WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Mina Facebooksidor är borta? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054994)

Nilsson 2012-09-18 09:36

Med risk för att bli stämplad som urkorkad resten av mitt liv... men... kan någon förklara vad det är man gör. Hur kewinXD har försörjt sig på dessa sidor och hur han brutit mot reglerna.

Spamma reklam... ? Hur? Har man en välbesökt site som man endast lägger in länkar till sina andra eller andras fb-sidor på? Hur kan det spela någon roll, ingen vill väl besöka en sida som bara har reklamlänkar?

/Gammal stofil

Webmasterpro 2012-09-18 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av Nilsson (Inlägg 20450658)
Med risk för att bli stämplad som urkorkad resten av mitt liv... men... kan någon förklara vad det är man gör. Hur kewinXD har försörjt sig på dessa sidor och hur han brutit mot reglerna.

Spamma reklam... ? Hur? Har man en välbesökt site som man endast lägger in länkar till sina andra eller andras fb-sidor på? Hur kan det spela någon roll, ingen vill väl besöka en sida som bara har reklamlänkar?

/Gammal stofil

Man spelar på Facebook användarnas nyfikenhet med hjälp av diverse script som finns där ute.

Du kan till exempel skapa en sida i stil med "Tatueringen som fick denna man bannlyst från flygplatsen".

Sedan lägga in lite kod, som tvingar Facebook användaren att gilla sidan för att se denna tatuering. När användaren sedan gillar, så syns detta i nyhetsflödet för alla vänner vilket skapar en viral effekt.

Vissa sidor kunde uppnå över 100 000 gilla. Varje person som gillar en Facebook sida kan se statusuppdateringar från denna sida också, vilket tillåter dig att reklamera valfritt erbjudande till din publik.

Dock så är denna metod helt slutkörd nu, finns knappt några pengar kvar att hämta. Plus att risken att bli stämd är otroligt stor om man missbrukar deras tjänst att skapa sidor för att göra reklam.

År 2009 till 2010 var bokstavligt talat "the glory days" för marknadsförare på Facebook.

Allt spårade ur totalt till slut med allt spammigare & spammigare script och resulterade i att dessa marknadsförare fick hem brev från FB's advokater om att dem är förbjudna att använda tjänsten för all framtid.

kewinxD 2012-09-18 09:50

Tack för svaret Webmasterpro!
Har aldrig använt något script, kan dock vara att jag skrivit ut för mycket reklam. Tror du att det finns någon risk att få tillbaka mina grupper om jag mejlar Facebook?

Webmasterpro 2012-09-18 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450660)
Har aldrig använt något script, kan dock vara att jag skrivit ut för mycket reklam. Tror du att det finns någon risk att få tillbaka mina grupper om jag mejlar Facebook?

Om du inte använt något skript och bara skickat ut reklam så finns det väldigt goda möjligheter att få tillbaka dina sidor, du lär dock få en varning på köpet om att du "missbrukat" sidorna för att skicka ut reklam. Inte säkert att det är reklam som är boven i dramat heller, du kanske har gjort intrång på ett varumärke eller alternativt brutit mot någon annan regel vilket resulterat i att sidorna blivit borttagna...

Skicka ett seriöst formulerat mail till Facebook, svarar dem inte, så får du skicka ett till och fortsätta tills du får ett svar.

Webmasterpro 2012-09-18 10:10

PS: Fanns möjligheten att byta namn på sidorna? Kanske någon hackat dig och bytt namn direkt efteråt på alla sidor. Om inte sidorna finns kvar, så är det väl tyvärr Facebook som har ett finger i spelet.

Nilsson 2012-09-18 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450660)

Hur har du burit dig åt för att få folk att gilla dina sidor då? Ingen jä*el gillar väl sidor med bara reklam på och vill ha in det i sitt nyhetsflöde.

Captain Thailand 2012-09-18 11:14

Hej,

Populism råder på FB. Det gäller att komma på ämnen som attraherar väldigt många personer. Ju mer förenklat och populistiskt gångbart, desto större är potentialen att få likes. Det är i varje fall min (något cyniska) iakttagelse.

Fansidan: "Vi som älskar djur" har nog en extremt mycket större potential att få likes, än fansidan: "Vi som tycker Leo Tolstoy är en enastående författare". En banal jämförelse, men för att förtydliga det hela.

Jag förenklar givetvis, men det ligger nog lite i det.

Alex 2012-09-18 16:20

3 bifogad(e) fil(er)
Som sagt, det tar 2 veckor att ta bort en sida med användare. Jag rensade precis lite i sidor jag själv administrerar och passade på att ta lite printscreens;

Steg 1
http://www.wn.se/attachment.php?atta...1&d=1347977916

Steg 2
http://www.wn.se/attachment.php?atta...1&d=1347977921

Steg 3
http://www.wn.se/attachment.php?atta...1&d=1347977926

Och med detta skulle jag säga att Facebook har tagit bort dina sidor för att du bryter mot deras regler.
(På grupper finns det säkert andra regler, men det finns å andra sidan inget värde där)

Anders Larsson 2012-09-19 09:54

Om någon tagit sig in på ditt konto, så kan man lägga till nya administratörer och sedan ta bort dig som administratör. Dock hade du i så fall fortfarande kunnat se sidorna på Facebook.

Förstår egentligen inte riktigt problemet, du har medvetet brutit mot reglerna på Facebook och nu är du förvånad, chockad och ska tigga om att få tillbaks dem? Du borde vara förbannat glad att du inte bor i USA och får en fet stämning på köpet.

För övrigt:
Att reklamera något betyder inte att göra reklam för något. Det betyder att man återlämnar/klagar på etc. Ordet som avses är marknadsföra.

Samt:
Tror du att det finns någon risk att få tillbaka mina grupper om jag mejlar Facebook?

Det borde vara, Finns någon CHANS att...

tartareandesire 2012-09-19 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20450770)
Samt:
Tror du att det finns någon risk att få tillbaka mina grupper om jag mejlar Facebook?

Det borde vara, Finns någon CHANS att...

Det beror väl på hur man ser det, det är ju en risk för Facebook och de som spammas :)

Blomsterpassion 2012-09-19 11:20

Jag har sett din sajt tidigare här på WN och undrat i mitt stilla sinne hur länge du och andra som säljer reklam/länkar/likes på FB får hållas.

Jag kan inte veta varför dina sidor har försvunnit, men jag skulle gissa att dom är raderade av Facebook, så jag utgår från det i resonemanget.

Realitycheck: Facebooks aktie sjunker och sjunker varje dag och aktieägarna förväntar sig resultat och att se tre saker: främst ökade intäkter men även att FB lyckas få fler medlemmar och hålla kvar befintliga medlemmar.
http://www.ehandel.se/Facebooks-akti...erna,1429.html

Hade Facebook inte noterats på börsen så hade du och andra kanske gått under radarn ett bra tag till. Men nu måste FB upp till bevis i den verkliga världen och gå med vinst. Man har förmodligen tagit en serie radikala beslut för att öka intäkterna och leva upp till förväntningarna.

I det perspektivet så är det inte konstigt att FB stänger ner sidor som bryter mot villkoren. Du tjänar ju pengar på att sälja reklam på deras sajt, enligt din sajt fbmarknadsföring.se. Pengar som dom vill ha själva, dom vill att dina kunder ska köpa annonser av dom istället för länkar på dina sidor eller andra spamfbsidor. Det är ju inte så konstigare än så. Nya kunder och nya annonsintäkter är prio 1 just nu. Dom stänger förmodligen ner många liknande sidor just nu, och hoppas fånga upp era kunder i slutändan.

Facebook kan inte heller vara så speciellt förtjusta i att det handlas i ”likes”, något som kommer att urholka förtroendet på sikt för FB som seriös annonskanal. Om det går att köpa likes, så är det rimligt att tro att det finns många fejkkonton skapade för detta syfte. Ju fler fejkkonton det finns, och om detta uppmärksammas, desto mer kommer Facebooks egna betalade annonskunder att ifrågasätta huruvida FB:s medlemsantal stämmer, och om deras annonsvisningar verkligen når äkta medlemmar...
http://www.dn.se/ekonomi/teknik/fejk...m-for-facebook

Att Facebook stänger ner spamsidor/spammare, som dom förmodligen upplever som snyltare, tjänar fler syften än bara kortsiktigt ekonomiskt. Om spammet minskar överlag så ökar förmodligen chanserna att medlemmarna stannar kvar på sikt. Om antalet reklamlänkar minskar överlag på FB så ökar chanserna att besökarna faktiskt klickar på de annonser som FB sålt, så att deras egna annonskunder blir nöjda och återkommer. Inget företag överlever utan nöjda kunder....

Så du kanske inte ska vara förvånad att du blivit av med dina FBsidor. Jag tycker du ska vara glad och tacksam att det inte är värre än så, med tanke på att din hemsida lätt kan uppfattas som varumärkessnyltning. Du har ju använt deras varumärke och logga på din sajt för att sälja en för FB direkt konkurrerande tjänst, även om du kanske inte riktigt insett det ännu, verkar det som. Men jag tror inte FB har tid eller lust att stämma dig eller andra med liknande sidor, det går ju snabbare att slå undan benen på er på sin egen hemmaplan i varje fall, genom att stänga ner era Fbsidor...

Webmasterpro 2012-09-19 17:15

på tal om Facebook så tog jag bort mitt konto helt och hållet, fan nog bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Produktiviteten gick upp till 200%, plus att jag är förbannat less på denna facebook + iPhone hysteri som råder. Gillar inte heller hur dem på ett ÖVERDRIVET sätt sparar o kartlägger all info om ens privatliv, snart så kommer man väl kunna se hur mycket grannen tjänar.... Ända som jag använder FB till nu är att tjäna $$$ via fb ads som tillåter en att få lasersikte på sin målgrupp :D

tartareandesire 2012-09-19 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Webmasterpro (Inlägg 20450844)
på tal om Facebook så tog jag bort mitt konto helt och hållet, fan nog bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Produktiviteten gick upp till 200%, plus att jag är förbannat less på denna facebook + iPhone hysteri som råder. Gillar inte heller hur dem på ett ÖVERDRIVET sätt sparar o kartlägger all info om ens privatliv, snart så kommer man väl kunna se hur mycket grannen tjänar.... Ända som jag använder FB till nu är att tjäna $$$ via fb ads som tillåter en att få lasersikte på sin målgrupp :D

Man kan se hur mycket grannen tjänar utan Facebooks hjälp :) Kanske inte i de flesta andra länder dock. Annars håller jag med dig helt, som privatperson använder jag inte Facebook alls. Däremot är det ett måste i jobbet ibland fast då är det ju i princip bara API:et.

kewinxD 2012-09-25 20:11

En riktig sjuk sak hända idag, nu cirka 1 vecka efter mina sidor försvann helt har några av dom dykt upp igen? Jag är dock inte administratör på dom längre och det är postat saker i grupperna. Här är en av grupperna som jag inte längre är adminstratör på längre > https://www.facebook.com/ViMedBraHumor?ref=ts

Vad skall jag göra? Mejla Facebook och förklara läget?

kewinxD 2012-09-25 20:13

Samma sak med ytterliggare än sida som var min..

> https://www.facebook.com/pages/The-t...77074392423010

kewinxD 2012-09-25 20:15

Och vips så var sidorna nere igen, vad är detta??

Gustav 2012-09-25 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20451537)
Vad skall jag göra? Mejla Facebook och förklara läget?

Varför gjorde du inte det redan då du upptäckte att sidorna var borta?

Facebook är de enda som kan hjälpa dig, så det verkar ju vettigt att kontakta dem, i det fall att du vill ha tillbaks dina sidor.

AnOnYmUs 2012-09-26 07:35

Är det nya sättet att få likes att posta en sorglig bild på ett barn som har en sjukdom och sen skriva "Like if you care, ignore if you dislike"?!
Likadant med diverse djurfoton där dom hittar på en gullig historia och sen skriver "Can this blabla get over 200.000 likes?"
Jag riktigt avskyr detta sättet att spela på folks känslor bara för få en massa likes.

trådlöst 2012-09-26 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20451601)
Är det nya sättet att få likes att posta en sorglig bild på ett barn som har en sjukdom och sen skriva "Like if you care, ignore if you dislike"?!
Likadant med diverse djurfoton där dom hittar på en gullig historia och sen skriver "Can this blabla get over 200.000 likes?"
Jag riktigt avskyr detta sättet att spela på folks känslor bara för få en massa likes.

Jag kunde faktiskt inte sagt det bättre själv. Detta fenomen finns på personliga konton och fb-sidor. Vad är poängen med att spela på folks känslor bara för att få en masa likes? Då tycker jag att dessa konton och fb-sidor gärna kan försvinna för min del. Det är nog många som är trötta på detta.

Captain Thailand 2012-09-26 12:53

Hej,

Än så länge funkar ju dessa bilder på sjuka barn och fluffiga djur som like/gilla-magneter och då är det inte så konstigt att de används.

Däremot kan jag ju hålla med om att det är etiskt och moraliskt tveksamt (läs: småäckligt) att använda sentimentala bilder på döende barn på sidor som faktiskt finns där i huvudsyfte att tjäna pengar.

Håll er till söta kaninungar och mjukglass och låt ungar och bebisartade vuxna förtjusas. ;-)

lilljebjorn 2012-09-26 13:48

Jag håller med här.
Man börjar bli riktigt trött på "if you love your mama like this photo" etc.

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20451631)
Jag kunde faktiskt inte sagt det bättre själv. Detta fenomen finns på personliga konton och fb-sidor. Vad är poängen med att spela på folks känslor bara för att få en masa likes? Då tycker jag att dessa konton och fb-sidor gärna kan försvinna för min del. Det är nog många som är trötta på detta.

frecka 2012-09-27 16:15

Bra att veta rent generellt är att Facebook aldrig tar bort någon som helst data.

John Adams 2012-09-27 16:38

Enligt Techcrunch så har Facebook börjat röja alla dessa sidor som de själv inte tror på, läs denna artikel

http://techcrunch.com/2012/09/26/fac...fake-accounts/

Själv tycker att det är bra att Facebook börjar ta det hela på allvar nu.

yakuzaemme 2012-09-27 22:20

Jaja, sluta diskutera om syftet med hans grupp är rätt eller fel.

TS: Googla din epostadress, och/eller ditt lösenord i md5. Förvånandsvärt hur mycket läckta databaser det finns. Det verkar vara populärt att "hacka" sig in i andras Facebook och sno över deras grupper, för att sedan sälja.

Vi hade ju en kille på WN som gjorde precis detta, här är en av hans trådar. Han försvann plötsligt när jag konfronterade honom.
http://www.wn.se/t1054919.html

Jesper Ribacka 2012-10-08 19:45

Hur har det gått har du fått något svar från dom?

kewinxD 2012-10-09 08:21

Nej, inget svar. Trots att jag mailat 3 gånger.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson