![]() |
Citat:
|
Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
OBS: gällande hårdvaran så bör man jämföra datorer i samma prisklass, och således inte jämföra med windowsdatorer under 10' |
Okej hårdvara:
* Magsafe-kontakten * Musplattan Har inte sett något liknande på en win-pc i samma prisklass (eller högre prisklass för den delen). |
Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows.
Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen. Mina ovana pc(xp)-användande släktingar klickar på en ikon på skrivbordet och trycker på "delete" för att avinstallera (vilket i praktiken i Windows inte avinstallerar utan bara tar bort skrivbordsikonen). Det är logiskt att göra så, och det är så man gör i Mac OS. Vidare så är det inte så många systemmappar som man kan rota i (jo om man vill) utan man ser de mappar man behöver. (mina pc(xp)-användande släktingar har fått för sig att spara saker i roten på C:\...) När vi börjar prata nätverk skiner solen ännu ljusare! Mac OS är en dröm att ansluta till trådlösa nätverk jämfört med XP/Vista/Win7. Jag har aldrig upplevt några problem med någon Mac på ett trådlöst nätverk, medan jag ständigt fipplar med windows-burkar som inte hittar nätverken eller inte får ip-adresser (av olika anledningar). De få gånger det strular med macen är om det finns ÅÄÖ i nätverksnamnet. Oftast går det att ansluta ändå, men inte alltid. Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg. Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde :D Och dessutom, det finns inga kända virus. Tror det kom en trojan för några veckor sedan, men det krävs att användaren skriver in sitt lösenord för att aktivera trojanen. Jag är ingen Mac-fanatiker, men jag tycker det är ett otroligt lättanvänt system. Jag använder (nästan) alla plattformar. Just nu sitter jag vid en XP-maskin, mina servrar kör linux och min bärbara är en MacBook Alu. |
Citat:
Citat:
Macen å andra sidan, finder kraschar titt som tätt och när jag tvingar en omstart stängs finder ner, men vägrar sedan starta med ett felmeddelande innehållandes massor med siffror. Efter en googling på dessa siffror har jag kommit fram till att jag inte kan göra annat än starta om datorn. För att inte tala om usb-diskar/minnen. Man ska fan ha mer tur om man inte får kernel panic om man råkar dra ut enheten utan att mata ut... Citat:
|
En sak som slår mig är att många Mac-användare verkar jämföra sina nya maskiner med den PC som de hade 2001.
Operativsystem som kraschar och svårigheter att koppla upp sig till nätverk är ingenting som jag känner igen från Windows 7. |
...och en del windowsanvändare jämför sina nya datorer med någon mac de hade i skolan för 15 år sedan ;)
|
Citat:
|
Citat:
Det tog Dell ungefär 2 månader att förstå varför min dator kraschade när jag satt med den i soffan. Det var en mjukvarubugg i systemet för fall-sensorn. Det tog Dell ytterligare 2 månader att fixa så att jag kunde köra video i fullskärm. Det var grafikkortsdrivrutinen. Det tog Dell ytterligare 2 månader att byta den trasiga, högljudda fläkten. Detta är dock tvärt emot min tidigare erfarenhet av Dells serviceavtal! Förutom detta fungerade datorn som en dröm med Win7. Fram tills för några veckor sedan, då den tvärkraschade. Program hängde sig ideligen, skärmen frös, allting gick långsamt. Min nya Mac har iaf fungerat bra de första 2 månaderna :D |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag har använt både Mac och Windows och tycker att bägge fungerar alldeles utmärkt, det är mest en smaksak. Är dock betydligt mer van vid Windows och alla dess program så valet är enkelt här. De främsta fördelarna med Mac är i min mening att allting är snyggare samt att man inte behöver bekymra sig om virus. Det senare kan ju i sig lika gärna vara en nackdel dock i och med att Mac-användare lär sig att strunta i den risken. En annan nackdel är priset vilket väl redan nämnts. Har man behov av några specifika program, spel eller annat så bör man kanske också se över vilka varianter som finns för bägge systemen innan man bestämmer sig. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson