![]() |
Här finns fler som reder ut begreppen
http://www.e-conomic.se/bokforingspr...dlista/kostnad Har de fel? |
Citat:
|
Citat:
Köper man in saker till lagret mot faktura så bokar man inte in kostnaden förrän varan plockas ur lagret för försäljning. Det har jag påstått, inget om när man gör kontantinköp i butik. |
Citat:
Ett bättre exempel är kanske att ta en infaktura på investering. Man får en faktura på 300 000 kr för en ny maskin. Den ska då bokföras 2440 Leverantörsskulder -375000 1220 Inventarier 300000 2641 Ingående moms 75000 (plus för debet och minus för kredit.) Här finns ju inte ens ett kostnadskonto inblandat. Så kostnad uppstår alltså inte när man får en faktura. Vi måste vara noga med vad som är vad. |
Citat:
Tråden avsåg ursprungligen en betydligt enklare transaktion och det var med den som utgångspunkt jag har skrivit mina kommentarer. Mer avancerade utläggningar om periodisering, avskrivningsplaner, slitage, överavskrivningar, inkuransavskrivningar, ackumulerade överavskrivningar, värderingsmodeller m.m. får vi nog ta i andra trådar.... |
Oavsett vad du avsåg och vilka förenklingar du gjorde så måste man ha klart för sig grundläggande företagsekonomiska termer
Inkomster - utgifter Intäkter - kostnader Inbetalngar - utbetalningar Har man gått ekonomisk linje på en gymnasieskola så har man lärt sig detta i ämnet företagsekonomi. Ingår även första terminens studier i företagsekonomi på universitetet, åtminstone gjorde det i Lund. ... och i första inlägget skrev du detta: Citat:
Ger man sig in och vägleder så ska man kunna att kostnader inte uppstår när faktura utställs utan när resurser förbrukas. Får exvis konsekvenser för om t ex avgiften för hostingen löper över en tid så att den överlappar flera bokslutsår. Mitt sista inlägg i detta ämne. · |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson