WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057861)

KristianE 2013-05-10 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469538)
Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam [...]

Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem. Men de skickar definitivt olaglig spam eftersom min sambo fick exakt samma mail. Hon är privatperson i allra högsta grad.

Föresten, var försiktig så snubben inte svartlistar dina mailservrar när han drar igång med sitt spammade från dina maskiner...

tartareandesire 2013-05-10 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20469572)
Jag är emot alla former av SPAM och dålig reklam. Däremot kan jag acceptera att reklam inte har 100% träffsäkerhet. Men det stora problemet med dåligt förarbete med reklam är den usla träffsäkerheten för målgruppen.

Det är irrelevant i det här fallet eftersom e-postreklam i princip inte kostar någonting alls. Det blir alltså väldigt enkelt lönsamt om man har en hyfsad produkt. Vad som är "dålig reklam" är ju en högst personlig åsikt i det här fallet. Jag är själv benägen att hålla med dig men man måste ändå ha lite förståelse för den andra sidan också :) I kärlek och affärer :)

Danielos 2013-05-11 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20469573)
Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem.

Citat:

Föresten, var försiktig så snubben inte svartlistar dina mailservrar när han drar igång med sitt spammade från dina maskiner...

Får jag fråga varför du vänder diskussionen från att handla om spam/reklammail till att kritisera/slå ner på mig istället, eller hade du haft en dålig fredag?

Conny Westh 2013-05-11 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20469575)
Det är irrelevant i det här fallet eftersom e-postreklam i princip inte kostar någonting alls. Det blir alltså väldigt enkelt lönsamt om man har en hyfsad produkt. Vad som är "dålig reklam" är ju en högst personlig åsikt i det här fallet. Jag är själv benägen att hålla med dig men man måste ändå ha lite förståelse för den andra sidan också :) I kärlek och affärer :)

Med begreppet "dålig reklam" avsåg jag reklam med dålig träffsäkerhet i denna tråd. Kanske skulle ha skrivit det direkt, men det var det jag menade så det är inte så subjektivt utan direkt mätbart.

KristianE 2013-05-11 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469603)
Får jag fråga varför du vänder diskussionen från att handla om spam/reklammail till att kritisera/slå ner på mig istället, eller hade du haft en dålig fredag?

Inte alls. Men du försvarar dessa spammare och jag håller inte med. Jag uttrycker helt enkelt min åsikt.

tartareandesire 2013-05-11 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20469604)
Med begreppet "dålig reklam" avsåg jag reklam med dålig träffsäkerhet i denna tråd. Kanske skulle ha skrivit det direkt, men det var det jag menade så det är inte så subjektivt utan direkt mätbart.

Det kan fortfarande vara kostnadseffektivt. Sen får man ju räkna med eventuellt dåligt rykte också. Har en känsla av att många av de här företagen använder sig av nya namn på löpande band och då har det mindre betydelse.

alle9134 2013-05-14 00:52

En viktig debatt som förs i denna tråden tycker jag. Personligen så är jag fullständigt emot SPAM och obeställd e-post.

Tråkigt dock att läsa att så pass många inom vår bransch verkar tycka att det är ok. Eller är det så att många gärna utnyttjar detta tillfälle för att försöka rättfärdiga sitt beteende?

Har samlat ett gäng artiklar om spam, pul och obeställd e-post här:
http://nyhetsbrevskola.se/gratis-nyh...epostadresser/

Problemet med spam är att det faller lite mellan två myndigheter Datainspektionen och KU och två lagar. Eller om man vänder på det så kan man dra nytta utav två lagar och två myndigheter för att få bukt på problemet.

Marknadsföringslagen säger att man får göra utskick till aktiebolag. Men enligt Pul så är en e-postadress en personuppgift tex förnamn.efternamn@företag . se då börjar det bli knepigare att per definition göra obeställda massutskick .

Är det en privatperson som använder denna e-postadress? eller är det ett företag?

För att vara på den säkra sidan skicka till info@företag (AB) . se

För att vara på den moraliska sidan, skicka endast till personer/företag som du varit i kontakt med.

JavaBlue 2013-05-14 09:24

Citat:

Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem. Men de skickar definitivt olaglig spam eftersom min sambo fick exakt samma mail. Hon är privatperson i allra högsta grad.

Jag är också privatperson, men efter att ha läst tråden verkar ju WNs skribenter över lag ändå tycka att det är ok... Tror jag ska börja köra ett nattaktivt telemarketingföretag med något liknande upplägg. Reklam som reklam, right?

klein 2013-05-14 09:40

Fick också spam ifrån infobyte. Problemet är att det är inga straff med att skicka. Det är lite lustigt dessutom att ett datakonsultbolag som jobbar med internet sysslar med grov kriminalitet genom att skicka spam till privatpersoner. Den domänen som jag fick spam till ägs av en privatperson, dvs solklart federalt EU Brott att skicka spam till mej.

Det skulle vara 10 basbelopp i böter för varje e-post meddelande man skickade ut till olagliga adresser, då skulle branschen städa upp sej själv.

Citat:

Ursprungligen postat av JavaBlue (Inlägg 20469444)
Efter att min epost läckt ut i en av de publicerade listorna från ett hackat forum/blogg så har andelen spam från svenska företag ökat betydligt. Det känns som att vissa helt enkelt inte kan hålla tassarna borta.

Det som gör mig lite oroad är när skräppost gått från att vara något som skyddade bolag i länder långt borta sysslar med till något som sker helt öppet på svensk mark.

Idag rann bägaren över när jag upptäckte detta mail...

"Pär Abrahamsson <[email protected]> 7 maj 2013 13:40
Hej!

Vi är ett datakonsultbolag som jobbar med drift, förvaltning och utveckling av bland annat hemsidor och webbservrar. Vi har sett att ni använder Wordpress[...]För bara 795 kr i månaden tar vi hand om uppdateringar och annat som krävs för professionell förvaltning. Vi gör manuella uppdateringar av Wordpress och sajtens pluginer.[...]
Bästa Hälsningar

Pär Abrahamsson, vd
Svenska Infobyte AB"

Har det gått så långt att man inte ens skäms över att göra dessa utskick längre? Min första tanke var att det var någon som bluffregistrerat en domän och bara utgav sig för att vara "Pär", men bolaget är registrerat och har både den domän och VD som det utger sig för...

Är detta något som ni andra också upplevt har ökad de senaste åren? Att spam har gått från ENLARGE YOUR PNIS till dessa mer "rumsrena" skräpposten?

/JB

klein 2013-05-14 09:42

Jag är privatperson och domänen som spamet kom till ägs av en privatperson.

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469504)
Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson