WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Laptopskärm gick sönder när jag öppnade den. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062364)

Lancelot 2014-07-28 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20495348)
Jag blir förvirrad, har Lenovo sagt att det är en DOA och gett dig ett returnummer men NetOnNet vägrar ta emot DOA?

Enligt min erfarenhet så om man har kontaktat leverantören så är säljaren ute ur bilden. Då skeppar man helt enkelt DOA-prylen till leverantörens mottagningsadress.

Det stämmer. Lenovo har gett mig ett DOANR och sagt att jag ska gå till återförsäljaren för att byta ut den då problemet uppstått så pass tidigt. Hade nämligen bara ägt den i 5 dagar. Netonnet hade dagen innan sagt att jag får vända mig till lenovo då de bestämmer.

Netonnet vägrar ta den som DOA utan tog emot den som RMA, det vill säga att de skickar den till tillverkaren och jag får vänta i flera veckor.

Jag tror såhär: De har begränsat antal i lager som de inte vill ge till mig, då jag redan har köpt och inte heller har ångerrätt som företag. På så sätt försäkrar de maximal försäljning och prioriterar inte att ge acceptabel service.

Lancelot 2014-07-28 16:00

Nu har Netonnet äntligen ringt tillbaka till mig från deras "Kundhanteringsavdelning" och beklagat sig för hur han har betett sig. De säger att de fortfarande måste ta in den för bedömning och det känner jag själv att jag accepterar. Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?

Tob 2014-07-28 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20495355)
Nu har Netonnet äntligen ringt tillbaka till mig från deras "Kundhanteringsavdelning" och beklagat sig för hur han har betett sig. De säger att de fortfarande måste ta in den för bedömning och det känner jag själv att jag accepterar. Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?

Nu är jag inte expert i tvister, har däremot jobbat med lite försäkringsärenden inom laptops tidigare, vad det nu är värt.

En bedömning låter som att dom ska skicka den till sin serviceverkstad och låta någon titta på datorn för att bedöma om det är handhavandefel eller om det faktiskt är en DOA det rör sig om.

Jag personligen hade varit orolig för att personen som tar emot datorn gör en annan bedömning än vad Lenovo har gjort till dig tidigare vilket i värsta fall kan betyda att du får en till vända strul att ta tag i.

Personligen hade jag inte tyckt att tiden var värd att strula vidare. Men jag ser samtidigt fördelen i det om man lyckas.

Förhoppningsvis (hah) är skärmproblematiken tillräckligt vanlig på den modellen att dom godkänner den som DOA så fort verkstaden tar en titt på den.

KristianE 2014-07-28 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20495355)
Orkar inte bry mig. Men vad tycker ni som är mer erfarna kring dessa tvister, bör jag släppa det?

Japp, datorn är inlämnad till Netonnet och du är företagskund. Det är bara att vänta.

Nästa dator kommer du beställa från en företagsleverantör där du får en riktig NBD-support och inte ett ställe som säljer eltandborstar och tvättmaskiner.

tartareandesire 2014-07-28 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495365)
Japp, datorn är inlämnad till Netonnet och du är företagskund. Det är bara att vänta.

Nästa dator kommer du beställa från en företagsleverantör där du får en riktig NBD-support och inte ett ställe som säljer eltandborstar och tvättmaskiner.

Billigare produkter som en enklare laptop är knappast värda att köpa från en företagsleverantör.

Westman 2014-07-29 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495376)
Billigare produkter som en enklare laptop är knappast värda att köpa från en företagsleverantör.

Med ett pris på 12500 så låter det inte som en enklare laptop i mina öron.

KristianE 2014-07-29 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495376)

Då får man helt enkelt se till att köpa 2 enklare laptops. Eller kan du vara utan ditt primära arbetsredskap i flera veckor?

Jag kan inte det i alla fall. Därför köper vi endast märkesdatorer med 3 års Next Business Day-support.

Clarence 2014-07-29 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495451)
Då får man helt enkelt se till att köpa 2 enklare laptops. Eller kan du vara utan ditt primära arbetsredskap i flera veckor?

Jag kan inte det i alla fall. Därför köper vi endast märkesdatorer med 3 års Next Business Day-support.

Så du finner det helt OK att vara utan i över ett dygn? Nästa dag är en dag för sent ... prepare for failure.

KristianE 2014-07-30 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20495490)
Så du finner det helt OK att vara utan i över ett dygn? Nästa dag är en dag för sent ... prepare for failure.

En laptop i en dag är helt OK för min del eftersom jag kan lösa många problem själv. Mer kritiska saker väljer man istället fyra timmars mission-critical-support på.

jonny 2014-08-01 11:28

Hur har det gått med ärendet?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson