WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Samma site, olika domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046082)

Amnell 2011-01-24 08:38

Samma site, olika domäner

Har hittat en konkurrent vars hemsida går att nå via 4-5 olika domäner. Sidan funkar perfekt på alla och ingen länkar till den "riktiga" sidan.

Nu till frågan: Hur ser google på detta? Vilken sida straffas? Hamnar alla i index? Nackdelar?

emilv 2011-01-24 09:29

Det räknas som duplicate content och vilken som straffas är förmodligen slumpmässigt. Vi får anta att Google försöker komma på vilken av sidorna som var först med materialet, men då det kan vara en omöjlig uppgift har de säkert andra metoder också (till exempel vilken som får flest besökare). Jag har varit med om något liknande där olika undersidor finns med i indexet från olika domäner.

Sweely 2011-01-24 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20389383)
Det räknas som duplicate content och vilken som straffas är förmodligen slumpmässigt. Vi får anta att Google försöker komma på vilken av sidorna som var först med materialet, men då det kan vara en omöjlig uppgift har de säkert andra metoder också (till exempel vilken som får flest besökare). Jag har varit med om något liknande där olika undersidor finns med i indexet från olika domäner.

Det räknas som duplicate content. Men jag tror personligen inte att Google kommer straffa någon av domänerna då Google helt enkelt suger på sånt där.

Ta dig en titt här, Amnell: https://www.google.com/webmasters/to...rt?hl=sv&pli=1

Captcha 2011-01-24 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Amnell (Inlägg 20389377)
Har hittat en konkurrent vars hemsida går att nå via 4-5 olika domäner. Sidan funkar perfekt på alla och ingen länkar till den "riktiga" sidan.

Nu till frågan: Hur ser google på detta? Vilken sida straffas? Hamnar alla i index? Nackdelar?

Gällande duplicate content så finns det ingen "bestraffning"från Google, Google kan inte avgöra vilken sida som är originalet om de inte gör det manuellt. I många exempel har den sidan som har kopierat text rankats bättre än originalet.

Men om man är samma ägare av alla sidor så är det ju inte så smart, målet med texten på siten borde vara så unik som möjligt.

tartareandesire 2011-01-24 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av Captcha (Inlägg 20389432)
Gällande duplicate content så finns det ingen "bestraffning"från Google, Google kan inte avgöra vilken sida som är originalet om de inte gör det manuellt. I många exempel har den sidan som har kopierat text rankats bättre än originalet.

Men om man är samma ägare av alla sidor så är det ju inte så smart, målet med texten på siten borde vara så unik som möjligt.

Det är många som inte vet att de inte bör göra på det viset, tror nästan Google har med det i beräkningen :)

Det är inte alls ovanligt att Google indexerar samma text 10 gånger tämligen högt upp i resultaten, samtidigt som de kan vara stenhårda på att andra texter bara får förekomma EN gång. Det beror helt på vad för typ av text det är och var den indexerats först osv. Google analyserar det mesta idag.

Tigern 2011-01-24 15:57

Hej

Ok, intressant.
Jag kommer lansera en ny sajt inom kort och jag har/äger vårt sajtnamn inte bara i .se utan även .nu .com etc. samt även två vanliga felstavningar.
Tanken är/var att alla dessa domäner skulle redirectas direkt till startsidan på .se.

Nu börjar jag bli fundersam, är detta rätt eller en ett bra sätt att göra på? Jag vill ju inte missa kunder som stavar fel eller använder "fel" toppdomän...

Captcha 2011-01-24 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Tigern (Inlägg 20389456)
Hej

Ok, intressant.
Jag kommer lansera en ny sajt inom kort och jag har/äger vårt sajtnamn inte bara i .se utan även .nu .com etc. samt även två vanliga felstavningar.
Tanken är/var att alla dessa domäner skulle redirectas direkt till startsidan på .se.

Nu börjar jag bli fundersam, är detta rätt eller en ett bra sätt att göra på? Jag vill ju inte missa kunder som stavar fel eller använder "fel" toppdomän...

Jag skulle rekommendera att du kör en 301 redirect från alla andra sidor till .se, då är både besökarna och Google nöjda.

trådlöst 2011-01-24 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Captcha (Inlägg 20389461)
Jag skulle rekommendera att du kör en 301 redirect från alla andra sidor till .se, då är både besökarna och Google nöjda.

Jag skulle också vilja rekommendera detta, det är för att 301 redirect ger en länkkraft som är väldigt bra, typ som att du har din länk i en ankartext (tror det är så) på en välkänd sida som google gillar med relevant innehåll till din sida.

Rätta mig om jag har fel, någon! :)

daniel.s 2011-01-24 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20389496)
Jag skulle också vilja rekommendera detta, det är för att 301 redirect ger en länkkraft som är väldigt bra, typ som att du har din länk i en ankartext (tror det är så) på en välkänd sida som google gillar med relevant innehåll till din sida.

Rätta mig om jag har fel, någon! :)

301 är för att peka om adresser till ett annat domän och fungerar inte riktigt som "länkkraft".

captaindoe 2011-01-24 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20389499)
301 är för att peka om adresser till ett annat domän och fungerar inte riktigt som "länkkraft".

En 301 skickar över all länkkraft från den domänen till domänen som den länkar till, så det stämmer inte riktigt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson