WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Byta hdd. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37277)

rhuse 2009-06-08 22:30

Jag får som sagt upp nämnda felmeddelande när dvdn inte funkar. Om det tyder på att hddn funkar vet jag inte. Hur ser man det?

BjörnJ 2009-06-08 22:44

Jag tycker att det tyder på att det inte finns något OS att boota på hårddisken.

När man sätter i ny hårddisk måste man ofta spara ändringen i BIOS. BIOS brukar känna igen vad det är för disk, men man måste ibland ändå gå in i BIOS och spara det.

När du säger att CD:n är död, menar du då att datorn inte bootar från den trots att det sitter en bootbar CD i? Gå i så fall in i BIOS och kolla boot/startordning. Nu kanske det står LAN - HD - CD, men CD måste komma före HD. LAN kan du flytta ner sist om du aldrig bootar från nätverk, så går det lite snabbare att starta datorn.

KristianE 2009-06-08 23:34

Hrm.. Hårddisken är jumprad som CS om
jag inte minns helt fel. Sitter en jumper
alldeles bredvid IDE-kontakten.

Disken fungerade fint i eftermiddags när
jag skrev över den med nollor och format-
erade om i HFS-filsystem. Hade inga prob-
lem att läsa den i min Mac efteråt.

rhuse 2009-06-09 00:12

Jag tror också att disken funkar prima. Den var som sagt jumprad som cs tidigare men jag tog bort jumpern så att den skulle bli master eftersom det var så den tidigare disken var jumprad. Jag har sedan dess testat att jumpra disken com CS/slave med exakt samma resultat. Alltid det där felmeddelandet jag skrev ovan. Till och med när jag inte har någon hdd i burken alls och ingen cd i dvd-läsaren. Har jag däremot den gammla disken eller ingen disk alls och en bootcd i dvdläsaren så bootar den från cdn men kan självklart inte installera något någonstans.

Det finns inget OS på disken. Problemet är att när jag stoppat in disken så funkar inte dvd-läsaren. Den tar alltså inte emot skivor (slotloaded) och verkar helt enkelt vara helt strömlös. Jag fattar verkligen inte vad problemet kan vara?

gummianka 2009-06-09 08:49

Acer, you´ve gotta love them.

Har du kollat om det finns nån biosuppdatering till maskinen? När det gäller att jumpra den "nya" disken ska den ju för bästa kompatibilitet jumpras som den gamla. Som sagt, sök och uppdatera i bios att du har en ny disk. Men...

Jag har en Acer ståendes här hemma med "liknande" problem faktiskt. Jag har genom alla år tidigare aldrig misslyckats med att identifiera och lösa någon typ av hårdvaruproblem. Både som jobb och privat. Men här har jag gått bet. Det största "felet" med laptopen var när den var "levande" att Acer valt FAT32 som filsystem, och att den ogillade alla diskkonfigurationer där deras egen recoverpartion inte var med. När jag skulle konvertera till NTFS gick det inte (vilket iofs berodde på att den använts, att det gjorts en del felaktiga skrivningar som inte gick att fixa (från bootposition) och att det fanns en hel del filer över 4GB (som var uppdelade) bl.a. Outlooks .pstfil.

Sen började den få BSD. Och för att göra en lång historia kort, så rapporterade disken massor med fel när jag testade den som USB disk, och jag "kasserade" den. Jag har även haft liknande problem som du rapporterar med att DVD´n inte fungerar.

Men det stora och konstiga problemet. Jag "kör" den nu med en liten gammal disk, och har lyckats installera Ubuntu 7.04 (eller om det är 7.10) MEN, vid ALLA andra OS installationer så hänger datorn sig, den slås helt enkelt av, jag har testat Ubuntu versioner före och efter, Solaris, Windows 2K/XP/2003/Vista och även andra versioner av Linux, BSD, alltid samma problem. Det handlar ju säkerligen om någon drivrutin som laddas, som hänger systemet, för ALLA andra problem är eliminerade.

Så, vad drar man för lärdom av detta. Jag är osäker på att det var fel på disken alls (efter vad du sagt) har du nu köpt en ny disk, försök spegla den gamla till en exakt kopia på den nya, med t.ex. Ghost (2.5"P/SATA - USB kostar 100 kr) (jag tror t.ex. att HFS på disken kan ställa till det)
Sen lät det ju som att du hade datorn igång, if it ain´t broke.....Windowsanvändare tenderar att fastna i defragmentering, konfigurationsfiler, virus och brandväggar (och, tycker jag, så får Microsoft ta oförtjänt mycket skit för det beteendet, vilket ju inte är deras fel)...som sagt, if it ain´t broke...om man "väljer" att använda sitt OS som nåt annat än ett skal att starta/växla mellan program, mer än 5 minuter om dan, så anser jag att det är ett handhavandefel. Sen är det såklart bra att hålla ordning, men det bör ju vara en rutin i det dagliga användanet.

edit: Gällande nya och gamla diskar, hårddiskar har ju ganska bra åtminstone följt moores lag, med en fördubbling av kapaciteten per 18 månader. Det innebär ju för en hårddisk att du har en tätare lagring, vilket leder till ökad hastighet vid samma varvtal. Även om den nyare disken har samma kapacitet (lagringsutrymme) så har den det säkerligen på färre antal diskskivor, sen tillkommer ju andra förbättringar som t.ex. snabbare och mer cache.

rhuse 2009-06-09 21:05

Det var typ exakt samma scenario jag hade på acern. Den började visa bsods, en dag startade den inte och när jag försökte installera om den så avbröt den mitt i installationen oavsätt os (xp/linux) och då antog jag att disken var död. Den ville ju inte ens formatera om.

Kan de ha varit så elaka att de har omöjliggjort diskbyten genom att dvdn kopplas ur om man stoppar in en annan disk?

Jag börjar verkligen ge upp idéen om att få liv i den. Kanske jag lämnar in den på reparation i någon butik och ber om ett garanterat maxpris eller något.

När det gäller min ordinarie laptop, som tråden egentligen handlar om, så kommer jag nog avvakta med både ominstallation och diskbyte. Visst det skulle vara nice att skaffa en större disk och den skulle verkligen behöva en nyinstallation men just nu funkar den ju så det får väl vara tills vidare.

Om jag åker på fler bsods så ska jag skriva ner felkoden så kanske någon kan hjälpa mig pinpointa felet.

KristianE 2009-06-09 22:19

Datorbutiker kan inte laga laptops.. Inte
många i alla fall. I Sverige brukar det vara
InfoCare som sköter alla reperationer åt
datortillverkarna.

rhuse 2009-06-09 23:09

Har en butik här uppe i johanneberg (PC node) som gör reklam för att de lagar laptops. De borde ju göra ett bättre jobb än mig med en rostig skruvmejsel i alla fall. :) Garantin har som sagt gått ut sen länge så att skicka den till acer hade jag inte tänkt.

rhuse 2009-06-26 17:40

Till det ursprungliga problemet. Jag har nämligen fått tillbaka Bsodsen på min ordinarie laptop och den här gången har jag dessutom hunnit anteckna större delen av felkoden.

Datorn startar som den ska men så fort man kommer in i windows (vista) så är allt hypersegt. Det tog säkert en halvtimma att starta firefox och söka på problemet och så gammal är faktiskt inte datorn :) Sen efter ungefär 45 minuter så får datorn bsod (startade om och försökte igen med samma resultat och sitter nu i felsäkert läge)

Delar av felmeddelandet:

Kernel_data_inpage_error

0x000007A

Det står givetvis mer men den är så snabb att försvinna att jag försökte anteckna det som verkade viktigast.

När jag googlade på problemet så verkade det som om att det kunde bero på allt från trasig hdd, felande minne, mjukvaruproblem till korrupt MBR. Någon som kan begränsa det lite?

BjörnJ 2009-06-26 18:18

Citat:

Originally posted by rhuse@Jun 26 2009, 17:40
Det står givetvis mer men den är så snabb att försvinna att jag försökte anteckna det som verkade viktigast.
Ett tips är att fota skärmen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson