![]() |
Citat:
Du startade tråden och skrev angående din första anställningsintervju: "Jag vill veta vad jag ska tänka på" En av de viktigaste sakerna du bör tänka på är att: inte skriva något negativt om företaget eller arbetsuppgifterna på Internet, då detta kan hittas av företaget. Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att det inte är olagligt, då det är helt irrelevant. |
Ja men det är ju knappast olagligt/lagbrott att snacka illa om ett företag och kalla det slaveri att få en liten provision eller.
Som jag skrev tidigare, antingen får jag jobbet eller så kanske dom googlar på deras företagsnamn och så får dom upp tråden och jobbet går till en annan. |
Citat:
Ett provisionsjobb är bättre än ingenting. Tänk också på att förutom de 20% du får i lön så ska det betalas arbetsgivaravgift och så finns förmodligen en produktionskostnad. Sök andra jobb, men ta det här om du blir erbjuden. Vi har uppenbarligen misslyckats med att upplysa dig om den gyllene tiden att du ska komma i tid. Du kanske ska vara någon minut tidig till intervjun och framförallt kan det vara bra att ha tagit reda på exakt vart du ska bege dig redan innan. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är inte olagligt att klaga på lön och arbetsuppgifter på nätet, men det är inget som stärker dina chanser att få jobbet. Det är inte olagligt att lukta alkohol på en anställningsintervju, men det är inget som stärker dina chanser att få jobbet. Vad som är lagligt eller inte är väl helt irrelevant? Jag trodde du skapade tråden för att få tips om vad man ska och inte ska göra för att få ett jobb. |
Jag skulle heller inte anställt någon som kommer med trasiga kläder. Efter-
som vi gör mycket konsultuppdrag ute hos kund förväntas vi vara konsult- mässiga och smälta in bland kunders olika dresscodes. |
Citat:
|
Lönerna inom kommunerna varierar mycket mellan kommun och
hur gammal du är. Journalisterna brukar ju göra en lista varje år på vilka löner som betalar ut slavlöner (25-30 kr/h) och vilka som betalar mer. Vissa anställer ju niondeklassare och de ska nog inte räkna med alltför hög lön. |
Citat:
|
Vissa kommuner har "jobbgaranti" för skolungdomar, där de som inte kan fixa ett vettigt sommarjobb kan jobba för runt 30kr/h. Oftast har kommunen "vanliga" sommarjobbare med normala löner också.
|
Citat:
Det var mer eller mindre du, som provocerade mig på att jag ska fortsätta o klaga på att det inte är olagligt att säga si och så om ett företag. Om det nu är helt irrelevant så kanske du kan vara en god förebild för mig och alla andra här och lägga det bakom dig? Jag tänker ju så här, du är mycket äldre än mig och erfaren.. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Helst ska man ca komma ca 15 minuter före, men aldrig efter utsatt tid, annars går ofta jobbet till någon annan. Blir man sen av en giltig orsak, dvs man hamnar mitt i ett bankrån och blir fördröjd så ska man alltid ringa upp intervjuaren och berätta att man fastnat och befarar att man inte hinner fram i tid, men låt aldrig intervjuaren själv behöva söka dig .... |
Citat:
Jag ska alltid komma 15-20 min före nästa gång förhoppningsvis, kanske ta en tidigare buss/tåg ist är alltid bättre. Jag har fortf inte fått svar om jobbet så jag vet inte om man kan se det från den ljusa sidan men vi ska nog hitta något åt mig iaf! Har ju trots allt den talangen som jag fått från Gud och ingen annan, att lätt kunna skapa vänner och anpassa mig till olika miljöer och komma överrens med olika folk. (H) |
Har du en trådlös uppkoppling till Gud? :P
|
För att återkomma lite till det som det pratats om tidigare i tråden.
Den man presenterar sig som på intervjun bör ju överensstämma med den man faktiskt är, annars blir man nog inte så långvarig. Att komma i tid till intervjun är en förutsättning för att få jobbet men det är lika viktigt att man kommer i tid på arbetsdagarna. Givetvis kan man ha otur med alla möjliga saker och någon gång försova sig och annat men kommer man försent mer än någon annan bör man kanske ändra sina vanor. Hoppas du kommer trivas på jobbet i alla fall :) |
Citat:
Jag får som jag skrev tidigare ändra mina vanor, ta den tidigare bussen/tåget och kanske kolla runt i stan om jag är där 30 min innan så kan jag ju iaf slösa 10-15 min på att bara ta en kaffe eller något. Självklart är det viktigt och komma i tid på arbetsdagarna, samma är det ju t.ex med skolan och sjukhuset, det är nästan 3 saker som man ska vara i tid till (Prioriteringar). Tack så mycket =) Får se om dom hör av sig bara. Är ju lite erfarenhet rikare nu och det lär jag bli om jag fortsätter söka jobb och testa divers saker. Som våran Kära ConnyWesth hade skrivit någon gång på forumet om jag minns rätt: Jag är erfaren därför att jag har gjort de flesta misstag man kan göra men jag lär mig hellre av andras misstag, det blir billigare så... http://www.wn.se/showpost.php?p=20350339&postcount=13 där hittar ni hela inlägget ;) |
Citat:
|
Jag håller med Jonny! Helt okej att vara i närheten, men ta hellre en kopp kaffe på caféet på andra sidan vägen än att dyka upp 20 min före utsatt tid hos arbetsgivaren.
Du får tänka på att arbetsgivaren har viktiga saker för sig, och kanske blir jättestressad av att du dyker upp så tidigt. Fem min före låter lagom. |
Citat:
Har fortfarande inte fått svar för er som är intresserade utav det så jag skall söka fler jobb nu! ;) |
Ska du sälja produkter och tjäna provision så tycker jag du bör göra det på internet istället. Du vet, som en affiliate.
Jag har lyckats jättebra, och jag är inte mycket äldre än dig. Är 17 år gammal. Tjänar faktiskt lika mycket pengar som mina vänner gör (har vänner som sliter på MC Donald's flera timmar om dagen) genom att bara ta det lugnt hemma. Pröva på affiliatemarknadsföring :) |
Citat:
Anledningen till jag sökte jobb var ju bl.a att träffa folk och komma ut och lära sig nya ställen osv. Men om du har tips på lite affiliate grejer så kan du pm:a ? Skulle varit snällt om du kunde dela med dig lite av dina tips o trix =) |
Citat:
|
Hehe, tänkte bara flika in lite kontrast då jag gjort tvärt mot det mesta som står i denna tråd.
Till att börja med kom jag 20min före utsatt tid på min intervju, 07.40 istället för 08.00. Gjorde tydligen ett bra intryck och fick jobbet direkt. Hade trasiga jeans och gamla skate-skor på mig (som jag nämnde i tidigare post). I början (det första halvåret) kom jag alltid i tid till jobbet. Efter denna tid blev det en del förseningar. Just nu har det spårat ut helt och jag kommer till jobbet när jag orkar dra mig ur sängen på morgonen. Lyckligtvis jobbar jag som webbutvecklare och får jobba lite när jag känner för det så länge jag gör heltid :) |
Citat:
|
Men Webbutvecklare är la lite fritt, t.ex koda projekt när det behövs osv, även om man har heltids anställning?
Tror inte jag kommer få jobbet haha xD |
Citat:
Jag blev anställd och har senare hållt i anställningsintervjuer för det företaget, att någon varit försenad till intervjun (det hände) var ingenting som påverkade någonting - sålänge det inte var avsiktligt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://littlegirls.blogg.se/images/2...t_65049523.jpg |
Citat:
:) |
Citat:
Hur mkt tjänar du på detta då? Det tkr jag du kan ta i pm på ett ungefär så inte skatteverket kommer in hit :) höhö |
Citat:
Ett tips är att du börjar skriva på "riktigt"svenska och hoppa över lunarsvenskan. |
Citat:
Gör det kanske ett par gånger/månad när jag inte orkar skriva med punkt och komma, då tycker jag det är bättre med en "SmAjLiZ". Vet inte hur det ser ut att jobba i IT-branschen, måste vara olika. |
Såvida man inte jobbar med egna projekt är det oftast flera projekt samtidigt med tät uppföljning. Ganska långt ifrån fritt...
Visst kan man ibland flytta på arbetstider men när man måste ha kontakt med uppdragsgivare är man givetvis tvungen att jobba samma tider som dem. |
Citat:
|
trådlöst:
Även om du "frilansar" (egenföretagare m.a.o.) så måste du ju ha kontakt med dina kunder? Kl 08:00 börjar de ringa - då kan du inte vakna och låta trött i rösten.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson