WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Svensk hosting för Magento? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040006)

eriks 2010-01-13 22:38

Svensk hosting för Magento?

Hej,

Jag har hört att det är att rekommendera att ha egen/virtuell server för att köra Magento. Det skulle vara mycket uppskattat om någon kunde ge tips på vilka svenska företag som är bra att använda för just hosting till Magento!

Tack på förhand!

Erik

Danielos 2010-01-14 00:43

Magento ska gå utmärkt att köra på ett webbhotell, vps ska normalt inte behövas.

Fredrik.an 2010-01-14 17:07

Jag kör en test hos Loopia och där går det segt! Men hos Binero flyter det på mycket bättre... Har någon ett ännu bättre förslag så är även jag öppne för förslag :)

Danielos 2010-01-14 17:28

Vilket prisläge pratar vi om som är rimligt för hitta ett webbkonto med bra prestanda? Det mesta handlar ju till sist om vad man är beredd att betala för.

macwiz 2010-01-15 00:08

Tycker också Loopia är segt, Oderland funkar bra.

Danielos 2010-01-15 00:38

macwiz, du verkar ju ha erfarenhet på de tre största webbshopparna,
vilken går lättast/tyngst av Magentocommerce, Prestashop eller OpenCart? OpenCart ser ju väldigt intressant ut.

evomedia 2010-01-15 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339160)
macwiz, du verkar ju ha erfarenhet på de tre största webbshopparna,
vilken går lättast/tyngst av Magentocommerce, Prestashop eller OpenCart? OpenCart ser ju väldigt intressant ut.

mm opencart såg ju riktigt fräscht ut

Guest checkout hade dom också

Men känns som om många andra funktioner fattas när man är inne på admin

macwiz 2010-01-16 01:25

Magento är tyngst av dem, Prestashop och OpenCart är nog likvärdiga. Prestashop har en större utvecklarbas, men OpenCart verkar lovande.

nordicwebteam 2012-02-01 07:44

Magento är väldigt krävande för hostingen. Det finns anpassad hosting för magento. Magento har en lista på detta här http://www.magentocommerce.com/wiki/...to-web-hosting

Det är viktigt med en grym hosting för att magento ska fungera ordentligt. Säkmotoroptimeringen påverkas också sjukt mycket av villket hostingen du kör på. Vad du än gör, kör inte budgetalternativet. Det lönar sig inte på något sätt förutom på väldigt väldigt kort sikt :)

xciso 2012-02-07 15:52

Hur kan SEO hänga ihop med hosting?

nordicwebteam 2012-02-08 08:38

Om siten/hostingen går snabbt och ligger på ett bra IP. Så kommer du få bättre resultat på Google.

rocky 2012-02-08 11:13

Finns inget som heter bra IP. Huvudsaken är att det går snabbt.

Jag hostar Magento själv på en burk med ISPConfig 3 tillsammans med andra mindre sajter, fungerar jävligt bra.

Clarence 2012-02-08 11:56

Citat:

Ursprungligen postat av xciso (Inlägg 20432016)

http://googlewebmastercentral.blogsp...h-ranking.html

abergman 2012-02-08 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av xciso (Inlägg 20432016)

Google tar med respons och svarstiden i sin bedömning av siten.

Gimbo 2012-02-17 10:51

En sidas hastighet är viktigt i SEO syfte ,period. Att hitta en bra hosting till magento och i synnerhet här i sverige är ett helvete, när jag forskade lite i detta så var det många som rekomenderade mig binero... en lång historia kort jag köpte hotell på binero, efter många om och men köpte jag till extra ram minne till HELA servern, det hjälpte inte heller. En annan nackdel med binero är att man enbart kan köpa en domän i ett år, vilket även det är negativt inom SEO...

...så jag bytte till ett amerikanskt hotell som jag är VÄLDIGT nöjd med de heter simplehelix.com vissa är lite skeptiska till att ligga på amerikanska servrar med tanke på SEO men här gäller det att kompromissa perosnligen ligger jag i top3 för mina 3främsta sökord (detta i google.se ligger etta i google.com) och är väldigt nöjd med hostingen och hastigheten för magento.

livsnjutare 2012-02-18 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gimbo (Inlägg 20433008)
En annan nackdel med binero är att man enbart kan köpa en domän i ett år, vilket även det är negativt inom SEO...

Detta stämmer tyvärr inte. Du kan reservera (köpa) din(a) domän(er) i upp till 10 år framåt - i alla fall via det gamla systemet (Binero 1.0).

Vad jag förstod se så kan du vid första köpet endast köpa domänet i ett år. Loggar du in så kan du via kontrollpanelen förlänga domänet som ovan nämnt i upp till 10 år. (:

Jag förstår dock inte varför det skulle vara dåligt för din sökmotoroptimering ifall du enbart förlänger din domän med ett år i taget? Kan du vänligen utveckla detta?

Gimbo 2012-02-19 22:47

Kan du vänligen förklara hur man kan förlänga domänen 10år framåt hos binero? jag mailade supporten och svaret jag fick var att man enbart kan förlänga ett år i taget.

En domäns livslängd värderas av G, de senaste åren har det dykt upp en massa "tillfälliga" webplatser som använder sig utav adsense och andra affiliate nätverk för att tjäna pengar. För att inte G skall skräpas ner så har G vidtagit en rad olika åtgärder en utav dessa är att titta på domänens livslängd, nu vet jag inte hur mycket detta prioriteras av G men det är en utav en rad olika SEO faktorer för att ranka högt, som sagt jag rankar i top3 för mina tuffaste sökord och då har jag bara 1år på domänen men jag skulle få ett mycket högre DA(=domain authority) värde om jag hade en längre livsläng på domänen och DA är en faktor inom SEO.

livsnjutare 2012-02-19 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Gimbo (Inlägg 20433199)
En domäns livslängd värderas av G, de senaste åren har det dykt upp en massa "tillfälliga" webplatser som använder sig utav adsense och andra affiliate nätverk för att tjäna pengar.

Jag tror att detta gäller den aktuella livslängden, ej den framtida. Det vill säga att Google säkert anser att en domän från år 1999 har högre förtroende än en med likvärdigt innehåll som är startad år 2011. Däremot tror jag inte att du blir belönad för att du förnyar domänet tio år fram i tiden - men jag kan ha fel.

Citat:

Kan du vänligen förklara hur man kan förlänga domänen 10år framåt hos binero? jag mailade supporten och svaret jag fick var att man enbart kan förlänga ett år i taget.
Åtminstone på Binero 1.0 är detta möjligt; [http://www.binero.se/] [Kontrollpanel] [Välj domän] [Längst ner på hemsidan kan du förnya ditt domän].

http://www.dummie.se/10-yr-domain.png
(Bilden kommer att tas bort framöver)

Ifall du har Binero 2.0 så är jag inte säker på hur man gör och ifall detta är möjligt. Jag tvivlar på att de har försämrat möjligheterna i det nya systemet. Om inget annat bör supporten manuellt kunna (?) göra detta åt dig.

Vad du än har fått för svar från supporten på Binero så verkar det som att de har fel. :)

Gimbo 2012-02-19 23:17

Tack för det! jag har binero 2.0 men ska ta och ringa de imorgon, det verkar ju helgalet att man på b1.0 kan förlänga med 10år men inte på 2.0

MRDJ 2012-02-20 10:22

Jag kan hjälpa till att sätta upp hosting av mangento på en VPS. :)

livsnjutare 2012-02-20 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20433216)
Jag kan hjälpa till att sätta upp hosting av mangento på en VPS. :)

Jag är intresserad av VPS till min Magento. Kan du berätta mer? Vad krävs för att komma igång med VPS, vill säga vad behöver installeras och konfigureras?

MRDJ 2012-02-20 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av livsnjutare (Inlägg 20433264)
Jag är intresserad av VPS till min Magento. Kan du berätta mer? Vad krävs för att komma igång med VPS, vill säga vad behöver installeras och konfigureras?

Det är rätt många steg man måste gå igenom för att få det att snurra på bara, men det handlar ju också om hur många besökare man räknar med att ha på siten, kör man en liten site kanske man inte behöver optimera fullt ut enligt det jag anger nedan.

men här är iallfall mina tips:

1. Kör Nginx istället för Apache.
2. Aktivera en cache-hanterare, dem som finns att välja mellan är: apc, memcached eller xcache. jag brukar köra med memcache eller APC.
3. Öka max minnesanvändning till mysql.
4. Öka max minnesanvändning till PHP ( memory_limit ).
5. Dem kataloger som Magento läser mycket kan man skapa en ramdisk av för att öka hastigheten.
6. Se över dem moduler som finns för att öka prestanda, samt aktivera standard cache i Magento.

nordicwebteam 2012-02-21 06:37

Hej allihopa!

Jag har ett samarbete med Varbergs Hosting och de gör alla optimering som behövs åt er. Magento-experter på plats i hallen. :)

patte 2012-02-21 06:52

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433299)
Jag har ett samarbete med Varbergs Hosting och de gör alla optimering som behövs åt er. Magento-experter på plats i hallen. :)

Har du några referenser med sajter som du tycker är riktigt snabba och perfekt konfigurerade för Magento? Hade varit kul att se hur väl de lyckats med optimeringen :)

MRDJ 2012-02-21 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433299)
Hej allihopa!

Vore kul om dem gick med i detta testet, så kan man se hur dem står sig mot konkurrenterna:
http://magebenchmark.sonassi.com/

Clarence 2012-02-21 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20433287)
Det är rätt många steg man måste gå igenom för att få det att snurra på bara, men det handlar ju också om hur många besökare man räknar med att ha på siten, kör man en liten site kanske man inte behöver optimera fullt ut enligt det jag anger nedan.

men här är iallfall mina tips:

1. Kör Nginx istället för Apache.

Eller lighttpd, litespeed, cherokee etc. Och det är endast relevant vid hög trafik. Skillnaden blir inte ens observerbar vid mindre last. Och dessutom kräver det VPS/dedikerad att kunna välja webbserver. Apache är långt ifrån optimal för högtrafikerade sajter, men det gör liten nytta att byta med färre och tyngre requests.

Citat:

2. Aktivera en cache-hanterare, dem som finns att välja mellan är: apc, memcached eller xcache. jag brukar köra med memcache eller APC.
Det viktigaste är att cacha op codes, vilket gör att de brukar kallas php accelerators. Det gör APC och xcache för php, men vad jag vet finns ingen memcache implementation för det?

Citat:

3. Öka max minnesanvändning till mysql.
Det viktiga är VAR du ökar minnesanvändningen för mysql. Och var det är lämpligast beror på tabelltyp.

Citat:

4. Öka max minnesanvändning till PHP ( memory_limit ).
Endast relevant om man får felet att minnesanvändningen är över max. Att lägga det på en lagom nivå och rätta problemen gör istället att du får mindre problem vid fler php-processer.

Citat:

5. Dem kataloger som Magento läser mycket kan man skapa en ramdisk av för att öka hastigheten.
Har du på en op code cache med tillräckligt minne och kör en effektiv webbserver har du inte så stor nytta av det då du mest får dubbel minnesanvändning. Vid tillräckligt hög last och datamängd att det behövs är det lättare att bygga på med en proxy som kan cacha med en LRU-algoritm istället för att försöka underhålla en alldeles för stor eller ineffektiv ramdisk själv.

Citat:

6. Se över dem moduler som finns för att öka prestanda, samt aktivera standard cache i Magento.
*nods*

nordicwebteam 2012-02-22 18:09

http://www.game-r.se är ett bra exempel på hastigheten

livsnjutare 2012-02-23 03:24

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433418)
http://www.game-r.se är ett bra exempel på hastigheten

Enligt Pingdom Tools tar det 3,51 sekunder att ladda startsidan. Inte så jättesnabbt i mina ögon?

nordicwebteam 2012-02-23 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av livsnjutare (Inlägg 20433462)
Enligt Pingdom Tools tar det 3,51 sekunder att ladda startsidan. Inte så jättesnabbt i mina ögon?

Jag vet inte riktigt hur de gör det där testet men...
dn.se Your website is slower than 72% of all tested websites
blocket.se Your website is slower than 90% of all tested websites

Testet visar helt olika resultat när man testar efter varandra.

Så jag tror inte att testet är speciellt bra.

Det är även viktigt att kolla på pagesize och att den här typen av test blockas ibland

Clarence 2012-02-23 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433511)
Det är även viktigt att kolla på pagesize och att den här typen av test blockas ibland

Däremot är svarstiden för startsidan på rätt exakt 1 sekund under all kritik. Det är alltså tiden innan servern ens börjar skicka data. En bra optimerad shop klarar sig på en femtedel på sin höjd, och en hyfsad iallfall på hälften.

Inte sagt att det beror på er hosting - men bra exempel på snabb magento-shop var det då inte i min mening.

nordicwebteam 2012-02-23 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20433516)
Däremot är svarstiden för startsidan på rätt exakt 1 sekund under all kritik. Det är alltså tiden innan servern ens börjar skicka data. En bra optimerad shop klarar sig på en femtedel på sin höjd, och en hyfsad iallfall på hälften.

Inte sagt att det beror på er hosting - men bra exempel på snabb magento-shop var det då inte i min mening.

Testet verkar ju iofs inte riktigt stämma överens med verkligheten med tanke på mitt tidigare exempel. Eller var tror du när dn och blocket får sämst resultat?

Var hittar jag svarstid i det testet? Ser bara load-time.

Clarence 2012-02-23 13:49

Jag kollade det från en server med bra nät. Men har du en halv-vettig uppkoppling får du bra estimat genom att bara kolla av waiting/processing time i något utvecklingsverktyg i browsern (t ex Chrome developer tools eller firebug).

MRDJ 2012-02-24 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433519)
Testet verkar ju iofs inte riktigt stämma överens med verkligheten med tanke på mitt tidigare exempel. Eller var tror du när dn och blocket får sämst resultat?

Var hittar jag svarstid i det testet? Ser bara load-time.

Pingdoms resultat är pålitliga. dem har massor av servrar i hela världen.

Men som sagt, det bästa testet för Magento hosting är sonassis som jag skickade i en länk tidigare.

nordicwebteam 2012-02-24 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20433617)
Pingdoms resultat är pålitliga. dem har massor av servrar i hela världen.

Men som sagt, det bästa testet för Magento hosting är sonassis som jag skickade i en länk tidigare.

hehe ja men då kan du förklara varför samma siter får helt olika resultat gång till gång och varför dn och blocket får botten-resultat... ;)

nordicwebteam 2012-02-24 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20433520)
Jag kollade det från en server med bra nät. Men har du en halv-vettig uppkoppling får du bra estimat genom att bara kolla av waiting/processing time i något utvecklingsverktyg i browsern (t ex Chrome developer tools eller firebug).

okej så det var inte via pingdoms test utan via ett eget test du gjorde?

Clarence 2012-02-24 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20433646)
okej så det var inte via pingdoms test utan via ett eget test du gjorde?

Nej, svarstider för pingdom är tämligen opålitliga/serverbaserade/slumpmässiga. De är bra för att övervaka upptid, men utöver det finner jag de inte alls användbara.

nordicwebteam 2012-04-06 13:33

Testa om ni vill:
www.iloveburt.se
www.brazilianpeel.se
www.duwop.se

MRDJ 2012-04-06 19:09

Som sagt,
Detta testet är det mest relevanta:

nordicwebteam 2012-04-07 00:18

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20436940)
Som sagt,
Detta testet är det mest relevanta:

Varför? Det är en hostingleverantör som håller i testet ;)

MRDJ 2012-04-07 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av nordicwebteam (Inlägg 20436975)
Varför? Det är en hostingleverantör som håller i testet ;)

Vist är det så, men jag litar på SONASSI.
Men hittar du en annan tjänst som jämför magentohosting på samma vis så får du gärna posta det här!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson