WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tre misshandlar sina kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25006)

Anders Larsson 2007-11-19 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av se7en
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Mobila bredbandets kapacitet är bara nån promille av det fasta nätet och jag hoppas verligen inte att alla börjar tanka 10 GB per mån med sina trådlösa modem för då tar kapaciteten slut ganska snart.

nja tekniken bakom är ju precis som vilken isp som helst.. det som skiljer sig är ju att trafiken går via mobila nätet till operatörern och deras riktiga bredband. Självklart så finns det ju inte hur mycket kapacitet och tidsluckor i mobilnätet heller. Så du har en halv poäng.

Nu är detta andrahandsuppgifter, men som jag fått berättat för mig har idag teleoperatörerna, i princip samtliga, väldigt dålig bandbredd mellan sina stationer och "ut på nätet".

10 gb är vad som står i avtalet, men enligt 3 själva så tillåter de i praktiken mycket mer. Liknande formuleringar finns hos alla operatörer.

ztream 2007-11-19 12:51

Tres mobila bredband andas såfort man försöker ladda ner saker till full hastighet. Då ändrar de något i hur de hanterar paket och vips kan du inte ladda ner något mer.

Alltså kan man inte använda Tres mobila bredband till något annat än att kolla mailen.

Var i avtalet står det 10gb?

robertsson 2007-11-19 13:07

Problemet är inte i första hand kablarna till mobilmasterna, utan utrymmet i luften. En mast täcker lätt 5-10 kvarter i en citykärna. Om varje kvarter har 5-20 portuppgångar, som alla har 8-20 lägenheter kan man snabbt räkna ut att det rör sig om hundratals personer som ska dela på en mobilmast. Lägg sedan på alla mobilsamtal som delar på samma frekvensutrymme. Om alla som har moiblt bredband nu ska börja fildela eller ladda ner åtskilliga GB per mån så blir trafiken i luften värre än biltrafiken på essingeleden i rusningstrafiken.

Det går bara inte. Mobilt bredband är ett komplement till ADSL/Fiber/ComHem, inte en ersättare.

hnn 2007-11-19 13:13

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 19 2007, 14:07
Det går bara inte. Mobilt bredband är ett komplement till ADSL/Fiber/ComHem, inte en ersättare.
Vilket Tres säljare och folk här verkar tro....

Jonas 2007-11-19 17:22

Citat:

Originally posted by se7en@Nov 19 2007, 12:13
10 gb är ju inte mycket.. 2 dvd filmer.. Menar ni att det mobila bredbandet hos tre stängs av efter 10 gb? Då är det fel att marknadsföra sig med surfa hur mycket du vill..

Notera "SURFA", inte Tanka mm... Räkna hur mycket du laddar ned genom normal surfning, utan att fildela...

JacobTallberg 2007-11-19 19:01

Citat:

Originally posted by Jonas@Nov 19 2007, 17:22
Notera "SURFA", inte Tanka mm... Räkna hur mycket du laddar ned genom normal surfning, utan att fildela...
Vad klassas då som "normal" surfning? Om du ex. kollat mycket på webbtv så kommer dataöverföringen dra iväg ganska snabbt.

ztream 2007-11-19 19:02

Klart som fan att jag räknar med att jag i teorin ska kunna ersätta mitt bredband med ett mobilt bredband. Hade jag velat ha ett mobilt modem hade jag kunnat köra GPRS.

Mitt Tre Bredband är allt jag har just nu pga. flytt och att jag vill vara flexibel.

Om det är ett bredband ska det gå att använda för att ersätta ens stationära. Att påstå att man ska "fatta" att det inte går är bara barnsligt.

Jonas 2007-11-19 19:25

Citat:

Originally posted by JacobTallberg@Nov 19 2007, 20:01
Vad klassas då som normal surfning? Om du ex. kollat mycket på webbtv så kommer dataöverföringen dra iväg ganska snabbt.

Surfning är surfning, inte uppladdning, inte nedladdning. Surfning är HTML sidor, inte swf, inte flv, inte mpeg osv... utan html-sidor.
Dom räknar inte med Youtube, dom räknar inte med Flickr.

robertsson 2007-11-19 19:26

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 19 2007, 19:02
Om det är ett bredband ska det gå att använda för att ersätta ens stationära. Att påstå att man ska fatta att det inte går är bara barnsligt.
Om du tycker att bristen på frekvensutrymme är barnsligt så får du tycka det, men det förändrar inte faktum att det finns ett begränsat frekvensutrymme som inte kan svälja att folk börjar ersätta sina ADSL med mobilt bredband.

ztream 2007-11-19 19:33

Jag skiter väl i frekvensutrymmet. Det är Tres problem, inte mitt. Säljer de en produkt ska de leverera den också.

Sedan så är det säkert rätt som du säger att det finns begränsningar i nätet, men som sagt. Det är inte mitt problem.

http://www.dan.se/tre-smalband.jpg

Det är uppenbart att de jämställer sitt bredband med fast bredband som alla kan se i reklamen ovan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson