WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Polisanmäla bedragarna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039307)

Henke76 2009-11-26 13:42

Polisanmäla bedragarna
 
Vad tusan ska man göra med alla j---la bedragare som försöker beställa mot faktura trots att de har miljoner i skulder hos Fogden? Jag blir sååå trött på detta. Det kostar oss en massa pengar i administration och kreditupplysningar. Det värsta är i de fall de lyckas.

Finns det något sätt att bevisa att de haft i uppsåt att lura företaget? I så fall borde man kunna polisanmäla dem.

Staffconsulting 2009-11-26 13:45

Ja vad ska du få ut av en polisanmälan? Dom har ju inga pengar att betala ditt skadeståndskrav med heller..

Wojt 2009-11-26 13:51

Polisen tar inte ens tag i riktiga bedrägerier.

Lycka till med "uppsåt" haha.

petlin 2009-11-26 13:55

Det kan nog vara svårt att bevisa att någon har haft brotsligt uppsåt så att det räcker för en polisanmälan. I alla fall när det gäller bedrägeri i formen av att man inte betalar för beställda varor. Höga skulder hos fogden kan ju bero på många saker och är ju inget bevis för att man inte tänker betala just din faktura om du nu ger dem kredit.

Däremot så är risken allmänt högre att man inte får betalt från den gruppen av kunder varför man som företagare, med just kreditupplysningar som grund, brukar avstå att ge krediter i dessa fall.

Daniel29 2009-11-26 16:45

Lösning 1: Skicka endast varor mot förhandsbetalning med kort eller mot pf. Det är så jag har löst problemet!
Varför ska du ligga ute med risker??

MrBob 2009-11-26 17:06

Jag håller med daniel ovan här. Ska du inte titta på en betallösning som går ut på att kunden betalar först och får sitt paket sen?

Visst kostar det en slant... men alternativet verkar vara rätt kostsamt det med!

Det finns ju såna lösningar som man kopplar direkt till internetbanken, eller till ett vanligt kreditkort. Det är väl bra service!? då slipper du köra kreditupplysning, packa, skicka och sen bråka med dina kunder...

Det verkar väldigt kostsamt tycker jag!!

Davve 2009-11-26 17:28

I Sverige så skyddar man bara konsumenten, företagen får kämpa för att ha råd med dagens skatter och ingen bryr sig. Borde bli en ändring så att även konsumenten har skyldigheter och får betala för felaktigt handlande

Conny Westh 2009-11-26 19:31

Det är inte bedrägeri om man beställer något och samtidigt har betalningsanmärkningar. Tror du att alla de med betalningsanmärkningar är bedragare så är du bara naiv.

Hälften av alla företag har betalninganmärkningar och ca 500 000 av alla svenska privatpersoner. Det finns ca 1 000 000 registrerade företag, varav ca 400 000 anses vara "aktiva". Det är ytterst få som är "bedragare". De flesta bedragare hittar du inte i några register över betalningsanmärkningar. Jag har råkat ut för ett flertal "bedragare" som är helt prickfria i alla register, tvärtom är flera "respekterade" företagare, men de är inte dömda i domstol elelr har betalningsanmärkningar för de vet hur man ska slippa att drabbas av samhällets vedergällingsapparat. Men de har ett systematiskt bedrägligt beteende. Ljuger friskt vid förhandlingar så man ingår avtal under falska förespeglingar och ser alltid till att det de säger inte finns dokumenterat så man kan bevisa att de sagt det.

Man kan få betalninganmärkningar av en rad olika anledningar, det är ytterst få som gäller bedrägerier.

De som har betalninganmärkningar behöver ha ett liv de också, de måste betala hyran köpa mat åka till jobbet/arbetsförmedlingen m.m.

Om du tvivlar på deras betalningsvilja så kan du begära förskott eller kontant/postförskott. Saknar de betalningsförmåga så kommer de inte att kunna betala i förskott. Varför ge kredit i tid och otid? Det är ingen som tvingar dig att ge kredit. Ta betalt vid leveransen (postförskott) eller begär förskott, så kan du fortsätta att göra lönsamma affärer.

Davve 2009-11-26 22:11

Conny, han menar lite annat. Jag haade samma problem när jag sålde mycket till privatpersoner. Då jag sålde tjänster så förlorade jag endast min tid och inga pengar, men det var rätt märkligt mins jag. En kalle banan beställer en tjänst, får den levererad med faktura. kalle har massa bet.anmärkningar och väljer att inte betala sin faktura. Jag skickar den till inkasso och fakturan vilar i väntan på att kalle ordnar sin ekonomi och betalar sin skuld. Men kalle skickar en ny beställning en tid efter, trots att han sket fullständing i min faktura. Jag erbjuder då förskottsbetalning pga en ordeglerad skuld, kalle väljer att skita i det för då måste han betala, det var ju inte kalles tanke vid köptillfället.

Sådana fall finns det gott om, folk vid beställnign vet med sig att de inte kommer att betala. Det är ett bedrägligt beteende som inte är lagstadgad tyvärr, men borde bli.

Det handlar dock inte bara om privatpersoner, företagen gör likadant. Jag kollar därför upp kunden innan och har den prickar så lägger jag ingen tid på den kunden. Erbjuder förskottsbetalning, och innerst inne skiter jag i om han väljer det eller ej, vill ändå inte ha den kunden.

Det är som jag skrev samhället är byggt för att skydda konsumenten, men som det brukar så går allt till överdrift i sverige ibland. Om jag ansäller någon och inte betalar lön så får jag problem. Men om jag som anställd köper något hos en företagare, vars lön är beroende på intäkter, och skiter i att betala fakturan så händer det inte mycket. Och betalningsanmärkningen skrämmer bara den som inte har det, personer som har flertal sådana skiter i om de får en till.

Tänk vad enkelt det hade varit om varje företag hade en möjlighet att belasta kundens bankkonto om skulden inte regleras. Det skulle kunna finnas en myndighet som först måste godkänna det för att kontrollera så allt går rätt till. Då skulle vi alla företagare kunna sköta våra indrivningar själva ist för att betala kronofogden som inte ens klarar av att dela ut brev för underskrift till den som är skyldig. Skulel vi företagare ha en sådan möjlighet, skulle även konsumenter med dålig ekonomi fundera både en och 2 ggr innan de handlar utan att ha råd till det, för då skulle det kännas i deras plånbok ändå.

Det är företagen som driver sverige, ju sämre det går för oss ju sämre det går för sverige. Inte nog med det, det är små företag som driver Sverige, alltså du och jag... Stora företag får skattelättnader, eller betala skatt i andra länder. Så varför är det alltid konsumenten det är synd om? Utan företag skulle det inte heller finnas konsumenter.

Gustav 2009-11-26 23:11

Det är skillnad på en betalningsanmärkning och 100 stycken. Jag håller med Henke76 att det borde anses vara bedrägligt beteende när personer med +100 betalningsanmärkningar beställer mot faktura. På något vis borde man ta ifrån en sådan person rätten att ens försöka handla på kredit. Jag tycker inte det vore konstigare än att man tar ifrån en notorisk rattfyllerist körkortet.

Rent juridiskt så finns det dock inte någonting man kan göra åt saken. Till skillnad från rattfyllerister så får ekonomiskt allmänfarliga personer fritt prova lyckan gång på gång.

Henke76 2009-11-27 14:22

Oj, det blev väldig fart på tråden :-) Jag var nog lite frustrerad pga att jag just fått in flera beställningar på raken som var tydliga försök till bluff.
Conny: Jag har absolut inget emot personer med betalningsanmärkningar och det är aldrig något problem hos oss.

Tyvärr råkar vi ofta ut för tydliga försök att lura till sig varor. Personer med ett saftigt skuldsaldo hos Kronofogden, utmätning osv och de samtidigt beställer det dyraste vi har i sortimentet mot faktura.
Att ta bort faktura som betalningsmetod pga att några idioter försöker utnyttja det känns inte rätt och skulle inverka negativt på våra affärer.

ecstyle 2009-11-27 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel29 (Inlägg 20333060)
Lösning 1: Skicka endast varor mot förhandsbetalning med kort eller mot pf. Det är så jag har löst problemet!
Varför ska du ligga ute med risker??

Du undkommer inte bedragare på det sättet heller. Ja du kanske minimerar det om du rekar och skickar som paket, men skickar du som brev kommer du att ha bedragare som kommer att säga att dom inte har fått något. Jag har en kortbetalande bedragare på halsen nu som säger att hon inte fått något och vill ha pengarna tillbaka..hon har varit/är ett riktigt pain in the ass som tar alldeles för mycket av min tid. Som tur är har jag inte fallit för hennes begäran att vi skall samtala på telefon så jag har fått mycket bevis via mejlkonversation. Hon ljuger extremt mycket...men påpekar i alla mejl hur ärlig hon är....Jag har verkligen ingen lust att betala tillbaka något eftersom jag är säker på att det är en bedragare som har satt detta i system. Hon hotar med polisanmälan och jag nästan välkomnar det för hon har en hel del att förklara i så fall....Men gissar jag så behåller hon väl grejerna som hon har köpt. Men vi får se vad som händer..Jag inväntar "postens utredning"...

ecstyle 2009-11-27 15:59

Mina kortbedragare beställer alla för onormalt stora belopp och till 99% skall det skickas till Malmö och dom handlar på stulna kort. Det är ofta lätta att genomskåda och man har ganska god hjälp av samport och bedrägeriavdelningen hos Euroline, dock känns det som att just Euroline oftast av någon anledning är väldigt ointresserade av att kolla upp betalningarna. Speciellt om det rör sig om en utländsk kund. Man får ligga på...

SweCat 2009-11-27 18:59

vi skickar inte längre varor med brev, utan kör allt spårbart just pga sådant.

ecstyle 2009-11-27 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20333197)
vi skickar inte längre varor med brev, utan kör allt spårbart just pga sådant.

Vi rekar brev vid vissa nivåer och paket över 2kg blir ju spårbart, annars inte. Det är helt enkelt för dyrt. Tyvärr.

SweCat 2009-11-28 11:27

det är ett problem med kostnaden, och allt beror på hur stora problem man har vilket man väljer. Det brukar man få sätta sig ner och räkna på. I vårt fall har vi också minskat frågorna till kundtjänst om när order kommer fram rejält sedan vi införde det, så det vi förlorar på porto tar vi igen på andra ställen.

Richie72 2009-11-30 20:32

Skickar du verkligen till folk med betalningsanmärkningar? Sen vi slutade skicka till folk med betalningsanmärkningar och skickar påminnelse via e-post på förfallodagen har problemet minskat drastiskt.

Men nån blir man ju lurad av varje månad.

/Richard

SweCat 2009-12-01 09:05

nej, naturligtvis skickar vi inte till folk med betalningsanmärkningar såvida de inte betalat varan innan den skickas.

Kedi 2009-12-01 11:20

På vissa låter det som de som har en betalningsanmärkning inte betalar för sig.

Man kan inte kräva att folk betalar innan man skickar en vara. Jag t ex väljer bort företag som kräver betalt innan de skickar en vara eftersom jag föredrar att betala i samma veva som en vara kommer.

Kedi 2009-12-01 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20333516)
nej, naturligtvis skickar vi inte till folk med betalningsanmärkningar såvida de inte betalat varan innan den skickas.

Då vet man att man ska undvika skicka ifrån ditt bolag swecat.com eftersom ni kräver betalt innan ni skickar en vara.

SweCat 2009-12-01 14:52

japp Kedi, det stämmer, jag ser gärna att du inte handlar på kredit hos mig om du har betalningsanmärkningar.

Eftersom 95% av alla orders lagda av personer med betalningsanmärkningar inte betalas, så pga dessa människor så kan nu de resterande 5 % som har betalanmärkningar och vill betala inte handla på faktura hos oss. Tråkigt för dem men så är det. Jag tro det är rätt vanligt bland oss e-handlare att inte bevilja faktura till människor med betalanmärkninar

Kedi 2009-12-01 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20333578)
japp Kedi, det stämmer, jag ser gärna att du inte handlar på kredit hos mig om du har betalningsanmärkningar.

Eftersom 95% av alla orders lagda av personer med betalningsanmärkningar inte betalas, så pga dessa människor så kan nu de resterande 5 % som har betalanmärkningar och vill betala inte handla på faktura hos oss. Tråkigt för dem men så är det. Jag tro det är rätt vanligt bland oss e-handlare att inte bevilja faktura till människor med betalanmärkninar

Jag skrev ingenstans att jag skulle ha betalningsanmärkningar. Läs ordentligt innan du antyder saker som inte ens stämmer.

Sedan är det inte särskilt seriöst att kräva betalt i förskott när man kan betala i samma veva som ett paket kommer.

Davve 2009-12-01 16:05

Och de som inte hämtar ut sina paket då? Vem ska betala den kostnaden enligt dig Kedi?

Kedi 2009-12-01 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20333591)
Och de som inte hämtar ut sina paket då? Vem ska betala den kostnaden enligt dig Kedi?

Är det så svårt att fatta attt det blir den som inte hämtar ut får betala?

Kedi 2009-12-01 17:03

Lika illa är det när företag skickar produkter som man inte har beställt och kräver att man står för fraktkostnaden när det är företagen som skickar oönskade produkter som ska stå för frakten.

Finns nämligen dem som har blivet blåsta på produkterna av företag som kräver betalt innan de skickar produkterna. Dock inte jag eftersom jag inte skickar från sådana företag.

Kedi 2009-12-01 17:04

Nej, nu tänker jag inte diskutera detta mer eftersom jag har sagt min åsikt angående detta. Har i alla fall skrivet i min blogg angående detta.

Yoghurt 2009-12-01 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20333605)
Är det så svårt att fatta attt det blir den som inte hämtar ut får betala?

Och hur stor chans är det att en person med betalningsanmärkningar skulle betala en sådan faktura?

SweCat 2009-12-01 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20333588)
Jag skrev ingenstans att jag skulle ha betalningsanmärkningar. Läs ordentligt innan du antyder saker som inte ens stämmer.

Sedan är det inte särskilt seriöst att kräva betalt i förskott när man kan betala i samma veva som ett paket kommer.

Läs själv Kedi, jag skrev OM du har betalningsanmärkningar.

Wojt 2009-12-01 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20333605)
Är det så svårt att fatta attt det blir den som inte hämtar ut får betala?

Snarare du som har svårt att fatta.

Personer som inte hämtar ut sina postförskott betalar inte fakturor du skickar till dem pga att de inte löser ut sina paket.

Det måste du väl inse själv?

Davve 2009-12-01 21:21

kedi verkar inte vara en företagare själv, därför är det omöjligt att förstå sig på hur det fungerar. Och driver hon/han ett företag, önskar jag lycka till :) kan behövas med den inställningen :)

Kedi 2009-12-01 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20333633)
Snarare du som har svårt att fatta.

Personer som inte hämtar ut sina postförskott betalar inte fakturor du skickar till dem pga att de inte löser ut sina paket.

Det måste du väl inse själv?

Jag fattar visst så anklaga mig inte för att fatta och sedan brukar företagen skicka en räkning för outlösta paket och om de inte betalar går det till inkasso och sedan kronofogden.

Nu tänker jag varken skriva eller läsa vad som skrivs i tråden.

Håller mig borta från oseriösa företag som kräver betalt innan de skickar produkterna.

Cod 2009-12-01 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20333646)
Jag fattar visst så anklaga mig inte för att fatta och sedan brukar företagen skicka en räkning för outlösta paket och om de inte betalar går det till inkasso och sedan kronofogden.

Nu tänker jag varken skriva eller läsa vad som skrivs i tråden.

Håller mig borta från oseriösa företag som kräver betalt innan de skickar produkterna.

Jag tror inte att någon skulle anklaga dig för att fatta :)

Davve 2009-12-01 23:37

Återigen, att skicka en räkning för ett paket som inte ät uthämtat till inkasso och sedan KF medför ännu mer kostnader om personer inte betalar. Hade alla konsumenter varit betalande kunder, hade ett sådant upplägg fungerat bra, nu ser verkligheten tyvärr inte ut så, och med tanke på den nya snabblån träsket så är snart var 5-e svensk med i KF register, svårt att bedriva en verksamhet på att skicka fakturor då och hoppas på betalning.

Kedi, starta ett företag och arbeta enligt principer du förespråkar, innan du har gjort det behöver du nog inte kalla någon här för oseriösa företagare som väljer att få betalt för sin tid/produkt.

Conny Westh 2009-12-02 03:32

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20333106)
En kalle banan beställer en tjänst, får den levererad med faktura. kalle har massa bet.anmärkningar och väljer att inte betala sin faktura. Jag skickar den till inkasso och fakturan vilar i väntan på att kalle ordnar sin ekonomi och betalar sin skuld. Men kalle skickar en ny beställning en tid efter, trots att han sket fullständing i min faktura. Jag erbjuder då förskottsbetalning pga en ordeglerad skuld, kalle väljer att skita i det för då måste han betala, det var ju inte kalles tanke vid köptillfället.

Sådana fall finns det gott om, folk vid beställnign vet med sig att de inte kommer att betala. Det är ett bedrägligt beteende som inte är lagstadgad tyvärr, men borde bli.

Det handlar dock inte bara om privatpersoner, företagen gör likadant. Jag kollar därför upp kunden innan och har den prickar så lägger jag ingen tid på den kunden. Erbjuder förskottsbetalning, och innerst inne skiter jag i om han väljer det eller ej, vill ändå inte ha den kunden.

Det du beskriver är nog mer bedrägeri än något annat, jag uppfattade inte trådskaparens inlägg så.

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20333106)
Det är som jag skrev samhället är byggt för att skydda konsumenten, men som det brukar så går allt till överdrift i sverige ibland. Om jag ansäller någon och inte betalar lön så får jag problem. Men om jag som anställd köper något hos en företagare, vars lön är beroende på intäkter, och skiter i att betala fakturan så händer det inte mycket. Och betalningsanmärkningen skrämmer bara den som inte har det, personer som har flertal sådana skiter i om de får en till.

I normalfallet är konsumenten en lite arbetsam myra som går till jättestora företaget som H&M, ICA, Coop, Åhléns mfl. Det är så lagstiftaren ser på det.

Sen fi nns det många småföretagare som borde strama upp sina rutiner för kundorder, det är otroligt många som inte gör det allra minsta försök att kontrollera vem man gör kreditaffärer med. Jag har själv gjort stora förluster på detta sätt, jag är inte bättre än andra på den punkten, annat än nu i efterhand förstås.

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20333106)
Tänk vad enkelt det hade varit om varje företag hade en möjlighet att belasta kundens bankkonto om skulden inte regleras. Det skulle kunna finnas en myndighet som först måste godkänna det för att kontrollera så allt går rätt till. Då skulle vi alla företagare kunna sköta våra indrivningar själva ist för att betala kronofogden som inte ens klarar av att dela ut brev för underskrift till den som är skyldig. Skulel vi företagare ha en sådan möjlighet, skulle även konsumenter med dålig ekonomi fundera både en och 2 ggr innan de handlar utan att ha råd till det, för då skulle det kännas i deras plånbok ändå.

I alla affärer är det minst 2 parter, den ena kan aldrig ges företrädesrätt i att alltid ha "rätt" by default. Jag har varit med om många gånger där min bank olovandes drar pengar från mitt konto för "avgifter" än hir och än dit. Jag har bestridit men de skiter i det och skriver tillbaks att jag gett miss samtycket till att betala ALLA bankens avgifter, oavsett om jag gillar det elelr inte. De har blans annat tagit ut 175 SEK i Bevakningsavgift, fast det egentligen var en påminnelse. Jag protesterade men de drog avgiften i alla fall.

SEB- kör med sina avgifter när en betalning inte har gått i väg enligt plan för att de kollar saldot en dag innan pengarna ska betalas och då hade inbetalningen inte hunnit fram, när väl förfallodagen kom så fanns det gott om pengar på kontot men de drog en avgift för att betalningen inte kunde utföras (betalningen skedde som dn skulle i alla fall) men banken tog lik fölrbaskat ut en "avgift" för att skcika ut en "påminnelse" som kom några dagar EFTER att betalningen hade skett.

Det finns fog för att leverantörer inte ska ha oinskränkt rätt att belasta "kundens" konto. Däremot förekommer det en enormt släpphänt kreditgivning från många leverantörers sida.

Småföretagare behöver bli bättrre på detta och inte blint lita på alla kunder som man inte känner. Jag har som sagt litat alldeles för mycket på mina egna kunder vilket har gjort att jag gjort enorma förluster helt i onödan.

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20333106)
Det är företagen som driver sverige, ju sämre det går för oss ju sämre det går för sverige. Inte nog med det, det är små företag som driver Sverige, alltså du och jag... Stora företag får skattelättnader, eller betala skatt i andra länder. Så varför är det alltid konsumenten det är synd om? Utan företag skulle det inte heller finnas konsumenter.

Vi är helt överens om att det är företagen och företagarna som skapar mervärde i samhället.

Tyvärr finns det fler bedragare bland företagare än det finns i samhället i stort, det beror troligen på att ett företag naturligt cirkulerar mer pengar och pengars värde. Det blir som flugorna kring en sockerbit, det är int esockerbitens fel att flugorna kommer....


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson