WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Körde mot rött (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33942)

pokerstjärna 2008-12-14 18:02

Du skulle tvärnitat så piketbussen körde in i backen på dig, det är alltid den som kör på bakifrån som har gjort fel :D

tartareandesire 2008-12-14 18:06

Du kan överklaga. Länsstyrelsen kan i vissa fall korta ner tiden om du behöver körkortet i ditt yrke, t.ex. om du är taxichaufför men det är som sagt var i undantagsfall.

Skitlag? Nej, det tycker jag inte.... Zebralagen tycker jag dock är helt onödig (och då har jag ingen bil själv). Den är inte alls bra för miljön och man klarar att utan problem ta sig över gatan ändå. På de ställen där man inte gör det bör det i vilket fall som helst finnas rödljus...

rocky 2008-12-14 18:11

Tack till alla med konstruktiva svar, alla utom Johan H & Alpha då...

Jag erkände böterna eftersom det fanns på film och att det var en piketbuss med 6 poliser i, det kändes lönlöst att bråka om det. Dom var ju så duktiga som hade tagit någon.

Har redan pratat med en fd polis idag och han sa att även om polisen säger 3 månader så är det länsstyrelsen som tar det beslutet och då får jag överklaga, kanske inte ens behöver överklaga.

Citat:

Originally posted by Alpha@Dec 14 2008, 02:57
Första gången jag håller med Johan H, bryter man mot reglerna så får man stå sitt kast. Finns för mycket puckon ute på dem Svenska vägarna.
3 månader är ingenting, det är så länge jag går på semester.. borde vara 12 månader minst
i mitt tycke..

Till Alpha vill jag bara säga att jag hoppas att du har fått köpa ditt svarta hyreskontrakt & därefter förlorat lägenheten som du bad mig tipsa om eftersom du vill framstå som en paragrafryttare.
Hoppas du har en bra semester i 3 månader.

Thor 2008-12-14 18:18

Det finns inga krav på att man ska kunna lagar, däremot är en av grundreglerna inom juridiken "Ignoranti juris non excusant" (Okunskap om lagen är ingen ursäkt), dvs du kan aldrig slippa juridiskt ansvar för att du inte kände till lagen.

En normal lagbok (Norstedts t.ex.) innehåller över 3000 sidor lagtext och detta är bara en bråkdel av Sveriges lagar. Gå in på ett större bibliotek öch fråga efter SFS (Svensk författningssamling) så får du se hur mycket lagtext det finns, uppskattningsvis 25-30 hyllmeter...

htiawe 2008-12-14 18:32

My bad then.

Westman 2008-12-14 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av rocky
Citat:

Ursprungligen postat av Alpha
Första gången jag håller med Johan H, bryter man mot reglerna så får man stå sitt kast. Finns för mycket puckon ute på dem Svenska vägarna.
3 månader är ingenting, det är så länge jag går på semester.. borde vara 12 månader minst
i mitt tycke..

Till Alpha vill jag bara säga att jag hoppas att du har fått köpa ditt svarta hyreskontrakt & därefter förlorat lägenheten som du bad mig tipsa om eftersom du vill framstå som en paragrafryttare.
Hoppas du har en bra semester i 3 månader.

OUCH! :lol:

klein 2008-12-14 19:48

Citat:

Originally posted by htiawe@Dec 14 2008, 19:02
klein: Bör en person på 11 år vara ute i trafiken själv?

Ingen kan alla lagtexter och det är inte heller det som krävs. Du ska kunna de lagar som du stöter på i ditt dagliga liv. Om du aldrig sysslar med jakt så behöver du inte kunna såna lagar men om du är ute och promenerar så ska du veta vad som gäller. Så enkelt är det. Juristerna kan inte alla lagtexter heller och det förväntas inte heller.

Ja, en 11 åring kan vara ute trafiken själv. Allt bero på vilka miljörer en 11 åring är van med, en 11 åring som är uppväxt på Nordmalm , har antaligen inga problem att klara sig i trafiken, men någon kommer till Stockholms direkt från Mensträsk har det lite knepigare..

Vet inte hur många ggr jag höll på bli överkörd i London, när jag vara där för några år sedan, ändå står det i gatan att man skall titta vänster.

jonny 2008-12-14 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe
Bli av med körkortet i ett år för att man gjorde ett misstag? Jisses.. jag antar att vi borde börja ge alla fotgängare som går mot rött tre månaders fängelse också?
Misstag gör alla och han får sota för det genom böter och strafftid, dock känns tre månader ganska mycket för ett misstag. Särskilt om han är, som han säger, ostraffad och välkammad.

Om vi börjar med fotgängarna så är det olagligt att gå mot röd gubbe, men det finns ingen påföljd på det.

Att köra mot rött av misstag innebär förmodligen att man inte är mogen nog att framföra sin bil och kanske borde man inte heller ha något körkort.

Vad gäller yrkesförare kan länsstyrelsen istället göra bedömingen att du borde varit mer rädd om ditt körkort. Du har oftast bättre utbildning och borde vara ett föredöme i trafiken etc.

Citat:

Originally posted by -Spindel@Dec 14 2008, 18:13
Citat:

Originally posted by -jomper@Dec 14 2008, 16:16
Zebralagen är livsfarlig, många fotgängare utsätter sig för livsfara när de helt utan förvarning vänder 90 grader och traskar rakt över gatan. Ännu värre när det dessutom är mörker och regn och de inte har reflexer.
Men så har olyckorna ökat sedan den infördes också.
Jag hade i alla fall rätt räcker inte långt när man är överkörd tyvärr :-(

Precis. Vet inte hur många gånger man nästan har fått tvärnita för en idiot till fotgängare som bara traskar över, utan att visa några som helst tecken på att faktiskt gå över. Värst är ändå de som springer() över ett övergångsställe.
Sedan finns det ju cyklister som tror att det bara är att cykla över så har man förtur. Vad jag vet måste man leda cykeln över ett övergångsställe?

Cyklister har väjningsplikt mot annan trafik om de ska korsa en gata så. Om de däremot går och leder cykeln är de fotgängare på samma sätt som de utan cykel.

Citat:

Originally posted by -klein@Dec 14 2008, 18:24
...bilsterna skall lära sig att zebra lagen finns, dvs att man skall stanna, om inte har ett fordon bakom sig som håller bög avstånd, då kan vara olämpligt att stanna.

Om fordonet bakom ligger för nära får man väl anpassa inbromsningen och börja bromsa tidigare och försiktigt - svårare är det inte.

Citat:

Ursprungligen postat av Subcura
Så, frågan kvarstår... Erkände (skrev under) något? Vet inte lagarna exakt men troligen kan du överklaga pga omständigheterna...

Du får skilja på påföljden - böter - och den administrativa åtgärden att återkalla körkortet.

Visserligen får du ökade möjligheter i din skrivelse till länsstyrelsen om du inte erkänt, men du kan erkänna och ändå slippa körkortsåterkallelse.

kw_wasabi 2008-12-14 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av klein
...bilsterna skall lära sig att zebra lagen finns, dvs att man skall stanna, om inte har ett fordon bakom sig som håller bög avstånd, då kan vara olämpligt att stanna.

Om fordonet bakom ligger för nära får man väl anpassa inbromsningen och börja bromsa tidigare och försiktigt - svårare är det inte.

Man ska inte behöva anpassa inbromsningen efter bakomliggande bil. Det är den som ligger bakom som är skyldig att hålla ett så långt avstånd till framförvarande bil att han hinner bromsa (även dom den framför skulle tvärnita).

Men sen kan man ju tänka sig för innan man nitar, för att slippa allt krångel med försäkringsbolag och verkstad m.m.

hubbert 2008-12-14 22:15

Kan bara instämma där kw_wasabi, en hastig inbromsning skall man kunna göra utan att behöva tänka på bakomvarande trafik. Om en unge springer rakt ut är det kanske inte läge att kolla bilen bakom och bromsa försiktigt.
För att inte tala om cykeldårarna som svänger rakt ut på ett övergångsställe. Visst det går säkert att klippa en och klara sig undan straff, men kanske inte riktigt så trevligt alternativ trots allt.

Det där med att hålla avstånd till bilen framför är väl ett av de största felen folk gör i trafiken. De ser man ju bara på hur många tiotals ibland hundratals bilar som kör i en varandra på hårt trafikerade vägar när halkan sätter in.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson