![]() |
Snart börjar hög säongen för telefonspamare. En telefonspamare känns ingen på att han / hon vill sälja mögg till företaget. Inte allt för sällan rör det sej om annonser.
Hur klipper ni bort telefonspamare? Jag funderar på att hänvisa alla telefonspamare till en evighetes telefonköö i vår asterix. Att skaffa ett 08 nummer idag för detta är billigt. Har ni några knep för att bli av med telefon spamare? |
Fungerar inte nix?
|
Nix finns inte för företag.
|
bara att säga att du:
1. inte har budgeterat för det och be dem återkomma någon annan gång 2. har en strikt annonseringspolicy där du inte kan göra några köp på "vad det nu är de ringer ifrån" portal, shoppingsite etc. 3. Att du är så jäkla nöjd som det är och inte vill ha mer kunder just nu...(brukar chocka de flesta säljare ganska fett...hehe) |
Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.
1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.) 2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick. Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen. Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt. |
Citat:
|
Vänd på steken, börja sälja till de.
När de ringer till dig för att sälja billigare el, färgpatroner till skrivaren eller vad --- det nu är de vill kränga, så börjar du kränga tillbaka: D=Du, S=Säljare D=Företaget X, det är D. S=Hej, jag heter S och ringer från företaget X. Jag har ett väldigt bra erbjudande till er. Skriver ni ut mycket papper? D=Får jag fråga en sak? S=Öh, ja, givetvis. D=Ringer du mycket? S=Ja (skratt) det gör jag. D=Då har jag ett bra erbjudande till dig. S=Va? D=Jag kan erbjuda er lägre telefonikostnader, och med tanke på att ni ringer väldigt mycket så kan jag nog få ner era telefonkostnader rejält. S=Ja...ha...? D=Skall vi göra så att du säger ordet "JA" nu, så sänder jag över ett avtal till er, så kan ni börja använda vår telefontjänst från och med imorgon. Det kostar bara runt 2 miljoner om året, men det sparar ni in fort om ni ringer mycket. Och ungefär där slänger säljaren på luren... Tro mig, det funkar. |
Citat:
De flesta säljare brukar acceptera att man säger "Nej tack, vi är inte intresserade. Tack så mycket ändå" när de inleder ett telefonsamtal. Några blir sura och frågar "hur kan du veta det när jag inte har sagt vad vi säljer?". Då förklarar jag att vi inte köper något som säljs via telefon eller mail, samt att vi har bra leverantörer som vi har goda relationer med. Men som sagt, gå helst inte in i diskussion, och bara snoppa av dem med att du är inte är intresserad. Skjut inte på det, säg det med en gång. Om du skulle vara intresserad, säg till dem att sända ett mail men inte kontakta dig igen. Säg att du tittar på det, och återkommer ifall det var intressant. I annat fall är det inte intressant. Var tydlig med att säga till att du absolut inte tänker köpa ifall de återkommer. |
Behöver man ha något registrerat telefonnummer på företaget? Behöver man inte det kan man väl göra så att man bara lämnar ut sitt telefonnummer till befintliga kunder, om man skaffar dem på annat sätt.
|
Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson