WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföring: Faktureringsmetoden vis omedelbar betalning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057465)

aelander 2013-04-27 23:22

Här finns fler som reder ut begreppen
http://www.e-conomic.se/bokforingspr...dlista/kostnad

Har de fel?

Conny Westh 2013-04-28 03:13

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20468679)
Conny, du skriver mycket kloka saker här på wn, men just nu har du fel!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostnad

Exempel som belyser det hela.
Du får en faktura som avser ett års abonnemang för juridisk rådgivning via telefon.
Fakturan är på 2400 kr exkl moms och utställd 2013-05-01 och gäller för tiden 2013-05-01 -- 2014-04-30

då är det faktiskt så att om du sköter din redovisning korrekt så ska 1600 kr finnas som kostnad i ditt årsbokslut 2013 (förutsätter att du har kalenderår som bokslutsår) och resterande 800 kr som kostnad i bokslutet för inkomståret 2014.

maj till och med dec är 8 mån. 8 / 12 * 2400 = 1600
jan2014-apr2014 är 4 mån. 4 / 12 * 2400 = 800

I resultaträkningen finns intäkter och kostnader.

Detta fenomen kallas "periodisering" och det har vi inte diskuterat i tråden tidigare. Det är iofs helt korrekt som du skriver ovan, men jag har aldrig heller motsagt detta, periodisering har inte ens diskuterats i tråden tidigare.

Conny Westh 2013-04-28 03:16

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20468681)
Du blandar ihop två olika företeelser. Om man gör ett inköp mot kontant betalnig i en butik och får ett kvitto på detta så försöker du antyda att man ska blanda in konto 2440 Leverantörsskulder. Det ska man inte. Det har inte med begreppen kontantmetod eller fakturametod att göra. Kontantmetoden innebär att man inte bokför en inkommande faktura förrän betalning sker.

Jag har inte diskuterat hur man gör enligt kontantmetoden, denna tråd behandlar enbart "faktureringsmetoden".

Köper man in saker till lagret mot faktura så bokar man inte in kostnaden förrän varan plockas ur lagret för försäljning. Det har jag påstått, inget om när man gör kontantinköp i butik.

aelander 2013-04-28 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20468688)
Detta fenomen kallas "periodisering" och det har vi inte diskuterat i tråden tidigare. Det är iofs helt korrekt som du skriver ovan, men jag har aldrig heller motsagt detta, periodisering har inte ens diskuterats i tråden tidigare.

Jo, men det belyser just att kostnad inte alls uppstår när man får en faktura.

Ett bättre exempel är kanske att ta en infaktura på investering. Man får en faktura på 300 000 kr för en ny maskin. Den ska då bokföras

2440 Leverantörsskulder -375000
1220 Inventarier 300000
2641 Ingående moms 75000

(plus för debet och minus för kredit.)
Här finns ju inte ens ett kostnadskonto inblandat.

Så kostnad uppstår alltså inte när man får en faktura. Vi måste vara noga med vad som är vad.

Conny Westh 2013-04-29 05:14

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20468722)
Jo, men det belyser just att kostnad inte alls uppstår när man får en faktura.

Ett bättre exempel är kanske att ta en infaktura på investering. Man får en faktura på 300 000 kr för en ny maskin. Den ska då bokföras

2440 Leverantörsskulder -375000
1220 Inventarier 300000
2641 Ingående moms 75000

(plus för debet och minus för kredit.)
Här finns ju inte ens ett kostnadskonto inblandat.

Så kostnad uppstår alltså inte när man får en faktura. Vi måste vara noga med vad som är vad.

Jag menade INTE att ALLA FAKTUROR innebär att man ska boka en KOSTNAD. Jag avsåg tidpunkten för vilket datum man ska bokföra en KOSTNAD på vid inköp av startegiska inköp (dvs som man avser att sälja vidare från lager, dessa bokas aldrig upp som "inventarier" utan som "lagervärde"). Jag har inte gått in på detaljer som periodisering, investeringar med avskrivningsplan e.d. Det är överkurs för den här tråden.

Tråden avsåg ursprungligen en betydligt enklare transaktion och det var med den som utgångspunkt jag har skrivit mina kommentarer. Mer avancerade utläggningar om periodisering, avskrivningsplaner, slitage, överavskrivningar, inkuransavskrivningar, ackumulerade överavskrivningar, värderingsmodeller m.m. får vi nog ta i andra trådar....

aelander 2013-05-03 12:07

Oavsett vad du avsåg och vilka förenklingar du gjorde så måste man ha klart för sig grundläggande företagsekonomiska termer

Inkomster - utgifter
Intäkter - kostnader
Inbetalngar - utbetalningar

Har man gått ekonomisk linje på en gymnasieskola så har man lärt sig detta i ämnet företagsekonomi.
Ingår även första terminens studier i företagsekonomi på universitetet, åtminstone gjorde det i Lund.

... och i första inlägget skrev du detta:

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20466804)
Samma sak med hostingkostnader.

Dessa båda kostnader uppstår när leverantören utfärdar fakturan, inte när den betalas. Så följaktligen ska de bokföras som två skilda verifikationer enligt faktureringsmetoden.

Ger man sig in och vägleder så ska man kunna att kostnader inte uppstår när faktura utställs utan när resurser förbrukas.
Får exvis konsekvenser för om t ex avgiften för hostingen löper över en tid så att den överlappar flera bokslutsår.

Mitt sista inlägg i detta ämne.

·

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson