![]() |
Citat:
|
Försök gärna hitta lite folk som arbetat på företaget tidigare, de flesta rent provisionsbaserade jobb är skitjobb på amerikanska företag som du gott kan vara utan. Det är sällan "riktiga" jobb utan ofta vår moderna version av slaveri. Undantag finns men de är få.
Det ser INTE bra ut att vara sen redan på intervjun. Se till att inte försova dig nästa gång, gå gärna upp lite tidigare och ta hellre tåget / bussen innan. |
Jo jag skall göra så, vakna mycket tidigare, göra i ordning mig bättre och äta en ordentlig frukost innan och inte komma försent. Hann knappast äta ngt innan heller.
Jobbet är faktiskt slaveri, av 150 kr får vi 30 kr. Jag kan lika gärna sälja deras affärsidé till ngn för ett fast pris kanske? :) För jag vet att deras produkt kommer att slå igenom, inget snack om saken. Orkar inte leta efter folk som jobbat på det företaget innan, de har ju bara funnits i 2 år trots allt, lite segt. Usch vad jag mår illa nu i skrivande stund. :/ |
Du ska alltså kontakta kunder över telefon?
(Telefonförsäljare?) Edit: Oj vad jag missade några viktiga inlägg. Skäms på mig! |
Citat:
|
jag brukar kora hood-troja, tennisskor och jeans med en kammad frilla :)
|
Du har alltså förberett dig en hel vecka, med klädval, språk, frisyr för att sedan komma en timme försent och få ett erbjudande om ett säljarjobb med enbart provision?
Låter nästan som ett färdigt manus till kvarteret skatan, kan tänka mig Johan Glans i rollen, haha. Tycker du ska skippa jobbet och söka något annat eller sälja korv på Malmöfestivalen. |
Bor tyvärr inte i malmö.
Har ni ett bättre jobb / kanske själva behöver ngn sommarjobbare till eran butik/företag i gbg? Så skicka gärna ett pm till mig så skall jag lämna in cv osv. Jag kom 1h försent ja, men 20% är ingeting. Det är ju direkt som att jobba gratis. Haha, inte ätit tårtor på länge (åt inte äns när jag fyllde år) men det var bara jag det. |
Nu är du en erfarenhet rikare.
|
Ta inget provisionsjobb. Jag hade ett sådant med 30% provision på vad jag sålde för.
Slet som fan 8,5 timme per dag i en månad innan jag sade upp mej. Fick ut 1200kr varav det kostade ungefär hälften att ta sej dit varje dag. (Företaget har ett så kollosalt kasst rykte bland "kunderna" att det är totalt omöjligt att sälja förutom till dem dummaste idioterna.) Timlön eller fast lön, helt ok om det är provision ovanpå det, men ta inget där lönen enbart är provision. |
Ja, jag är en erfarenhet rikare :) Och lite mer, av de svar jag läst här i tråden.
Jag skall nog inte underskatta jobbet men 20% är på tok alldelles för lite, jag kan gärna sitta hemma 2-3 timmar ist och lära mig koda så jag kan ha nytta utav det senare, och på så sätt får jag ut pengarna. Skall ta mig f*n dränka mig i jobb, söka överallt. Kan t.om städa, putsa fönster osv. Det e ju slaveri, stå 8h per dag och sälja ngt som folk inte äns har en aning om varför det är bra osv. |
Citat:
Då sålde vi ändå en produkt som uppskattades av kunderna, inga bindningstider, ingen uppsägningstid. |
Jag vill också försvara provision! Det passar inte alla säljare, och det passar inte alla produkter, men i vissa fall passar det väldigt bra!
Har du en produkt som du säljer mycket av, så kanske det räcker med 30kr/sale. Stirra inte på att det är 20% eller 30kr. Fundera på hur många du säljer per timme. Om du snittar 5 i timmen har du en rätt hygglig lön, för att inte säga bra (med tanke på att du är 15 år och gissningsvis utan akademisk utbildning). Snittar du 10 i timmen är det en kanonaffär! Men om du säljer ett par om dagen är det slaveri. |
100% provision har ju alla egenföretagare.. Vad är det för fel med det?
Vissa är skapta för att ta provisionsjobb och andra behöver en större trygghet. Men 100% provision blir ju som att jobba för sig själv - precis som en egenföretagare. Du bestämmer ju din egen lön, på sätt och vis. Duktiga säljare kan sälja allt. |
Citat:
|
Citat:
|
Egna företagare har ju inte 100% provision.
Om vi säger att jag säljer min tid, så jag inte behöver göra ett inköp för att göra en försäljning, och att jag inte har några som helst overhead-kostnader (kontor, telefon, internet, bil, kaffe osv) så har jag ÄNDÅ inte 100% provision. När jag fakturerar min kund 1000kr så ska först staten ha sin moms, 200kr. Sen på det som är kvar ska det betalas egenavgifter, ca 250kr. Staten tar alltså ungefär 450 kronor direkt. Kvar är det som kan räknas som lön, dvs 650kr eller 65%. Ska jag dessutom räkna in vissa overhead-kostnader och/eller inköp av varor så sjunker ju "provisionen" ytterligare. |
Det var ju 22 åringar på intervjun och dom skulle också ha 20% provision så det är inte bara för att jag är 15 år och ska sommarjobba.
|
Att sälja på provision gör man inte i första taget, inget seriöst bolag kräver att man ska sälja på endast provision i början. Man ska alltid ha en grundlön i botten i början, sedan brukar man själv begära att man säljer endast på provision när man känner att det rullar på, då brukar man även få en högre procent andel av försäljningen.
|
Håller med denna kille..
Vad är det för företag du har sökt till? Citat:
|
Att sälja för provision är inte så dumt. Är du en grym försäljare så kan du tjäna bra med flis. Det jag tror är svårast att sälja på gatan är premunerationstjänster.
Vill du ha jobbet, så kommer du att få jobbet. Inget snack. Det kostar inte företaget något, och tjänar du, tjänar dom. |
Stefan:
Vad jag menade med 100% var inte att 100% av intäkten var din provision utan snarare att om du skiter i att sälja några timmar idag så tjänar du heller ingenting. (Avtal och liknande räknar jag inte). Du måste väl ändå förstå att om du är egenföretagare så är det precis som att arbeta med 100% provision - säljer du inget så tjänar du inget. Med en grundlön kan du hänga vid kaffeautomaten tills du får sparken och ändå få betalt.. |
Att man inte tjänar pengar om man inte jobbar är jag överens om!
|
Redigerat inlägget.
|
Vad vill dom att du ska sälja?
Citat:
|
Citat:
|
Tror inte dom hänger på wn.
Och vad skulle de göra dom om jag har skrivit deras företags namn här? Jag har ju inte sagt ngt ont om ngn / något så den tanken is gone! :) De dom vill att vi ska sälja är en mkt unik produkt, det kan jag tyvärr inte säga här. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Personligen tycker jag att du har varit ganska negativ och kallat det för slaveri. Jag ser det inte alls som en positiv sak om jag skulle anställa. Det var bara ett tips, det var därför jag citerade företagsnamnet med stjärnor så du kunde editera ditt egna inlägg... |
Citat:
Klä dig neutralt och fokusera på att du är en bra kille. Ha något du känner dig bekväm i. |
Jag är dessutom rätt säker på att en av de som driver företaget brukade hänga här på WN förr.
|
Sök bara på ********* via Google så kommer denna tråd upp :)
|
Bara för att jag har sagt att det är slaveri med så lite i lön så betyder det ju inte att hela jobbet är olönt att genomföra.
Jag skulle ändå aldrig lyckas komma upp på deras nivå både ekonomiskt och deras produkt. Dessutom efter lite efterforskningar är den produkten inte så unik som den visade sig vara. Sen att jag skrev att jag kunde sälja deras affärsidé var mera åt ironi sidan. Jag tror inte det är många som säljer deras affärsidé för t.ex, låt oss säga, 50 000 kr, när köparen kan tjäna 1milj på den affärsidén. |
Vem skulle googla det? : P
Citat:
|
Citat:
Jag menar, sen när blev det olagligt att posta ett företags namn i ett forum? |
Citat:
|
Citat:
Simple as that. |
Citat:
svt.se Lite efterforskningar verkar visa att ett Jas Gripen kostar 580 miljoner kronor. Tjeckien skulle från början lägga en beställning på mellan 24 och 36 plan. 30 st i snitt alltså. 30 x 580 000 000 = 17 400 000 000 17 400 000 000 / 1 500 000 000 = 0,086 En provision på ungefär 8,6% |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag kan inte hålla med om det, trasiga jeans idag är helt okej. Dem flesta följer dagens mode och då ingår det trasiga jeans, en sak kan jag hålla med om. Priset, det spelar ingen roll på dina kläder. Arbetsgivarna bryr sig inte om hur mycket din tröja eller hur mycket dina byxor kostar.
Här är ett exempel på ett par slitna jeans som är snygga, som jag tycker är OK att ha på sig på jobbet/intervjun. Jag menar.. Dem anställer väl en för det man kan bidra med, inte för vad man har för kläder första gången man ses. Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson