WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Körde mot rött (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33942)

jomper 2008-12-14 16:16

Zebralagen är livsfarlig, många fotgängare utsätter sig för livsfara när de helt utan förvarning vänder 90 grader och traskar rakt över gatan. Ännu värre när det dessutom är mörker och regn och de inte har reflexer.

Men så har olyckorna ökat sedan den infördes också.

"Jag hade i alla fall rätt" räcker inte långt när man är överkörd tyvärr :-(

htiawe 2008-12-14 16:44

klein: Det finns ett krav på att alla medborgare ska känna till gällande lagstiftningar.

Spindel 2008-12-14 17:13

Citat:

Originally posted by jomper@Dec 14 2008, 16:16
Zebralagen är livsfarlig, många fotgängare utsätter sig för livsfara när de helt utan förvarning vänder 90 grader och traskar rakt över gatan. Ännu värre när det dessutom är mörker och regn och de inte har reflexer.
Jag hade i alla fall rätt räcker inte långt när man är överkörd tyvärr :-(

Precis. Vet inte hur många gånger man nästan har fått tvärnita för en idiot till fotgängare som bara traskar över, utan att visa några som helst tecken på att faktiskt gå över. Värst är ändå de som springer(!) över ett övergångsställe.

Sedan finns det ju cyklister som tror att det bara är att cykla över så har man förtur. Vad jag vet måste man leda cykeln över ett övergångsställe?

klein 2008-12-14 17:14

Citat:

Originally posted by jomper@Dec 14 2008, 17:16

"Jag hade i alla fall rätt" räcker inte långt när man är överkörd tyvärr :-(

Det bero på! Jag försöker alltid som fotgängare få ögonkontakt.. Undviker dock att kliva rakt ut, men ändå markera att bilisten skall stannar.

Däremot bör Zebra lagen till lämpas hårdare, och bara för att lära folk att följa den, en del skiter i den fullständigt, särskilt yrkes trafiken , taxi chaffisar är värst. Vad händer om en 9 årig får lära sig att fordon har vänjningplikt vid övergångstället, så tillämpar inte fordonets förare detta, det kan bli förödade.

Det är för mycket unga förare i trafiken som har knepig attityd.

klein 2008-12-14 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av jomper

Precis. Vet inte hur många gånger man nästan har fått tvärnita för en idiot till fotgängare som bara traskar över, utan att visa några som helst tecken på att faktiskt gå över. Värst är ändå de som springer(!) över ett övergångsställe.

Sedan finns det ju cyklister som tror att det bara är att cykla över så har man förtur. Vad jag vet måste man leda cykeln över ett övergångsställe?

Cyklar någon över ett övergångställe, så behöver du inte stanna..Väjningsplikten gäller bara fotgängare.

Spindel 2008-12-14 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av jomper

Det bero på Jag försöker alltid som fotgängare få ögonkontakt.. Undviker dock att kliva rakt ut, men ändå markera att bilisten skall stannar.
Däremot bör Zebra lagen till lämpas hårdare, och bara för att lära folk att följa den, en del skiter i den fullständigt, särskilt yrkes trafiken , taxi chaffisar är värst. Vad händer om en 9 årig får lära sig att fordon har vänjningplikt vid övergångstället, så tillämpar inte fordonets förare detta, det kan bli förödade.
Det är för mycket unga förare i trafiken som har knepig attityd.

Just därför är Zebralagen är idiotisk. Man ska inte lära en 9-åring att det bara är traska rätt ut på övergångsställen. När jag var liten fick jag lära mig att man skulle stanna, kolla vänster, sen höger, sen vänster och - om inga bilar är i närheten - traska över. Fler borde tillämpa den metoden än att bara kuta rätt ut.

Det finns ju studier som visar att trafikregler bara ökar antalet olyckor. Istället för att föraren är uppmärksam på ev. faror så stirrar man sig istället blind på om det är rött/grönt.

klein 2008-12-14 17:20

Citat:

Originally posted by htiawe@Dec 14 2008, 17:44
klein: Det finns ett krav på att alla medborgare ska känna till gällande lagstiftningar.
Sure! Så du menar att en 11 årig skall ha samma kunskap som du om trafikregler, som har körkort? Det finns nog inget krav att alla kunna lagstifning, inte ens juristerna kan lagen eller ens tolkar lagen på ett rätt sätt alla gånger.

Man får väl anta att den som har ett körkort, har sånt gott omdöme och inser detta.

klein 2008-12-14 17:24

Citat:

Originally posted by Spindel@Dec 14 2008, 18:19

Just därför är Zebralagen är idiotisk. Man ska inte lära en 9-åring att det bara är traska rätt ut på övergångsställen. När jag var liten fick jag lära mig att man skulle stanna, kolla vänster, sen höger, sen vänster och - om inga bilar är i närheten - traska över. Fler borde tillämpa den metoden än att bara kuta rätt ut.

Det finns ju studier som visar att trafikregler bara ökar antalet olyckor. Istället för att föraren är uppmärksam på ev. faror så stirrar man sig istället blind på om det är rött/grönt.

Nej! Men bilsterna skall lära sig att zebra lagen finns, dvs att man skall stanna, om inte har ett fordon bakom sig som håller bög avstånd, då kan vara olämpligt att stanna.

Jag bruka gå ner till macken på tidiga mornar, precis vid en cirkulationsplats. Där är det många som skiter i och stanna, även dom ser att man är på övergångsstället. Då är det vid en cirkulationsplats, där föraren förutsätt sakta ner och hålla kollen.

Innocast 2008-12-14 17:32

Citat:

Originally posted by rocky@Dec 13 2008, 23:34
Jag klantade mig idag och råkade köra mot rött, till höger i en korsning.

Först stannade jag vid rödlyset och av någon anledning (antagligen så jag kollade jag på fel trafiklyse) så trodde jag att det var grönt och svängde höger i korsningen.

Självklart hade jag en polis piketbuss bakom mig! Förlorade körkortet (antagligen i 3 månader) och fick 3000 kr i böter.

En riktig skitdag med andra ord.

Är det någon här som har överklagat till länsstyrelsen angående spärrning av körkort och har några generella tips hur man kan skriva med bäst resultat?

Jag hade LÄTT överklagat det... Kostar dig inte ett öre, men iof oss skattebetalare pengar... Du hävdar att du såg fel / tittade på fel trafiklyse / stressad... Har du redan skrivit under boten och erkänt brottet så är det ju lönlöst. ERKÄNN ALDRIG!!! Dra det till rätten, i Sverige är det (för det mesta) polisen som måste bevisa att du gjorde fel osv osv...

Hade detta hänt mig så hade jag sagt som det var, jag var stressad, tittade på fel lyse... Hade dom bett mig skriva på boten hade jag tackat nej och inte erkänna brottet utan sagt det tar jag med min advokat. Väldigt många poliser är (tyvärr) lata... Och inte orkar med allt pappersjobb dom får för en rödljuskörning... Så då kanske dom hade släppt dig med bara en varning... :-)

Så, frågan kvarstår... Erkände (skrev under) något? Vet inte lagarna exakt men troligen kan du överklaga pga omständigheterna...

htiawe 2008-12-14 18:02

klein: Bör en person på 11 år vara ute i trafiken själv?

Ingen kan alla lagtexter och det är inte heller det som krävs. Du ska kunna de lagar som du stöter på i ditt dagliga liv. Om du aldrig sysslar med jakt så behöver du inte kunna såna lagar men om du är ute och promenerar så ska du veta vad som gäller. Så enkelt är det. Juristerna kan inte alla lagtexter heller och det förväntas inte heller.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson