![]() |
Främja företagande för unga
Hej,
Har fått i uppgift att komma på idéer (process/lösning/modell) som ska ge unga medborgare stöd för främst start men även drift av företag. Dessa ska ur de ungas perspektiv vara praktiska, logiska och sammanhängande. Är det någon som direkt har något förslag på vad som kan förbättras idag? Vad kan förbättras för att unga ska få det enklare att starta företag? Kanske har du själv varit med om något du tyckte var svårt eller jobbigt med uppstarten? Dålig information etc? /J |
Skattefritt första året eftersom man inte får starta eget-bidrag.
|
Det pumpar ju in massor med pengar på jobbcoacher för att unga ska kunna få jobb. Men det resulterar ju uppenbarligen inte i några jobb.
Men en form av starta eget coach som hjälper en grupp ungdomar med att förverkliga sina idéer. Finns ju redan några former av sådant men en riktig coach som ger både negativ och positiv kritik och fungerar som bollplank hela vägen kanske skulle vara något. |
Se över reglerna för offentlig upphandling. Finns oftast inte en chans för unga att kunna sälja till dem.
|
Skattefritt var kanske att ta i, men att t.ex halvera eller helt slopa arbetsgivaravgiften för enmansföretag det första året. På så sätt kan man låta dessa pengar stanna kvar i verksamheten. Mer pengar i företaget utan att behöva sänka den lön man får ut.
Nu var det antagligen andra typer av förslag som efterfrågades. Det ovannämnda kräver ett politiskt beslut. Men förslag med coacher kanske inte är så dumt. I så fall borde det vara personer med good erfarenhet av företagande och inga "vanliga människor" utan erfarenhet av företagande. |
En kurs i hur man skaffar F-skattesedel och fyller i en självdeklaration. Är ju egentligen inte så svårt när man kan det men med några timmars genomgång med en expert så rätas säkert många frågetecken ut.
|
Jag håller med ovanstående. Jag tror det är bättre att satsa på kunskapen. Jag tror dom flesta får lära sig det den tuffa vägen men tror samtidigt det skulle hjälpa bra mycket mer om man lär ut det från början.
|
Det är redan halva av arbetsgivaravgiften om man är under 26, oavsett om man är egenföretagare eller anställd.
|
Jag e 20 år nu och har länge filat på att starta eget. För 2 år sen bestämde jag mig att nu är det dags. Jag hade en bra och konkret affärsplan och en bra produkt.
Det som hindrade mig från att starta var dels alla papper osv som skulle fyllas i, jag kände att jag inte hade någon koll på papprerna och när man ringde kundservice sa de bara "läs på hemsidan" vilket jag hade gjort flera gånger om. En annan sak som hindrade mig var kostnaden för att skapa ett företag, 800 kr för att bli företag. Visst är inte det mycket, men om man som ung lever på en tajt budget så gör det sina hål i hushållskassan. Det jag gärna skulle vilja se förbättras är: 1. En kurs för hur man startar upp företaget, gå igenom vad som krävs, vad som är bra att ha, hur man bokför m.m. 2. Slopa starta-företagsavgiften. 3. Ge en coach som kan finnas som stöd när man får frågor m.m. Som flera andra säger, satsa på kunskap! man kan tänka sig att lägga ner all tid i världen på sitt företag, men om man inte kan och inte lyckas hitta bra kunskap själv så är det svårt. |
Hm Avgiften anser jag är bra, eftersom att den hindrar åtminstone några som inte borde starta føretag från att gøra det. Sen är det ju såklart synd om den stoppar några som stoppas av det hindret men som har en bra ide/produkt.
Angående en sån kurs så tror jag man får papper hem om en starta-eget kurs som hålls av din kommun? Jag fick det här i norge, och är relativt säker på att det arangeras sådana kurser på kommunal nivå i Sverige med. Jag anser att personer med en affärsplan/bra utarbetad ide, borde kunna få starta eget bidrag, även om dom inte är 25år. |
Avgiften är väl för att registrera firmanamn hos Bolagsverket. Att registrera sig för f-skatt och moms är det enda man måste göra, och det är gratis.
|
Citat:
|
Hur mycket mindre skatt betalar man om man är under 26 då eftersom arbetsgivaravgiften blir ca 15% mindre?
|
Som någon skrev, alla ska inte starta företag... Det är faktiskt viktigt att poängtera.
Man ska betala de avgifter som finns. Man borde underlätta möjligheten att både driva företag och att vara anställd. Det borde vara lättare att arbeta halvtid. Idag är till exempel facket en stor motståndare till halvtid. Men halvtid kan vara en stor hjälp för många att starta sitt företag. Idag är det mycket som inte fungerar med a-kassa, sjuk...bla,bla... Som egen är man en del av välfärden, att betala, men inte att använda och i längden är det fel. Folk blir uppmanade att starta eget i stället för att gå arbetslösa och rent nationalekonomiskt är det förkastligt. Bäst att starta eget är när man fortfarande har en inkomst, så man inte står och faller med sin egen verksamhet. För... precis som någon sa, alla är kanske inte lämpade att starta eget, av olika anledningar!! Det är inget nederlag, men en insikt!! Ibland kanske man har rätt produkt, men i fel omständigheter. ... med mera. |
1. Det finns massvis av starta eget kurser.
Skatteverket har regelbundet starte eget kvällar där de diskuterar grunder och viktiga saker man kanske lätt missar. Arbetsförmedlingen brukar ha den typer av kurser, eller iaf veta vem som har det. Bor man i en inte allt för liten stad brukar det finnas ett Nyföretagarcenter, som har 1 veckas starta-eget utbildning. Gratis. 2. Frågan är dock, han man inte 800:- till det ska man kanske inte ge sig in i företagande. Trots allt är det en ekonomisk risk. 3. Håller delvis med, samtidigt ska man inte glömma de resurser som finns. Skatteverket har en väldigt hjälpsam kundtjänst och framförallt hemsidor som verksamt.se och skatteverket.se. Finns mängder med forum där kan diskutera företagande. |
Citat:
|
Skatten kan vara kvar (även om man helst vill slopa den också) men något som de borde fokusera på är kanske att göra det enklare att få ut LÖN.
Fakturerar jag ett företag på 10'000 inkl moms så kan jag välja mellan att handla upp hela summan och då dra av moms mot moms eller så kan jag välja att ta ut pengarna i lön genom ett uttag. Gör man detta så har man ju bara typ 4000kr. Så alternativen är alltså att handla TV apparater, datorer och andra IT relaterade saker (Om man jobbar inom branchen) för 10'000 eller så tar man ut en lön via ett så kallat "uttag" och har endast 4000kr att röra sig med. Som sagt... Gör det enklare för NYSTARTADE företag att ta ut lön! De flesta unga ensamma företagare drar inte in 50'000 i månaden till företaget. |
Citat:
|
AMV har tillgång till sådana kurser, men då gäller det att handläggaren godkänner det. Bland annat NUTEK, NFC m.fl kör utbildningen då.
|
marcuslind:
Allt du köper måste du kunna motivera vid en revision. Om du har ett eget kontor kan det vara motiverat att hänga upp en platt-TV i en hörna, men har du kontor hemma kan du glömma det. Sen ska du heller aldrig tänka "inkl. moms". Momsen är ganska ointressant för de allra flesta företagen. 8000 exkl. moms eller 10000 inkl. moms ger dig varken mer eller mindre, vare sig du spenderar pengarna eller tar ut dem i form av eget uttag. |
Citat:
|
Jag är själv mellan 20 och 25 år så jag kan svara på den frågan.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ha någon sorts coach som har drivit företag inom samma bransch som jag ska starta företag inom eller om han/hon har gjort det tidigare. Sedan finns det inga som vill starta företag idag, av ungdomar för ett kapital behövs för det mesta. Har väldigt många kompisar som vill starta eget men dom måste ha kapital för att komma igång. 1. En coach inom samma bransch eller har arbetat inom den branschen tidigare. 2. Lättare att få lån. 3. Starta eget bidraget ska höjas. Bidraget ska vara x antal % av lönen som en nybörjare har inom branschen som man driver ett företag. Säg att jag startar en hockeybutik t ex då blir mitt starta eget bidrag x antal % av vad en säljare på stadium, team sportia eller inter sport tjänar på ett år. Då tror jag att många många fler skulle starta företag. 4. Kurs i bokföring. |
Geneva:
Visst, man kan köpa vad som helst. Men får du en revision och din nya fina platt-TV står i vardagsrummet så är du rökt. Jag skulle kunna tänka mig att om du har en större inköpt privat så kanske de skulle släppa igenom den. Men om din företags- inköpta TV används privat på minsta lilla sätt kommer de inte vara nådiga. Jag skulle jämföra det med att försöka få igenom inköp av en schysst kostym på Holmens Herrekipering utan företagslogga.. |
Citat:
Arbetsgivaravgiften är 50% mindre, 15% istället för 31% på ett ungefär. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Skillnaden mellan 30% och 15% är 50% eller 15 procentenheter. Exempel med 100 kronor som utgångspunkt. 30% arbetsgivaravgift: 30:- 15% arbetsgivaravgift: 15:- 15% lägre arbetsgivaravgift: 25,50:- 50% lägre arbetsgivaravgift: 15:- |
Citat:
|
Citat:
100 kr * 30% arbetsgivaravgift: 30:- 100 kr * 30% avdragen skatt: 30:- Lön ut i handen: 70:- Kostnad för löneutbetalning: 130:- 100 kr * 15% arbetsgivaravgift: 15kr 100 kr * 30% avdragen skatt: 30:- Lön ut i handen: 70:- Kostnad för löneutbetalning: 115:- Din inkomstskatt påverkar inte. |
Citat:
Man betalar inte både egenavgifter och arbetsgivaravgifter. Skattelagstiftningen krångalar till det hela genom att de som ha enskild firma inte betalar några arbetsgivaravgifter alls utan enbart egenavgifter. Aktiebolag betalar inga egenavgifter utan enbart arbetsgivaravgifter. Utöver detta så gör företaget avdrag för preliminärskatten innan nettolönen utbetalas. |
Citat:
|
Tyckte inte det var något vidare svårt att komma igång, dock hade jag en kollega att bolla med. Fick även rådgivning av min mor som är duktig på bokföring / ekonomi.
Vi gick även på olika seminarier som AMS höll om starta eget, vilka var jätte bra. Därefter fick vi även rådgivning av en som jobbade åt Almi. Vi hade även en kontakt på banken som hjälpte oss med att starta bankkonton och dylikt. Var inga problem med att ta mindre lån i början heller, behövdes ingen täckning upp till 25 000kr. Dock är väl det ett relativt lågt kapital, men för oss var det tillräckligt. Vi satt även i möte med någon chef på kommunen där vi fick presentera vår affärsidé och affärsplan, där vi anslog om ekonomiskt bistånd. Att någon annan skall peka ut rådgivare åt dig inom den branschen du vill starta upp ditt företag inom tycker jag är absurt. Har man inte stake nog att söka kontakter på marknaden bör man kanske fundera på om man bör starta upp eget? Förstår inte riktigt varför man skall sänka massa skatter och avgifter för de som startar eget? Man måste ju ändå ge bort hela kakan förr eller senare, så är det inte bättre att peka på att så här är det och sträva efter detta. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bara för att vara övertydlig: Det är skillnad på "skatt och skatt". Inkomstskatten, som är det du som löntagare betalar och bestäms av kommunen där du är folkbokförd. Ligger mellan 29% till 34%, allt beroende på vart du bor och om du tillhör något religiöst samfund. Pengarna går in i det allmänna samhället (och ev kyrka du tillhör). Sociala avgifter (~egenavgifter) är något som en vanlig anställd inte ser, utan en avgift som arbetsgivaren betalar. Pengarna är (i princip) kopplade till dig som person och täcker saker som sjukförsäkring, pension etc. |
Det är ju sjukt svårt att skapa, lägg en extra förklaring till att man ska välja en summa man tror att man ska få in på ett år, som man sedan betalar varje månad fattar inte den :S
|
Citat:
Dock första året brukar man kunna komma undan rätt enkelt genom att skriva på övrigt. Att du inte vet hur mycket du kommer tjäna det första året men du skall ändå stå på dig om att f-skatt behövs för att du skall kunna syssla med det du gör. |
Citat:
*** För er som vill snylta med Platt-tv med mera på företagets bekostnad: 1. Man är alltid personligen ansvarig för vad man gör. Det spelar ingen roll att 100.000 andra gör på samma sätt. Det kan finnas andra saker som skiljer. Skattemyndigheten skiter i sånt. Du får betala 40% straffskatt på detta. Jag vet inte hur man räknar... om TV:n kostade 10.000 MED moms, vilket är det man får betala som anställd. Öhh... nej, jag vet inte hur dom räknar. Men räkna med att det blir en skapligt dyr TV... Även att tomtar på detta forumet säger att det går och att det är inga problem och att "alla andra gör så". Säg det till Skatteverket! :-) 2. Preskriptionstiden är fem år. Så alla äldre synder (av mindre valör, får man anta) behöver du inte oroa dig för. 3. Risken för revision är ljusår mindre om du anlitar hjälp med bokföringen och inte gör allt själv. Detta för att Skatteverket vet att det blir mindre fel, både avsiktliga och oavsiktligt. *** Skatteverket är inga korkskallar. När man väl står där med tre högutbildade och välklädda nationalekonomer och ska förklara för dom varför man behöver en platt-tv... då är man inte så jävla kaxig. Alltså, det är ingen risk att DU skulle ha mer kunskap i ekonomi än dom... Dom har ledigt 40 års ekonomi i ryggen, även om dom är unga. Om du nu ska fuska får du väl se till att göra det lite snyggt. Hur mycket kostar en fet platt-tv? Ja... kolla det... Sen ser du till att fixa till lite kundbesök och drar denna kostnaden från företaget. För 2009 är det 18:50, men kolla det. Sök på bilersättning eller milersättning. Samma pengar, lite utspritt men helt vattentätt. Du kan ju inte säga till Skatteverket, tre snyggingar med benkoll på allt, att "platt-tv 42 tum är en del av min IT-verksamhet". Eller förresten... gör det och lycka till! Det är säkert värt att testa... |
Det är inga problem i världen att köpa en plattteve och dra det på företaget - om du kan motivera syftet.
Producerar du tv-reklam? Har du skärmarna uppsatta på kontoret och visar infomaterial för kunderna? Såklart inget hemmakontor, utan "riktigt" kontor där du tar emot kunder regelbundet. Drar bolaget in pengar och går med vinst? Lättare att motivera om än bolaget går med storförlust. Har ni ett personalrum med tv? Nej, ditt vardagsrum är inget personalrum. Allting kan du göra, och är din motivering bra har så är det inga problem. |
..vilket är precis vad jag skrev i en tidigare post i tråden.
Har man ett riktigt kontor och hänger upp en TV i ett litet hörn med någon soffa så är det inga som helst problem. Men hemmakontoret? Glöm det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson