WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ska på min första arbetsintervju som 15 åring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041813)

ric 2010-05-10 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20354573)
Antagligen de som äger företaget men även om de skulle göra de, vad ska dom göra åt saken?
Jag menar, sen när blev det olagligt att posta ett företags namn i ett forum?

Du har missat hela poängen.

Du startade tråden och skrev angående din första anställningsintervju: "Jag vill veta vad jag ska tänka på"

En av de viktigaste sakerna du bör tänka på är att: inte skriva något negativt om företaget eller arbetsuppgifterna på Internet, då detta kan hittas av företaget.

Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att det inte är olagligt, då det är helt irrelevant.

trådlöst 2010-05-10 19:40

Ja men det är ju knappast olagligt/lagbrott att snacka illa om ett företag och kalla det slaveri att få en liten provision eller.
Som jag skrev tidigare, antingen får jag jobbet eller så kanske dom googlar på deras företagsnamn och så får dom upp tråden och jobbet går till en annan.

jonny 2010-05-10 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20354281)
Sommarjobb för 15-åringar brukar ge en ganska låg lön. Det går sällan att jämföra sommarjobbslöner med löner för tillsvidarejobb.

Ett kommunalt sommarjobb skulle förmodligen innebär att du får rensa ogräs för 30 kr i timmen. Du behöver ett sale i timmen för att ligga på samma nivå utan att bli skitig. Är det svårt att uppnå?

Ett provisionsjobb är bättre än ingenting. Tänk också på att förutom de 20% du får i lön så ska det betalas arbetsgivaravgift och så finns förmodligen en produktionskostnad.

Sök andra jobb, men ta det här om du blir erbjuden.

Vi har uppenbarligen misslyckats med att upplysa dig om den gyllene tiden att du ska komma i tid. Du kanske ska vara någon minut tidig till intervjun och framförallt kan det vara bra att ha tagit reda på exakt vart du ska bege dig redan innan.

jonny 2010-05-10 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av fooztr (Inlägg 20354606)
Jag kan inte hålla med om det, trasiga jeans idag är helt okej. Dem flesta följer dagens mode och då ingår det trasiga jeans, en sak kan jag hålla med om. Priset, det spelar ingen roll på dina kläder. Arbetsgivarna bryr sig inte om hur mycket din tröja eller hur mycket dina byxor kostar.

Här är ett exempel på ett par slitna jeans som är snygga, som jag tycker är OK att ha på sig på jobbet/intervjun. Jag menar.. Dem anställer väl en för det man kan bidra med, inte för vad man har för kläder första gången man ses.

Jag hade aldrig anställt någon som dök upp i något sådant där...

jonny 2010-05-10 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20354721)
Ja men det är ju knappast olagligt/lagbrott att snacka illa om ett företag och kalla det slaveri att få en liten provision eller.
Som jag skrev tidigare, antingen får jag jobbet eller så kanske dom googlar på deras företagsnamn och så får dom upp tråden och jobbet går till en annan.

Den lilla provisionen är nog inte så liten som den kan verka vid en första anblick. Det är nog vanligt med både lägre och högre provisioner...

ric 2010-05-10 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20354721)

Men varför hakar du upp dig på det?

Det är inte olagligt att klaga på lön och arbetsuppgifter på nätet, men det är inget som stärker dina chanser att få jobbet.
Det är inte olagligt att lukta alkohol på en anställningsintervju, men det är inget som stärker dina chanser att få jobbet.

Vad som är lagligt eller inte är väl helt irrelevant?

Jag trodde du skapade tråden för att få tips om vad man ska och inte ska göra för att få ett jobb.

KristianE 2010-05-10 21:36

Jag skulle heller inte anställt någon som kommer med trasiga kläder. Efter-
som vi gör mycket konsultuppdrag ute hos kund förväntas vi vara konsult-
mässiga och smälta in bland kunders olika dresscodes.

ooskar 2010-05-10 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20354727)
Ett kommunalt sommarjobb skulle förmodligen innebär att du får rensa ogräs för 30 kr i timmen. Du behöver ett sale i timmen för att ligga på samma nivå utan att bli skitig. Är det svårt att uppnå?

Stämmer icke, jag har rensat ogräs tre somrar i rad på kommunen och jag tjänade betydligt mer än 30 kr :P Ingen höjdarlön, men det var faktiskt närmare 100kr/h har jag för mig. :D

KristianE 2010-05-10 22:46

Lönerna inom kommunerna varierar mycket mellan kommun och
hur gammal du är.

Journalisterna brukar ju göra en lista varje år på vilka löner som
betalar ut slavlöner (25-30 kr/h) och vilka som betalar mer.

Vissa anställer ju niondeklassare och de ska nog inte räkna med
alltför hög lön.

tartareandesire 2010-05-11 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20354728)
Jag hade aldrig anställt någon som dök upp i något sådant där...

Alla är inte som du :) Det finns arbetsgivare som ogillar "finkläder", det finns arbetsgivare som ogillar streetwear och det finns arbetsgivare som struntar blankt i vad du har på dig. Lyckligtvis är verkligheten betydligt mer dynamisk och brokig idag än tidigare.

StefanBergfeldt 2010-05-11 07:44

Vissa kommuner har "jobbgaranti" för skolungdomar, där de som inte kan fixa ett vettigt sommarjobb kan jobba för runt 30kr/h. Oftast har kommunen "vanliga" sommarjobbare med normala löner också.

trådlöst 2010-05-11 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20354614)
Du har missat hela poängen.

Du startade tråden och skrev angående din första anställningsintervju: "Jag vill veta vad jag ska tänka på"

En av de viktigaste sakerna du bör tänka på är att: inte skriva något negativt om företaget eller arbetsuppgifterna på Internet, då detta kan hittas av företaget.

Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att det inte är olagligt, då det är helt irrelevant.

Herregud, kolla tillbaka i tråden.
Det var mer eller mindre du, som provocerade mig på att jag ska fortsätta o klaga på att det inte är olagligt att säga si och så om ett företag.

Om det nu är helt irrelevant så kanske du kan vara en god förebild för mig och alla andra här och lägga det bakom dig?
Jag tänker ju så här, du är mycket äldre än mig och erfaren..

ric 2010-05-11 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20354929)
Det var mer eller mindre du, som provocerade mig på att jag ska fortsätta o klaga på att det inte är olagligt att säga si och så om ett företag.

Jag förstår inte ditt resonemang.

Jimpsson 2010-05-11 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av ric (Inlägg 20354935)
Jag förstår inte ditt resonemang.

Det är det nog ingen som gör.

trådlöst 2010-05-12 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av Rokkan1 (Inlägg 20354936)
Det är det nog ingen som gör.

Vad bra, då slipper de som inte har något bättre för sig och hålla sig till första inlägget och skriva om det eller sluta skriva helt och hållet?

Conny Westh 2010-05-12 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20354141)
Well...det gick la sådär, trots allt är det första gången.
Men det började med att jag försov mig (stängde av alarmet på mobilen) så jag missade tåget, fick ta den efter ist, och det tar ca 20 min att komma in till centralen, därefter på tåget ringde han 1-2 ggr och fråga vart jag var, sen fick jag gå en bit ca 10 min och då visste jag inte vilken gata det var, det var drottninggatan 36 men jag tolka det som 33, så jag leta efter 33 och hittade inte det, så jag fick ringa han och han ringde mig några gånger innan han kom ut och så stod jag mitt i stan, för att sedan gå in på deras kontor.

När jag är där så sa han att jag får vara med i 11:00 gruppen, jag hade sj tid kl 10:00 och då sa hans kollega: Se här ja, bättre sent än aldrig, så jag fick slå mig ned vid sofforna, sen efter ca 20 min kom det 2 pers, sen några min efter det kom det 1 till, så vi var 4 på intervjun.
De var mellan 18-22 år, hade jobbat innan.

Jobbet är marknadsföring face 2 face, t.ex sälja en produkt irl (tack, nu vet jag även deras idé) och jag kan tjäna storkvan.

Lönen är bara provision, 20% av den prdoukten vi säljer.
Får reda på om jag blivit anställd lr inte, inom 1 vecka.

Verkar lite skummt detta men :P

Vad du än gör, kom alltid i tid till en anställningsintervju!!!

Helst ska man ca komma ca 15 minuter före, men aldrig efter utsatt tid, annars går ofta jobbet till någon annan.

Blir man sen av en giltig orsak, dvs man hamnar mitt i ett bankrån och blir fördröjd så ska man alltid ringa upp intervjuaren och berätta att man fastnat och befarar att man inte hinner fram i tid, men låt aldrig intervjuaren själv behöva söka dig ....

trådlöst 2010-05-12 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20355058)

Helst ska man ca komma ca 15 minuter före, men aldrig efter utsatt tid, annars går ofta jobbet till någon annan.

Blir man sen av en giltig orsak, dvs man hamnar mitt i ett bankrån och blir fördröjd så ska man alltid ringa upp intervjuaren och berätta att man fastnat och befarar att man inte hinner fram i tid, men låt aldrig intervjuaren själv behöva söka dig ....

Inte så stor chans att man får lyfta luren i ett bankrån, men jag förstår din poäng och det är huvusaken :)

Jag ska alltid komma 15-20 min före nästa gång förhoppningsvis, kanske ta en tidigare buss/tåg ist är alltid bättre.

Jag har fortf inte fått svar om jobbet så jag vet inte om man kan se det från den ljusa sidan men vi ska nog hitta något åt mig iaf!

Har ju trots allt den talangen som jag fått från Gud och ingen annan, att lätt kunna skapa vänner och anpassa mig till olika miljöer och komma överrens med olika folk. (H)

KristianE 2010-05-12 21:33

Har du en trådlös uppkoppling till Gud? :P

_Michael_ 2010-05-12 21:38

För att återkomma lite till det som det pratats om tidigare i tråden.

Den man presenterar sig som på intervjun bör ju överensstämma med den man faktiskt är, annars blir man nog inte så långvarig.

Att komma i tid till intervjun är en förutsättning för att få jobbet men det är lika viktigt att man kommer i tid på arbetsdagarna. Givetvis kan man ha otur med alla möjliga saker och någon gång försova sig och annat men kommer man försent mer än någon annan bör man kanske ändra sina vanor.

Hoppas du kommer trivas på jobbet i alla fall :)

trådlöst 2010-05-12 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av _Michael_ (Inlägg 20355082)
För att återkomma lite till det som det pratats om tidigare i tråden.

Den man presenterar sig som på intervjun bör ju överensstämma med den man faktiskt är, annars blir man nog inte så långvarig.

Att komma i tid till intervjun är en förutsättning för att få jobbet men det är lika viktigt att man kommer i tid på arbetsdagarna. Givetvis kan man ha otur med alla möjliga saker och någon gång försova sig och annat men kommer man försent mer än någon annan bör man kanske ändra sina vanor.

Hoppas du kommer trivas på jobbet i alla fall :)

Tack michael!
Jag får som jag skrev tidigare ändra mina vanor, ta den tidigare bussen/tåget och kanske kolla runt i stan om jag är där 30 min innan så kan jag ju iaf slösa 10-15 min på att bara ta en kaffe eller något.

Självklart är det viktigt och komma i tid på arbetsdagarna, samma är det ju t.ex med skolan och sjukhuset, det är nästan 3 saker som man ska vara i tid till (Prioriteringar).

Tack så mycket =) Får se om dom hör av sig bara.
Är ju lite erfarenhet rikare nu och det lär jag bli om jag fortsätter söka jobb och testa divers saker.

Som våran Kära ConnyWesth hade skrivit någon gång på forumet om jag minns rätt:

Jag är erfaren därför att jag har gjort de flesta misstag man kan göra men jag lär mig hellre av andras misstag, det blir billigare så...

http://www.wn.se/showpost.php?p=20350339&postcount=13 där hittar ni hela inlägget ;)

jonny 2010-05-13 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20355080)
Jag ska alltid komma 15-20 min före nästa gång förhoppningsvis, kanske ta en tidigare buss/tåg ist är alltid bättre.

Lagom är bäst. 15-20 min innan är på tok för tidigt. Det irriterar förmodligen arbetsgivaren. Var i närheten 30 minuter innan och dubbelkolla att du hittat adressen - men dyk inte upp förrän 5 - max 10 minuter innan utsatt tid.

StefanBergfeldt 2010-05-13 13:02

Jag håller med Jonny! Helt okej att vara i närheten, men ta hellre en kopp kaffe på caféet på andra sidan vägen än att dyka upp 20 min före utsatt tid hos arbetsgivaren.
Du får tänka på att arbetsgivaren har viktiga saker för sig, och kanske blir jättestressad av att du dyker upp så tidigt. Fem min före låter lagom.

trådlöst 2010-05-13 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20355152)
Jag håller med Jonny! Helt okej att vara i närheten, men ta hellre en kopp kaffe på caféet på andra sidan vägen än att dyka upp 20 min före utsatt tid hos arbetsgivaren.
Du får tänka på att arbetsgivaren har viktiga saker för sig, och kanske blir jättestressad av att du dyker upp så tidigt. Fem min före låter lagom.

Ja då, det ska jag ha med i minnet.
Har fortfarande inte fått svar för er som är intresserade utav det så jag skall söka fler jobb nu! ;)

Sweely 2010-05-13 15:16

Ska du sälja produkter och tjäna provision så tycker jag du bör göra det på internet istället. Du vet, som en affiliate.

Jag har lyckats jättebra, och jag är inte mycket äldre än dig. Är 17 år gammal. Tjänar faktiskt lika mycket pengar som mina vänner gör (har vänner som sliter på MC Donald's flera timmar om dagen) genom att bara ta det lugnt hemma. Pröva på affiliatemarknadsföring :)

trådlöst 2010-05-13 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20355173)
Ska du sälja produkter och tjäna provision så tycker jag du bör göra det på internet istället. Du vet, som en affiliate.

Jag har lyckats jättebra, och jag är inte mycket äldre än dig. Är 17 år gammal. Tjänar faktiskt lika mycket pengar som mina vänner gör (har vänner som sliter på MC Donald's flera timmar om dagen) genom att bara ta det lugnt hemma. Pröva på affiliatemarknadsföring :)

Mjo, jag provat på det lite redan och det har väll inte gått så bra.
Anledningen till jag sökte jobb var ju bl.a att träffa folk och komma ut och lära sig nya ställen osv.

Men om du har tips på lite affiliate grejer så kan du pm:a ? Skulle varit snällt om du kunde dela med dig lite av dina tips o trix =)

tartareandesire 2010-05-13 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20355173)

Fördelen med McDonalds-alternativet är att man får en viktig referens vilket man har stor nytta av i framtiden. Att man "lekt på nätet" (vilket det verkar som för de flesta arbetsgivare som inte har koll) ser förmodligen inte alls lika bra ut när du sedan söker nästa jobb.

digi 2010-05-13 19:15

Hehe, tänkte bara flika in lite kontrast då jag gjort tvärt mot det mesta som står i denna tråd.

Till att börja med kom jag 20min före utsatt tid på min intervju, 07.40 istället för 08.00. Gjorde tydligen ett bra intryck och fick jobbet direkt. Hade trasiga jeans och gamla skate-skor på mig (som jag nämnde i tidigare post).

I början (det första halvåret) kom jag alltid i tid till jobbet. Efter denna tid blev det en del förseningar. Just nu har det spårat ut helt och jag kommer till jobbet när jag orkar dra mig ur sängen på morgonen. Lyckligtvis jobbar jag som webbutvecklare och får jobba lite när jag känner för det så länge jag gör heltid :)

ooskar 2010-05-13 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20355191)
Hehe, tänkte bara flika in lite kontrast då jag gjort tvärt mot det mesta som står i denna tråd.

Till att börja med kom jag 20min före utsatt tid på min intervju, 07.40 istället för 08.00. Gjorde tydligen ett bra intryck och fick jobbet direkt. Hade trasiga jeans och gamla skate-skor på mig (som jag nämnde i tidigare post).

I början (det första halvåret) kom jag alltid i tid till jobbet. Efter denna tid blev det en del förseningar. Just nu har det spårat ut helt och jag kommer till jobbet när jag orkar dra mig ur sängen på morgonen. Lyckligtvis jobbar jag som webbutvecklare och får jobba lite när jag känner för det så länge jag gör heltid :)

Nu verkar ju din arbetsplats vara rätt slapp och de som jobbar där bryr sig inte så mycket om att klä sig propert och hålla tider, vilket kan vara rätt skönt. Men inom andra yrken är det väldigt viktigt, det är stor skillnad :P Personligen skulle jag inte bry mig, bara det inte kom nån "fjortispojke", med babyblå uppknäppt skjorta och ett brunt ansikte... Då skulle jag bara skratta åt honom och skicka iväg honom, såna kan man inte ta seriöst! (Såg en sån för nån dag sedan, första gången jag skrattat åt en annan människas utseende :rolleyes:)

trådlöst 2010-05-13 20:53

Men Webbutvecklare är la lite fritt, t.ex koda projekt när det behövs osv, även om man har heltids anställning?
Tror inte jag kommer få jobbet haha xD

Zedrick 2010-05-13 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20355058)

Meh, det behöver väl nödvändigtvis inte vara så viktigt. Jag kom 50 minuter för sent till min senaste anställningsintervju (för 6 år sedan) pga att jag gick vilse i Köpenhamn. Sålänge a) man inte är försenad för att man stannade till på puben eller liknande, b) man är kvalificerad och c) det är ett avslappnat företag (dvs ett ställe man vill jobba på, inte något slavläger med amerikansk ledning) så ska det kunna gå bra ändå.

Jag blev anställd och har senare hållt i anställningsintervjuer för det företaget, att någon varit försenad till intervjun (det hände) var ingenting som påverkade någonting - sålänge det inte var avsiktligt.

Sweely 2010-05-13 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20355183)
Mjo, jag provat på det lite redan och det har väll inte gått så bra.
Anledningen till jag sökte jobb var ju bl.a att träffa folk och komma ut och lära sig nya ställen osv.

Men om du har tips på lite affiliate grejer så kan du pm:a ? Skulle varit snällt om du kunde dela med dig lite av dina tips o trix =)

Haha, kan göra det här. Ingen hemlis direkt. Välj produkt, och se ifall konkurrensen är hög. Välj en produkt där konkurrensen inte är skyhög. Lite lagom. Skapa sedan en hemsida i förslagsvis wordpress. Lägg sedan till massor av innehåll. Optimera. När du gjort det så kommer pengarna rulla in.

Flykt 2010-05-14 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20355192)
bara det inte kom nån "fjortispojke", med babyblå uppknäppt skjorta och ett brunt ansikte...

Haha va i helvete. Får man inte vara solbränd och ha ljusblå skjorta? :)

ooskar 2010-05-14 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Flykt (Inlägg 20355250)
Haha va i helvete. Får man inte vara solbränd och ha ljusblå skjorta? :)

Kolla på den här killen, men tänk dig att han har en babyblå uppknäppt skjorta, skulle du vilja anställa honom då? Han ser ju ut att ha 0 i IQ...

http://littlegirls.blogg.se/images/2...t_65049523.jpg

Flykt 2010-05-14 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20355254)
Kolla på den här killen, men tänk dig att han har en babyblå uppknäppt skjorta, skulle du vilja anställa honom då? Han ser ju ut att ha 0 i IQ...

http://littlegirls.blogg.se/images/2...t_65049523.jpg

Jag vet precis vad du åsyftar och jag håller med dig. Dock tyckte jag att du hade lite syftningsfel när du menade på att det var skjortan och ens bränna du störde dig på - när du i själva verket stör dig på själva stilen (frisyr med mera).

:)

trådlöst 2010-05-14 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20355203)
Haha, kan göra det här. Ingen hemlis direkt. Välj produkt, och se ifall konkurrensen är hög. Välj en produkt där konkurrensen inte är skyhög. Lite lagom. Skapa sedan en hemsida i förslagsvis wordpress. Lägg sedan till massor av innehåll. Optimera. När du gjort det så kommer pengarna rulla in.

De flesta produkterna (affiliate som t.ex reklamerna i td, double, affiliator), finns ju tonvis med sånna sidor fyllda med reklam.
Hur mkt tjänar du på detta då? Det tkr jag du kan ta i pm på ett ungefär så inte skatteverket kommer in hit :) höhö

Ara 2010-05-15 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20355199)
Men Webbutvecklare är la lite fritt, t.ex koda projekt när det behövs osv, även om man har heltids anställning?
Tror inte jag kommer få jobbet haha xD

Du har lite fel bild av att jobba i IT-branschen.
Ett tips är att du börjar skriva på "riktigt"svenska och hoppa över lunarsvenskan.

trådlöst 2010-05-15 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20355417)
Du har lite fel bild av att jobba i IT-branschen.
Ett tips är att du börjar skriva på "riktigt"svenska och hoppa över lunarsvenskan.

Var inte fördomsfull nu, jag skriver sällan "xD".
Gör det kanske ett par gånger/månad när jag inte orkar skriva med punkt och komma, då tycker jag det är bättre med en "SmAjLiZ".

Vet inte hur det ser ut att jobba i IT-branschen, måste vara olika.

_Michael_ 2010-05-15 17:52

Såvida man inte jobbar med egna projekt är det oftast flera projekt samtidigt med tät uppföljning. Ganska långt ifrån fritt...

Visst kan man ibland flytta på arbetstider men när man måste ha kontakt med uppdragsgivare är man givetvis tvungen att jobba samma tider som dem.

trådlöst 2010-05-16 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av _Michael_ (Inlägg 20355420)
Såvida man inte jobbar med egna projekt är det oftast flera projekt samtidigt med tät uppföljning. Ganska långt ifrån fritt...

Visst kan man ibland flytta på arbetstider men när man måste ha kontakt med uppdragsgivare är man givetvis tvungen att jobba samma tider som dem.

I mina ögon syftade jag på om man är frilansare men det är ju olika.

KristianE 2010-05-16 13:10

trådlöst:
Även om du "frilansar" (egenföretagare m.a.o.) så måste du ju ha kontakt
med dina kunder? Kl 08:00 börjar de ringa - då kan du inte vakna och låta
trött i rösten..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson