![]() |
Jag undrar om det finns något server-colocation-kollektiv eller nåt liknande?
Vad jag tänkte var att några med rimlig teknisk kunskap som önskar en burk med fast internet och hela baletten men inte kräver dunder support och fantastiskt säkra miljöer skulle kunna tänka sig att gå ihop om en fetlina och rack och liksom bara betala vad det kostar att ha allt gemensamt? Idag finns det ju ideela föreningar för snart sagt vad som helst, och många som vill ha colocation m.m. tror jag egentligen är tillräckligt brighta för att kunna ratta en server själv, så egentligen borde det inte vara någon omöjlighet att gå ihop om fetlina och se till att alla har sin egen nyckel till rack-skåpet, och hoppas att folk kan sköta sig? Problemen som jag omedelbart ser är att alla som vill ha en seriös site definitivt vill ha garanterad uptime, support m.m. men det var egentligen inte dem jag tänkte på som målgrupp, utan snarare folk som gärna driver sin lilla site själv, har en gammal burk som samlar damm som skulle kunna sköta jobbet (jag kan direkt plocka fram 5 gamla lik som skulle kunna driva en måtligt besökt site ur garderoben) och bara inte vill ha den stående hemma, med en ADSL-lina som bara släpper max 1 MBit uppströms... Vad säger ni? Tror ni det är en genomförbar idé, och är det någon som skulle vara intresserad av något sånt i Uppsala? Jag har tillgång till en lokal, men jag har absolut ingen aning om vad en fetlina som man faktiskt får driva server på kostar. Nån som vet? Jag undrar, när jag ändå är inne på det spåret, om någon läst igenom ComHem:s avtal och vet om man får driva komersiella servrar via deras vanliga abbonemang? De har förresten inga företagsabbonemang, men jag har för mig att de inte tillåter någon serveraktivitet alls, eller också är det bara frågan om graden av kommersialitet... Frågan är ju då var en förening hamnar? Eder svammelpåse, / Algot Runebjörk |
Lina är fetdyrt så länge du inte har en granne med bra lina att hyra in dig på. Det är speciellt dyrt om du måste dra själva fibern. Om det ska bli attraktivt att ha sin server på ett sådant ställe måste det vara ruskigt billigt eftersom även den billigaste serverhallen har bättre miljö, säkerhet och support.
Det finns trådar här på WN där det står om priser på lina. Jag kan själv inget om det men kan tippa på att det kan gå på allt från ett tiotusental till hundratusental i installation av en lina. Månadsavgiften på den blir ca. 20.000:- för 100 mbit. Edit: ändrade uppskattat pris på månadsavgift |
Hittar inte trådarna som du skiver om angående fasta linor.. kan du inte länka till dem här i tråden!
|
Här är en tråd där det börjas diskuteras lina OT:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...9&hl=30000&s=wn |
Fetlina kostar Fetmycket pengar. OK, inga astronomiska belopp, men räkna med 7-10000/mån exklusive fiber och utrustning.
Sedan tillkommer el (mer än vad man kan tro), kyla (OK, behöver inte hålla 18 grader, men lite trist om burkarna brinner upp), m.m. Vill du ha lite siffror från verkligheten på vad alltihop kostar så kan du ju höra av dig. |
Behöver inte alls kosta så mycket, beror på hur seriöst man ska vara.
Rackskåp - 4.000. Kyla - Billig från 4.000 från elgiganten. El - Beror hur många burkar du trycker in. Lina - Dyrast, om du bor vid bra stadsnät kan man få nästan gratis. Detta vara bara om du ska ha det riktigt budget, om du ska ha det riktigt får du räkna minst 10 dubbla kostnad. Om ni inte har tillgångt till fiber in i lokalen kommer kostnaden gå upp direkt i massor. |
Jag tror inte det är fetlina han efterfrågar. Däremot är det ju helt uteslutet att köra seriösare grejer än din mammas community på en hemlina pga trafikproiritering etc. Jag tycker det känns som att många hemanvändare snarare har fått sämre anslutningar än under BBB's glansdagar med 10mbit full duplex.
Att hyra ett rackskåp ihop är nog en bra lösning, frågan är dock hur mycket man sparar på det jämfört med att köpa eget. Tid är ju som bekant pengar också. Jag skulle inte vilja dela adminkontot med något mindre än folk man litar på till 100% på de burkar där jag kör inkomstbringande verksamheter. Bara en sån grej som folk som installerar massa vuln. php-script hela tiden. Funkar inte. Att hyra en dedikerad burk eller köra på colo är såpass billigt idag att om man överhuvudtaget har en affärside så går det att få ihop de slantarna rätt snabbt. Har du kollat på priserna som gäller på tex ev1servers.net AlgotR? Så länge du inte planerar köra CS-server tror jag att du kommer ruggigt långt med en sån maskin. Har vi förövrigt några svenska providers som erbjuder motsvarande deal, dsv 1tb data, cel 1.3ghz, 512 pinnar ram och inte kollar så mycket på vad för typ av trafik det är osv, under tusenlappen? De 100-200gb som många erbjuder på sina colos idag kommer man ju inte så långt med om man hostar bilder/filer. |
Citat:
|
Det är helt rätt att jag inte tänkte mig att alla ska driva superkommersiella webhotell med garanterad uptime å sånt, utan snarare "mammas comunity" som nån sa.
Jag har verkligen ingen aning om vad fetlina etc kostar, därför denna tråd. Men tror ni det är ett absolut krav att fixa kyla m.m. om man vill låta folk ställa in vanliga burkar, eller är det först när man ställer upp rack där allt blir koncentrerat som det behövs? Jag läste nån annons här (eller google?) om colocation från 195:- plus moms, men det var ju 1 u server i rack och ingen UPS och (tror jag) ingen backup. Det är klart att rack är bättre, för några få standard burkar så har man fyllt ett mindre rum, men de flesta som sitter med server i garderoben har väl en standard AT eller ATX-burk... Är det nån som vet hur mycket server man får köra med "vanliga" ADSL och ComHem-abonemang, om man inte tjänar pengar på det å så? / Algot |
Citat:
|
Det blir varmt efter ett tag oavsett vad du har för sorts burkar (skulle dessutom vilja påstå att kylningen är enklare att lösa med rack...), men visst klarar man sig ett bra tag me ett par rejäla fläktar och någon liten kontors-AC.
Angående linan så är det fiber som gäller om du vill ha någon vettig prestanda, tyvärr. Det är inte så svindyrt (åtminstone inte här i Stockholm), men tänk på att det kommer krävas kabeldragning i huset så ni behöver fastighetsägarens godkännande. |
PRQ:
"Inte så svindyrt" säger du? Nu vill jag gärna ha de där "siffrorna från verkligheten" som du pratar om! / Algot |
Fiber är billigt i Sthlm, både från Skanova/Stokab. Dock om du bor mycket utanför Sthlm kan det säkert bli dyrt men bor du centralt ska det inte bli så dyrt.
Dock måste ni ha en andra ände på fibern med att koppla, det som blir dyrast. |
Men kan nån ge mig ett bra riktvärde?
Kan man hyra fetlina från stokab/skanova och grabbarna, eller måste man vara en super ISP med miljoner användare för att det ska gå tror ni? Jag skulle väldigt gärna höra en "verklig" siffra på vad någon betalar på hastighet från 10 MBps och uppåt! Det allra största problemet med att driva server via ADSL och ComHem är väl att det är så strypt uppströms, man får ju bara köra max 1 MBps vad jag vet. Finns det någon xDSL-teknik som låter en leverera mer och som faktiskt säljs i sverige? Allt snack om WiMax etc, finns det någon fart att hämta där? Eller någon annan teknik? Eller är det så enkelt att det är fiber som gäller för fast internet även runt ynka 10 MBps uppströms? Hyra svartfiber är inte så dyrt, har jag förstått, men det har jag ju faktiskt inte någon nytta av. Är det (återigen) någon som kan säga i kronor och ören vad anslutning till INTERNET kan tänkas kosta i hastigheter mellan 10 till 1000 MBps? / Algot |
Förresten, appropå billig kommersiell colocation, jag gissar att man vanligtvis INTE har fysiskt tillträde till sin burk, utan om man vill ha backup-media bytt eller minnet uppgraderat eller så så får man vackert be dem hjälpa till?
/ Algot |
Stokab/Skanova är det då bara fiber, du kan köpa kapacitet av Skanova om du är en ISP och är partner med dom. Men finns billigare alternativ.
10Mbit brukar ligga på 5.000-8.000, 100Mbit 10.000-30.000 i månaden + ev fiber kostnad. Fins HDSL, VDSL som är symetriskt, en symetrisk hdsl brukar ligga på ca. 2-3k för 2Mbit. Ang colo, beror nog vilket företag du ställer hos, Vi tillåter våra kunder komma in, finns även många andra som tillåter det. Dock även många som inte tillåter. I vissa fall kan det bli billigare låta andra fixa små saker än själv åka in. Sedan ang privata *DSL liner är att det är mycket överbokad kapacitet och du sitter långt ute i ett skitnät igentligen. |
Man lagrar inte backup på samma ställe man har servern på!!
Stöld, brand etc. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag kom och tänka på en annan, inte oväsentlig detalj angående att använda någon sniklösning med privat xDSL eller ComHem eller (som någon föreslog) Blixtvik:
Man får antagligen bara en IP-adress! Och det vill nog inte ens "mammas community" ha, för då får man antingen köra en gemensam webb-server som sorterar ut de efterfrågade siterna ur URL:erna, eller också får alla köra med unika portnummer. Att lita på att andra sköter en gemensam webbserver på ett digitalt hygieniskt sätt och inte installerar instabil mjukvara alternativt konfigurerar den på ett osäkert sätt känns inte lockande. Att hänvisa folk till sin site som http://www.mammas-community.se:1234 känns inte heller särskilt bra. Så, alla era förslag om mer eller mindre billiga fasta liner, kan de erbjuda flera publika IP-adresser? / Algot |
Du behöver inte sätta på olika portar när det gäller Webb (HTTP), läs om vhost. Är bara om ni ska ha olika HTTPS (SSL) sidor med olika cert som behövs olika IP. Alla företags linor ingår IP efter behov.
|
Jag gissar att vhost o.dyl. kräver att klienten (webbläsaren) använder HTTP/1.1?
Å andra sidan gör väl så gott som alla webbläsare det? / Algot |
Du kan utan problem köra flera tusen domäner på samma ip-address.
|
Nån som har något tips hur man enklast fixar bandbreddsfördelning?
Linux-burk med någon käck mjukvara, eller hårdvaru-lösning typ switch med bandbreddsbegränsningsmöjlighet? / Algot |
Citat:
FTP, e-post med mera går väl inte att dela på det sättet? I annat fall vill jag verkligen veta hur! / Algot |
Mail kan du även göra samma på, FTP går ej. Isåfall får du koda någon fulhaxx lösning som läser av vissa login ska gå till en viss ftp server.
Går lösa med linux router, även i riktiga switchar/routrar som Cisco/Extreme networks etc har mycket fin QOS möjlighet. Visst finns det budget skit som klarar det med som Dlink/Netagear etc men skulle alldrig köra det på seriösa saker. Blir billigare för dig att försöka få dag i några U hos någon mer seriös colo firma. |
Citat:
Edit: Rolig formattering av länkar. |
Citat:
Ett fungerande server-kollektiv skulle tillsammans bestämma vilken service man vill ha, t.ex. UPS, backup-system, kyla, rack och sånt. Dessutom tänker jag att blir man några stycken, så att man kanske klarar av att fylla ett full-rack, så behöver det kanske inte bli så dyrt per skalle. Köra sin egna web/mail/spel-server i ett rack man kan vara med och bestämma över kanske tilltalar folk som försöker köra det i garderoben eller är less på att sitta i knät på något webbhotell där man har måttligt till inget inflytande över driften, utan bara ses som ytterligare en stackare som ska klämmas på pengar. (Cynisk, jag!?) Det någon föreslog, företagsabonemang hos Blixtvik (10 MBps för knappt 1000:-), kan ju bli riktigt billigt om man är ett hundratal eller så. Men, jag kanske underskattar all övrig logistik. Men tanken är att det ska vara ideella krafter i föreningen som tillsammans gör sånt som behövs för att få det att rulla. Är det någon som vet var man lättast/bäst hittar begagnade/billiga rack/ups:er/kyllaggregat å såna prylar? / Algot |
Kommer bli billigare att fixa in på colo än bygga upp det du vill ha, sjävklart vill någon ha betalt för åka ut om du vill ha tillgång på natten.
Är inte billigt bygga upp något bra om du vill ha 10Mbit+ |
Citat:
Alla får ta fullt ansvar för sin egen burk, och delat ansvar för resten. / Algot |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Finns inget billigt sätt att få lina och fiber på. |
Jag ska eventuellt starta ett midre kontorshotell i centrala stockholm (1-3 min med bil från stureplan) om ni vill vara där kan vi dela internetkostnaden + att det finns källarutrymmen som jag inte kan tänka mig att de blir för varmt i.
Det kommer vara mällan 10-20 arbetsplatser som behöver internet. |
Kan säga att vi betalar ungefär €600 - €700/mån för 20mbit (mpls), där vi är garanterade 20mbit.
En annan sak. Vad tror ni att ni har för siter som måste ha >10 mbit? Ska man skapa en "ideel förening" där man "driftar ihop" ... låt oss säga ett gäng på 10 pers kanske behövs säkerligen INTE mer än 10mbit ... skulle även tro att man skulle klara sig med 4 mbit. En sådan, sist jag kollade, så kostade den i runda slängar €200 - €300 .. Men, då ingår routern. Resten, FW, Servrar ... övervakning för hackförsök osv, allt får man stå för själv. cya, /PatrikB |
Citat:
Vad har MPLS med detta att göra? Eller snackar du om att ni har 20Mbit transmission? Men låter som mycket dyr transmission då. Sedan vilket företat snackar du om? Även om ISP kör sin trafik med MPLS så lär dom inte ge ut din 20Mbit MPLS "taggad" |
vårat WAN är "byggt" med 20 mbit mot huvudkontoret, OCH! vi har direkt access ut mot nätet istället för att gå via vårat huvudkontor som ligger i ett annat land ;)
Men, 20 mbit ut har vi, dock har "port 80 trafik" väldigt låg prio i vårat nät ... men lika fullt, 20 mbit "rakt ut på internet" .... cya, /Patrik |
Förresten, vem snackar ISP? Jag snackar direkt om leverantörer som Skanova, TDC Song, BT osv .... varför gå via ISP? som lägger på sin kostnad ...
cya, /Patrik |
Så Skanova/Song är inte en ISP? Hur menar du direkt ut? Du går fortfarande via någons nät om du inte har peering med nästan alla ISP. Sedan vad har det med saken att ni prioriterar HTTP trafik lågt?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson