Innocast |
2008-12-14 17:32 |
Citat:
Originally posted by rocky@Dec 13 2008, 23:34
Jag klantade mig idag och råkade köra mot rött, till höger i en korsning.
Först stannade jag vid rödlyset och av någon anledning (antagligen så jag kollade jag på fel trafiklyse) så trodde jag att det var grönt och svängde höger i korsningen.
Självklart hade jag en polis piketbuss bakom mig! Förlorade körkortet (antagligen i 3 månader) och fick 3000 kr i böter.
En riktig skitdag med andra ord.
Är det någon här som har överklagat till länsstyrelsen angående spärrning av körkort och har några generella tips hur man kan skriva med bäst resultat?
|
Jag hade LÄTT överklagat det... Kostar dig inte ett öre, men iof oss skattebetalare pengar... Du hävdar att du såg fel / tittade på fel trafiklyse / stressad... Har du redan skrivit under boten och erkänt brottet så är det ju lönlöst. ERKÄNN ALDRIG!!! Dra det till rätten, i Sverige är det (för det mesta) polisen som måste bevisa att du gjorde fel osv osv...
Hade detta hänt mig så hade jag sagt som det var, jag var stressad, tittade på fel lyse... Hade dom bett mig skriva på boten hade jag tackat nej och inte erkänna brottet utan sagt det tar jag med min advokat. Väldigt många poliser är (tyvärr) lata... Och inte orkar med allt pappersjobb dom får för en rödljuskörning... Så då kanske dom hade släppt dig med bara en varning... :-)
Så, frågan kvarstår... Erkände (skrev under) något? Vet inte lagarna exakt men troligen kan du överklaga pga omständigheterna...
|