![]() |
Adwords i onda syften
Ett företag jag arbetar för ringde mig i dag lite lätt upprörda över följande scenario:
En kund som man sagt upp samarbetet med på grund av betalningssvårigheter har valt ge sig ut på vad som kan betecknas som en virtuell vendetta, tillvägagångsviset är att genom att genom Google Adwords marknadsföra något i stil med följande fras "Företagsnamn: Värdelöst...." som går till ett blogginlägg om hur mycket han skyr företaget i fråga. Eftersom att bolaget har ett unikt namn så är det dött bland adwords-fälten vid en sökning på namnet, dvs med undantag från denna annons som sålunda syns extremt tydligt. Vidare innebär även detta att kostnaden per klick förstås är väldigt låg, något som innebär att man för en väldigt nätt summa kan hålla sig kvar en lång lång tid. För att göra saken än värre har samma blogg som kunden marknadsför nu placerat sig på första sidan bland träffar vid en sökning på företagets namn. Tänkte bara förhöra mig kring om någon av er stött på liknande problem sedan tidigare och om det inte är något som borde betraktas som ett brott mot användarvillkoren för Adwords? De juridiska möjligheterna är nog obefintliga, vi är ju alla (med rätta) berättigade till att ge uttryck får våra åsikter oavsett forum. Edit: Argh! Fel subforum, kan en moderator flytta till "Företagsamhet, juridik och ekonomi" där denna kanske platsar bättre. |
Lite kan jag svara på, men inte allt.
Jag tror inte Google kommer hjälpa er eller vara till er assistans. Deras kundtjänst fungerar inte så... Tyvärr. Men jag tycker i alla fall att du ska skriva till dom, hur man nu gör det, och påtala dessa oegentligheter. Ett vanligt slö-post brev kanske är att föredra. Om inte, dom adresserna är lättare att hitta. (PM'a mig kan du få en, om du inte hittar.) *** Vad gäller hans blogg är det nog högst tillfälligt. "Easy come, easy go", så att säga. Visst, han har säkert också noterat en bra placering på detta sökord, eller företagsnamn. Men ska han behålla den måste han ligga i och skriva elaka saker om er flera gånger varje vecka. I alla fall 5 timmar, som minimum i veckan. Även om han fejkar andra användare och postar inlägg, så är det en avsevärd tid han lägger ner på din kund. *** Samtidigt är det en rätt korkad strategi. Om din kund heter något ovanligt, vilket du antyder, och om man sen söker på det... men då vet man ju vad man letar efter. Jag vet inte hur många som söker på din kunds namn, men visst, det är nog en del. Folk har en tendens att skriva URL'en i sökfältet i stället för i adressfältet... *** Det skulle förvåna mig, står det inte någon stans att man inte för använda AdWords i elakt syfte? Kolla det... |
https://www.google.com/intl/sv_se/ad...USbilling.html
Kolla punkt 3: " Du representerar och garanterar att (x) all den information du har uppgett är korrekt och aktuell," Riktlinjer för varumärken: http://www.google.se/permissions/guidelines.html Nej... det står mycket på den sidan, jag tror det är Googles varumärke som avses, inte din kunds varumärke. **** Adresser: Fylla i-formulär: http://www.google.com/support/contac...le_legal&hl=sv Slöpost: http://www.google.se/contact/ Google Stockholm Kungsbron 2 111 22 Stockholm |
Citat:
Positionen i Googles index är enklare att bemöta, där kan man i varje fall göra något konkret. I adwords-fallet känns det däremot mindre lustigt och det får ju sägas att det är en hemskt effektiv metod att sätta fällben med. Ca 40% av sökmotortrafiken, vilken totalt utgör drygt 45% av trafiken, härstämmar från sådana som blott sökt på företagsnamnet i detta fall. |
Citat:
|
Peta ned honom i Adwords då?
Kan inte kosta så mycket att "bräda" honom/henne? |
Låt en jurist skicka ett brev, det är ganska effektivt. Men framförallt kan man överväga att avbryta framtida samarbete med andra på ett mildare sätt, som inte resulterar i Adwordskampanjer.
|
Citat:
Snacka om bekräftelse!! Nej, det kas inte leda till något bra, positivt eller givande. |
Citat:
------- AdWords är marknadsföring och det är enligt marknadsföringslagen förbjudet att använda andras varumärken i sin marknadsföring. Registrera firmanamnet som varumärke och skicka in en kopia på registreringen till Google, samt en begäran om att skydda ordet i AdWords. Då spärras sökordet och ingen annan kan köpa det. |
Citat:
Om detta i grunden är hans fel så måste han vara riktigt sjuk i huvudet. Kontakta psykvården i så fall :) |
Nu vet jag inte vilken bransch det handlar om och vad som skrivs i bloggen men om det är möjligt, utnyttja detta till er fördel. Gör ett utskick till de befintliga kunderna och leverantörer och berätta om problemmet. Skapa i buzz i branschen. Några kanske tror på vad som skrivs i bloggen men har företaget skönt sina åtagande mot kunder och leverantörer tidigare så kan det bli väldigt positiv effekt. Sen kan du lägga ut företagets namn så att vi kan söka på google och klicka på annonsen. Kan bli väldigt dyrt för någon... :)
|
Studera och ta lärdom av vad som skrivs om Tiger Woods, en annan personlighet som fått anledning att se över sitt varumärke.
Jag tror inte det är så farligt som folk vill göra gällande. Hade jag varit sponsor hade jag inte gett upp... men det är lätt att sitta här, anonym på ett svenskt forum, och säga... Det står om det på många ställen, bland annat här: http://www.affarsvarlden.se/hem/grad...icle692486.ece |
Citat:
Om jag inte miss minner mig så har Google gått från att inte tillåta annonsering på andras varumärken till att man numera får det. |
Citat:
--------------- Då är det förmodligen ganska meningslöst att skriva till Google. Och meningslöst att koppla in jurister. Vilket gör att den bästa lösningen borde vara att göra just ingenting. Hur förbannad kunden än må vara så kommer hans aggressioner förmodligen att lägga sig tillslut. Det förutsätter så klart att han inte får nytt bränsle på elden. Som internetbaserat företag gör man rätt i att vara livrädd för sina kunder. En enda missnöjd och lite tokig kund kan ställa till med elände som tar många år att läka. Jag är själv en långsint jävel som inte kan sova gott om nätterna om jag inte får ett öga för ett öga och tand för tand. |
Ja, då kommer här en liten uppdatering och tack för all feedback. Efter oerhört mycket krångel gick Google med på att prata efter att chefsjuristen för det samfund som företaget är medlem i tog kontakt, det som kom fram av samtalet var att man inget kunde göra, dvs precis som väntat. De föreslog slutligen att vi skulle bemöta kritiken med en kommentar på bloggen, något jag tyvärr inte tror kommer att fungera.
Då återstår altearntivet att försöka få bort hans annons från första sidan genom att själva annonsera, det blir intressant att se om detta fungerar. Någon som vet om det ens är möjligt att köpa ut ett unikt sökord på detta vis, dvs om Google accepterar att en intressent sväljer hela utrymmet avsett för sponsrade länkar på första sidan där alla annonser pekar på en och samma domän? Förmodligen fungerar det som så att man måste registrera att antal Adwords-konton respektive tillhörande domäner innehållandes data som står i relation till annonserna för att detta skall ha någon effekt, tror ni inte? Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson