![]() |
Sådärja nu har jag fått svar. De har tydligen följt denna diskussion :D
http://www.tunateknik.se/ragn/T9-2.jpg |
Citat:
/R |
Är det ingen annan som har lust att köpa domänen av ragnwald? Vore ju kul med lite lek med AOL här. Han har väl full rätt att sälja domänen till vem han vill, inte bara AOL.
Säljer han till någon annan får dom väl gå på nya ägaren... som kanske säljer den också till nån annan. Vad händer i sådana fall? |
Om ragnwald går med på att sälja enligt förslaget i brevet, kan inte det i sig användas som bevis för ond tro?
|
Jag hade tagit budet. Eftersom IIS ofta ställer sig bakom den sökande i dessa tvistelösningsfrågorna. 10k är ju inte fy skam :P
|
Jag tycker det är fy och skam. AOL, America Online har råd med bra mycket mer än 10k. Vill de ha domänen så får de erbjuda mer, enligt mig.
Domänen T9.se reggades inte i ond tro. Du har ett eget privat projekt på sidan. Aol har anlitat E&D. Du försöker inte heller sälja domänen i ond tro. Jag hade väntat på ett till anbud. Vilket antagligen kommer att dyka upp då de läser denna tråden. |
Citat:
"e) Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att - registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den som begärt tvistlösningen eller till en onkurrent till den som begärt tvistlösningen," http://www.iis.se/pdf/allmanna_villkor.pdf Skillnaden här är att det varken är Ragnwald som initierat kontakt eller börjat prata pengar, så därför kan han båda acceptera eller refusera "budet" från Delmar som är mycket medvetna om att domänen är betydligt betydligt mer värd för sin uppdragsgivare och försöker givetvis få domänen så billigt som möjligt. Det står ju givetvis Ragnwald att fritt väga om detta bud är intressant vs. vad domänen är värd för honom, men mot det faktum att Delmars engagemang i frågan med största sannolikhet redan har kostat AOL betydligt mer än de 10 000 Ragnwald erbjuds i brevet så... |
Jag skulle inte ta det, bud på 10k, det är ju mindre än vad de har betalat för två brev till dej, så inte direkt intressant. Vill också minnas att det finns en liknande händelse för något år sedan, då cocacola skulle stämma en yngre kille (tror han var 13-14år) som hade köpt ett domän innehållande samma namn som de sedan släppte en dryck med samma namn av, vill minnas det slutade på någon miljon för det domänet, grabbens föräldrar hade kopplat in advokat och annat. Iof. så har cola lite mer pengar kanske, men ändå, 10k är ju knappt värt din tid.
|
Ta inte budet. Antingen väntar du eller så kommer du med en summa som väger in såväl initiering av tvistlösningsförfarandet som juridiska kostnader för den processen, vilket borde hamna kring minst det dubbla. Sen är det ju oklart hur mycket AOL betalar juristen du förhandlar med, men företag av AOL:s storlek torde kunna avvara kanske upp emot 50k för juristomkostnader.
Frågan är hur mycket du tycker det hela är värt. Tvisten kan i värsta fall innebära att du förlorar domänen, men ponera att du vinner tvisten och du kan få bra mycket mer än 10-20k för domänen. Vilket tror du är bäst? Hela fallet liknar vad som tas upp i filmen The Corporation, om hur patent ges till företag som ges mer eller mindre möjligheter att söka upp personer och företag som i åratal hållt på med en viss verksamhet, och kräva dem på royalty. Minns inte helt klart om det är just i den filmen detta tas upp, men det är helt klart intressant att se detta ske även på domänmarknaden. Och angående pengar i jämförelse med Coca Cola så är det väl så att AOL ägs av Time Warner? Det borde innebär att det finns bra mycket mer än 10k att erbjuda för en produkt som de gärna vill ha? |
Citat:
Då hade jag heller inte tagit budet.. |
Citat:
|
I praktiken så betalar AOL säkert hellre 100k till sina jurister än 20k till dig. Sedan kanske domänen inte är värd mer (för AOL) om det nu inte råkar vara så att du har svintur och sitter på den sista pusselbiten i varumärkesbygget...
|
Om det nu blir så som Zn4rk säger att AOL läser i denna tråd, så borde du tänka på att censurera deras brev lite mer. B.la namn och namnteckning borde inte synas så tydligt.
Lycka till! (.. och ja, domännamnet T9.se med befintlig hemsida är lätt värd mer än 10k ^^) |
Jag tycker det verkar som om dom är lite osäkra på om dom vinner tvisten eftersom dom är beredda att ge dig 10k. Jag skulle inte ge mig!
|
Stå på dej, se till att kontakta tidningarna om detta.
|
Lite mer konstruktivt skulle kunna vara att du som motbud erbjuder domänen + T9 temperatursystem för en högre summa...
|
Citat:
Man vet aldrig hur E&D får till det. Eftersom att de läser här, så kan de väl själva föreslå systemet plus domänen för en högre summa :) |
precis, domänen borde ju vara värd bra mycket mer än 10k. Sen så får dem ju en fin sida på köpet! :)
|
Äh, skit i AOL. Jag bjuder 11k !
|
haha
|
Citat:
|
I'm in. Om vi är ett gäng som lägger 500kr var så kanske det kan bli en slant.
|
Tack för alla svar :)
Roligt att höra vad ni tycker men det är fortfarande ett svårt val för mig såklart :) Ska dessutom resa iväg 10 dagar nu, lite olägligt. Kommer inte att göra något i ärendet eller komma åt forumet förrän jag är tillbaka men jag kommer att läsa allt ni skrivit under den tiden. Givetvis säljer jag hellre till någon här :D kers: Om du är seriös så hör jag av mig när jag kommer hem igen. Dock har väl jag högre odds i en ATF än någon som köper den av mig i detta skedet, men försöka går ju. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag väntar svar från AOL om de tänker köpa domänen till mitt nya pris :)
|
Och svaret blev? Och priset var?
|
arrgghh... men tusan vad snurpligt, här följer man en tråd genom 5 sidor så finns det inget slut, som att läsa en bok utan sista sidan :P
hör gärna av dig ragnwald om resultat, låt inte dom stora företagen mobbas bara för att dom tror att dom kan =) |
Det finns inget svar eftersom att det inte är avslutat än :)
Domänen har nu bytt ägare iallafall, väntar fortfarande på mina pengar. Jag fick förmodligen för lite pengar i jämförelse vad domänen är värd och vad AOL kan betala, men alternativet var en osäker ATF så jag ska nog vara nöjd ändå. Jag väntar på 20.000:- |
hehe, kul att höra att du fick upp priset iaf, jag misstänker dock som du säger att du kunde fått mer... men det är skönare att gå den säkra vägen än att bli stående utan pengar och utan domän.. samt att AOLs advokater sitter och hånflinar åt en.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson