![]() |
Citat:
Då lärde man sig att stänga av jobbmobilen i varje fall... En del personer är helt enkelt konstiga. |
Som sagts innan så behöver inte alls betalningsanmärkningar per automatik innebära problem.
Jag brukar använda mig av två varianter då jag gör hemsidor åt mina kunder. Den ena är att jag bygger den i Joomla. Inloggningsuppgifterna har ju jag som sidbyggare och detta vet kunden om. Jag förklarar för kunden att inloggningsuppgifterna lämnar jag ut då sidan är klar, kunden nöjd och har betalat. Därefter förklarar jag att det är lämpligt att han själv byter lösen . En annan variant är om jag bygger sidan själv att jag lägger upp den på en plats på mitt eget webbhotell. När kunden är nöjd och betalar för jobbet så flyttar jag direkt över den till hans egen webbplats. Nu är min webbverksamhet inte speciellt stor (jobbar egentligen med bil-dekor och skyltar), men ingen av mina kunder har klagat än så länge. |
Tony: Skillnaden mellan ditt system som bygger på ömsesidigt förtroende och den andra (som bygger på att man bygger in något hemligt) är att du gör det öppet och att kunden vet om det.
Vilken guldgruva för någon som vill förstöra att hitta en sådan bakdörr som jihoakim bygger in i sina system. |
Xamda,
Microsoft har ju också ett liknande system, där en installation som inte blivit aktiverad visar en ruta om att "du kan ha blivit utsatt för piratkopiering", eller vad den nu säger. I Vista trillar den ner i något de kallar för "Reduced mode", där du i princip bara kan öppna en webbläsare för att beställa en aktiverings-nyckel. Så jihoakims tillvägagångssätt tycker jag är helt ok egentligen, så länge han inte får någon direkt åtkomst till kundens filer eller liknande. Att bara visa att sidan inte har blivit "aktiverad", eller att den trillar tillbaks till något sorts "trial-mode" tills att produkten blir aktiverad, tycker jag är rimligt. |
Citat:
|
mervinst,
Absolut. Jag tycker det är ganska naturlig lösning. - Betalar du inte, så visar vi en skylt om att produkten inte är betald. - Betalar du, så försvinner den. Jag tror inte många kunder kommer protestera mot det... Ungefär som att protestera mot larmskydden på kläder, som tas bort i kassan när du betalt. |
Jag levererar aldrig koden innan jag får betalt, på det viset behöver jag aldrig hamna i den situationen. Dessutom tar jag sällan jobb där jag inte tycker det finns en seriös tanke bakom.
|
Citat:
Med en hotfull röst frågar han varför jag skickat en andra påminnelse. Jag ber han kolla på datumet och försöker förklara för han att det är en gammal påminnelse som jag flera gånger sagt till att han ska bortse ifrån nu när han har betalt, men han avslutar samtalet med vi ses inom kort. <_< |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson