WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Migrera till Mac - Never ending story (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048548)

Xamda 2011-06-10 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20408036)
En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb.

Jaha... Då har du inte haft min dator då, eller modern Win 7-maskin. :-) Från viloläge till full drift varierar visserligen av någon anledning, men överstiger aldrig fem sekunder. Kanske har det med hur mycket man har igång när man tar den i viloläge, men ett par sekunder känns som en ganska normal hastighet för Windows 7-maskiner från viloläge till fulldrift.

klein 2011-06-10 05:07

Visst det har blivit lite bättre. Men billiga Windows maskiner är oftast skräp, t.ex maskiner med dålig kylning. HP har en serier datorer från helvete som heter DV6,DV7 och DV9.

Alltså jag har aldrig märkt av kylnings problem med mina 2 MAC medan med vanliga PC hårdvara, så är det nästan regel, särskilt maskiner bestyckade med AMD

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20407973)
En sak som slår mig är att många Mac-användare verkar jämföra sina nya maskiner med den PC som de hade 2001.

Operativsystem som kraschar och svårigheter att koppla upp sig till nätverk är ingenting som jag känner igen från Windows 7.

robbanf 2011-06-10 14:53

Jag har en liten Mac vs. Windows-fråga som nog platsar här.

Vårt kontor har ett något skakigt internet (trådlöst) som går ner några gånger om dagen. Min kollega har en Macbook pro och jag har en HP med Windows 7. När nätet går ner så sker det samtidigt på våra datorer, men hans kommer igång igen minst en halvminut snabbare än min.

Hur kan man få windows att återansluta till nätet snabbare?

För övrigt leder jag datorkriget här då min dator inte hängt sig eller kraschat en enda gång i år medans hans gjort det minst tre gånger. Oh yeah!

Onkelborg 2011-06-11 11:41

Hm, jag själv ogillar starkt Apple (av lite alla möjliga anledningar), själv kör jag Windows (desktop/server) samt Linux (server)

Jag känner inte igen mig. Min stora laptop (arbetsburken) har jag haft igång strax över 8 månader (om man räknar med när den har legat i vänteläge/viloläge.) Kör Windows 7, är stabilt. Enda bsod jag har haft har varit kopplade till trasiga drivrutiner för 3g-modemet eller liknande, och de har inte varit många (2-3 st på snart två år.)

Har samma erfarenhet av min lilla netbook, också den Windows 7, fast den startar jag om oftare, samt att den inte är lika gammal.

Kvalitén är bra på båda burkarna, den stora är en Dell (kommer inte ihåg modellbeteckningen, men den var ganska dyr, 17 + moms eller så tror jag?), den lilla en asus eee 1005pe om jag inte minns fel. Den har även multitouch, vilket jag iofs bara använder för att scrolla.

Ska kanske tillägga att jag är lokförare (utöver egenföretagare) så båda burkarna åker med mig lite överallt, och de klarar sig bra trots något omild behandling.

Virus har jag för övrigt inte haft några problem med på någon dator så där har Apple ingenting att hämta heller. (Och jag har inget antivirusprogram, och kör bara med Windows inbyggda brandvägg. Installerar man sådana saker så får man skylla sig själv om burken blir seg, börjar hänga sig och beter sig konstigt.)

Jag kör med vad jag tycker fungerar bra, och dit hör inte Apples produkter i mitt fall. Linux har ingenting att hämta på desktopsidan hos mig heller.

oskarh 2011-06-11 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av Onkelborg (Inlägg 20408192)
Virus har jag för övrigt inte haft några problem med på någon dator så där har Apple ingenting att hämta heller. (Och jag har inget antivirusprogram, och kör bara med Windows inbyggda brandvägg. Installerar man sådana saker så får man skylla sig själv om burken blir seg, börjar hänga sig och beter sig konstigt.)

Hur vet du att du inte har virus eller trojaner om du inte har något antivirusprogram att söka igenom datorn med? ;)

Det är väldigt vanligt att folk tror att de inte är infekterade bara för att datorn beter sig normalt, när den i själva verket kan ha flera hundra elaka små program.

Nu har jag heller inget antivirusskydd (vilket är riktigt korkat...) men när jag hade ett senast var det nod32 och det märktes knapp att det fanns och verkade, dök upp en liten ruta då och då för att uppdatera virusdefinitionerna. Drar knappt prestanda alls.

Spindel 2011-06-11 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20408195)
Hur vet du att du inte har virus eller trojaner om du inte har något antivirusprogram att söka igenom datorn med? ;)

Det är väldigt vanligt att folk tror att de inte är infekterade bara för att datorn beter sig normalt, när den i själva verket kan ha flera hundra elaka små program.

Nu har jag heller inget antivirusskydd (vilket är riktigt korkat...) men när jag hade ett senast var det nod32 och det märktes knapp att det fanns och verkade, dök upp en liten ruta då och då för att uppdatera virusdefinitionerna. Drar knappt prestanda alls.

Äsch, har han inte installerat virus så vet han ju att han inte har virus. För att få virus på Windows idag så måste man besöka skumma sajter och installera något.

Det är lika enkelt att få malware på en Mac som det är på en Windows-maskin. Det enda som skiljer sig är att är ett mycket större utbud av malware till Windows. Vilket inte är så konstigt om man tänker på att Microsoft har sålt fler Xbox 360 än vad Apple har sålt Mac-maskiner. Den dag Mac kommer ha lika stor andel som Windows kommer det se än värre ut för Mac, eftersom dess användare är indoktrinerade att man inte kan få virus/malware på en Mac - för det har ju Steve Jobs sagt...

oskarh 2011-06-11 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20408199)
Äsch, har han inte installerat virus så vet han ju att han inte har virus. För att få virus på Windows idag så måste man besöka skumma sajter och installera något.

Det är lika enkelt att få malware på en Mac som det är på en Windows-maskin. Det enda som skiljer sig är att är ett mycket större utbud av malware till Windows. Vilket inte är så konstigt om man tänker på att Microsoft har sålt fler Xbox 360 än vad Apple har sålt Mac-maskiner. Den dag Mac kommer ha lika stor andel som Windows kommer det se än värre ut för Mac, eftersom dess användare är indoktrinerade att man inte kan få virus/malware på en Mac - för det har ju Steve Jobs sagt...

Lika enkelt? Hittils har det inte kommit ett enda malware till OS X som du får in utan att själv "godkänna" och skriva in ditt root-pass. Jag säger inte att det är omöjligt att ett sådant malware kommer, men hittils har det inte kommit något i alla fall :rolleyes:

Clarence 2011-06-11 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20408199)
Äsch, har han inte installerat virus så vet han ju att han inte har virus.

Härlig inställning till säkerhet ;)

Ciffan 2011-06-11 14:18

Riktiga karlar kör väl inte med skydd ;)

jonny 2011-06-11 14:19

Jag är kinkig när det gäller tangentbord och gillar inte alls de olika tangentbord jag testat från apple. De är hemska allihop.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson