WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tre misshandlar sina kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25006)

Jonas 2007-11-19 19:37

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2007, 20:33
Det är uppenbart att de jämställer sitt bredband med fast bredband som alla kan se i reklamen ovan.

Finns säkert något finstilt i "passande grönt" i gräset...

ztream 2007-11-19 19:38

Jag läste dock igenom deras allmäna villkor och jag hittar inget om 10gb. Var i avtalet står detta? Någon som vet?

se7en 2007-11-19 19:44

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2007, 20:38
Jag läste dock igenom deras allmäna villkor och jag hittar inget om 10gb. Var i avtalet står detta? Någon som vet?

Kan det stå något i stil med, användning som kan skada tres nät är inte okej och tre behåller sig rätten att stänga ner abg.

Oavsett operatör så pratar de alltid "upp till".. du kan aldrig kräva något. De garanterar 0 men teoretiskt fungerar det upp till 7.2.

robertsson 2007-11-19 19:46

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2007, 19:33
Jag skiter väl i frekvensutrymmet. Det är Tres problem, inte mitt. Säljer de en produkt ska de leverera den också.
Sedan så är det säkert rätt som du säger att det finns begränsningar i nätet, men som sagt. Det är inte mitt problem.

Jag skulle vilja påstå att det är mer ditt problem än Tre's eftersom du inte kommer kunnas surfa om alla ska börja fildela.
Vad gäller bilden du skickade kan jag inte alls få ihop det med att mobilt bredband ersätter ADSL. Det står att en bärbar dator passar ihop med mobilt bredband, och det tolkar jag precis som det står. När du bär med dig datorn, använder du mobilt bredband, men det finns inget som säger att du inte ska ha ADSL hemma.

ztream 2007-11-19 19:57

Klart det är mitt problem, för jag kan inte jobba normalt med begränsningarna som existerar. Men det är inte mitt fel att Tre lovar något som de inte håller.

Tycker reklamen är rätt uppenbar. Har man en bärbar dator behöver man inget fast bredband.

jonny 2007-11-19 20:14

Alla operatörer har ungefär samma reklam. "varför har du fast bredband om du har en bärbar dator?"

Jag förstår hur det fungerar och vilka begränsningar som finns. Det gör säkert ztream också; men gemene man gör det inte. Hela poängen är att Tre med flera operatörer lovar dig ett mobilt bredband som visserligen är lite långsammare (7,2 Mbps är väsentligt långsammare än mitt fasta bredband på 100 Mbps) men som i övrigt kan användas på samma sätt.

Det går utmärkt att använda för filöverföringar (ftp etc). Men om det finns någon begränsning i avtalet är den inte tydlig. Marknadsföringen lovar dig att kunna vara uppkopplad dygnet runt och göra vad du vill.

Definitionen av surfa är väl inte så intressant, men halva innehållet på exempelvis aftonbladet.se är ju icke-html.

ztream 2007-11-19 20:28

Fast mitt problem är ju att filöverföringar inte funkar och att skiten dör hela tiden såfort jag belastar det mer än att sitta och läsa Aftonbladet.se :)

robertsson 2007-11-19 20:41

Jag har testat alla mobila bredband väldigt mycket, dyget runt i väldigt krävande miljö och i dagsläget är Telenor fullständigt överlägset när det gäller stabilitet (inte hastighet).

MEN självklart kan det finnas lokala skillnader. Allt beror på mastens hårdvara/tillverkare/mjukvara och hur den fungerar ihop med min hårdvara. Just jag har hittat en kombination som kan vara igång i månader utan mista avbrott.

se7en 2007-11-19 20:50

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 19 2007, 21:41
Jag har testat alla mobila bredband väldigt mycket, dyget runt i väldigt krävande miljö och i dagsläget är Telenor fullständigt överlägset när det gäller stabilitet (inte hastighet).
MEN självklart kan det finnas lokala skillnader. Allt beror på mastens hårdvara/tillverkare/mjukvara och hur den fungerar ihop med min hårdvara. Just jag har hittat en kombination som kan vara igång i månader utan mista avbrott.

Jag har ett telenor mobilt bredband och drar hem filer på 700 mb osv.. utan problem och utan begränsingar.. Har tyvärr inga siffror på hur mycket data som jag använder men tvivlar inte på att jag överskrider 4-5TB / vecka.. Dock är hastigheten ett bekymmer. Såg på min senaste faktura att samtliga städer med över 20k+ invånare ska få turbo3g till årsskiftet. Lite vågat att säga så men jag hoppas verkligen det!

hnn 2007-11-19 22:26

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2007, 21:28
Fast mitt problem är ju att filöverföringar inte funkar och att skiten dör hela tiden såfort jag belastar det mer än att sitta och läsa Aftonbladet.se
Antingen är du inkompetent, analfabet eller rejält korkad.

Om du tror att mobilt bredband ska ersätta fasta nätet, så är du exakt som ovanstående.

Vi har mobilt bredband på jobb. (Telia, Tre och Telenor). Alla 3 operatörerna ryker direkt när vi försöker koppla upp oss mot mer än en kund åt gången via VPN. Vissa gånger kan vi inte ens koppla upp oss överhuvudtaget. Så någon ersättare är och blir det inte.. Utan mer en nödlösning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson