![]() |
Snökaos i trafiken! Krockade du?
Dagen började med att bilen var täckt med snö från topp till tå, efter en rejäl avborstning och värme i rumpan på sätet så var färden igång. 10 minuter senare låg jag i diket med en trasig framlykta.
Körde på raksträcka 70 väg i 70km/h med vinterdäck, killen framför mig såg ut att sakta in så jag bromsade halvhårt men ingen tvärnit. Då upptäckte jag att han hade stannat helt mitt på vägen och foten pressades ner i golvet. "NEJ... NEJ... NEJ!" lät jag i några sekunder och till sist väjde jag ner i diket och touchade hans högra baklykta med min främre vänstra. Extremt onödigt, men som alla vet så krockar ingen med flit. Olyckor händer och denna gång var det min tur att ta på mig skulden. Dessutom var det en lånebil jag körde, suck... Hur har erat snökaos sett ut nu på morgonen? |
Ha ha surt att smälla med lånebil!
Jag älskar normalt att köra i snö själv, men i år har jag ny bil som jag är ovan vid vinterväglag med + att jag hoppar på kryckor nu och måste köra min automat med "fel fot". Det var inte alls lika roligt att köra i snö då... men jag kom fram med båda framljusen hela ;) |
4WD och sprillans nya dubbade Nokian Hakka är inte dumt i snön. Det enda som är dumt är att alla kör så långsamt :-D
|
Citat:
Ja usch det var inte roligt att krocka en lånebil. Den andra är inne på verkstaden p ga påkört rådjur! Typiskt... Det var dock inte jag som körde på rådjuret. Jäkla oflyt, sitter fortfarande och är irriterad och trött på det. Tror det går på typ 6300 spänn. |
Jag tycker det är så roligt när snö kommer, för här nere (Uppsala/Stockholm) får folk panik för lite snö på vägen. Folk vet inte hur man för sig och det smäller höger och vänster. Tycker att folk ska tvingas att köra halkbana lite oftare om dom är så rädd för lite snö.
|
Om Vägverket gav f-n i att salta på snön så skulle det inte vara så halt. Nu sladdar man omkring på ett halt snöslem på E18. Det gick för övrigt 65 på E18 förbi Enköping vilket är ett nytt rekord i snigelfart för min del. Resten av vägen var ok men det blev inga omkörningar så det tog 20 minuter extra mellan Västerås och Uppsala i morse. Annars är det skönt med snö för plogade vägar är ljusa och trevliga att köra på. Dessutom blir det tyst om det är snöväglag. Bra vinterdäck är en självklarhet. I år blev det Michelin X-Ice North efter att ha kört Hakka tidigare. Hakka var nog lite bättre kanske. Svårt att säga.
|
Jag tycker det är så roligt, för varje år när snön kommer så blir det snökaos, lär sig inte folk någon gång att snön kommer varje år? Och att med snö kommer halka, lite kaos i trafiken m.m. Jag brukar åka kommunalt, dels för att det är billigare men också bättre för miljön. Självklart har även SL lite problem med trafiken när snön kommer men mina erfarenheter är att de klarar sig bättre än vanliga privatbilar. Så go SL när det blir snökaos:D
|
Citat:
Det handlar väl knappast om att folk ska lära sig. Olyckor händer och ingen gör det med flit. Körde vinterdäck, körde lugnt efter hastighetsgränsen och jag höll ett bra avstånd (Dock tydligen inte tillräckligt!) till bilen framför. Det som hände var att längre fram (jag såg inte dit från min position) så kom en plogbil i en tunnel så bilen framför bestämde sig att bromsa in hårt och stanna istället för att möta plogbilen i tunneln. Jag bromsade och gled en REJÄL bit och väjde till sist ner i diket. Självklart erkänner jag att jag missbedömde avståndet. Även fast jag hade längre än vanligt så var det bevisligen inte tillräckligt, men betyder detta att jag (och de andra som råkar ut för olyckor) inte lär oss år efter år? PS Haft huvudvärk i några timmar nu. Är det något jag borde titta upp? |
Citat:
Om du har varit med om en trafikolycka och evt airbag har löst ut och du har huvedvärk ska du nog alla fall ringa 1177 och fråga. Kan vara smart. |
Som acidflash säger så om airbagen har löst ut bör du kontakta sjukvårdsrådgivningen 1177. Börjar du må illa om än lite så ska du absolut kontakta 1177 eller din husläkare.
|
Åker du in akut så skicka ett PM med ditt mobilnummer så ska du få tillgång till externa WLAN:et på sjukhuset. :)
|
Jo, det är faktiskt så att folk måste lära sig. De allra flesta olyckor sker på grund av misstag av någon eller samtliga inblandade. Det handlar om allt från att man inte satt på vinterdäck, inte är uppmärksam på grund av mobiltelefon eller annat, att man inte är en van förare men ändå ger sig på hal väg eller nattkör på smala landsvägar, inte håller avstånd, kör för fort, inte följer de regler som finns, kör dagen efter fest, att man sovit för lite (att köra trött är inte mycket bättre än att köra onykter) osv. Har man dålig reaktionsförmåga bör detta likställas med rattonykterhet oavsett vad orsaken är. Man sätter sig trots allt i ett livsfarligt fordon där man ansvarar för sitt eget och andras liv.
Jag beskyller inte någon här för någonting alls men det är de facto så att de allra flesta olyckor hade kunnat undvikas. Sedan finns det givetvis sådant som är helt omöjligt att påverka själv också. Tycker knappast det är roligt med det kaos och de olyckor som sker när vintern kommer. Det är varje år ett antal personer som blir allvarligt skadade eller avlider... Marcus: oavsett om airbagen utlösts eller inte så bör du nog ta dig till sjukhuset. Är det enda man känner av några småsår på armar eller ben så är det lugnt men huvud, nacke och rygg ska man alltid vara försiktig med. Det behövs inte så mycket för att få en mindre hjärnskakning. |
Helt rätt tänkte jag rent allmänt, vi svenskar som vet att det blir halt borde ju alla ta det mycket lugnare när första halkan kommer rejält, och det gäller självklart alla.
Citat:
Huvudvärken tycker jag verkligen att du ska kolla upp, hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite är mitt motto när det gäller att ringa läkare:) |
Att det blir "kaos" i stockholm när det kommer snö beror inte särskilt mycket på att folk är sämre på att köra bil än i norrland. Konsekvenserna av långsam trafik eller stopp pga olyckor blir bara så mycket större när det ska passera tiotusen bilar per timme än när det ska passera 27.
När min familj bodde i dalarna så verkade de flesta i byn vara i diket en eller flera gånger varje vinter.. |
när jag bodde i göteborg var det stört omöjligt nästan att hålla avstånd vid vinterväglag, eftersom många inte fattade att de hade 5ggr längre bromsträcka. La man sig på lämpligt avstånd bakom bilen framför så nog f-n gled det in en ny bil i luckan, o en till o en till... till slut fanns två alternativ, stå still o låta alla köra förbi, eller hålla samma rötna avstånd och hoppas att man inte behövde bromsa innan man var framme :)
|
Hej,
OT: Hur mycket det än snöar i svedala är trafiken NÄSTAN alltid värre här ändå. Flera genomsnittliga döda i veckan på en liten plutt-ö :-( Men det förringar förstås inte olyckor i Sverige! Ta det lugnt i jul och nyårstrafiken alla! |
Nu är det 4x4 med nokian hakka så känns rätt så säkert :)
Men man har kört en hel del skrot bilar med undermåttliga däck. Men inget smällar de senaste åren, senast "smällen" var med en peugeot 205, jag svängde men bilen fortsatte rakt fram in i en betong sarg nere i frihamnen. |
Var ute igår med en lånad Saab 9-3. Vanligtvis brukar jag dra på och sladda runt (mogen som man är :P) men i en sprillans bil, då körde jag så lugnt som jag aldrig gjort förut! Det var extremt halt, när jag svängde kändes det att bilen bara gled. Saaben brukar göra 0-100 på drygt 9 sekunder, nu kom jag knappt framåt pga ESPn. Så jävla halt var det!
|
Det har varit dåligt med snö i Göteborg :(
|
Om folk hade lärt sig att köra lugnt o försiktigt samt anpassa farten till väglag & sin egen förmåga så hade olyckorna minskat. Bara för att bilen framför kör 120 på motorvägen så måste man inte själv göra det.
Hyrbil? Du tog inte försäkringen? |
Citat:
|
Faan SL tillsätter ju en krisgrupp varje gång snön faller här i Stockholm.. Det vanligaste uttrycket som SL & SJ använder VARJE vinter är "Vi blev tagna på sängen" VAA ska det komma snö varje år ?? Samma sak gäller nog dom som är riktiga 08:or också !
|
Här i Sundsvall är det halt som f-n men inga krockar hitills vad jag hört, men så har vi väntat på snö ett tag också :-)
|
Kan bara säga att Norrläningar kan köra bil 100% bättre än 08: or !!
(Är en fd Granloholmare/Nedansjö) |
Citat:
|
Med personbil var enda problemet att faktiskt parkera på min förhyrda p-plats här hemma. Jag fattar inte vad folk har haft för sig runt min parkeringsplats, men bilen ville bara glida i sidled - det gick efter lite extra manövrerande.
Imorse höll jag dock på att bli galen på alla som höll 30-40 på 70-väg med bra väglag. Utmaningen kom när det blev dags att köra ledbuss. Två på morgonen med drivning på bakaxeln på leden; en lite äldre scania ville gärna vika sig och åka i sidled istället för framåt. Första gången jag varit nära att köra ner skyltar - var till och med tvungen att backa några meter vid ett tillfälle. På eftermiddagen belönades jag med en lite äldre volvo, drivning framför leden och bara att gasa. Det är kul när jobbet faktiskt blir lite utmanande också ;). Synd om bussföraren i Viksjö idag bara... http://www.wighsnews.se/nyheter.php?...¬isid=57001 Föraren ska dock må bra. |
Folk i Stockholmsområdet kan inte köra bil när det är halt rent generellt. Största problemet idag är att folk som knappt kan köra bil under optimala förhållande ger sig ut när det är halt och de behöver vara uppmärksamma och lugna.
Mest intressant är väl vad tusan väghållarna höll på med. Det tycks ha snöat hela natten och först framåt 6-tiden på morgonen verkar snöröjningen ha påbörjats. |
jonny:
Göteborgarna är precis likadana.. Lite puder på backen och vips så är det totalt kaos och omöjligt att komma fram.. |
Det är så spännande varje vinter. Folk verkar vara lika förvånade varje år.
VA?!? Blir det halt när det är snö och is på backen?!? Bortförklaringarna är roligast, måste ringa en bärgare jag känner för han har alltid bra storys veckan efter första snöfallet. "Jag körde bara 90 och det är ju 90-väg här så då var det inte mitt fel att jag körde av." "Men jag har ju fyrhjulsdrift" "Ah, men jag har dubbdäck." Olyckor händer, men varför är det så svårt att erkänna att man är en idiot som inte anpassade hastigheten till väglaget? Jag har kört av en gång, för att jag åkte för fort. Gick väl 70 på 90-väg men utan väghållning är det helt fel hastighet i den kurvan. Men jag lärde mig i alla fall! |
JavaBlue, roligaste är nog ändå kvällspressen :)
En snöflinga som faller och det är snökaos och pressarna stoppas för att trycka nya löpsedlar... |
Citat:
|
Citat:
Och det är troligen de som är de främsta förespråkarna av "det var inte mitt fel utan vädrets"-mentaliteten. Tyvärr, eftersom de når ut till så många. |
Tidningarna gillar ju rubriker också.
Nu snöar det som fan och det går långsamt på infartslederna till stockholm, men det riktiga kaoset står lastbilarna för, i vanlig ordning är det väl utländska bilar utan vinterdäck och förare utan vintervana. E4/E20 vid Södertälje var visst inte rolig inatt.. |
Citat:
Och jag tror knappast att lastbilarna är dom som skapar kaos, som varje dag sitter ute i trafiken timme ut och timme in, sedan kommer hobby-bilisten Svensson som tror sig äga vägen, kör om lastbilarna på dom mest idiotiska ställena och tränger sig in emellan två andra långtradare.... |
jo, fast surt är det att SL ställt in all busstrafik utanför innerstaden. Hur kommer man nu hem?:S
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Misstänker att du inte uppfattade eller förstod rulldäck vilket inte är samma sak som drivdäck. Det har inget med dubb att göra. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson