WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Oglitiga klick på AdSense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11190)

Nobody 2005-12-20 12:17

Citat:

Originally posted by Conth@Dec 13 2005, 13:26
Vad tror ni om att skicka detta nästa gång man får en varuleverans (apropå Googles affärsmetoder) ;-) :

"Hej och tack för din leverans.
Vi måste härmed meddela att vi säger upp leveransavtalet med er och vi kommer inte att betala er faktura. Vi misstänker att ni brutit med leveransavtalet. Vi har ett hemligt men mycket effektivt sätt att hitta leverantörer som bryter mot avtalet. Var vänlig och fråga oss inte något angående detta för vi kommer inte att svara på dina frågor.
Varorna behåller vi förstås.
Tack för din förståelse - ha en trevlig dag!"

Kanske skulle funka ?? *L*

Någon skulle testa nåt liknande när det gäller Google AdWords! ;)

Conth 2005-12-20 14:51

Jag har varit i kontakt med InternetWorld och dom planerar en artikel i ämnet. Ska bli intressant att se vad dom skriver... Även DN har visat intresse...

Jag har frågat Google (upprepade gånger) i vänlig ton var det står i avtalet att dom har rätt att dra in betalning för upp till 8 veckors giltiga klick men dom svarar enkelt inte. Enda svaret jag fått att dom har rätten att säga upp ett avtal när dom vill (vilket jag aldrig ifrågasatt)...

webbteknik 2005-12-20 20:00

Ni som har problem, har ni provat att ringa och prata med dem? Följande nummer står på deras kontaktinfo:
Tel: +1 (650) 253 0000

frozt 2005-12-20 21:03

Ska bli väldigt intressant och se vart detta slutar!

Kan tillägga att jag har flera gånger råkat klicka på mina egna annonser.
Och jag fick lite samvetskval för det, och mailade Google om det.

Fick ett >personligt< meddelande tillbaka:
Citat:

Hej Per!

Tack för ditt email. Vi uppskattar att du meddelar oss om klicken som du har gjort. Observera att det är förbjudet att klicka på sina egna annonser av någon anledning för att undvika eventuell ökning av annonsörens kostnader.

Det enda sättet att förhindra att du klickar på AdSense annonserna på din egen sida är i dagsläget att vara försiktig när du surfar på din sida. Vi hoppas på din förståelse.

Med vänliga hälsningar,

Google AdSense-teamet

Så lite onödig service kan de ge :)
Detta var cirka 4 månader sedan, och än är jag inte borttagen.

Conth 2005-12-20 22:15

Citat:

Originally posted by webbteknik@Dec 20 2005, 21:00
Ni som har problem, har ni provat att ringa och prata med dem? Följande nummer står på deras kontaktinfo:
Tel: +1 (650) 253 0000

Dom har ju representation i Sverige (även om det inte går att ringa - jag har i alla fall inte hittat numret). Känns ju mer naturligt att börja där. Om inte borde ju åtminstonde dom i Sverige hänvisa till
USA om dom inte kan svara. Mitt problem är att dom inte svarar alls fast jag bara ställt en enkel fråga (utan att vara otrevlig).

frozt: Verkar vara dagsformen hos Google som avgör om man får svar - känns seriöst... ;-)

frozt 2005-12-20 22:28

Conth, ja, om dom vaknat på rätt sida.

Förövrigt skrattade jag lite nu när jag läste din jämnförelse:

Citat:

"Hej och tack för din leverans.
Vi måste härmed meddela att vi säger upp leveransavtalet med er och vi kommer inte att betala er faktura. Vi misstänker att ni brutit med leveransavtalet. Vi har ett hemligt men mycket effektivt sätt att hitta leverantörer som bryter mot avtalet. Var vänlig och fråga oss inte något angående detta för vi kommer inte att svara på dina frågor.
Varorna behåller vi förstås.
Tack för din förståelse - ha en trevlig dag!"

Påhittigt :)

AnOnYmUs 2005-12-28 22:30

En sak jag funderade på. Jag har ju kollat på mitt konto från mitt jobb (förövrigt ett stort företag) och en del av mina arbetskamrater har ju kollat min hemsida. Hur ska jag veta att det inte är dom som kanske klickat 1-2 ggr på mina annonser, för vi använder ju samma dator?!
Det kan ju vara det som räknas som ogiltiga klicks?!

frozt 2005-12-28 23:00

Ha som policy att bara logga in från samma dator, vill du kolla i från arbetet, använd fjärrskrivbord.

För det kan mycket väl räknas som ogiltiga klick.

zilda 2005-12-29 08:49

Undviker också att logga in från andra datorer än hemma. Funderade lite på gmail, skulle mycket väl kunna vara så att dom kollar inloggningar på det och kopplar ihop det med adsense kontot. Lite jobbigt att inte kunna läsa sina mail när man är på jobbet.

Conth 2005-12-29 13:14

Det konstiga är att dom inte varnar för att logga in på sitt konto på detta sätt. Man kan ju undra varför om det inte är så att detta är satt i system ??! I reglerna står bara att man inte får klicka på egna annonser - ingenting om att man inte får logga in på sitt konto från samma IP som någon som klickar på annonserna (stor skillnad i praktiken).

Jag har ju ytterligare ett problem (som jag tror jag "åkte dit på"). Jag jobbar en hel del hemifrån och har loggat in på G därifrån. Samma dator använder mina barn och deras kompisar regelbundet - jag hade inte tänkt på att förbjuda dom att klicka på någon annons från mina egna sidor (kan ju bara vara något enstaka klick i så fall - men det kanske räcker...??)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson