WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Undran om aktiekapital och domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039806)

Thor 2010-01-02 01:53

Undran om aktiekapital och domäner

Hej & Gott Nytt År,
det har ju diskuterats en hel del om domäner som apportegendom vid bildande av aktiebolag, samt även en hel del om att ta över bolag med en viss del förbrukat aktiekapital.

Mina frågor är väl lite relaterade till detta:

Låt oss säga att jag vill bilda ett aktiebolag men endast har 30'000kr samt möjligheten att låna 70'000 av en vän.

1/ Kan jag då bilda bolaget och redan första dagen köpa min egen domänportfölj för 70'000 och betala tillbaka min vän?

2/ Kan jag då räkna dessa domäner som "immateriella tillgångar" (som Conny West kallade dem i en post tidigare) och ändå anses ha kvar 100'000 i aktiekapital?

3/ Måste revisorn godkänna värdet på portföljen som vid apportegendom?

Magnus_A 2010-01-02 10:36

1) I princip ja, men de måste ha ett marknadsvärde som motsvarar det du köper in dem för, annars får du betala mellanskillnaden som lön. Svårigheten är här att värdera portföljen, och utgångspunkten är att de är värderade till vad du köpt in dem för. Kan du inte värdera dem på det sättet så undvik detta alternativ.
2) Har du köpt en tillgång med varaktigt värde så räknas den in som tillgångar och därmed blir inte aktiekapitalet förbrukat. Se upp för eventuell avskrivning som tar ner värdet. Tänk på att likviditeten sjunker så att du har dåligt med pengar på bankkontot sen.
3) Ja, inte bara revisorn utan även Bolagsverket. Använd inte detta sätt om du inte har en egendom som är lätt att värdera och som har ett substansiellt värde över tid, typ fastigheter, lastbilar, maskinpark (ej datorer). Dessutom kan det bli det problem sen eftersom du inte har kontanter utan måste skjuta till det för att täcka löpande utgifter om inte din verksamhet genererar ett positivt kassaflöde.

Thor 2010-01-02 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20337341)
1) I princip ja, men de måste ha ett marknadsvärde som motsvarar det du köper in dem för, annars får du betala mellanskillnaden som lön. Svårigheten är här att värdera portföljen, och utgångspunkten är att de är värderade till vad du köpt in dem för. Kan du inte värdera dem på det sättet så undvik detta alternativ.

Portföjlen innhåller ett 80-tal domäner, ett värde på 70'000 totalt borde väl inte vara nått extremt överpris, eller...?

Citat:

2) Har du köpt en tillgång med varaktigt värde så räknas den in som tillgångar och därmed blir inte aktiekapitalet förbrukat. Se upp för eventuell avskrivning som tar ner värdet. Tänk på att likviditeten sjunker så att du har dåligt med pengar på bankkontot sen.

Likviditeten är nog inget problem då det handlar om konsultarbete, dvs inga dyra inköp eller hyreskostnader.

Citat:

3) Ja, inte bara revisorn utan även Bolagsverket. Använd inte detta sätt om du inte har en egendom som är lätt att värdera och som har ett substansiellt värde över tid, typ fastigheter, lastbilar, maskinpark (ej datorer). Dessutom kan det bli det problem sen eftersom du inte har kontanter utan måste skjuta till det för att täcka löpande utgifter om inte din verksamhet genererar ett positivt kassaflöde.

Bolagsverket?!?! vad har de att göra med vad mitt bolag spenderar sina pengar på? Inte ska väl de behöva godkänna mina inköp? Läste du verkligen min fråga rätt?

Anders Larsson 2010-01-02 22:11

Det är knepigt att sälja något från dig som privatperson till ett bolag som du helt kontrollerar. Både skatteverket och en (bra) revisor kan ha synpunkter, speciellt om de inte håller med dig om värderingen.

Tittar man på den faktiskt registreringskostnaden för 80 domäner är den ju "bara" 8000:-, om du har nyregistrerade domäner vill säga. Har du däremot köpt domänerna av andra och kan visa vad du betalat, är det enklare.

BjörnJ 2010-01-03 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20337407)
Tittar man på den faktiskt registreringskostnaden för 80 domäner är den ju "bara" 8000:-, om du har nyregistrerade domäner vill säga. Har du däremot köpt domänerna av andra och kan visa vad du betalat, är det enklare.

Hur är det om man har haft domänerna i många år? Kan man då utan vidare räkna in alla förnyelseavgifter, eller tycker Skatteverket att värdet bara är vad det kostar att registrera en ny domän?

Thor 2010-01-03 07:27

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20337407)

Om jag reggat dem via domaininfo för 850kr/st är det ok då? Rent hypotetiskt alltså, det finns ju ingen regel på vad en domän kostar att registrera...

Ara 2010-01-03 12:52

det känns lite som att har du svårt att få ihop aktiekapitalet kanske du inte ska starta ett AB.

Anders Larsson 2010-01-03 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20337451)
det känns lite som att har du svårt att få ihop aktiekapitalet kanske du inte ska starta ett AB.

Amen. Det finns andra bolagsformer som troligen passar bättre.

patrikweb 2010-01-03 14:00

Du äger ju inte ens domänerna, utan du hyr dom. Alltså 0 ägande värde i grunden.

Enda värdet är att du har rätt ett överlåta nyttjande rätten till ett visst värde till annan, dock så kan reglerna ändras så skulle kunna bli så att man inte får göra så i framtiden utan endast överlåta för registreringsvärdet.

Nicklas 2010-01-03 16:57

Kan du få någon som värderar dina domännamn skriftligen så är det inga problem att köpa dem eller om revisorn godkänner värderingen använda dem som apport egendom.
Det smidigaste om du ska ha ett aktiebolag är nog att gå till banken och låna 70k som fattas.

rhuse 2010-01-03 19:28

...eller vänta till 1:a april och då troligen bara behöva 50 000 kr in aktiekapital.

http://www.regeringen.se/sb/d/5328/a/134424

jonny 2010-01-03 21:43

Om du först bildar aktiebolaget och har 100 000 kr i kontanter som aktiekapital så kan du därefter sluta prata om apportegendom. Apport innebär att du har något som inte är reda pengar som utgör (en del av) aktiekapital i bolaget.

Hade du köpt domänerna av tredje part borde det inte vara något problem, det är eftersom du köper dem av dig själv som det blir lite knivigt och värdering måste ske korrekt för att inte revisorn och framförallt Skatteverket ska gnälla.

Enklare är förmodligen att du lånar dessa 70 000 kr från en bank eller vän som kan vara utan dessa pengar en längre tid och betalar tillbaka dem under några år allteftersom det kommer in pengar i bolaget. Eller så sparar du ihop pengarna först.

För att bilda ett aktiebolag behöver du en revisor och därmed har du redan den person du ska ställa alla frågor till.

Thor 2010-01-03 23:10

ok, först tack till er som gett ett informativt svar. :)

Några kanske bör ta och träna lite på läsekunskaperna. Det står "Måste revisorn godkänna värdet på portföljen som vid apportegendom?" så jag förstår inte varför alla snackar om apportegendom.

Domänerna ska in i bolaget oavsett värde, så det är även det en ickefråga. Frågan är, för att förtydliga: Kommer bolagets aktiekapital anses vara förbrukat eller kan domänernas värde anses motsvara fast egendom och därmed vara en del av aktiekapitalet?

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20337451)

Om du läser en gång till så är inte aktiekapitalet ett problem, egna 30000 plus lån på 70000.

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20337454)
Amen. Det finns andra bolagsformer som troligen passar bättre.

Nej, det gör ju inte det, EF/HB är inte intressant i frågan. Hade de varit det så hade jag inte haft frågor angående AB.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20337461)
Du äger ju inte ens domänerna, utan du hyr dom. Alltså 0 ägande värde i grunden.

Enda värdet är att du har rätt ett överlåta nyttjande rätten till ett visst värde till annan, dock så kan reglerna ändras så skulle kunna bli så att man inte får göra så i framtiden utan endast överlåta för registreringsvärdet.

Reglerna skulle också kunna ändras så att man bara får sälja domäner var 3:e onsdag i februari. Det du svamlar om har inte med frågan att göra.

rhuse 2010-01-04 00:39

För att de ska kunna räknas till tillgångarna så är det också så att revisorn måste övertygas om värdet precis som om du införde domänerna i form av apportegendom. Ditt sätt har alltså inga fördelar och en del nackdelar i form av beskattning och att man ofta får skatteverkets ögon på sig om man säljer saker till sitt egna bolag.

Vill du att domänerna ska utgöra en del av aktiekapitalet så gå till en revisor direkt och försök övertyga honom eller henne om deras värde istället för att hålla på och krångla med lånet av din vän. Ett annat alternativ är ju också att göra som du tänkt dig men istället för att räkna in domänerna i aktiekapitalet helt enkelt försöka bygga upp det med pengar du tjänar i bolaget. Du har ju faktiskt 8 månader på dig att göra en vinst på 70000 för att återställa aktiekapitalet.

Thor 2010-01-04 00:58

Ok, om jag förstått dig rätt, om jag inte vill att domänerna ska räknas som en del av aktiekapitalet, utan som rena kostnader, så är inte värderingen lika problematisk?

Anders Larsson 2010-01-04 02:03

Glöm inte att du måste skatte vinsten som uppstår när du säljer domänerna från dig själv till bolaget.

Inköp av 80 domäner till registreringskostnad: ~8000:-
Försäljning till ditt bolag: 70.000:-
Vinst: 62.000:- som du ska ta upp i din privata deklaration.

Förutsätter fortfarande att du har köpt domänerna till registreringspris, eftersom du inte svarade på det sen tidigare antar jag det i räkneexemplet.

Thor 2010-01-04 03:26

Anders, hur kan du påstå att inköpspriset på en domän är 100kr och inget annat? Du utgår ifrån dagens priser hos de absolut billigaste registrarerna. Om du bemödat dig med att faktiskt läsa tråden så hade du sett mitt svar... Det finns inget som säger att inköpspriset automatiskt är 100kr/domän. Du verkar även utgå från att ingen av domänerna är äldre än 1 år gamla.

Bidra till ämnet eller håll käft. Är så jävla trött på påsigpåare som spammar sönder poster med meningslösa åsikter som inte har med ämnet att göra.

jonny 2010-01-04 08:54

Jag tror du kommer att få stora problem att övertyga skatteverket om att alla tidigare erlagda avgifter ska räknas samman som inköpspris när du privat säljer domänerna till bolaget; men diskutera detta direkt med din revisor - det är det de är till för.

Magnus_A 2010-01-04 16:38

Väldigt vad TS gnäller när folk försöker ställa upp och svara på ett positivt sätt.
Om man nu vill ha sin domäner värderade som apportegendom så gäller det att skaffa ett intyg från en seriös värderare som kan värdera detta.
Köper du in dem från dig själv så får du precis som många andra här skatta för skillnaden mellan ditt inköpspris och det som du säljer dem till ditt bolag för. Alltså är det ingen skattemässig poäng att köpa till annat än inköpspris av dig själv.
Om du absolut inte vill använda något kapital i ditt nybildade AB så finns det halvskumma byråer som säljer ett AB till dig utan aktiekapital, i bolaget ligger endast en immateriell rättighet som teoretiskt har ett värde på 100 000 kronor.
Riskerna med detta upplägg är dock stora, men TS har förklarat att han tycker att han klarar sig bäst själv och då tycker jag att vi ska låta honom göra det utan att ge honom onödiga råd som bara irriterar honom.

Thor 2010-01-04 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20337570)
Jag tror du kommer att få stora problem att övertyga skatteverket om att alla tidigare erlagda avgifter ska räknas samman som inköpspris när du privat säljer domänerna till bolaget; men diskutera detta direkt med din revisor - det är det de är till för.

Jag tänkte mest på det Patrikweb sa...
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20337461)

Om det är så, så måste väl varje årshyra räknas som en kostnad och dras av eventuell vinst i den skatteuträkning Anders Larson gjorde.

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20337630)
Väldigt vad TS gnäller när folk försöker ställa upp och svara på ett positivt sätt.

Nja, varken Ara, Anders Larsson eller Patrikweb har ju bidragit på ett positivt sätt, och det är dem jag reagerat mot. Anders Larssons senaste inlägg antyder ju att jag antingen är för korkad för att förstå att man ska betala skatt på eventuell vinst, eller så är jag kriminell och ämnar begå skattebrott genom att undvika skatt. Någon annan anledning har ju inte AL till att helt plötsligt påpeka att skatt ska betalas.

Inläggen som du själv, Rhuse, Jonny gjort är ju informativa och har tackats för i tidigare post.
Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20337541)
ok, först tack till er som gett ett informativt svar. :)

Anders Larsson 2010-01-04 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20337561)
Anders, hur kan du påstå att inköpspriset på en domän är 100kr och inget annat? Du utgår ifrån dagens priser hos de absolut billigaste registrarerna. Om du bemödat dig med att faktiskt läsa tråden så hade du sett mitt svar... Det finns inget som säger att inköpspriset automatiskt är 100kr/domän. Du verkar även utgå från att ingen av domänerna är äldre än 1 år gamla.

Bidra till ämnet eller håll käft. Är så jävla trött på påsigpåare som spammar sönder poster med meningslösa åsikter som inte har med ämnet att göra.

Du har inte svarat på min fråga, du skrev "att domänerna hypotetiskt hade kostat 850:- per styck". Håll käft själv om du inte är intresserad av att få svar från oss som vill hjälpa dig.

Ps. Vill du bara få svar som passar dig, alltså inte sådana som belyser din frågeställning ur andra perspektiv, så ställ bara frågan till dig själv - då får de det önskade svaret.

Anders Larsson 2010-01-04 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20337637)
Nja, varken Ara, Anders Larsson eller Patrikweb har ju bidragit på ett positivt sätt, och det är dem jag reagerat mot. Anders Larssons senaste inlägg antyder ju att jag antingen är för korkad för att förstå att man ska betala skatt på eventuell vinst, eller så är jag kriminell och ämnar begå skattebrott genom att undvika skatt. Någon annan anledning har ju inte AL till att helt plötsligt påpeka att skatt ska betalas.

Inläggen som du själv, Rhuse, Jonny gjort är ju informativa och har tackats för i tidigare post.

Eftersom du inte nämnt i din uträkning att du tänkte skatta, ville jag påpeka det för dig. Du kanska hade tänkt att göra det ändå, eller så missade du helt enkelt att tänka på det - och i så fall har jag precis hjälpt dig att slippa fängelse för skattebrott - är inte det positivt, så säg!

I ditt första inlägg skrev du såhär:
Citat:

1/ Kan jag då bilda bolaget och redan första dagen köpa min egen domänportfölj för 70'000 och betala tillbaka min vän?
Frågan som jag ställde, som du hypotetiskt svarade på, var inte så mycket svar om verkligheten. Även om din privata kostnad för domänerna vore 50.000 / st så kommer inte din uträkning att gå ihop, eftersom du måste skatta vinsten.

Vill du ha ett konkret svar måste du ge konkreta förutsättningar, i detta fallet hur stor din kostnad varit för domänerna, inget hypotetiskt svammel.

Thor 2010-01-04 20:36

Domänerna har kostat mig mellan 100kr och 2500kr i "inköp". En del är direktregistrerade (för allt emellan 100kr och 750kr), en del är köpta av andra och en del är snappade.

Inköpspriset kan ju inte vara det enda värdet baseras på, eller hur. När man pratar apportegendom så är det marknadsvärde man ska gå efter, inte vad saken kostade dig att köpa. Detsamma borde väl gälla domäner? För att dra till med ett exempel; WN.se måste väl anses vara värd mer än 100-150kr oavsett om den är nyregistrerad eller inte...? Marknadsvärde och inköpspris är två olika saker.

Jag är inte ute efter att få ett svar som "passar mig", däremot är jag intresserad av att få svar på de frågor jag faktiskt ställt, inte frågor som folk hittar på och sen besvarar. Är så synd att så många ska gå OT hela tiden och sabba folks trådar med ovidkommande tjaffs därav mitt tidigare uttryck "Bidra till ämnet eller håll käft".

JohanssonHenrik 2010-01-05 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20337655)
Domänerna har kostat mig mellan 100kr och 2500kr i "inköp". En del är direktregistrerade (för allt emellan 100kr och 750kr), en del är köpta av andra och en del är snappade.

Inköpspriset kan ju inte vara det enda värdet baseras på, eller hur. När man pratar apportegendom så är det marknadsvärde man ska gå efter, inte vad saken kostade dig att köpa. Detsamma borde väl gälla domäner? För att dra till med ett exempel; WN.se måste väl anses vara värd mer än 100-150kr oavsett om den är nyregistrerad eller inte...? Marknadsvärde och inköpspris är två olika saker.

Självklart är ju domänen värd sitt marknadspris. Det svåra är att övertyga din revisor vad marknadsvärdet är. Kan man inte uppvisa ett reelt värde är det vad det står på ditt inköpskvitto som är värdet. Löpande kostnader du haft under tiden kan du inte räkna med. Ett godkännande från revisorn bör dessutom backas upp av skatteverket om du inte är helt 100 på att din revisor förstått till 100% vad domänhandel handlar om. Skulle han/hon godkänna köpet kan skatteverket ändå neka att godkänna det och i slutändan åker du själv på det även om revisorn gjort fel.

Anders Larsson 2010-01-05 14:08

Förlåt mig att jag inte varit övertydlig, jag ska göra ett nytt försök att besvara dina frågor och inget annat.

Citat:

Om du gör en vinst när du säljer domänerna till ditt bolag måste du skatta denna vinst, i så fall är svaret nej. Om du har haft kostnader på motsvarande försäljningssumma uppstår ingen vinst, och svaret är ja.

Citat:

2/ Kan jag då räkna dessa domäner som "immateriella tillgångar" (som Conny West kallade dem i en post tidigare) och ändå anses ha kvar 100'000 i aktiekapital?
Det är i slutändan upp till Skatteverkets bedömning, ingen kan på förhand (tyvärr inte ens Skatteverket) ge ett definitivt besked på att de tycker att värderingen stämmer överens med din uppfattning.

Citat:

3/ Måste revisorn godkänna värdet på portföljen som vid apportegendom?
Pass.

jonny 2010-01-05 21:29

Det som avgör om du behöver betala skatt när du köper domänerna eller inte är din kostnad för anskaffningen av domänerna. Har du nyregistrerat dem så bör det vara den avgiften och är de köpta i andra hand så bör det vara vad du faktiskt betalat. Marknadsvärdet är irrelevant i det här fallet.

Marknadsvärdet spelar in i vilket värde domänerna möjligen har som aktiekapital.

Det du måste tänka på är att om du lånar 70 000 kr och använder som aktiekapital och sedan köper domänerna av dig själv för 70 000 kr kommer det förmodligen anses att du gjort en vinst på större delen av summan vilket innebär att du får betala mycket i skatt och inte kan betala tillbaka hela beloppet till din vän.

Ara 2010-01-07 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik (Inlägg 20337750)
Självklart är ju domänen värd sitt marknadspris. Det svåra är att övertyga din revisor vad marknadsvärdet är. Kan man inte uppvisa ett reelt värde är det vad det står på ditt inköpskvitto som är värdet. Löpande kostnader du haft under tiden kan du inte räkna med. Ett godkännande från revisorn bör dessutom backas upp av skatteverket om du inte är helt 100 på att din revisor förstått till 100% vad domänhandel handlar om. Skulle han/hon godkänna köpet kan skatteverket ändå neka att godkänna det och i slutändan åker du själv på det även om revisorn gjort fel.

Jag kollade just med vår revisor. Domänerna är värda det man köpte dom för (som vilken annan vara som helst?). Man räknar på anskaffningsvärde.

Årsavgiften varje är är en kostnad. och har ingen betydelse om det inte är en ny domän då är första registreringskostanden domänens anskaffningsvärde.

Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20337541)
Om du läser en gång till så är inte aktiekapitalet ett problem, egna 30000 plus lån på 70000.

Så du ska bara ha några domäner i bolaget och inget annat?

Conny Westh 2010-01-11 21:17

För att det ska bli helt problemfritt att starta igång din verksamhet i aktiebolaget så gör du så här enligt mitt förslag (jag förutsätter att du har enskild firma och är momsregistrerad och har F-skatt idag):

1) Lånar privat 70000 av din kompis (ni utfärdar en revers på beloppet som du ska betala tillbaka), satsa 30 000 själv.

2) registrera AB, anlita revisor, F-skatt, Momsregistrering m.m. Bolaget har nu 100 000 SEK i eget kapital. Det finns en del regsitreringsavgifter och annat småkrafs som ajg struntar i i detta resonemang.

3) Din firma säljer alla domänerna till din kompis bolag med skrivet avtal till "marknadsmäsigt" pris (dvs ditt inköpspris 8000 SEK + moms (betalning kan ske med revers). Sälj till ditt inköpspris så slipper du skatta för någon vinst i enskilda firman.

4) Låt aktiebolaget köpa alla domänerna kontant för 8 000 SEK + moms (efter några månader kanske) direkt av din kompis till ett "marknadsmässigt pris", dvs samma pris som han själv betalat. Då borde det inte behövas någon värdering av revisorn. Det är viktigt att din kompis har ett bolag som ni kan jobba med. Så du inte får trubbel med momsen.

5) Sälj för 158 000 + moms.

6) ta ut 100 000 SEK som bruttolön, dvs 70 000 netto.

7) återbetala din kompis. Du är nu skuldfri.

8) du har ett eget AB utan privata skulder för AK.

-------------------

Du bör dock göra rktiga ägarbyten av domänerna så det finns registrerat som riktiga ägarbyten. Det blir givetvis en del omregistreringsavgifter för domänerna, annars kan det underkännas av skattmasen om de skulle göra en revision.

Scenariot är nu att du som privatperson är skyldig din kompis 70 000 SEK. Han har en revers som ger honom rätten att kräva dig på 70 000 SEK.

Aktiebolaget har 90 000 SEK i kassan. Men det finns imateriella tillgångar på 8 000 SEK och en utgående momspost på 2000 så aktiekapitaklet är nästan intakt. om du lyckas sälja något för 8000 + moms under året så återställs AK. Inga andra skulder eller tillgångar.

Din kompis bolag har nu betalat din firma 8000+ moms för domänerna och fått tillbaks 8000 + moms från aktiebolaget.

Din enskilda firma har gått plus/munus noll på domänerna. (en liten osäkerhetsfaktor eftetrsom jag inte vet vilak årsavgifter resp inköpspris du betalat för domänerna i din firma).

För att du som privatperson ska ha råd att återbetala din kompis lån för aktiekapitalet så behöver du få ihop 70 000 SEK netto, dvs en bruttolön på 100 000 SEK. Alternativt en del aktieutdelning (där är jag dock osäker på hur beskattningen är i fåmansbolag idag, det finns ett fribelopp som jag inte vet storleken på just nu).
För att du ska kunna ta ut en lön på 100 000 brutto så bör du sälja med en bruttovinst på ca 150 000 SEK + moms. Då har du även återställt AK eftersom du får avräkna 2000 SEK utgående moms mot den ingående på ca 37500 dvs 37500-2000 => 35 500 i momsskuld.

Men det fattas ju även 8000 så försäljningssumman bör vara minst 158 000 SEK + moms för att bolaget ska bli helt återställt.

Detta scenario förutsätter att domänerna är värda minst 158 000 SEK + moms vid en försäljning. Annars stämmer inte kalkylen.

Detta scenario med en försäljning på 158 000 SEK + moms är en s.k. minimalistiskt scenario, givetvis för du sträva efter att få en högre vinst i bolaget så du kan öka kapitalet

Men ska jag vara ärlig så tror jag inte det är något problem att bolaget köper domänerna av din firma för det är ju ditt inköpspris och inget "överpris". och då slipper du involvera din kompis i mer än själva lånet på 70 000 SEK.

Men reservation för tankefel (det har varit en lång dag så jag är lite trött just nu) och att jag är felinformerad.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson