WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Barnvagnsbutik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10356)

Storen 2005-10-16 14:13

Hej
Håller på med en nätbutik/webbsida som ligger på www.babyborn.se

Vad kan göras bättre tycker ni? Vad är bra? Vad är dåligt?

Jag vill gärna ha förslag, synpunkter och tips på vad som kan göras bättre med utgångspunkt; KUND
Alltså inget som har med kodning eller liknande att göra, utan skriv varför du skulle handla där....Eller varför du inte skulle handla där...

ztream 2005-10-16 14:51

På framsidan gillar jag inte hur märkets logga, bilden på vagnen och texten inte hör ihop på ett naturligt sätt. Blir ganska rörigt tycker jag.

Indelningen av barnvagnarna på märke tror jag förutsätter att kunden vet vad han söker. Nu är det dock inte så extremt mycket produkter så det fungerar i detta fallet, men skulle det vara ett 10-20 tal olika tillverkare tror jag hellre man skulle göra en annan indelning baserad på funktion eller pris i menyn.

Leveranstiden tror jag avskräcker lite, så jag skulle skrivit en motivering till varför den är så lång och trycka på att det är därför ni kan hålla så låga priser eller liknande.

Vid färgalternativ tycker jag inte det framgår helt vilken av bilderna som är vilken färg. Annars tycker jag produktsidorna är bra med många bilder och information.

henkealf 2005-10-16 15:26

Jag som kund tycker att namnet är lite för likt www.babybjorn.se

Storen 2005-10-16 16:13

Citat:

Originally posted by henkealf@Oct 16 2005, 14:26
Jag som kund tycker att namnet är lite för likt www.babybjorn.se

Jaha du, där ser man... Har inte ens haft tanken däråt. Som tur är säljer dom inga vagnar vad jag kan se..

wiggin 2005-10-16 17:43

Varför står det "KLICKA HÄR" överallt? Hade ju varit mycket bättre och naturligt om jag(som Kund) kunde klicka direkt på namnet, och gärna även på bilderna. Det blir även väldigt tajtigt när det står nästan överallt på sidan, minst 7 gånger i alla fall. Och det är ju dåligt ur borde användarvänlighet och SEO, med tanke på att skärmläsare och script endast ser länktexter som heter "KLICKA HÄR" utan att ha någon aning om vad det betyder. Eller vart de leder.

Storen 2005-10-16 17:52

Citat:

Originally posted by wiggin@Oct 16 2005, 16:43
Varför står det KLICKA HÄR överallt? Hade ju varit mycket bättre och naturligt om jag(som Kund) kunde klicka direkt på namnet, och gärna även på bilderna. Det blir även väldigt tajtigt när det står nästan överallt på sidan, minst 7 gånger i alla fall. Och det är ju dåligt ur borde användarvänlighet och SEO, med tanke på att skärmläsare och script endast ser länktexter som heter KLICKA HÄR utan att ha någon aning om vad det betyder. Eller vart de leder.

Ja, att inte göra bilderna klickbara är en miss så klart, men "KLICKA HÄR" fyller faktiskt en funktion. Angående SEO så handlar det väl inte om optimerade ord direkt... positioneringen ligger hyffsad idag och är på väg upp..

wiggin 2005-10-16 19:13

Vad fyller "KLICKA HÄR" för funktion? Förutom att det är en stor text och försöker väcka uppmärksamhet? Och om du menar att det är för att personerna ska förstå var de ska klicka så finns det en bättre lösning. Nämligen att låta länkarna se ut som länkar ska göra. Med en annan färg och gärna understruken text.

Vad jag menade med SEO, är att förstå vad undersidorna handlar om. dvs google indexerar sidan http://www.babyborn.se/xtc/index.php?cPath=1 med länktexten "KLICKA HÄR" istället för "MODI COMBO CLASSIC". Nu är jag inte helt insatt i hur det ligger till. Men det borde ju helt klart vara bättre att få sidan associerad till "MODI COMBO..." än "KLICKA HÄR". Eller du kanske är ute efter att folk ska söka efter "klicka här" på google?

Och en annan stor synpunkt är ur användarvänligheten och kanske framförallt personer med t.ex. synfel, när de surfar på din sida hittar deras skärmläsare 7 länkar, "KLICKA HÄR", "KLICKA HÄR", "KLICKA HÄR" ... och "KLICKA HÄR". Hur ska du personen veta vilken länk han ska klicka på? Nu kanske det inte är så stor marknad för dig som berörs. Men eftersom det inte är svårt för oss webbmasters att göra det bättre så förstår jag inte varför man motsätter sig det.

Och för det sista så tycker jag själv det är fult när det står klicka här överallt. Men det är ju min personliga åsikt :)

Storen 2005-10-16 21:08

Citat:

Originally posted by wiggin@Oct 16 2005, 18:13
Vad fyller KLICKA HÄR för funktion? Förutom att det är en stor text och försöker väcka uppmärksamhet? Och om du menar att det är för att personerna ska förstå var de ska klicka så finns det en bättre lösning. Nämligen att låta länkarna se ut som länkar ska göra. Med en annan färg och gärna understruken text.
Vad jag menade med SEO, är att förstå vad undersidorna handlar om. dvs google indexerar sidan http://www.babyborn.se/xtc/index.php?cPath=1 med länktexten KLICKA HÄR istället för MODI COMBO CLASSIC. Nu är jag inte helt insatt i hur det ligger till. Men det borde ju helt klart vara bättre att få sidan associerad till MODI COMBO... än KLICKA HÄR. Eller du kanske är ute efter att folk ska söka efter klicka här på google?
Och en annan stor synpunkt är ur användarvänligheten och kanske framförallt personer med t.ex. synfel, när de surfar på din sida hittar deras skärmläsare 7 länkar, KLICKA HÄR, KLICKA HÄR, KLICKA HÄR ... och KLICKA HÄR. Hur ska du personen veta vilken länk han ska klicka på? Nu kanske det inte är så stor marknad för dig som berörs. Men eftersom det inte är svårt för oss webbmasters att göra det bättre så förstår jag inte varför man motsätter sig det.
Och för det sista så tycker jag själv det är fult när det står klicka här överallt. Men det är ju min personliga åsikt

Nja, din personliga åsikt håller jag faktiskt med om ;)...
Du har poäng i att det är klart bättre med de traditionella länkarna, likaså det med indexeringen faktiskt.. Jag får backa på den punkten och göra sidan vänligare så att säga.

Något "KLICKA HÄR" skadar väl inte...men sju? ,ja du har en poäng...

Lundmark 2005-10-16 21:31

Jag har ett barn på gång.... så jag är en ev. köpare.

1. När man ska köpa en "Teutonia mistral Sports 05" och ska välja färger så är det bara nummer. Man kan kolla på en display vilka färgerna är men sedan måste man välja i en lista det är lite osäkert borde stå tex. 2270 Blå och röd.

2. När man tittar på färgerna och/eller hjulen så borde man kunna klicka på en färg och sedan stängs rutan och färgen blir vald med automatik.

3. När man har valt färg och gått till kassan så borde det vara rätt färg på vagnen man ser.

4. Tvättråd borde stå under Helpdesk menyn istället för information

5. När man tittar på en vagn borde jag få alternativ på produkter som passar till den. Tex. Vilken liggdel som passar o.s.v.

6. Under Kundkategori så står det "Du är en Besökare", det låter lite negativt. (du är bara en av våra besökare) har inget förslag på vad det borde stå istället.

P.S. har WN personer rabatt? :)

Storen 2005-10-17 05:27

Citat:

Originally posted by Lundmark@Oct 16 2005, 20:31
Jag har ett barn på gång.... så jag är en ev. köpare.

1. När man ska köpa en "Teutonia mistral Sports 05" och ska välja färger så är det bara nummer. Man kan kolla på en display vilka färgerna är men sedan måste man välja i en lista det är lite osäkert borde stå tex. 2270 Blå och röd.

2. När man tittar på färgerna och/eller hjulen så borde man kunna klicka på en färg och sedan stängs rutan och färgen blir vald med automatik.

3. När man har valt färg och gått till kassan så borde det vara rätt färg på vagnen man ser.

4. Tvättråd borde stå under Helpdesk menyn istället för information

5. När man tittar på en vagn borde jag få alternativ på produkter som passar till den. Tex. Vilken liggdel som passar o.s.v.

6. Under Kundkategori så står det "Du är en Besökare", det låter lite negativt. (du är bara en av våra besökare) har inget förslag på vad det borde stå istället.

P.S. har WN personer rabatt? :)

Trevligt Lundmark!
Bra och koncisa synpunkter om än tekniskt "avancerade" ;) , systemet bygger på oscommerce med sina begränsningar men visst skall jag se över dina förslag. Någon som är duktig på kodning angående detta får gärna höra av sig med prisförslag. Själv saknar jag väl både kompetens och tiden förnärvarande...

Vad gäller specifik WN-rabatt så visst, men kanske inte nu när vi redan har prissänkt vissa varor - PM:a mig din e-postadress så skickar jag en rabattkod till dig som du kan använda när det börjar bli dags.. Inom väldigt kort kommer Teutonias och Quinnys 06:or in...

Storen 2005-10-17 05:34

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 16 2005, 13:51

Indelningen av barnvagnarna på märke tror jag förutsätter att kunden vet vad han söker. Nu är det dock inte så extremt mycket produkter så det fungerar i detta fallet, men skulle det vara ett 10-20 tal olika tillverkare tror jag hellre man skulle göra en annan indelning baserad på funktion eller pris i menyn.
Leveranstiden tror jag avskräcker lite, så jag skulle skrivit en motivering till varför den är så lång och trycka på att det är därför ni kan hålla så låga priser eller liknande.

Hej, ville bara kommentera ditt inlägg ...
Kategorierna kommer delas upp i sulkys, sittvagn, kombivagn etc.. Men som du skriver så är inte utbudet så jättestort ännu så därför nuvarande struktur..

Leveranstiden kan tyckas vara lång för en oinvigd, men det generella är faktsikt upp till 10 veckor. Så där ligger vi ganska bra till, men jag förstår om det kan verka avskräckande med upp till 6 veckor som det är nu.

Gonte 2005-10-18 14:30

Reagerar lite på eran villkorstext ang. telefonnummer:

1. Hur ska den som har hemligt hemnummer kunna beställa om ni inte accepterar hemliga nummer? (och vad spelar det för roll? det viktiga är väl att man kan ringa till numret?!)

2. Varför inte acceptera mobilnummer? Finns faktiskt en del folk som saknar fast telefon... (och så finns det de folk som jag: anger alltid mobilnummer eftersom jag nästan aldrig är hemma, meningslöst att folk skulle ringa hemnummret där jag aldrig svarar...)

Tobias Turesson 2005-10-20 05:57

Ta bort reklam till andra sidor som du har i botten, aja baja.
Öppna räntefritt informationen länken i toppen i samma fönster.
Gör meny länkarna lite tydligare, större text eller bilder.
Tydligare startsida länk.

Helt enkelt gör en bättre navigation, just nu känns det väldigt rörigt och utspritt med alla länkarna överallt.

Storen 2005-10-20 07:57

Citat:

Originally posted by Gonte@Oct 18 2005, 13:30
Reagerar lite på eran villkorstext ang. telefonnummer:

1. Hur ska den som har hemligt hemnummer kunna beställa om ni inte accepterar hemliga nummer? (och vad spelar det för roll? det viktiga är väl att man kan ringa till numret?!)

2. Varför inte acceptera mobilnummer? Finns faktiskt en del folk som saknar fast telefon... (och så finns det de folk som jag: anger alltid mobilnummer eftersom jag nästan aldrig är hemma, meningslöst att folk skulle ringa hemnummret där jag aldrig svarar...)

Hej
Ber om ursäkt för denna text... Det är inte jag som tagit fram detta avtal och av förtroende till snubben som gjort detta har jag bara snabbt läst igenom det och varit nöjd. Texten angående telefonummer är nu ändrad...

Ps: Vi har förövrigt aldrig hindrat någon från att beställa med mobil eller liknande..

Storen 2005-10-20 08:03

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Oct 20 2005, 04:57
Ta bort reklam till andra sidor som du har i botten, aja baja.
Öppna räntefritt informationen länken i toppen i samma fönster.
Gör meny länkarna lite tydligare, större text eller bilder.
Tydligare startsida länk.

Helt enkelt gör en bättre navigation, just nu känns det väldigt rörigt och utspritt med alla länkarna överallt.

Ja, man skall väl inte ha reklam på denna typen av sida egentligen men jag tänkte att den där längst ner passar in och ligger ändå på ett ganska "negativt" ställe.. ;-)

Vad gäller info om räntefritt så har jag försökt få det till en popupruta, men ej lyckats av någon anledning. Att öppna denna sida i samma fönster är nog inte att rekommendera då man efter att ha läst infon stänger ner sidan oftare än att klicka på "backa" knappen. Eller upplever du det som mer självklart att abcka tillbaka kanske?

Hur vill du att en indexsida skall se ut? Gärna förslag tack...

Vinklubben 2005-10-20 12:39

Logotypen passar inte in med designen. Logotypen känns elegant och med klass medan resten av designen känns "klatchig" om du förstår vad jag menar. Därmed inte sagt att den fungerar för att sälja barnvagnar.

Sedan bör det tydligt synas vad som är länkar - man ska inte behöva föra musen över texten för att man ska första vadsom är klickbart.

kolas 2005-11-06 09:01

Jag reagerade på den lilla lilla texten längst ner till XT:Commerce, hade texten varit normalstor så hade jag inte reagerat mer än "Jaha, de använder xt:commerce till e-handelslösningen"

Nu blir man ju så jäkla nyfiken och undrar vad det står...

Lundmark 2005-11-21 21:01

Nu har min vagn kommit, den är kanon(Den skiner), nu är det bara "ungen" som ska komma ut också.

En idé till: Man skulle kunna önska leverans datum vid beställningen. Man vet ju oftast ca 8 månade innan man behöver vagnen att man kommer att behöva en senare.

Storen 2005-11-22 03:37

Citat:

Originally posted by Lundmark@Nov 21 2005, 21:01
Nu har min vagn kommit, den är kanon(Den skiner), nu är det bara ungen som ska komma ut också.
En idé till: Man skulle kunna önska leverans datum vid beställningen. Man vet ju oftast ca 8 månade innan man behöver vagnen att man kommer att behöva en senare.

Trevligt att du är nöjd med din vagn, vad gäller leveransdatum så kommer detta numera att anges om cirkadag. Samma sak med sändningsnummer samt en direktlänk till godssökningen...

Lycka till med familjen Lundmark och tack för dina synpunkter!

Lundmark 2005-11-22 08:05

Men jag menar inte att man ska veta när den kommer utan att man ska kunna beställa 5 månder inann födsel och få den levererad 2 vecker före beräknad förlossning.

Eller beställa 3 månader ändå få den då.

Storen 2005-11-22 11:04

Citat:

Originally posted by Lundmark@Nov 22 2005, 08:05
Men jag menar inte att man ska veta när den kommer utan att man ska kunna beställa 5 månder inann födsel och få den levererad 2 vecker före beräknad förlossning.

Eller beställa 3 månader ändå få den då.

Aha, tja det kan ju vara en idé att framföra detta på webbplatsen..

Annars finns vi ju kontaktbara och att komma överens om önskat leveransdatum är ju ingen omöjlighet.. Detta har faktiskt skett ;) . Dock så brukar det vara känsligt med betalningen, och det finns dom som "glömt" sin beställning och nästan vägrat ta emot varorna tyvärr. Men sådant kan ju styras upp via underskrivna avtal, man har ju några månader på sig i så fall.

Pucken 2006-01-25 17:58

Du verkar ha ordnat textlänkarna nu, så egentligen kommer jag väl litet för sent ;)

Men här finns mer nyttig läsning om "Klicka här"-länkar: http://www.w3.org/QA/Tips/noClickHere

nonameforme 2006-09-29 16:11

Citat:

Originally posted by henkealf@Oct 16 2005, 15:26


Hej Håller på med en nätbutik/webbsida som ligger på www.babyborn.se

Jag som kund tycker att namnet är lite för likt www.babybjorn.se


Själv tycker jag att det är FARLIGT likt www.babyporn.se :(

jochen 2006-10-02 17:16

Tjenare!

Med risk för att upprepa föregående åsikter...(hinner inte läsa igenom dessa), så kommer det några kommentarer här:

1. Gör loggan uppe till vänster klickbar så att den pekar "Hem"
2. Gör leveranstidstexten länkad till en popup där ni förklarar den "långa" leveranstiden. Jag reagerade på att det var lång leveranstid och då är det bra med en enkel förklaring.
3. De produkter du vill pusha för på startsidan borde vara klickbara.

Lycka till!

/CJ

Storen 2006-10-02 22:35

*Oupps*

Tackar för denna feedback efter 6 månader, dock så är det ingen vidare fart på babyborn.se för tillfället...

Nonameforme-> Du ger mig rysningar... Men jag antar bara...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson