WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Radiotjänsten jagar även smartphoneägare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057106)

tartareandesire 2013-03-07 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Froggy (Inlägg 20464253)
Conny det gör väl både SL och vägverket redan, du betalar 50% av SL kostnader genom skatten och vägarna betalar du genom skatten. Så tyvärr så är du tvingad att betala för något även om du inte använder vägarna eller kommunal trafiken :P.

Exakt. De som inte nyttjar vägarna på något vis är också lätträknade. Även om man inte nyttjar de direkt så gör man det indirekt för varuleveranser, räddningstjänst osv.

Public service fyller en viktig samhällsfunktion oavsett vad man personligen anser om utbudet

patrikweb 2013-03-07 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464269)
Exakt. De som inte nyttjar vägarna på något vis är också lätträknade. Även om man inte nyttjar de direkt så gör man det indirekt för varuleveranser, räddningstjänst osv.

Public service fyller en viktig samhällsfunktion oavsett vad man personligen anser om utbudet

Det är ju skitsnack, ur samhällsfunktion bör dom endast visa nyheter och liknande då.

Tar man bort resten lär kostnaderna sjunka med 95%

altruixm 2013-03-08 12:21

SVT har en bild just nu på sin playsida föreställandes manliga könsorgan på rad, med en text om orgasmer. Är det vad som kallas public service? Att låta barn som går in för att kolla på barnklipp först se på vuxna mäns könsorgan?

Nej, licensavgiften är imo en tvångsåtgärd med hot om våld från lagens förlängda arm om du inte betalar, som inte ska finnas. Det är mest trams på SVT och kollar jag på en annan kanal, som inte får del av licensavgifterna, förstår jag inte varför jag skulle behöva betala för något jag inte använder. Fast det är kanske samma sak med sjukvård, som jag betalar för men inte använder fullt ut och då borde licensavgiften ligga på skatten..

tartareandesire 2013-03-09 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20464357)
SVT har en bild just nu på sin playsida föreställandes manliga könsorgan på rad, med en text om orgasmer. Är det vad som kallas public service? Att låta barn som går in för att kolla på barnklipp först se på vuxna mäns könsorgan?

Nej, licensavgiften är imo en tvångsåtgärd med hot om våld från lagens förlängda arm om du inte betalar, som inte ska finnas. Det är mest trams på SVT och kollar jag på en annan kanal, som inte får del av licensavgifterna, förstår jag inte varför jag skulle behöva betala för något jag inte använder. Fast det är kanske samma sak med sjukvård, som jag betalar för men inte använder fullt ut och då borde licensavgiften ligga på skatten..

Det är väldigt svårt att garantera oberoendet om det läggs på skatten och det är viktigt.

Dimme 2013-03-09 01:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464400)
Det är väldigt svårt att garantera oberoendet om det läggs på skatten och det är viktigt.

Varför det? Är det svårare att garantera oberoendet än nu?

KristianE 2013-03-09 08:25

Citat:

Det där får du nog allt ta och motivera/förtydliga.

Ciffan 2013-03-09 10:23

Ska bli intressant att se om Radiotjänst går vidare så att det blir domstolsprövning
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....icens-i-datorn

TheCheesePolice 2013-03-09 12:47

Citat:

Sen när är SVT faktiskt oberoende?

Danielos 2013-03-09 14:17

Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala, fast ingen på kontoret någonsin tittar på tv. Man bör få in rätt många fler avgifter framöver. Själv har jag varken någon tv och jag har heller aldrig tittat på tv i en smartphone, men kommer ändå behöva börja betala avgift. På kontoret kan man ju säkert spärra utgående trafik mot svt i brandväggen, men hur spärrar man sin mobil?

nosnaj 2013-03-09 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20464423)
Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala, fast ingen på kontoret någonsin tittar på tv. Man bör få in rätt många fler avgifter framöver. Själv har jag varken någon tv och jag har heller aldrig tittat på tv i en smartphone, men kommer ändå behöva börja betala avgift. På kontoret kan man ju säkert spärra utgående trafik mot svt i brandväggen, men hur spärrar man sin mobil?

Det kvittar hur mycket du spärrar trafiken, det är själva apparaten som är avgiftspliktig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson