![]() |
Citat:
Däremot är systemmapparna väl skyddade, det kan vara en fördel. |
Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
Gällande stabilitet och nätverk så finns det många användarrelaterade faktorer som spelar in, så där skulle behövas ett oberoende test i kontrollerad miljö. Min gissning är att det skulle bli ganska dött lopp... |
Citat:
En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb. |
Så vad är nackdelarna med osx? ;)
|
Citat:
Några saker jag kommer på såhär på rak arm, men finns som med alla andra operativsystem en hel radda nackdelar :P |
Citat:
|
Citat:
|
En MacBook Air håller sig ca 30 dagar i viloläge, helt fantastiskt.
|
Citat:
Jag har aldrig vägt in viloläge när jag köpt dator. Angiven batteritid på Macbook Pro kan jag dock gå i god för att den är överdriven mot vad som står på deras webbsida. Fast kanske avser om man har lägsta ljusstyrkan och inte ett enda program uppe :) |
Jobbar både med OS X, Win 7, Ubuntu. Här är några av mina spontana för- och nackdelar med Mac/OS X.
Fördelar Jag gillar Apples tangentbord :) Och designen överhuvudtaget. Tycker det är skönt med Unix-baserat system, Windows 7 börjar visserligen snygga till sig lite (äntligen en bra mapp för användarna, no more "Documents and settings") men känns fortfarande lite obekvämt att jobba i kommandotolken. Typsnittsboken i OS X är skön. Textmate och Coda är trevliga program för OS X. Externa saker har en tendens att bara fungera när jag stoppar in dem i Macen. I Windows känns det mer "hackhackhack.... ... har installerat drivrutin, om du har tur fungerar den". Känner inget behov att installera antivirus på OS X. Jag gillar gränssnittet. Tycker det är lättare att hitta helt enkelt. Nackdelar: Jag vill kunna kalibrera min skärm exakt, iMac. Inte ens med en Spyder blir det perfekt. Jag vill bestämma själv hur jag skalar mina Finder-fönster och inte bara i ett hörn ni valt, Apple. Jag vill inte kompilera om på OS X Server bara för ett den inte har gd2 för php (kanske har det blivit bättre sen sist jag provade, var ett par år sedan). På ett server os ska man väl ändå kunna installera phptillägg enklare än så. Trött på alla ._ och .DS_Store och sånt som sparas på vårat nätverk och delade diskar. Men det viktiga fungerar ju både på OS X och Windows 7 (och oftast Linux): Dropbox Skype Chrome och Firefox Komodo Edit TrueCrypt Filezilla Adobe Apache Spotify Subversion OpenOffice / MS Office Google Apps ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson