerar hur bra som helst. Det är lite dyrare men det tar man igen på gungorna. Är man väldigt prismedveten, dvs det är skillnad på liv och död om en domän kostar 40 kr mer per år kanske man inte ska välja något sådant, men då finns ju risken o andra sidan att man förlora sina domäner. NameISP har också bolag i exempelvis Norge och Frankrike (där du inte kan regga direkt under TLD's utan bolag)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson