WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mobilt bredband (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21892)

jonny 2007-09-11 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Måste man använda deras modem?
Går det att dela på ett abonnemang med någon annan? Säg att man installerar samma mjukvara på två laptops, funkar det fortfarande?

Du behöver fortfarande ett modem och simkort. Mjukvaran används bara för att styra modemet.

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro
Ingen som har erfarenheter av Nordisk Mobiltelefon?

Känns som poängen går förlorad med ett så stort modem som kräver separat strömkälla.

crazzy 2007-09-11 10:42

Citat:

Ursprungligen postat av jonathanfranze
Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
grejen e bara att surftown inte svarar på mejl så jag vet inte om de har någon annan port...

Webmailen borde inte vara spärrad för port 25, det är SMTP som använder port 25, du kanske blandar ihop det eller så missuppfattar jag.
I princip alla bredbandsleverantörer erbjuder dig att skicka mail via deras egna SMTP-relayserver. Jag kan inte alla i huvudet men det går att finna dem på respektive leverantörs hemsida. Tre har till exempel smtp.tre.se som går att använda via port 25, telenor har smtp.euromail.se om man använder deras trådlösa internet.

jag menar att jag måste köra webmail därför att port 25 är spärrad så jag inte kan köra smtp och telenor har säkert en sådan men det visste hon på kundtjänst som jag pratade med..

melin 2007-09-11 11:13

Här är några av dom:

Telia: smtprelay1.telia.com
Tele2: smtp.tele2.se
Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
Chello: smtp.chello.se
Bostream: mailrelay.bostream.com
ComHem: mail1.comhem.se
Glocalnet: smtp.glocalnet.net
Tiscali: smtp.tiscali.se

(plockade från Loopia)

Obbe 2007-09-11 11:22

Använder telenors mobilabredband.

Ändrade bara till port 26 så funkar det klockrent.

Däremot varnar google när man söker via google toolbar. När jag är uppkopplad emot telenors mobilabrend.
För varning om nåt automiserat virus eller liknande, kommer inte ihåg.
Så jag fick skriva in nån kod sen funkar så länge jag inte stängade ner ie då hände samma igen.

Ett tips!
Kolla på levrantörs hemsida var mastar och sånt sitter. Om du vet inom vilka områden man kommer använda det.

melin 2007-09-11 11:24

Citat:

Originally posted by Obbe@Sep 11 2007, 10:22
Använder telenors mobilabredband.
Ändrade bara till port 26 så funkar det klockrent.
Däremot varnar google när man söker via google toolbar. När jag är uppkopplad emot telenors mobilabrend.
För varning om nåt automiserat virus eller liknande, kommer inte ihåg.
Så jag fick skriva in nån kod sen funkar så länge jag inte stängade ner ie då hände samma igen.
Ett tips
Kolla på levrantörs hemsida var mastar och sånt sitter. Om du vet inom vilka områden man kommer använda det.

Har en lösning på det IE problemet. Byt webläsare :D

Obbe 2007-09-11 11:27

Hehe

I för sig sant.
Har inte testat med FF tex.

Sen hade jag problem med att telenor roamade när jag satt i Viskafors och Bua strand ( ligger utan för Borås)

JacobTallberg 2007-09-11 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Måste man använda deras modem?
Går det att dela på ett abonnemang med någon annan? Säg att man installerar samma mjukvara på två laptops, funkar det fortfarande?

Du behöver fortfarande ett modem och simkort. Mjukvaran används bara för att styra modemet.

Med tele2s abonnemang för 99 kr/mån ingår 2 st simkort, som båda har "fri" trafik.

jonny 2007-09-11 15:17

Citat:

Originally posted by Obbe@Sep 11 2007, 11:27
Hehe
I för sig sant.
Har inte testat med FF tex.
Sen hade jag problem med att telenor roamade när jag satt i Viskafors och Bua strand ( ligger utan för Borås)

Ja, då använder de väl tres nät där. Det fungerar lika bra.

jonny 2007-09-11 15:18

Citat:

Originally posted by melin@Sep 11 2007, 11:13
Här är några av dom:
Telia: smtprelay1.telia.com
Tele2: smtp.tele2.se
Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
Chello: smtp.chello.se
Bostream: mailrelay.bostream.com
ComHem: mail1.comhem.se
Glocalnet: smtp.glocalnet.net
Tiscali: smtp.tiscali.se
(plockade från Loopia)

Finns en liten lista på sajthotellet . com / smtp också.

Om nån irriterar sig på "länken" så skicka pm

Hofvet 2007-09-11 23:31

Jag använde mobilen som 3G-bredbandsadapter... Det funkade skitbra! Tankade hem lite filmer, lyssnade mycket på webbradio och så, kände mig nöjd över att slippa köpa mobilt bredband... Tills jag insåg vad det kostade och att jag hade tankat hem ~32 gb.

Tur att chefen betalar :S

jonny 2007-09-12 08:07

Citat:

Originally posted by Hofvet@Sep 11 2007, 23:31
Jag använde mobilen som 3G-bredbandsadapter... Det funkade skitbra Tankade hem lite filmer, lyssnade mycket på webbradio och så, kände mig nöjd över att slippa köpa mobilt bredband... Tills jag insåg vad det kostade och att jag hade tankat hem ~32 gb.

Jag har också provsurfat lite med mobilen. Blev inte lika mycket, men dyrt ändå

Roosweb 2007-09-12 08:12

Citat:

Originally posted by Hofvet@Sep 11 2007, 23:31
Jag använde mobilen som 3G-bredbandsadapter... Det funkade skitbra Tankade hem lite filmer, lyssnade mycket på webbradio och så, kände mig nöjd över att slippa köpa mobilt bredband... Tills jag insåg vad det kostade och att jag hade tankat hem ~32 gb.

Det måste ju ha blivig en sjuhelsikes räkning!? Surfade du med vanliga 3g mobilen bara? Kostar inte det typ 15kr/mb?

zilda 2007-09-12 10:58

Citat:

Originally posted by Hofvet@Sep 11 2007, 22:31

Hoppas verkligen inte det är ett 15:- / MB abonemang, tror inte din chef är intresserad av att betala nästan en halv mille :-)

Hofvet 2007-09-12 16:08

Jo, det vart typ en halv mille. Men jag jobbar åt en mobiloperatör så de betalar i praktiskt taget bara till sig själva/i förlorad inkomst. Sinnessjukt egentligen... Nu har jag iaf köpt en vanlig 3G adapter, funkar bra!

JacobTallberg 2007-10-19 10:20

Jag fortsätter på en gammal tråd.

Jag kör nu på Tele2s mobila bredband, 99 kr i månaden för "fri" trafik inkl. modem och utan startavgift och frakt (student som man är =), och jag är verkligen positivt överraskad. Det fungerar hur bra som helst till att surfa.

Däremot har jag ett mycket konstigt fel. Om jag startar upp datorn med usbmodemet inkopplat, så stannar den upp helt och hållet. Jag kan exempelvis inte skriva in bioslösenordet, men drar jag ut modemet så fungerar det, sätter jag in modemet igen så stannar laddaningen av windows upp helt, drar jag ut modemet så rullar allt på igen som vanligt.

Det har aldrig hänt mig tidigare, någon som har råkat ut för något liknanade med en usbansluten produkt eller har ett tips på någon åtgärd? Datorn är en HP nx6325.

Nicklas 2007-10-19 10:45

Citat:

Originally posted by JacobTallberg@Oct 19 2007, 09:20
Om jag startar upp datorn med usbmodemet inkopplat, så stannar den upp helt och hållet. Jag kan exempelvis inte skriva in bioslösenordet, men drar jag ut modemet så fungerar det, sätter jag in modemet igen så stannar laddaningen av windows upp helt, drar jag ut modemet så rullar allt på igen som vanligt.
Det har aldrig hänt mig tidigare, någon som har råkat ut för något liknanade med en usbansluten produkt eller har ett tips på någon åtgärd? Datorn är en HP nx6325.

Förmodligen är din dator inställd på att bota upp på flyttbara diskar, ändra så att flyttbara diskar kommer efter din hårddisk så ska det nog funka.

Jag har faktiskt skaffat Telias Mobila bedband och det funkar också kanon.

JacobTallberg 2007-10-19 12:15

Citat:

Originally posted by Nicklas@Oct 19 2007, 09:45
Förmodligen är din dator inställd på att bota upp på flyttbara diskar, ändra så att flyttbara diskar kommer efter din hårddisk så ska det nog funka.
Ah! Att jag inte tänkte på det. Ska ta en titt på det. Tackar!

Decibel 2007-10-20 14:23

Har nu kört Tre´s 3g lösning i två mån. ungefär med rätt bra resultat, det fungerar att surfa på. Vi har kontoret centralt i Sundsvall och det enda man fick göra vara att hänga fram USB-dongen mot fönstret.
Men någon lösning för att surfa toksnabbt är det inte häruppe iallfall, man blir lite smågalen ibland :)

Någon som sett antennförstärkare för usb-dongarna? eller ska man ge sig på en router med extern antenn kanske.

empty 2007-10-20 15:13

Bor milen från malmö, har telias 3g, det suger, me funkar. Snittar 40kb/s.

Anders Larsson 2007-10-20 17:50

Citat:

Originally posted by empty@Oct 20 2007, 15:13

Telia har max 64kb upp och max 384 kb ner, tänk på det.

empty 2007-10-20 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av empty

Jaså? På blanketten jag valde stog det upp till 7.3. Aja tur man inte använder det alltför ofta.. :)

Turbo-3G byggs för närvarande i storstäder och semesterområden och ger dig upp till 7,2 Mbit/s. Tom. årsskiftet 2007-12-31 bjuder vi på full bandbredd där täckning finns, dvs upp till 7,2 Mbit/s i 3G-nätet och upp till 54 Mbit/s i surfzonerna.

Anders Larsson 2007-10-20 20:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Oct 20 2007, 16:50
Citat:

Jaså? På blanketten jag valde stog det upp till 7.3. Aja tur man inte använder det alltför ofta..
Turbo-3G byggs för närvarande i storstäder och semesterområden och ger dig upp till 7,2 Mbit/s. Tom. årsskiftet 2007-12-31 bjuder vi på full bandbredd där täckning finns, dvs upp till 7,2 Mbit/s i 3G-nätet och upp till 54 Mbit/s i surfzonerna.

Okej, det var ett ett tag sedan jag kollade, då var det bara 3 och Telenor som hade turbo-3G. Men oavsett är upphastigheten riktigt, riktigt dålig.

ztream 2007-10-20 21:04

Nu när jag flyttat närmare centrum har mitt Tre bredband ökat från ett max på 200k/s till 300k/s wohooo... :D

crazzy 2007-10-20 21:44

jag sitter på ett telenor mobilt bredband som huvud-uppkoppling eftersom jag inte kan få annat trots att jag bor 2km från karlskrona.. har ungefär 35kb/s ner och 10kb/s upp..

martin-lb 2007-10-20 22:52

Har testat tre's turbo-3G i Malmö på 2 ställen, vid södervärn fick jag som bäst runt 3+Mbit, snittet stannade vid ~1.5 Mbit. Vid kronprinsen blev det dock aldrig mer än 300Kbit. Latencyn låg oftast runt 120-200ms, så ssh och liknande funkade okej.

Eclipse 2008-11-29 13:28

Jag har Tele2s variant och det har fungerat hyfsat på XP och Mac OS X, men i Vista går det så långsamt!!

Jag har uppdaterat modemet och verkligen letat efter andra alternativ... På min XP kopplar modemet upp sig på (den i allra högsta grad teoretiska hastigheten) 7,2 mBit efter uppgraderingen. Men på Vistamaskinen laddar den fortfarande sidor med ca. 3-4 k/sek.

Det är lite i långsammaste laget för att det ska vara acceptabelt.

Ni som kör Tele2 + Vista, vad gör ni för utom att uppgradera modemet? (Samt att bo i ett område med vettig antenn...?)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson