WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone Nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037717)

JimmyB 2009-08-28 02:04

Crystone Nere
 
Mina sajter hostade hos Crystone ligger nu nere, deras egna sida är också nere. Någon som har någon ytterligare information om detta?

Svårt att vara webbhotell i dagsläget verkar det som.

JLE 2009-08-28 07:12

Jag har samma problem. Ingen aning vad som är fel

Verkar som om GleSYS också har problem med min VPS, ingen bra start på dagen :(

RickardP 2009-08-28 07:23

Företaget jag jobbar för har 5st dedikerade servrar som varit nere sedan i natt någon gång. Riktigt dåligt avslut på Crystone då vi just nu håller på att flytta över allt därifrån.

Tyvärr någon vecka kvar innan vi helt kan kapa det avtalet.

07:35 blev alla servrar online igen, omstartade så jag antar ström problem har med saken att göra.

tomas77 2009-08-28 07:37

japp samma här. skönt att crystone.se funkar - ja allt utom kundtjänstdelen då :)

Anders Ekström 2009-08-28 09:02

Är det fler som fortfarande har problem?

"Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL"

/A

BarateaU 2009-08-28 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Ekström (Inlägg 20319992)
Är det fler som fortfarande har problem?

"Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL"

/A


Strömmen till databas servrarna kanske inte kommit igång :P

Citat:

Natten mellan torsdag och fredag har vi haft problem med en kylanläggning i vår serverhall i Stockholm. Detta påverkar stora delar av vår servermiljö, både web och e-post är påverkade. Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet
och återställa samtliga drabbade tjänster. Mer information kommer löpande.
Så de blev varmt och allt dog? Eller tvångsfimpades alla saker kanske med den stora strömbrytaren.

popjonas 2009-08-28 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Ekström (Inlägg 20319992)
Är det fler som fortfarande har problem?

"Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL"

/A

Ja, både email och sajt ligger nere fortfarande. På telefonsvarare säger de att ett kylsystem i serverhallen har tagit ledigt.

RickardP 2009-08-28 09:42

Nu är alla server i ena hallen nere igen, dock verkar andra hallen vilken som är vilken vet jag ej men en av våra servrar är upp medans dem andra gick ner igen

eng3l 2009-08-28 09:47

Hej,

Global Crossings kylanläggning gick ner i hallen vid 23 igår kväll. Samtliga tekniker jobbade på problemet hela natten och fick igång kylan vid 05 imorse. Vi startade då alla servrar igen och många gick då igång som de skulle. Dock var det ett antal servrar som inte gick igång och samtliga tekniker jobbar nu på att starta dessa manuellt och lösa eventuella problem vid uppstarten.

Då även vi själva har drabbats i och med att servern som hostar vår egen hemsida gick ner hade vi problem att lägga ut driftinformationen. Även servern som hostar våra kundtjänstsidor har gått ner och är i skrivande stund fortfarande nere. Nu finns dock driftinformation upplagd både på den temporära http://www.crystone.se/kundtjaenst.aspx samt i telefonväxeln.

Vi uppdaterar nu kontinuerligt driftinformationen både på hemsidan och telefon.

Vi beklagar det inträffade och arbetar på så fort vi kan för att få igång allt igen.

Edit: Detta gäller alltså vår hall i Liljeholmen

popjonas 2009-08-28 10:58

Om man säger att man ska ge löpande information så kan det vara en bra idé att göra det. Meddelandet på kundtjänstsidan är nu nästan 2 timmar gammalt och även om inte allt är klart så vill man ju veta vad som händer.

Min mail kom igång för en liten stund sedan, men mina sajter är fortfarande stendöda.

eng3l 2009-08-28 11:25

Hej,

Detta beror på att våra ordinarie kundtjänstsidor höll på att driftsättas, dessa är nu igång och driftinfon uppdaterad på dessa.

JLE 2010-02-08 09:48

Verkar som om Crystone är nere nu? Min Co-Location går inte att komma åt eller supportsidorna https://customer.crystone.net/

patrikweb 2010-02-08 09:51

Jag kommer åt https://customer.crystone.net/ men inte crystone.se

telnet: connect to address 83.168.203.10: No route to host

9 static-213-115-123-44.sme.bredbandsbolaget.se (213.115.123.44) 7.324 ms !N 8.176 ms !N 7.676 ms !N

Kollar man din sida så samma sak,

8 static-213-115-123-44.sme.bredbandsbolaget.se [213.115.123.44] rapporterar
: Målnätet kan inte nås.

En router eller switch är nere minst, när routern har tappar arp cache för nexthop eller lokalt ansluten host svarar den med den typen av icmp.

eng3l 2010-02-08 10:09

Hej,

En av våra coreswitchar gick ner under ca 20 minuter. Den är nu uppe igen och allt rullar på som vanligt. Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta orsakade. Vårt driftinfo är även den uppdaterad.

JLE 2010-03-11 13:44

Oj, nu har Crystone problem igen:

"Driftproblem. Fortum har inte skött sina åtaganden och delar av vår hall står därmed strömlös. Vår dieselgenerator är igång och vi jobbar just nu för fullt på att få upp samtliga servrar igen."

patrikweb 2010-03-11 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av JLE (Inlägg 20345822)
Oj, nu har Crystone problem igen:

"Driftproblem. Fortum har inte skött sina åtaganden och delar av vår hall står därmed strömlös. Vår dieselgenerator är igång och vi jobbar just nu för fullt på att få upp samtliga servrar igen."

Skyller dom på Fortum att dom inte byggt en hall som fungerar? Låter mycket märklig bygga en hall där inte generator ger ström åt alla delar.

webbaccess 2010-03-11 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20345824)
Skyller dom på Fortum att dom inte byggt en hall som fungerar? Låter mycket märklig bygga en hall där inte generator ger ström åt alla delar.

Och om du hade byggt en serverhall så hade du givetvis sett till att alla delar hade haft åtkomst hela tiden?

tartareandesire 2010-03-11 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20345824)
Skyller dom på Fortum att dom inte byggt en hall som fungerar? Låter mycket märklig bygga en hall där inte generator ger ström åt alla delar.

Finns det någon konkurrent du inte kastat skit på? :)

eng3l 2010-03-11 14:45

Fortums elcentral i Liljeholmen dog klockan 12.17. Reservkraften gick då igång i vår hall och på grund av överspänning gick då en huvudbrytare från Globalcrossing sönder. Detta resulterade i ett avbrott på många tjänster som varade i ca 1.45.

Vi för nu samtal med Globalcrossings ledning och förväntar oss garantier på att detta inte sker igen.

webbaccess 2010-03-11 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20345831)
Finns det någon konkurrent du inte kastat skit på? :)

det är not tveksamt om det finns en som han inte har gjort det med

patrikweb 2010-03-11 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20345834)
Fortums elcentral i Liljeholmen dog klockan 12.17. Reservkraften gick då igång i vår hall och på grund av överspänning gick då en huvudbrytare från Globalcrossing sönder. Detta resulterade i ett avbrott på många tjänster som varade i ca 1.45.

Vi för nu samtal med Globalcrossings ledning och förväntar oss garantier på att detta inte sker igen.

Så vad var Fortums fel? Sedan gissar jag att ni har ett avtal med GBLX som reglerar eran max effekt ni kan dra.

Betyder det även att ni aldrig gör test av reservkraften?

Låter mer som ett typisk installerat mer saker än det finns kraft för, man får ju även räkna på belastning som sker vid uppstart av saker. Normalt så kör man inte kylsystemet på UPS utan bara på generator.

Och kylsystem brukar dra en hel del vid start, typisk en sak man inte räknat på.

eng3l 2010-03-11 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20345841)
Så vad var Fortums fel? Sedan gissar jag att ni har ett avtal med GBLX som reglerar eran max effekt ni kan dra.

Betyder det även att ni aldrig gör test av reservkraften?

Låter mer som ett typisk installerat mer saker än det finns kraft för, man får ju även räkna på belastning som sker vid uppstart av saker. Normalt så kör man inte kylsystemet på UPS utan bara på generator.

Och kylsystem brukar dra en hel del vid start, typisk en sak man inte räknat på.

Det testkörs en gång i månaden och har fungerat felfritt historiskt vid liknande avbrott. Vi har inte överskridit någon maxbelastning.

Danielos 2010-03-11 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20345831)
Finns det någon konkurrent du inte kastat skit på? :)

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20345842)
Oj, vi känner oss hedrade. Kan inte hitta något inlägg om att han skulle ha kastat skit på oss (Binero) :)

Jadå, mig har han inte klagat heller på :D

KristianE 2010-03-11 19:10

Man får ändå säga att Patrik vet vad han pratar om..

Bjorne 2010-03-11 19:50

Tycker någon ska bumpa tråden "PatrikWeb Nere" om det nu finns någon sådan. :) Orkar inte söka.

Danielos 2010-03-12 09:26

Patrik vet ofta vad han pratar om och eftersom det berörda webbhotell nästan aldrig brukar svara på hans inlägg så anser jag det klarlagt eller underförstått att han har rätt. Men den svenska jantelagen säger att du är inte bättre än någon annan så sköt du dig själv och låt andra sköta sitt.

Jag brukar ofta lära mig något nytt iaf när jag läser hans inlägg, och vissa profiler på WN börjar man gilla och Patrik är en av dom :D

Dakota 2010-03-12 10:39

All PR är bra PR :p
Detta kanske är nya formen av marknadsföring? ;)

BarateaU 2010-03-12 11:04

De känns som att de låg lite utanför Crystone's kontroll om de nu testar varje månad och felet inte har uppdagats tidigare. Om de nu har rutiner för dessa tester och de inte skett nått problem vid dessa rutiner tidigare som sker kontinuerligt så är de svårt att skylla på dem. Då de har gjort sitt jobb och varit proaktiva i den mån som de går. Sen hur mycket sanning de ligger i deras 1 gång i månaden tester är svårt att säga från ett externt perspektiv. Men jag antar att de inte har nått att vinna på att ljuga direkt. Och de tycks ju faktiskt veta vad som är upp och vad som är ner om man jämför från vissa andra "hotell" som tycker de är smart att bygga någon halvdan hall i ett K märkt hus. Ni förstår säkert vad jag menar.

Patrik är skapligt klok, dvs han är en riktig geek som gillar de han håller på med och kan otroligt mycket. Men han brukar inte linda in sina uttalanden i sidenband vilket gör att de kan tyckas att han kastar skit på alla men han brukar säger vad som faktiskt är fel och hur de skulle kunna undvikit de hela mer eller mindre, vilket kan lätt blir "ni är sämst jag är bäst scenario". Men när de kommer till kritan så vet han vad han snackar om och han är duktig. Han är en resurs som något större företag borde roffa åt sig.

Danielos 2010-03-12 12:37

För många är "kasta skit" att helt enkelt säga en obehaglig sanning. För mig är kasta skit att säga något väldigt negativt och inte underbygga vad man säger med fakta, kunskap, motivering eller logik, och eftersom Patrik underbygger med åtminstone med en rimlig motivering samt med kunskap, kan hans uttalanden aldrig uppfattas som "kasta skit" anser jag.

eng3l 2010-03-12 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av anbj (Inlägg 20345991)
Jag är grymt trött på Crystone. Jag skulle ha bytt för länge sedan om det inte vore för att Crystone har komponenter installerade som mina webbplatser använder. Har inte hittat något större webbhotell med samma komponenter tyvärr...

Om du har specifika problem så kan du alltid kontakta mig

popjonas 2010-03-12 15:49

eng3l: Om du nu representerar Crystones webbhotell så kan det vara en idé att ta bort Twitter-länken i din signatur. De som har hand om den vill nämligen inte ha något med er att göra.

eng3l 2010-03-12 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20346017)
eng3l: Om du nu representerar Crystones webbhotell så kan det vara en idé att ta bort Twitter-länken i din signatur. De som har hand om den vill nämligen inte ha något med er att göra.

Johodå, det vill dom, däremot är är det primärt vår avdelning för SEO och Internetmarknadsföring i Miami som använder twitter. Så server/webbhotell/domänrelaterade frågor är det inte säkert att de alltid kan svara på.

popjonas 2010-03-12 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20346042)
Johodå, det vill dom, däremot är är det primärt vår avdelning för SEO och Internetmarknadsföring i Miami som använder twitter. Så server/webbhotell/domänrelaterade frågor är det inte säkert att de alltid kan svara på.

När jag igår skickade en tweet där jag undrade varför ni inte sa ett ljud på twitter när det rimligtvis finns en massa kunder som vill veta vad som händer vid ett avbrott på 6 timmar, fick jag svaret "Crystonemedia has nothing to do with the servers in Sweden".

Något märkligt eftersom Twitter är ett perfekt verktyg för kommunikation i såna lägen, och jag (och säkert många andra av de som följer er) gör det av just den anledningen. Både i twitter-profilen och på er hemsida får man ju intrycket att twitter-kontot är hela företagets och inte någon liten del av företagets.

eng3l 2010-03-12 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20346056)
När jag igår skickade en tweet där jag undrade varför ni inte sa ett ljud på twitter när det rimligtvis finns en massa kunder som vill veta vad som händer vid ett avbrott på 6 timmar, fick jag svaret "Crystonemedia has nothing to do with the servers in Sweden".

Något märkligt eftersom Twitter är ett perfekt verktyg för kommunikation i såna lägen, och jag (och säkert många andra av de som följer er) gör det av just den anledningen. Både i twitter-profilen och på er hemsida får man ju intrycket att twitter-kontot är hela företagets och inte någon liten del av företagets.

För det första så var det inte ett avbrott på 6 timmar (för majoriteten av våra kunder) utan det rörde sig om 1 timme och 45 minuter innan strömmen var helt tillbaka och servrarna började rulla igång.

För det andra så är det precis som jag skrev tidigare så att twitterkontot främst hanteras av SEO och marknadsföringsavdelningen i USA. De har, precis som de har skrivit i sitt svar, ingen direkt relation till serverdriften i Sverige.

Gör nu inte en höna av en fjäder, vid ett sånt här stort driftavbrott så ligger fokus till 99% på att lösa problemen snarare än att förklara avbrottet via replys på Twitter - Vilket jag också tror att du förstår. All information vi hade publicerades istället omgående på våra kundtjänstsidor så fort dessa kom igång igen.

I och med att Crystone Media, eller Crystone.net som vi kallar avdelningen, enbart jobbar med internetmarknadsföring och SEO genom bla. sociala nätverk så förefaller det ganska naturligt att de också finns på Twitter. Och eftersom Crystone Media är en del av Crystone så länkar vi således till Twitterkontot.

popjonas 2010-03-12 21:45

Det är bara ett tips i all välmening att när man har en utmärkt kanal för kommunikation med sina kunder när saker händer så är det synd att inte använda den.
Just för att twitter är helt externt, och man slipper vänta på att ens egna maskiner kommer igång. Och, som alla som försökt åka tåg den här vintern vet, vilken information som helst är bättre än ingen alls när man väntar på att problem ska lösas.

Och avbrottet var visst nästan 6 timmar för vissa delar, bland annat mina mailkonton.

eng3l 2010-03-12 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20346088)
Det är bara ett tips i all välmening att när man har en utmärkt kanal för kommunikation med sina kunder när saker händer så är det synd att inte använda den.
Just för att twitter är helt externt, och man slipper vänta på att ens egna maskiner kommer igång. Och, som alla som försökt åka tåg den här vintern vet, vilken information som helst är bättre än ingen alls när man väntar på att problem ska lösas.

Ja vi får kika på att bättra oss på twitterfronten, möjligtvis ser vi till att skaffa ett eget twitterkonto för enbart Sverige-delen framöver!

Citat:

Ursprungligen postat av popjonas (Inlägg 20346088)
Och avbrottet var visst nästan 6 timmar för vissa delar, bland annat mina mailkonton.

I så fall hade du nog otur och låg på en av de servrar som var nere längre, majoriteten var som sagt uppe efter 1 timme och 45 minuter.

Som du kanske har läst på både IDG och i vår driftinformation så tar vi detta på största allvar och tittar nu på en flytt till ny hall.

patrikweb 2010-03-12 23:13

Så klart att ni säger att ni tar det på allvar, precis som alla företag hela tiden gör. Ändå blir det skandal efter skandal.

Att säga att man byter hall betyder inte att man löser problemet, det skapar ännu ett avbrott för kunder när dom ska flyttas.

Om det nu är så att det har körts helt korrekta reservkraft prov varje månad, och att ni nu inte har lagt på massa mer servrar som skulle överbelastad något.

Men nu är det bara OM det har gjorts det, då får man se det som en riktigt otur och sådana saker kan faktiskt hända.

Men hela orsaken var ju ändå att allt matades genom en single point, även om ni byter hall så kan samma sak hända även där.

Ska man förhindra det så behövs att den matas via 2 ställverk eller matningar, visst det går lösa rätt fint med automatisk bypass som bygger på relän som automatisk slår om matningarna om den ena blir strömlös. Visst det skyddar inte om det är överbelastad men vid otur att det ändå råkar slås ut.

I vilket fall byta hall löser inte problemet om det ändå inte byggs helt A + B som är skilt. Även A + B är värdelöst om man ändå skulle överbelasta.

eng3l 2010-03-13 09:28

Patrik jag håller med dig, naturligtvis avhjälper inte ett hallbyte auotomagiskt sådana här problem. Men i det här fallet så är det snarare omständigheterna kring själva avbrottet som har fått bägaren att rinna över för oss, jag kan dock inte gå in närmare i detalj kring detta i dagsläget.

BarateaU 2010-03-15 15:03

Och lite idg :P

http://www.idg.se/2.1085/1.302511/cr...ttade-i-helgen

jonny 2010-03-15 15:06

Även fortsättningsvis ha två hallar... Hade det inte varit bättre med en hall och faktiskt se till att den fungerade?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson