WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vad gjorde google så lyckat? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038595)

yellowdog101 2009-10-16 03:17

Vad gjorde google så lyckat?
 
Google var ju inte den första sökmotorn i världen.

Lista över sökmotorer efter timeline ser ni här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_engine

Men var vad det som gjorde Google så lyckad? Hade den en effektivare sökmotoralgoritm eller var det maknadsföring?

För jag såg en dokumentär om Google och det verkade som att man för första gången kunde få relevanta träffar vid sök.

Någon som vet?

BjörnJ 2009-10-16 03:20

När jag gick över från Altavista till Google var det väl för att Google hade mer relevanta sökresultat.

kw_wasabi 2009-10-16 04:09

När jag gick över från Altavista till Google var det för att mina vänner använde Google. När jag väl bytt till Google var det omöjligt att återvända till Altavista. Sökresultaten var som sagt mer relevanta.

Jag tror föregångare som Altavista och Webcrawler gjorde en väldigt simpel jämförelse av sökfras och innehållet på de indexerade webbsidorna. Googles algoritm var nog den första riktigt komplexa. Jag tror deras sätt att väga in länkpopularitet och sökordsdensitet gjorde mycket för relevansen.

På Altavista kändes det nästan som att resultatets ordning slumpades ut, och att enda kravet var att sökordet/-frasen skulle finnas med.

yellowdog101 2009-10-16 04:15

Mm gjorde några sökningar och fann också att det är betydligt mer relevanta träffar man får.

Är detta pga att:

- sidor som fler har besökt syns högre på listan?
- sidor som andra sidor har länkat till syns högre på listan?

Var det via dessa relevansalgoritmer de konkurrerade ut andra som kom tidigare?

Gustav 2009-10-16 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av yellowdog101 (Inlägg 20326697)

- sidor som fler har besökt syns högre på listan?

Stämmer inte. Eller i alla fall gjorde inte det förr. Idag så kanske Google mäter trafik.


Citat:

- sidor som andra sidor har länkat till syns högre på listan?
Så jobbar alla sökmotorer.

----

Du kommer inte kunna definiera vad i Googles algoritmer som fungerar bättre än i andra sökmotorer. Microsoft klarar inte av det. Varför tror du då att någon här på WN skulle göra det? Sitter man på hemligheten så är det nog klokare att sälja den till Bill Gates för några miljarder istället för att posta svaret här...

Bjorne 2009-10-16 13:16

Tekniken bakom gjorde nog en del också. Det är inte speciellt svårt att ranka en sida efter hur många inkommande länkar den har. Men det är fruktansvärt svårt att göra det effektivt när man har miljarder sidor och tiotals miljarder länkar. Dessutom måste kostnaden för varje sökning vara lägre än vad man kan räkna med att få tillbaka i form av reklamklick. Att få ett system så effektivt och skalbart kräver mängder med specialister som vet vad de gör. Det är det som jag tror gjort Google så lyckat.

yellowdog101 2009-10-16 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20326745)
Tekniken bakom gjorde nog en del också. Det är inte speciellt svårt att ranka en sida efter hur många inkommande länkar den har. Men det är fruktansvärt svårt att göra det effektivt när man har miljarder sidor och tiotals miljarder länkar. Dessutom måste kostnaden för varje sökning vara lägre än vad man kan räkna med att få tillbaka i form av reklamklick. Att få ett system så effektivt och skalbart kräver mängder med specialister som vet vad de gör. Det är det som jag tror gjort Google så lyckat.

Fast i början var det väl bara 2 st (de som kom med idén) som stod för tekniken bakom? Eller har jag fel.

AnOnYmUs 2009-10-16 14:45

Jag valde Google dels för relevansen på träffarna, men också för att Google INTE la ut 200 andra länkar på samma sida eller massa blinkande banners här å var.

dotvoid 2009-10-16 15:14

Google var ju den första sökmotorn som värderade text i till exempel <h1> eller <b> högre än text i <p>. Det var bland annat det som gjorde att Googles sökresultat direkt var så mycket bättre än konkurrenternas. Jag har för mig att deras länk-algoritmer (iaf deras mer avancerade diton) kom senare men oavsett gjorde ju också det mycket till för att ännu mer dra ifrån de övriga konkurrenterna som inte alls hängde med i kvalitet.

Att man sedan strippade precis allt från förstasidan vid samma tid som konkurrenterna la till mer och mer innehåll gjorde ju inte saken sämre. Affärsidén kring Adsense mm kom ju senare ungefär samtidigt som flera började experimentera med sponsrade sökresultat. Det senare var ju fullständigt misslyckat eftersom många blev upprörda och de som pysslade med det backade. Och Google fick ytterligare försprång.

Nu tycker jag dock tyvärr Google är farligt nära att börja falla i en del gropar man lyckades undvika tidigare...

Draqir 2009-10-16 16:00

Varför google?
- Med över 200 parametrar som de värderar en hemsidan på så är det en utmärkt precision.
- Deras neutralitetspolitik.
- Stilrent.
- 450 000 klustrader servrar kan inte ha fel ;)

PerD 2009-10-16 17:35

Läste en artikel nyligen om varför just Google blev så dominerande och så snabbt kunde gå förbi främst Altavista. Främsta anledningen sas vara att Google satsade på en så enkel design som möjligt och skippade banners, dvs hur man presenterade sökresultaten var så mycket renare än t.ex. Altavista. Sedan spelade givetvis också sökresultaten en avgörande roll men just designen att Altavista satsade mer på reklam och mer grötig text var skälet till att den sökmotorn tappade så mycket till Google.

Gustav 2009-10-16 18:48

Det som sedan skapade Googles ekonomiska framgång var att de som ett av världens första företag lyckades visa annonser som användaren faktiskt ville ha - dvs AdWords. Faktum är att Google hade varit sämre ur användarens perspektiv om Google inte hade visat annonser. Hur många företag kan skryta med att visad reklam upplevs som någonting positivt och inte enbart störande?

Conny Westh 2009-10-16 21:42

Jag skulle sammanfatta konceptet med Goggles framgång så här:

Fas 1 - Starten
När Google introducerades så hade de med en superenkel algoritm lyckats åstadkomma betydligt bätrre sökresultat än vad alla tidigare sökmotorer hade.

Användarna (inklusive mig själv) kände en stor frustration över dåliga sökresultat hos exempelvis Altavista som jag använde då. Dessutom introducerade Altavista, en portallösning som gjorde deras hemsid nerlusad med kommerciella reklamlänkar.

Altavista INTRODUCERADE ett problem för användarna, denan timing var perfekt för Google.

Fas 2 - spridningen
När jag första gånge höde talas om Google så var det genom en kompis som jag hade förtroende för, och jag hade då helt enkelt ingen anledning att låta bli att testa den nya produkten; Sökmotorsn Google.

Jag blev omedelbart imponerad av relevansen i sökresultatet, det i sig gjorde att jag genast beslutade mig för att byta sökmotor direkt. I stället för 22 000 000 träffar fick jag 22 000 träffar, försttrodde jag att det var något fel, men så småningom gick ljuset upp för mig att jag i stort sett alltid fick upp en länk jag var nöjd med på första till tredje raden i sökresulatet. Jag behövde i stort sett aldrig mer bläddra på flera sidor för att hitta något relevant.

Jag berättade genast för 4-5 kompisar om min upptäckt, och det har fortsatt.

Här kan man verkligen prata om nätverksmarknadsföring i sin bästa skepnad, nöjda kunder rekommenderar produkter för sina närmsta vänner och spridningen blir exponentiell....

Fas 3 - Expansionen
Larry Page och Sergej Brin lät sig inte nöjas med att ha en hyfsat bra sökmotor utan de vill bli bättre ändå.

De förbättrade produkten ständigt men tjänade i början inga pengar, de funderade väl hur de skulle göra det (eller hade det klar för sig från början om du frågar mig). In med riskkapital och starta AdWords med de mest relevanta annonserna som folk verkligen är intresserade av och ta bort de som folk ändå inte är intresserade av. De förbestar ju bara reklamhimlen med sitt klotter, nätan ingen köper irrelevanta produkter och alla blir irriterade.

Fas 4 - Vinsten
I början av denna expansion så gick Google med förluster innan man fick fart på AdWords. När väl AdWords fick bevisa sina fördelar så upptäckte annonsörerna att annonskostnaden minskade drastiskt som andel av försäljningen. Detta gjorde att man kunde lägga mer pengar på annonsering hos Google och öka försäljningen ännu mer....

Fas 5 - Öka vinsten
Så småningom började maskineriet bli en riktig snöboll i rullning som ökade mer och mer i kraft av sin egen expansion upp till en nivå där marknaden mättas. Detta kunde Google göra utan att öka kostnadernas andel av omsättning. Nej de MINSKADE kostnadernas andel av försäljningen när deras omsättning ökade, .... Vilket drömläge... Detta är vad jag kallar en "killer application"....

Slutsats - vad kan vi lära av framgången för Google?

Framgången innhåller de klassiska delarna:

- Hitta ett upplevt problem för "kunden/användaren"
- Hitta en lösning på problemet
- Lyssna på kundens behov
- Bjud på dig själv
- "don't be evil" (var snäll mot kunderna)
- Hitta en affärsmodell du kan tjäna pengar på
- Gör en ordentlig kalkyl, med rejäl vinstpotential!!!
- Gör något UNIKT som ingen annan gjort tidigare (effektivt sökresultat)
- Underlätta för kunden på alla plan, gör det enkelt att vara kund
- Gör ALLT för att få nöjda kunder
- Nöjda kunder berättar för sina vänner om produkten
- Billigaste marknadsföringen är när nöjda kunder marknadsför din produkt gratis och ger goda referenser

Oskar Lindgren 2009-10-17 22:32

Dom kom på ett sätt att avgöra hur viktig en sida är, se pagerank. De kom även på vad de skulle komma på...

THL 2009-10-19 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20326765)
Jag valde Google dels för relevansen på träffarna, men också för att Google INTE la ut 200 andra länkar på samma sida eller massa blinkande banners här å var.

Exakt min åsikt, rent och snyggt.

Magnus_A 2009-10-19 12:17

yahoos manuella index var länge det bästa alternativet, bättre än både G och A, men det föll väl på att det var för dyrt och komplicerat att kompilera ihop materialet samt att de presenterade länkarna omöjligt kunde tillfredsställa alla.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson